Permalänk
Medlem

Köpråd pendlarbil

Hej

Är på jakt efter en ny bil. Har ett ganska stort bilintresse där jag tycker en bil med lite extra under huven är extremt roligt och ger mig mycket körglädje. Skruvar en hel del själv och är hyfsat kunnig.

Jag letar efter
Bil: Kombi, 200hk+, fyrhjulsdrift, dragkrok, diesel, dieselvärmare, bra körkomfort
Prisklass: 300-400k (kan stäcka mig till 450k vid rätt bil)

Det jag själv känner är Volvo v90 D5, Bmw 535D, Mercedes E350

Uppskattar alla råd
Tack på förhand

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar elbil väldigt starkt. Mycket roligare att köra och hjälper dig nog att spara lite på bränslet med tanke på dagens priser och händelser.

Om du inte hunnit provköra en elbil så förstår jag då varför du inte har med det i din lista av vad du känner för just nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donhoz:

Jag rekommenderar elbil väldigt starkt. Mycket roligare att köra och hjälper dig nog att spara lite på bränslet med tanke på dagens priser och händelser.

Om du inte hunnit provköra en elbil så förstår jag då varför du inte har med det i din lista av vad du känner för just nu

Lycka till med att hitta en elbil med de kraven för 300-400k

Tar i princip stopp redan vid första kravet. Med alla andra, då är det dödsdömt. Jag personligen hade valt elbil men för TS skulle jag rösta på V90. Svenskbyggd, bekväm ride, snygg, Volvo.

Permalänk

Volvo alla dagar i veckan. Nästan bara kört Volvo och alltid varit nöjd. En tjänstebils-Passat räckte.😃

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Medlem

Klart du ska kika på en BMW, mycket körglädje och trevlig körning!

Tex denna 530D:
https://www.bytbil.com/blekinge-lan/personbil-530-d-xdrive-to...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Ska du pendla mycket skulle jag nog ändå tittat på elbil.

Du får typ ny Hyundai Kona Electric, Peugeot e-2008, Toyotas bZ4X kommer ligga däromkring o.s.v.

200 hk får du ur en 1.6l bensinare idag. Ur Hyundais 2l bensinare får du 280 hk. Dieselalternativen börjar försvinna hos en del tillverkare.

Sen om man ska ha fyrhjulsdrift kanske man ska titta på lite tråkigare bilar. Givetvis har du en rad bilar som du inte nämnt som säkert kan passa de kraven du ställt i tråden däremot, typ Volkswagen Passat Alltrack, Audi A6 Quattro Allroad, Volvo XC60 AWD, Mercedes E250 4MATIC o.s.v. Vill du ha V90 får du även bensinare med motsvarande prestanda och funktioner.

Permalänk
Medlem

Ska man köra långt så kanske inte elbil är det bästa som pendlar bil, speciellt inte i dagsläget. Såg en kille på tuben som testade stockholm- göteborg och det verkade vara ett rent helvete.
Dessutom så kostar dom rätt saftigt om man vill ha en med ett batteri som räcker lite längre. Ibland kan det vara svårslaget att kunna fylla upp 100 mil räckvidd på ett par minuter.

Jag är själv inne på el bil men ska jag pendla långa sträckor så kan det bli bekymmer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska man köra långt så kanske inte elbil är det bästa som pendlar bil, speciellt inte i dagsläget. Såg en kille på tuben som testade stockholm- göteborg och det verkade vara ett rent helvete.
Dessutom så kostar dom rätt saftigt om man vill ha en med ett batteri som räcker lite längre. Ibland kan det vara svårslaget att kunna fylla upp 100 mil räckvidd på ett par minuter.

Jag är själv inne på el bil men ska jag pendla långa sträckor så kan det bli bekymmer.

Ja det är ju ofta man pendlar Göteborg -> Stockholm Jag skulle påstå att det är just vid pendling elbilar lyser starkt. Det är vid långresor det blir värre. Dock har ju sträckan GBG -> STHLM rätt bra med laddplatser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska man köra långt så kanske inte elbil är det bästa som pendlar bil, speciellt inte i dagsläget. Såg en kille på tuben som testade stockholm- göteborg och det verkade vara ett rent helvete.
Dessutom så kostar dom rätt saftigt om man vill ha en med ett batteri som räcker lite längre. Ibland kan det vara svårslaget att kunna fylla upp 100 mil räckvidd på ett par minuter.

