Äldre Asus-routrar måltavla för virus

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

admin x2 var det inte, ska se om jag har lådan nånstans, men annars finns en reset på då?

admin som användarnamn
Och tomt i lösenordsfältet tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Sämst timing... Har an EOL produkterna, men ska flytta om en månad och planerade att ha kvar den till jag flyttat in i nya huset och tänkt igenom nätverksdelen.

Mesh verkar ju rätt hype'at nu, men priset är ju absurt. Är man dum om man inte skaffar det? Annars tänkte jag bara köra samma setup som nu typ, med en bra router som kör trådbundet till ett par Unifi AP diskar typ. Men skjuter jag mig i foten om jag kör det? Dvs är det värt att betala massa mer för mesh bara för att slippa dra lite kablar till extra antenner?

Nej, inte alls. Mesh är bra om man inte kan dra kablar, annars är det i stor sett meningslöst imho.
Kablage till AP är bättre och kommer alltid att vara bättre.

Jag skaffade en "range extender" och den tappade signal till den AP som den kopplades till titt som tätt. Drog upp en kabel till tredje våningen (smal och hög kåk) och installerade OpenWRT på den (TP-Link grej) och använder den nu som AP. Den är 100% stabil och har varit det i ett år nu, medans mjukvaran från TP-Link hade börjat krascha en gång varannan vecka eller så på slutet.
Har man en kabel kan det aldrig bli dålig signal mellan enheterna, om nu inte kabeln är skadad.

Permalänk
Medlem

Har en RT-AC68U, har installerat Merlin v386.5, däremot står det också Trend Micro: Signature version 2.284, har redan personligt anv. namn & lösenord och ingen remote access aktiverad, bör jag göra något eller kan man känna sig relativt trygg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forssk:

Har en RT-AC68U, har installerat Merlin v386.5, däremot står det också Trend Micro: Signature version 2.284, har redan personligt anv. namn & lösenord och ingen remote access aktiverad, bör jag göra något eller kan man känna sig relativt trygg?

Finns nog inte så mycket mer du kan göra i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Har en av dem som är EOL, tänkt tanken på att byta ut den framöver och nu blev väl ett bra tillfälle för det.

Tanken har varit att gå ifrån Asus och till något annat men då blir frågan vad? TP-link, Linksys, Netgear, Ubiquiti?
Ubiquiti ser ju lite sådär ut på lagerstatus här i Sverige. Så tips på stabila rejäla WiFi 6 enheter?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk

Inte lyckats hitta något svar ännu. Om man sätter den som AP, kan man fortsätta använda den, eller kan den fortfarande vara utsatt och ingå i botnät.
Någon som vet?

/Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Har en av dem som är EOL, tänkt tanken på att byta ut den framöver och nu blev väl ett bra tillfälle för det.

Tanken har varit att gå ifrån Asus och till något annat men då blir frågan vad? TP-link, Linksys, Netgear, Ubiquiti?
Ubiquiti ser ju lite sådär ut på lagerstatus här i Sverige. Så tips på stabila rejäla WiFi 6 enheter?

Kolla vilka tillverkare som släpper mjukvaruuppdateringar på ett bra sätt. TP-Link är inte ett företag som jag skulle köpa från igen, eftersom dom verkar släppa 3-4 uppdateringar och sedan blir den en ny version av hårdvaran och den gamla får inga mer uppdateringar.

Kör själv Netgear, en "gammal" R7800 och den får fortfarande uppdateringar sex år efter lanseringen. Däremot är dom inte lika bra med alla produkter som dom säljer. Normalt är det inga större fel med Asus och om Merlin stöder produkterna så brukar man få några extra år med uppdateringar.

Har inga direkta tips på produkt, eftersom det beror lite på vilka behov du har och hur snabb uppkoppling du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Inte lyckats hitta något svar ännu. Om man sätter den som AP, kan man fortsätta använda den, eller kan den fortfarande vara utsatt och ingå i botnät.
Någon som vet?

/Freezer

Ja, det ska funka fint, eftersom den så inte är kopplad direkt mot internet och din router "skyddar" den.
Jag har ett par äldre TP-Link produkter som jag kör som AP, fast med OpenWRT på dom, så det är uppdaterad mjukvara ändå. Ett annat alternativ som inte har diskuterats här som jag tror funkar bättre på många Broadcom baserad Asus routrar är DD-WRT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Kolla vilka tillverkare som släpper mjukvaruuppdateringar på ett bra sätt. TP-Link är inte ett företag som jag skulle köpa från igen, eftersom dom verkar släppa 3-4 uppdateringar och sedan blir den en ny version av hårdvaran och den gamla får inga mer uppdateringar.

Kör själv Netgear, en "gammal" R7800 och den får fortfarande uppdateringar sex år efter lanseringen. Däremot är dom inte lika bra med alla produkter som dom säljer. Normalt är det inga större fel med Asus och om Merlin stöder produkterna så brukar man få några extra år med uppdateringar.

Har inga direkta tips på produkt, eftersom det beror lite på vilka behov du har och hur snabb uppkoppling du har.

