Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte för mig

Samma här. Sen kan man förstås ha synpunkter på en del tveksamma ändringar, men det har inte varit instabilt för mig (som beror på operativsystemet).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Har en kompis som hävdar att win11 är buggigt och instabilt, är det någon sanning i det?

Samtliga stationära och bärbara jag har, kör Windows 11. Totalt 7 enheter. Rullar på fint. Var lite hög CPU-belastning från Widgets en stund, men det har Microsoft åtgärdat nu.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Samma här. Sen kan man förstås ha synpunkter på en del tveksamma ändringar, men det har inte varit instabilt för mig (som beror på operativsystemet).

Precis. Enda buggen jag sett var när jag uppgraderade min stationära dator i helgen, för efter det ville den inte öppna Windows Security, men jag gjorde en uppgradering så jag återgick till Windows 10 och kommer göra en clean install av Windows 11 denna vecka istället. Har inte fått den buggen på den andra datorn som redan kör Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Windows 11 fungerar bra för mig förutom att jag inte kan ha att skärmarna stängs av(i power options) efter 15 minuter för då när skärmarna vaknar igen när jag är tillbaka vid datorn så kraschar explorer ibland och startar upp/startar om i en loop.. Hade aldrig det problemet på Windows 10 så nu får jag köra med blank skärmsläckare på mina två skärmar istället.

Någon mer med samma problem? Hittade att någon på Reddit hade samma problem förut men har inte hittat någon lösning. Har en 12900k så det är inte något äldre system heller.

Permalänk
Medlem

Win 11 åkte ut från min nyaste burk idag, blev en ren Win 10 Pro istället, ledsnade på att Defender, terminalen, mm slutar fungera stup i ett. Lär dröja innan det blir uppgradering igen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har Windows 11 mognat och kommit ur betatestet ännu?

Min ursprungliga plan var att vänta till Q4 2023 eller 2024, men om det finns uppenbara fördelar gentemot Windows 10 är det givetvis intressant tidigare

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Windows 11 fungerar bra för mig förutom att jag inte kan ha att skärmarna stängs av(i power options) efter 15 minuter för då när skärmarna vaknar igen när jag är tillbaka vid datorn så kraschar explorer ibland och startar upp/startar om i en loop.. Hade aldrig det problemet på Windows 10 så nu får jag köra med blank skärmsläckare på mina två skärmar istället.

Någon mer med samma problem? Hittade att någon på Reddit hade samma problem förut men har inte hittat någon lösning. Har en 12900k så det är inte något äldre system heller.

Hmm... Det här låter väldigt mycket som #19541681 ....

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Har Windows 11 mognat och kommit ur betatestet ännu?

Min ursprungliga plan var att vänta till Q4 2023 eller 2024, men om det finns uppenbara fördelar gentemot Windows 10 är det givetvis intressant tidigare

Mvh

Beror på vad du tänker på? Windows 11 på min icke supportade HP dator har fungerat bra och de få problem jag haft på den har MS faktiskt fixats.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Märker inte att det fungerar sämre mot win10. Snarare bättre. Det känns rappare och jag inbillar mig att spelen flyter bättre

Det enda problemet jag har, om det nu egentligen är ett problem är att gamepass inte fungerar. Vägrar ladda ner spel. Står på 0% och inget händer. Samma på två datorer och problemet försvinner med att lägga in Windows 10.

Men kör sällan med gamepass ändå så är ingen dealbreaker direkt.

Så i övrigt väldigt nöjd

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Har Win 11, Office365, Adobe Creative Cloud samt div program. Jag upplever att burken funkar som den ska. Spelar dock inget.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd kört det några månader nu. Jag åker på någon knepig bugg ibland. Konturer av ett fönster stannar kvar på skärmen:

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

blir nog lagom bra och moget att lägga in på Raptor Lake datorn 2023 ...

Permalänk
Medlem

Installerade om till W10 på min Surface Pro 4 igår.
W11 är för mycket för den och lite program jag har till bilar vill inte fungera. (Längre?)
Men den maskinen uppfyller inte kraven för W11 från början så..
Men den blev rapp igen och allt fungerar nu.

På speldator (5800X, 16GB, RTX3080) så är det blåskärm varenda dag, fungerar i W10.
Men lite småjobbigt att blåsa om den.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Aktivitetsfältet låst

Skrivet av outbox:

De har tagit bort "never combine" i aktivitetsfältet. Hatar det. Har installerat StartAllBack som ger tillbaka den funktionen.
I övrigt fungerar det smitidgt.

Hur gick det med det här?

I Windows 7 och Windows 10 kunde man välja om man ville låsa Aktivitetsfältet, men jag hittar det inte i Windows 11. Är det borttaget?