Jag är själv inne på el bil men ska jag pendla långa sträckor så kan det bli bekymmer.

Utveckla gärna "ett rent helvete" för den resan borde gå i ett eller med en kort kaffepaus längs vägen

Åt TS: Jag hade personligen undvikt att köpa en dieselbil för 400k idag och köpt antingen en liten elbil för samma summa eller så hade jag satsat på begagnad bensinare/diesel för typ 200k och accepterat att det är förlorade pengar.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska man köra långt så kanske inte elbil är det bästa som pendlar bil, speciellt inte i dagsläget. Såg en kille på tuben som testade stockholm- göteborg och det verkade vara ett rent helvete.
Dessutom så kostar dom rätt saftigt om man vill ha en med ett batteri som räcker lite längre. Ibland kan det vara svårslaget att kunna fylla upp 100 mil räckvidd på ett par minuter.

Jag är själv inne på el bil men ska jag pendla långa sträckor så kan det bli bekymmer.

Ska man pendla Stockholm Göteborg så måste väl det bästa vara att åka x2000?

Personligen hade jag satsat på elbil idag för de pengarna som ts kan tänka sig lägga, om man kan ladda hemma.

Permalänk
Medlem

Till er som tipsar om elbil,bör man inte klargöra om TS har laddmöjligheter först? Finns ju folk som bor i lägenhet och parkerar på gatan 🤷🏼‍♂️

Permalänk

TS vill ha kombi, AWD och dragkrok. Finns det någon elbil som uppfyller detta?
Diesel låter som bästa alternativet i mina öron.

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/jamtland/volvo_v90_cross_countr...

denna passar dig perfekt och är cirka 300k billigare än när den var ny

finns säkert prutmån neråt 300k på den också.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Till er som tipsar om elbil,bör man inte klargöra om TS har laddmöjligheter först? Finns ju folk som bor i lägenhet och parkerar på gatan 🤷🏼‍♂️

Min åsikt är att det mest är en ursäkt, en form av mental spärr. Personligen har jag 10-15min promenad till laddstolpe och tycker det är helt ok att lämna och ladda. Sen går det ofta ladda på arbetsplatsen. Är kanske lite bortskämd med att ha 50 laddplatser på jobbet men de flesta har ett par stycken. För att summera kunna ladda hemma är bra men inget man måste.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Känns som det saknas en hel del info om hur bilen ska användas...
Hur långa pendlingssträckor snackar vi om per jobbdag?
Hur mycket används bilen utöver pendlingen? (hur långa sträckor osv)
Hur många passagerare och last osv kommer bilen behöva ha plats för?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Känns som det saknas en hel del info om hur bilen ska användas...
Hur långa pendlingssträckor snackar vi om per jobbdag?
Hur mycket används bilen utöver pendlingen? (hur långa sträckor osv)
Hur många passagerare och last osv kommer bilen behöva ha plats för?

Gör det? TS har rätt tydliga krav faktiskt. Baserat på vad TS redan kollat på verkar vi även ha ett tydligt hum med vad för typ av bilar som menas och vad denne känner är rimligt för dennes livsstil.

Saknas det info för att vi inte kan ge exempel på ICE-bilar? Eller saknas det info för att elbilsfantasterna inte lyckas ge några bra exempel då inga uppfyller kraven - så då hittar man på nya krav?

Permalänk
Medlem

Men hur långt får den ha gått eller tänker du ny bil?
Kryssar man i dina krav på Blocket kommer det inte upp mycket vid Max 3000 mil.

Sen verkar TS veta vad för typ av bil han vill ha så alla elbils fanboys kanske kan sluta lorta ned ännu en biltråd?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Min åsikt är att det mest är en ursäkt, en form av mental spärr. Personligen har jag 10-15min promenad till laddstolpe och tycker det är helt ok att lämna och ladda. Sen går det ofta ladda på arbetsplatsen. Är kanske lite bortskämd med att ha 50 laddplatser på jobbet men de flesta har ett par stycken. För att summera kunna ladda hemma är bra men inget man måste.

Själv har jag 35-40 minuters promenad till närmaste stolpe och har ingen laddmöjlighet på jobbet. Vet ingen arbetsplats utöver kommunen som erbjuder laddning här, även om det säkert finns.