Behovet är egentligen inte speciellt krävande. 500/500 mbit uppkoppling, 10-15 enheter ca 80 kvm att täcka men jag gillar ju prylar och fixa lite själv så man inte är helt låst i tillverkarens inställningar.

Ska kolla över hur tillverkarna släpper uppdateringar och möjligen ta mig en kik på Asus igen

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

I dagsläget verkar det som om dom har klarat sig undan, men som jag skrev i slutet av nyheten, så förväntar sig Trend Micro att flera andra routrar lär bli måltavlor i framtiden, men i dagsläget verkar dom inte vara i riskzonen.
Eftersom ingen verkar ha klurat ut den exakta attackvektorn är det för tidigt att säga om en viss produkt kan eller inte kan bli en måltavla. Är det så att gruppen bakom masken har hittat ett begränsat säkerhetshål dom använder sig av, så är ju chansen mindre att andra produkter ligger i riskzonen mycket mindre.

Alla dom berörda modellerna verkar ha en SoC från Broadcom, eftersom det är företaget Asus jobbar mest med när det kommer till routerhårdvara och det kan ju vara därför som vissa andra modeller med t.e.x. hårdvara från MediaTek inte är med på listan, fastän dom är Wifi 5 modeller.

Broadcom har haft några säkerhetshål i deras stängda mjukvara som routertillverkarna bygger sina produkter runt och det här kan ju vara en hitintills okänd sådan som någon har klurat ut och använder sig av. Det är dock inte unikt till Broadcom, men eftersom dom är en av dom mer populära tillverkarna av kretsar till routrar, så är också produkter baserade på deras kretsar en större måltavla.

Så vad ska man göra då i nuläget egentligen? Vänta och se vad som händer? Eller ska man panik-köpa ny router?

Permalänk
Skrivet av Bazoon:

Det hade funkat om ac87 hade haft stöd för Mesh men nu har den inte det 🙁

Däremot kollar jag lite på om jag ska skaffa en Ubiquiti Edge router och låta min ac87 bara agera AP. Men Edge finns inte i lager någonstans.

Det kanske får bli en TUF AX5400 ändå.

Kolla in denna ASUS RT-AX58U istället som har riktigt bra pris nu + att den klarar Merlins firmware. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Så vad ska man göra då i nuläget egentligen? Vänta och se vad som händer? Eller ska man panik-köpa ny router?

Jag tycker panik-köpa låter som en bra idé

Permalänk
Medlem

Har en ac56u (EOL) har funderat länge på ny router.
Nu fick man lite hjälp på traven så det blev en sådan här för 1399kr.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Kolla in denna ASUS RT-AX58U istället som har riktigt bra pris nu + att den klarar Merlins firmware. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Vad gör den till ett bättre val förutom att den stödjer Merlin, jag kör förvisso Merlin nu, men vet inte vad jag skulle missa utan det.
TUF är ju en AX5400 vs AX58 som är AX3000, inte för att jag någonsin kommer maxa bandbredden på någon av dem så känns ju alltid mer bättre.
De ligger ju ändå på exakt samma pris, 5400 är nedsatt på komplett. 5400 är dessutom två år nyare.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

"Därtill har Asus några råd som kan reducera risken att bli infekterad, som att stänga av fjärrstyrning av routern samt att byta användarnamn och lösenord."

Hmmm.

Det står ju inte rakt ut, men har Asus fjärrstyrning påslagen från fabrik?

Och vidare, har de samma inloggningsnamn och lösen på alla från fabrik?

Hoppas inget av dessa två stämmer.

Min AC2900 hade inte det påslaget i alla fall. Så jag skulle gissa på nej.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sunix:

Jag tycker panik-köpa låter som en bra idé

Det som ger mig lite lätt panik är folk som läser sånt här och sedan går ut och köper en ny asus, som om det inte kommer upprepa sig om ett par år igen när de inte känner för att släppa uppdateringar till den längre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Är man i riskzonen om jag har en Vilfo direkt mot Internet och bara använder min ASUS som accesspunkt?

Permalänk
Skrivet av Bazoon:

Vad gör den till ett bättre val förutom att den stödjer Merlin, jag kör förvisso Merlin nu, men vet inte vad jag skulle missa utan det.
TUF är ju en AX5400 vs AX58 som är AX3000, inte för att jag någonsin kommer maxa bandbredden på någon av dem så känns ju alltid mer bättre.
De ligger ju ändå på exakt samma pris, 5400 är nedsatt på komplett. 5400 är dessutom två år nyare.

Är du inte intresserad av Merlins firmware så köp vilken du vill!
Själv använder jag min AX58 som en aimesh node till min huvudrouter Asus AX86U, båda med Merlins firmware.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Har en av dem som är EOL, tänkt tanken på att byta ut den framöver och nu blev väl ett bra tillfälle för det.

Tanken har varit att gå ifrån Asus och till något annat men då blir frågan vad? TP-link, Linksys, Netgear, Ubiquiti?
Ubiquiti ser ju lite sådär ut på lagerstatus här i Sverige. Så tips på stabila rejäla WiFi 6 enheter?

UDM är riktigt trevlig och kommer få säkerhetsuppdateringar i många år framöver, kör själv UDR som kommer släppas inom kort med wifi 6!

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-co...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Så vad ska man göra då i nuläget egentligen? Vänta och se vad som händer? Eller ska man panik-köpa ny router?

Som jag skrev i ett annat svar här, tror inte att man behöver ha panik, i alla fall inte om man kan uppdatera till senaste mjukvaran. Har man en väldigt gammal router kan det nog vara en bra idé att kika på något nytt, inte specifikt för den här masken, men p.g.a. alla andra uppdateringar som man saknar, eftersom det här inte är det enda som kan ta över ens router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det som ger mig lite lätt panik är folk som läser sånt här och sedan går ut och köper en ny asus, som om det inte kommer upprepa sig om ett par år igen när de inte känner för att släppa uppdateringar till den längre.

Fast Asus är faktiskt en av dom bästa routertillverkarna när det kommer till att släppa uppdateringar. Men, det gäller att välja rätt modeller, eftersom en del modeller inte verkar ha lika bra support. Jag antar att det har något att göra med var modellerna säljs, eftersom dom måste uppdatera alla modeller som säljs på den amerikanska marknaden, medans dom som inte säljs där, verkar ha sämre uppdateringsfrekvens. Av konsumentroutrarna skulle jag säga att Netgear är det enda företaget som kommer i närheten och det gäller inte alla modeller där heller,

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBlond:

Är man i riskzonen om jag har en Vilfo direkt mot Internet och bara använder min ASUS som accesspunkt?

Nej, inte i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Fick ett tips på den här, av en som jobbar som säkerhetsexpert. Personligen vet jag inget om tillverkaren, men Litauen är ju lite ovanligt. Deras operativsystem är baserat på OpenWRT på hårdvara från Qualcomm. Dock inget värt att titta på om man har stora krav på WiFi delen eller har snabbare än Gigabit uppkoppling.
https://teltonika-networks.com/product/rutx10/

Permalänk
Medlem

Finns det router utan wifi? jag kör unify AP's till min asus RT-AC87U. där använder jag enbart router delen på routern.

EDIT: https://www.techspot.com/news/93850-cyclops-blink-modular-bot...
läste här att asus EOL routrar kommer ej få en firmware emot detta och de rekommenderar att köpa en ny router. Blir nog inte ett panik köp men mer ett noga genomtänkt en.
Viruset i säg verkar i nuläget inte göra någon direkt skada men kan användas vid framtida ddos attacker tror dom.

Kan detta viruset ta sig in så är det nog bara en tidfråga innan det kommer andra mer fula virus som kan göra riktig skada.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Vad gör den till ett bättre val förutom att den stödjer Merlin, jag kör förvisso Merlin nu, men vet inte vad jag skulle missa utan det.
TUF är ju en AX5400 vs AX58 som är AX3000, inte för att jag någonsin kommer maxa bandbredden på någon av dem så känns ju alltid mer bättre.
De ligger ju ändå på exakt samma pris, 5400 är nedsatt på komplett. 5400 är dessutom två år nyare.

Intressant att höra vilken du väljer, sitter i exakt samma sits (behöver byta ut min 87U också). Rent spontant känns ju som att AX5400 skulle vara det bättre valet än AX58..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1ggly:

Intressant att höra vilken du väljer, sitter i exakt samma sits (behöver byta ut min 87U också). Rent spontant känns ju som att AX5400 skulle vara det bättre valet än AX58..?

Jag valde 5400 pga den är högre specad på papperet och är nyare, jag tror inte jag kommer märka någon praktisk skillnad mellan dem, just 5400 har fått bra recensioner gällande räckvidd och det är ett plus för min del. Har bor inte stort nog för att behöva mesh, men saknar lite räckvidd ute på gården.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns det router utan wifi? jag kör unify AP's till min asus RT-AC87U. där använder jag enbart router delen på routern.

Finns några olika, men dom brukar inte vara för "konsumenter", så räkna med att dom inte är lika lätta att konfigurera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Jag valde 5400 pga den är högre specad på papperet och är nyare, jag tror inte jag kommer märka någon praktisk skillnad mellan dem, just 5400 har fått bra recensioner gällande räckvidd och det är ett plus för min del. Har bor inte stort nog för att behöva mesh, men saknar lite räckvidd ute på gården.

Helt klart rätt val, eftersom RT-AX5400 är 4x4 på 5GHz bandet, mot 2x2 för RT-AX58, vilket betyder att du antingen kan få 4x hastigheten om du har en annan 4x4 enhet, eller med MU-MIMO så kan två 2x2 prylar fungera i full fart utan att stjäla bandbredd från varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Undvik Asus och Mikrotik routrar.

Varför undvika Mikrotik? Genuint nyfiken.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Finns några olika, men dom brukar inte vara för "konsumenter", så räkna med att dom inte är lika lätta att konfigurera.

Hade mina misstankar om det. Kanske får bli en till asus. Är väldigt van i deras GUI.
Hur länge brukar tillverkare supporta sina enheter. Asus är väll bland de bättre? Min fick sin senaste och sista uppdatering förra året och då släpptes den 2014, rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.