Om jag öppnar 10 sidor i Microsoft Edge, vill jag ha dem sida vid sida längst ner och inte ihopbuntade i en ikon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skohyllan:

Hur gick det med det här?

I Windows 7 och Windows 10 kunde man välja om man ville låsa Aktivitetsfältet, men jag hittar det inte i Windows 11. Är det borttaget?

Om jag öppnar 10 sidor i Microsoft Edge, vill jag ha dem sida vid sida längst ner och inte ihopbuntade i en ikon.

Ja, det är borttaget. Det finns en lista på vad som är borttaget här https://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-11-specificat... längre ned på sidan under "Feature deprecations and removals"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

DNS

Skrivet av jnsson:

Ja, det är borttaget. Det finns en lista på vad som är borttaget här https://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-11-specificat... längre ned på sidan under "Feature deprecations and removals"

Tack för svaret.

Precis som många andra har jag ibland även strul med DNS och att man inte kan komma ut på nätet. Problemet uppträder helt ologiskt. Jag kan starta datorn på morgonen. Problem med DNS. Startar om datorn. Internet funkar. Startar om datorn igen. Då blir det problem med DNS igen. Verkar leva sitt eget liv utan att jag ens gör någonting.

Minns att jag hade problem med DNS i Windows 7 när jag bytte från VPN till inget VPN. Nu spelar det ingen roll om jag använder VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skohyllan:

Tack för svaret.

Precis som många andra har jag ibland även strul med DNS och att man inte kan komma ut på nätet. Problemet uppträder helt ologiskt. Jag kan starta datorn på morgonen. Problem med DNS. Startar om datorn. Internet funkar. Startar om datorn igen. Då blir det problem med DNS igen. Verkar leva sitt eget liv utan att jag ens gör någonting.

Minns att jag hade problem med DNS i Windows 7 när jag bytte från VPN till inget VPN. Nu spelar det ingen roll om jag använder VPN.

Märkligt. Jag kan inte säga att jag haft något problem med DNS. Jag kör dock inte med min ISPs DNS server, utan använder Googles DNS server, angiven direkt i routerns inställningar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Xbox 360 handkontroll till PC

Skrivet av jnsson:

Märkligt. Jag kan inte säga att jag haft något problem med DNS. Jag kör dock inte med min ISPs DNS server, utan använder Googles DNS server, angiven direkt i routerns inställningar

Tror jag löste det. Det har inte varit något strul idag.

Ytterligare en fråga:

Adaptern till Xbox 360 wireless handkontroll är tydligen inte kompatibel med Windows 10 och 11.

Måste man köpa en ny handkontroll för spel? Vilka handkontroller rekommenderar ni i så fall?

Det fanns en universaladapter på Inet, men den funkade inte på Xbox 360-kontroller.
Inet Xbox 360-adapter för PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skohyllan:

Adaptern till Xbox 360 wireless handkontroll är tydligen inte kompatibel med Windows 10 och 11.

Jag har då aldrig haft problem med den under Windows 10 och jag är rätt säker på att jag testade den när jag körde win 11 också.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Jag har då aldrig haft problem med den under Windows 10 och jag är rätt säker på att jag testade den när jag körde win 11 också.

OK. När jag sätter in adaptern till Xbox 360 Wireless i USB-ingången, tänds inte den gröna lampan på adaptern, så datorn reagerar inte ens. Den visar inte att det finns en ny kontrollenhet. Kanske är det min adapter som lagt av?

Tror att man inte ens behöver adaptern i vissa nya datorer. Vet inte hur du gör.

Sista meningen.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skohyllan:

OK. När jag sätter in adaptern till Xbox 360 Wireless i USB-ingången, tänds inte den gröna lampan på adaptern, så datorn reagerar inte ens. Den visar inte att det finns en ny kontrollenhet. Kanske är det min adapter som lagt av?

Tror att man inte ens behöver adaptern i vissa nya datorer. Vet inte hur du gör.

Ja då skulle jag gissa att din adapter lagt av, har haft en som gjorde det och då slutade den reagera öht precis som beskriver.

Med 360-kontrollerna kommer du nog inte undan adapter, men däremot senare som använder bluetooth kan du köra utan om datorn har det inbyggt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Har någon erfarit att allting är supersegt vid en uppstart och det enda som hjälper är att starta om?
Jag menar det tar 15-20 sekunder för att en siffra ska komma fram när man trycker in pinkoden i starten, allting laddar otroligt segt och en omstart är det enda som fixar det.

Har haft Win11 sen december och detta har dock hitils bara hänt tre gånger. En omstart har alltid fixat problemet.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Har någon erfarit att allting är supersegt vid en uppstart och det enda som hjälper är att starta om?
Jag menar det tar 15-20 sekunder för att en siffra ska komma fram när man trycker in pinkoden i starten, allting laddar otroligt segt och en omstart är det enda som fixar det.