Hur det ser ut i Östersund för TS vet jag inte, men bor han inte centralt så tror jag det är mer än en mental spärr som bromsar.

Permalänk

1. om du är hyfsat kunnig och skruvar själv och är kunnig, varför fråga om råd?
2. att köpa fossilbil för dom pengarna hade då inte jag gjort nu, snacka om att skjuta sig själv i foten. dessutom går vi mot sämre tider. elbil lär hålla andrahandsvärdet otroligt mycket bättre. köp en tesla och hoppas på att den håller. du sparar in på såsen även om den är en slant dyrare

och sen fattar jag inte alla som tycker det är klokt att köpa bilar för dessa summor, för jag antar att du precis som alla andra är en vanlig svensson, med en hyffsat vanlig inkomst om än lite över medel. för ingen i det här landet är ju "rik"... men jag antar att det ger en visst symbolist värde för dig. i mitt kvarter bor det en barnfamilj, som nyss köpte en v90 d5 nyss. 4 barn och morsan är arbetslös sedan länge. farsan är vaktmästare. men bränna alla pengar på en bil för att uppnå lite uppmålad status kan man ändå besvära sig med.

bilarna du är intresserad av är ju inga du lär meka med direkt. för dom där pengarna finns det så mycket annat roligt man kan hitta på. motorcykel, snöskoter, resa utomlands i ett halvår. och guess what, du kommer ändå ha en skaplig slant kvar att lägga på en bra bil.

eller varför inte köpa någon mekvänlig sommarbil istället om du gillar at meka. skaffa dig ett projekt och renovera från grunden eller nåt. mycket bättre sätt att bränna sina stålar på.

kan tillägga att jag också har bilintresse och mekar en hel del. men då snackar vi 2 veteranbilar för en överkomlig summa. när jag var 18 tjatade jag till mig en bmw för 140k av farsan. ett halvår senare köpte jag en till bil, en 740 för 6000kr. jag hade mer kul i 740in än i bmwn. bränn pengar på nåt annat. vad har du för högtalare till tvn tex? köp nå riktiga hifi högtalare för 40 lök istället, det ger säkert mer nöje per krona.

finns ju många sätt att spendera pengar på. men hade inte detta varit ett roligare upplägg:

sommarbil: https://www.blocket.se/annons/halland/bmw_z4_sdrive35i_dct/99...
eller varför inte en boxster https://www.blocket.se/annons/blekinge/porsche_boxster_220hk_...
och sedan ett par hifi högtalare https://www.blocket.se/annons/skane/von_schweikert_vr_4_sr_mk... + förstärkare och lullull
och voila nu har du 100k kvar för pendlarbilen att nöta tråkiga mil med: https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_118d/99399213

ja nåt sånt. orkade inte leta perfekta annonser men du fattar nog vad jag menar. tänk till? jag tvivlar på att du har allt krims krams man kan tänka sig och att en v90 är allt du saknar.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av Linus:

Till er som tipsar om elbil,bör man inte klargöra om TS har laddmöjligheter först? Finns ju folk som bor i lägenhet och parkerar på gatan 🤷🏼‍♂️

bor han i lägenhet bör han ju verkligen prioritera villa framför bil på 400k men ja, det kanske bara är jag som är knäpp i skallen som tänker så, men jag tror inte han skulle ångra sig om 10 år. man lär tänka längre än vad näsan räcker

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

XC40 Recharge, den perfekta bilen.
Lägg på Twin Engine om du har råd, den får ett sjuhelvetes drag. Så rolig att köra.

https://www.volvocars.com/se/choose-offer/review?cbv=1&custom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja det är ju ofta man pendlar Göteborg -> Stockholm Jag skulle påstå att det är just vid pendling elbilar lyser starkt. Det är vid långresor det blir värre. Dock har ju sträckan GBG -> STHLM rätt bra med laddplatser.

Den här killen på tuben jag såg hade väldiga problem att hitta fungerande och lediga laddstolpar.
https://www.youtube.com/watch?v=PimMI3wgik8
Ska man ha elbil är tesla det enda vettiga valet

Skrivet av anon201296:

Utveckla gärna "ett rent helvete" för den resan borde gå i ett eller med en kort kaffepaus längs vägen

Åt TS: Jag hade personligen undvikt att köpa en dieselbil för 400k idag och köpt antingen en liten elbil för samma summa eller så hade jag satsat på begagnad bensinare/diesel för typ 200k och accepterat att det är förlorade pengar.

Han fick åka runt och leta ladd stolpar då många var upptagna eller fungerade inte som de skulle. se ovan video. tesla ska man helst ha för att det ska fungera smärtfritt.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Ska man pendla Stockholm Göteborg så måste väl det bästa vara att åka x2000?

Personligen hade jag satsat på elbil idag för de pengarna som ts kan tänka sig lägga, om man kan ladda hemma.

Beror på var du ska i göteborgs området. min farfar pendlade till göteborg under ett par år. föreslog också tåg men han sa att det skulle vara mycket krångligare med kollektiv trafiken dit han skulle

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

1. om du är hyfsat kunnig och skruvar själv och är kunnig, varför fråga om råd?
2. att köpa fossilbil för dom pengarna hade då inte jag gjort nu, snacka om att skjuta sig själv i foten. dessutom går vi mot sämre tider. elbil lär hålla andrahandsvärdet otroligt mycket bättre. köp en tesla och hoppas på att den håller. du sparar in på såsen även om den är en slant dyrare

och sen fattar jag inte alla som tycker det är klokt att köpa bilar för dessa summor, för jag antar att du precis som alla andra är en vanlig svensson, med en hyffsat vanlig inkomst om än lite över medel. för ingen i det här landet är ju "rik"... men jag antar att det ger en visst symbolist värde för dig. i mitt kvarter bor det en barnfamilj, som nyss köpte en v90 d5 nyss. 4 barn och morsan är arbetslös sedan länge. farsan är vaktmästare. men bränna alla pengar på en bil för att uppnå lite uppmålad status kan man ändå besvära sig med.

bilarna du är intresserad av är ju inga du lär meka med direkt. för dom där pengarna finns det så mycket annat roligt man kan hitta på. motorcykel, snöskoter, resa utomlands i ett halvår. och guess what, du kommer ändå ha en skaplig slant kvar att lägga på en bra bil.

eller varför inte köpa någon mekvänlig sommarbil istället om du gillar at meka. skaffa dig ett projekt och renovera från grunden eller nåt. mycket bättre sätt att bränna sina stålar på.

kan tillägga att jag också har bilintresse och mekar en hel del. men då snackar vi 2 veteranbilar för en överkomlig summa. när jag var 18 tjatade jag till mig en bmw för 140k av farsan. ett halvår senare köpte jag en till bil, en 740 för 6000kr. jag hade mer kul i 740in än i bmwn. bränn pengar på nåt annat. vad har du för högtalare till tvn tex? köp nå riktiga hifi högtalare för 40 lök istället, det ger säkert mer nöje per krona.

finns ju många sätt att spendera pengar på. men hade inte detta varit ett roligare upplägg:

sommarbil: https://www.blocket.se/annons/halland/bmw_z4_sdrive35i_dct/99...
eller varför inte en boxster https://www.blocket.se/annons/blekinge/porsche_boxster_220hk_...
och sedan ett par hifi högtalare https://www.blocket.se/annons/skane/von_schweikert_vr_4_sr_mk... + förstärkare och lullull
och voila nu har du 100k kvar för pendlarbilen att nöta tråkiga mil med: https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_118d/99399213

ja nåt sånt. orkade inte leta perfekta annonser men du fattar nog vad jag menar. tänk till? jag tvivlar på att du har allt krims krams man kan tänka sig och att en v90 är allt du saknar.

"Alla har samma förutsättningar och ska tycka som jag osv etc"

Nu kanske det faller sig så att TS kör mycket bil och vill således åka bekvämt och har nytta av de egenskaper en dyrare bil ger. Kanske inte alls bryr sig om "ljud". Då är ju ditt förslag tämligen värdelöst, eller hur?

Permalänk
Medlem

Jag kör själv till jobbet för mellan 1700-2300 per månad och har börjat kolla på annan pendlarbil.
Har snöat in rätt rejält på att leasa en elbil istället, Opel hade tex ett erbjudande för lite under 3500/månad. Då betalar jag ungefär 1500/månad plus det bilen kostar att ladda för en HELT ny bil.

Fördelarna är ju många, kan bla ladda på jobbet.
Nackdelar? Jag drar släpvagn ibland, vägen till jobbet är lågprio på vintern så 4wd är ett krav och den är riktigt dålig på sommaren.

Det tål att tänkas på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

"Alla har samma förutsättningar och ska tycka som jag osv etc"

Nu kanske det faller sig så att TS kör mycket bil och vill således åka bekvämt och har nytta av de egenskaper en dyrare bil ger. Kanske inte alls bryr sig om "ljud". Då är ju ditt förslag tämligen värdelöst, eller hur?

Eller så råkar TS inte ha övervägt sina möjligheter, och då var ju inlägget ganska trevligt, eller hur?

Jag tycker vi behöver alla åsikter och inte bara måla in oss i ett hörn där en åsikt är den rätta

Om förslaget inte faller TS i smaken, ingen skada skedd, men tycker inte vi ska dissa, vad jag anser, är ett lite annorlunda förslag

Om nån annan läser tråden oh nappar på detta andra upplägg så har det ju gagnat någon.

Personligen hade jag aldrig lagt så mycket pengar på en bil men jag vet att det finns folk som gillar att köra bil och som vill köra bekvämt (jag tycker min lilla Aygo för 40K är en grym investering som pendlarbil). Men så är en bil enbart ett transportmedel för mig och inget annat

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Eller så råkar TS inte ha övervägt sina möjligheter, och då var ju inlägget ganska trevligt, eller hur?

Jag tycker vi behöver alla åsikter och inte bara måla in oss i ett hörn där en åsikt är den rätta

Om förslaget inte faller TS i smaken, ingen skada skedd, men tycker inte vi ska dissa, vad jag anser, är ett lite annorlunda förslag

Om nån annan läser tråden oh nappar på detta andra upplägg så har det ju gagnat någon.

Personligen hade jag aldrig lagt så mycket pengar på en bil men jag vet att det finns folk som gillar att köra bil och som vill köra bekvämt (jag tycker min lilla Aygo för 40K är en grym investering som pendlarbil). Men så är en bil enbart ett transportmedel för mig och inget annat

24 inlägg i tråden och EN person har svarat TS på det han frågade om. Resterande försöker tvinga på han något helt annat.

Billigaste elbilen jag kan hitta som är tillräckligt stor för mina behov är Peugeot e-2008. Den kostar 4213kr i månaden om man ska ha över 2000 mil per år och dubbdäck i grundmodell och tråkigaste utförande.
Skulle vägra leasa för det priset om jag inte får äga bilen själv efteråt. Närmaste laddstolpen är 3km bort och där är det alltid fullt mot kvällen. Finns ingen stolpe vid jobbet. Så även om jag har ekonomin för en elbil så passar det helt enkelt inte.
Finns många fler i vårat avlånga land där elbil just nu inte fungerar som alternativ. Är det så svårt att förstå?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

TS frågar om en kombi med dragkrok och AWD och folk säger en liten elbil.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Eller så råkar TS inte ha övervägt sina möjligheter, och då var ju inlägget ganska trevligt, eller hur?

Jag tycker vi behöver alla åsikter och inte bara måla in oss i ett hörn där en åsikt är den rätta

Om förslaget inte faller TS i smaken, ingen skada skedd, men tycker inte vi ska dissa, vad jag anser, är ett lite annorlunda förslag

Om nån annan läser tråden oh nappar på detta andra upplägg så har det ju gagnat någon.

Personligen hade jag aldrig lagt så mycket pengar på en bil men jag vet att det finns folk som gillar att köra bil och som vill köra bekvämt (jag tycker min lilla Aygo för 40K är en grym investering som pendlarbil). Men så är en bil enbart ett transportmedel för mig och inget annat

Självklart får alla ha en åsikt men man förlorar fördelarna med att kunna be om specifik hjälp på ett forum om alla ska kasta in sina egna värderingar och åsikter som allmänna råd i den tråd man skapar. Jag tycker man helt enkelt får lita på att TS har bäst koll på vad den själv villhöver och respektera det.

Jag bidrar med att jag har åkt en del i en kompis V90 D4(?) som var fullutrustad och var en mycket trevlig bil. Tror han betalade strax norr om 400k för ett par år sedan. En likvärdig är nog lite dyrare idag med tanke på begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

1. om du är hyfsat kunnig och skruvar själv och är kunnig, varför fråga om råd?
2. att köpa fossilbil för dom pengarna hade då inte jag gjort nu, snacka om att skjuta sig själv i foten. dessutom går vi mot sämre tider. elbil lär hålla andrahandsvärdet otroligt mycket bättre. köp en tesla och hoppas på att den håller. du sparar in på såsen även om den är en slant dyrare

och sen fattar jag inte alla som tycker det är klokt att köpa bilar för dessa summor, för jag antar att du precis som alla andra är en vanlig svensson, med en hyffsat vanlig inkomst om än lite över medel. för ingen i det här landet är ju "rik"... men jag antar att det ger en visst symbolist värde för dig. i mitt kvarter bor det en barnfamilj, som nyss köpte en v90 d5 nyss. 4 barn och morsan är arbetslös sedan länge. farsan är vaktmästare. men bränna alla pengar på en bil för att uppnå lite uppmålad status kan man ändå besvära sig med.

bilarna du är intresserad av är ju inga du lär meka med direkt. för dom där pengarna finns det så mycket annat roligt man kan hitta på. motorcykel, snöskoter, resa utomlands i ett halvår. och guess what, du kommer ändå ha en skaplig slant kvar att lägga på en bra bil.

eller varför inte köpa någon mekvänlig sommarbil istället om du gillar at meka. skaffa dig ett projekt och renovera från grunden eller nåt. mycket bättre sätt att bränna sina stålar på.

kan tillägga att jag också har bilintresse och mekar en hel del. men då snackar vi 2 veteranbilar för en överkomlig summa. när jag var 18 tjatade jag till mig en bmw för 140k av farsan. ett halvår senare köpte jag en till bil, en 740 för 6000kr. jag hade mer kul i 740in än i bmwn. bränn pengar på nåt annat. vad har du för högtalare till tvn tex? köp nå riktiga hifi högtalare för 40 lök istället, det ger säkert mer nöje per krona.

finns ju många sätt att spendera pengar på. men hade inte detta varit ett roligare upplägg:

sommarbil: https://www.blocket.se/annons/halland/bmw_z4_sdrive35i_dct/99...
eller varför inte en boxster https://www.blocket.se/annons/blekinge/porsche_boxster_220hk_...
och sedan ett par hifi högtalare https://www.blocket.se/annons/skane/von_schweikert_vr_4_sr_mk... + förstärkare och lullull
och voila nu har du 100k kvar för pendlarbilen att nöta tråkiga mil med: https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_118d/99399213

ja nåt sånt. orkade inte leta perfekta annonser men du fattar nog vad jag menar. tänk till? jag tvivlar på att du har allt krims krams man kan tänka sig och att en v90 är allt du saknar.

1. Vad tror du själv? Jag frågar väl om råd för jag är intresserad av att höra vad andra har att säga. Kanske BMW nån säger att BMW motorn är kass och Volvon rostar direkt. Bara för att jag är ganska kunnig betyder det att jag kan allt inom alla bilar? Eller att jag inte skulle uppskatta andras åsikt?
2. Förstår helt att du tycker det är galet att köpa fosil bil nu idag, men först och främst så har jag diesel förmån därav diesel.
Sen är det väldigt intressant att du tycker jag ska köpa en Tesla istället men samtidigt är du på mig där du antar jag tjänar som en vanlig svensson och att köpa bil för dessa priser är galenskap. Ska jag hitta en beggad tesla för 50K och tror den ska fungera normalt eller?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem

Ytterligare tips, provkör en ny Toyota RAV4. Bensin, men i den prestandaklassen runt 200 hk.

Skrivet av dammvippan:

TS vill ha kombi, AWD och dragkrok. Finns det någon elbil som uppfyller detta?
Diesel låter som bästa alternativet i mina öron.

Klart det finns när TS ändå tittar på beg, beg Tesla Model 3 AWD, möjligtvis en Model S AWD. Däremot får du inte dra mycket med de, men det får du o andra sidan inte med B-kort heller.

Skrivet av GarfieldPower:

TS frågar om en kombi med dragkrok och AWD och folk säger en liten elbil.

Pendling, diesel och prestanda betyder ju typ 0,9 l diesel per mil. Inte kul att pendla i när det är dags att tanka.