Har haft Win11 sen december och detta har dock hitils bara hänt tre gånger. En omstart har alltid fixat problemet.

Inte märkt något sådant. Installerade du rent eller bara uppgradering från win 10? Hade lite problem när jag gick direkt från 10 till 11 utan någon ren installation (dock inte det du säger). Men det löste sig med en ren installation.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Inte märkt något sådant. Installerade du rent eller bara uppgradering från win 10? Hade lite problem när jag gick direkt från 10 till 11 utan någon ren installation (dock inte det du säger). Men det löste sig med en ren installation.

Jag har en ren installation.

Lite errors visar ju eventloggen.

https://www.bildtagg.se/bild/5quuabkflt1efaxde326e5

Nerifrån och upp.
1. Warning:
Intel(R) Ethernet Controller (3) I225-V
Network link is disconnected.

2. Warning:
NtpClient was unable to set a manual peer to use as a time source because of DNS resolution error on 'time.windows.com,0x9'. NtpClient will try again in 15 minutes and double the reattempt interval thereafter. The error was: No such host is known. (0x80072AF9)

3. Warning:
Intel(R) Ethernet Controller (3) I225-V
Network link is disconnected.

4. Warning
The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID
{6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}
and APPID

5.Warning
The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID
{6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}
and APPID

6. Error
The server could not bind to the transport \Device\NetBT_Tcpip_{910BB38E-C682-4D6F-9637-7A8F6E43B415} because another computer on the network has the same name. The server could not start.

7. Error
A timeout (30000 milliseconds) was reached while waiting for a transaction response from the ArmouryCrateService service.

8. Error
A timeout (30000 milliseconds) was reached while waiting for a transaction response from the ArmouryCrateService service.

9 Critical (höll in power knappen )
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Har någon erfarit att allting är supersegt vid en uppstart och det enda som hjälper är att starta om?
Jag menar det tar 15-20 sekunder för att en siffra ska komma fram när man trycker in pinkoden i starten, allting laddar otroligt segt och en omstart är det enda som fixar det.

Har haft Win11 sen december och detta har dock hitils bara hänt tre gånger. En omstart har alltid fixat problemet.

Nope. Inte på någon av mina 3 datorer med Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Ja då skulle jag gissa att din adapter lagt av, har haft en som gjorde det och då slutade den reagera öht precis som beskriver.

Med 360-kontrollerna kommer du nog inte undan adapter, men däremot senare som använder bluetooth kan du köra utan om datorn har det inbyggt.

Du har nog att det är adaptern som lagt av. Testade handkontrollen i en Windows 7-dator och det funkade inte.

1. Man sätter i adaptern i USB-ingången.
2. Håller in mittknappen på Xbox 360-kontrollen, så att den börjar blinka.
3. När man trycker på knappen på adaptern ska handkontrollen blinka snabbare, för att visa att den letar efter en dator, men den blinkar lika slött. Måste vara fel på adaptern.

Vilken handkontroll motsvarar Xbox 360-handkontroll 2022? Vill ha en som påminner om Playstation-kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skohyllan:

Vilken handkontroll motsvarar Xbox 360-handkontroll 2022? Vill ha en som påminner om Playstation-kontroll.

En PS4-handkontroll hade jag kört med. Funkar över Bluetooth eller med sladd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skohyllan:

Du har nog att det är adaptern som lagt av. Testade handkontrollen i en Windows 7-dator och det funkade inte.

1. Man sätter i adaptern i USB-ingången.
2. Håller in mittknappen på Xbox 360-kontrollen, så att den börjar blinka.
3. När man trycker på knappen på adaptern ska handkontrollen blinka snabbare, för att visa att den letar efter en dator, men den blinkar lika slött. Måste vara fel på adaptern.

Detta gäller bara om kontrollen är parad till dongeln redan, du måste trycka på synk-knappen på kontrollen för att den ska para om sig. Har den tappat synken mot mottagaren så kan det vara värt ett försök.

Citat:

Vilken handkontroll motsvarar Xbox 360-handkontroll 2022?

En XBox-kontroll. XBone eller series gör inte jättestor skillnad för de är rätt lika.

Citat:

Vill ha en som påminner om Playstation-kontroll.

Då vill du nog ha en Playstation-kontroll.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Då vill du nog ha en Playstation-kontroll.

Jag lyckades faktiskt få min PS3-kontroll att funka i Windows 11 via USB-kabeln som hör till Playstation 3-konsolen.

Här finns en guide för den som vill testa:
PS3-kontroll i Windows 11-dator

Jag fick det inte att funka trådlöst. Tror man måste ha en USB-dongel.

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag har med Windows 11 är att ljudet "poppar" ibland när ljudet pausas. Annars i helhet är jag nöjd.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan