Permalänk
Medlem

4g/5g nät antenn för båt

Så fick frågan av min far, om det går att lösa en antenn för bättre 4g/5g signal längre ut i skärgården / havet (vi fattar ju också att mitten på atlanten inte kommer hända.) Finns det någon form av repeater som fungerar för att plocka signalen med en modell större antenn uppe i en mast och sen skicka ut den nere i båten igen?

Permalänk
Medlem

För repeater krävs licens, så det kan ni nog glömma. Däremot en 4/5g router med möjlighet att koppla extern antenn och sen samtal över wifi om telefonerna stödjer det är ju ett alternativ.

Permalänk
Medlem

4g repeaters är dyra. En 4g router med en antenn vore ett bättre köp

Permalänk
Snusfri

Tror det är tveksamt, i ett sådant läge bör man kanske kolla på satellit likt Starlink.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Varför tänka repeater för det lär gå lika bra med ett modem/router med en runsdstrålande antenn högst upp på båten och om ni verkligen använder "telefon" så se till att det går att ringa via wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Resania, som någon annan påpekade för mig i en annan tråd om 4G och router.

Billigt och bra är helt enkelt en 4G router med extern antenn i båten för att maximera mottagningen till sjöss. Det kräver någon form av abonnemang eller kontantkort med en del datamängd. Sedan behöver man en modernare telefoner (smartphone) som stödjer VoWiFi (voice over WiFi). Väl i båten på väg grån land, startat man 4G router med extern antenn. Därefter ställer man om sin telefon att prioritera VoWiFi före vanlig 4G LTE för att sedan koppla upp sig mot det lokala WiFi nätet i båten med sin smartphone.

Då kommer telefonen koppla upp sig via det lokala WiFi nätet, genom 4G routern och ut på Internet för att sedan logga in sig mot telefonoperatören servrar. När någon ringen till din telefon så går samtalet inte till din telefon via en mobilmast utan samtalet skickas över Internet till 4G routern och ut över WiFi till din telefon. Är det sedan så att man tappar WiFi signalen när man lämnar båten så byter telefonen över till vanliga 4G LTE nätet.

Denna metod är praktiskt för personer som har mycket dålig täckning till mobilnätet i t.ex. sommarstugor, ute i skärgården etc. Inte en perfekt lösning men funkar bra och är definitivt mycket billigare än någon form av repeater etc för 4G, sådana lösningar kostar multum och är helt klart inte värt pengarna bara för att man vill ha bättre mottagning till sin mobil ute på sjön.

Är man längre ut då är det bara satellit som gäller, svindyrt även om det finns andra budget lösningar men det kostar ändå mycket i investering för att ens komma igång. De flesta som ofta är ute till havs använder nog en satellittelefon vilket antagligen är smidigast.

Permalänk
Medlem

Något tips på antenn och router? Speciellt då antennen.

Permalänk
Medlem

@Resania, det där är nog det knepigaste.

Jag är inte så insatt i hur det där fungerar och vad som passar bäst på båt. Du kan testa med någon extern antenn som är rundstrålande och se hur bra det funkar. En riktantenn funkar alltid bättre men problemet är ju att en båt rör på sig och flyttar runt. Om man t.ex. har en parabol så finns det ju dom som är designade som typ en ballong och inne i den sitter en parabol som aktivt följer den satellit man pekar mot. Dessa är vanliga på stora passagerare båtar. Om det finns något liknande för 4G eller mobilmottagning vet jag inte.

Annars är ju alternativet satellit telefon men det är nog fortfarande dyrt, hårdvaran kostar inte så mycket numera men jag vet inte hur det ser ut med priset samt abonnemang.

Sökte lite och hittade denna snabbt. Det finns nog men man får leta för att hitta.

https://www.svb24.com/en/4g-wifi-antenna-webboat.html

Du kanske ska fråga andra med båt etc, jag utgår från att täckningen för vanlig 4G t.ex. i Stockholms skärgård är ganska bra numera jämfört med hur det var en gång i tiden. Osäker på hur långt ut i genomsnitt från kusten man har täckning i en båt med vanlig mobil.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Resania:

Något tips på antenn och router? Speciellt då antennen.

https://www.komplettforetag.se/category/19298/natverk-server/...
https://www.amazon.se/omnidirektional-4G-antenner-SMA-kontakt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Resania:

Något tips på antenn och router? Speciellt då antennen.

Du ska ha en antenn som är byggd för marint bruk med en IP klassning som klarar väder,vind, UV och vatten.
Köp ALDRIG en antenn som inte visar en teknisk specifikation hur antennen strålar.
Om tillverkaren inte har sådan information är det svårt att veta om antennen är bra.

Var försiktig med att köpa en antenn som säger "8dBi gain"
Detta kan betyda att 8dBi gain är på en viss frekvens. Exempel 8dBi på 1719-2700 Mhz

Om det är för båt är man mest intresserad av det så kallade "coverage layer" som använder nedan band...
Band28A 700 MHz,
Band20 800MHz
Band8 900 MHz
Där har du en helt annan gain på 6dBi med ett medelvärde på 3dBi

Jag skulle tagit denna antenn: https://poynting.tech/antennas/omni-902/
Står att den kommer snart men ibland finns den ändå att få tag på.

Kombinerad med en 4G router med 2x2MiMo på LTE delen. Wi-Fi har du små "paddle antenneas" som är ca 15-20 cm
Exempel denna router https://cradlepoint.com/product/endpoints/ibr900/
"Ruggedized for vibration, shock, dust, splash, and humidity"

Cradlepoint är enterprise produkt för företag och prislappen är satt därefter.
Finns kanske någon liknande router för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multicast:

Du ska ha en antenn som är byggd för marint bruk med en IP klassning som klarar väder,vind, UV och vatten.
Köp ALDRIG en antenn som inte visar en teknisk specifikation hur antennen strålar.
Om tillverkaren inte har sådan information är det svårt att veta om antennen är bra.

Var försiktig med att köpa en antenn som säger "8dBi gain"
Detta kan betyda att 8dBi gain är på en viss frekvens. Exempel 8dBi på 1719-2700 Mhz

Om det är för båt är man mest intresserad av det så kallade "coverage layer" som använder nedan band...
Band28A 700 MHz,
Band20 800MHz
Band8 900 MHz
Där har du en helt annan gain på 6dBi med ett medelvärde på 3dBi

Jag skulle tagit denna antenn: https://poynting.tech/antennas/omni-902/
Står att den kommer snart men ibland finns den ändå att få tag på.

Kombinerad med en 4G router med 2x2MiMo på LTE delen. Wi-Fi har du små "paddle antenneas" som är ca 15-20 cm
Exempel denna router https://cradlepoint.com/product/endpoints/ibr900/
"Ruggedized for vibration, shock, dust, splash, and humidity"

Cradlepoint är enterprise produkt för företag och prislappen är satt därefter.
Finns kanske någon liknande router för privatpersoner.

Underbart svar, routern kommer att sitta fint skyddad nere i båten och inte utsättas för mer fuktighet än om man bor vid kusten (om båten nu inte sjunker såklart) så behöver inte något super skyddat där. Tanken är något som ska hänga med fram och tillbaka hemifrån då de kör på mobilt bredband hemma också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Resania:

Underbart svar, routern kommer att sitta fint skyddad nere i båten och inte utsättas för mer fuktighet än om man bor vid kusten (om båten nu inte sjunker såklart) så behöver inte något super skyddat där. Tanken är något som ska hänga med fram och tillbaka hemifrån då de kör på mobilt bredband hemma också.

Ska du ha en budgetmodell men som ändå är lite mer robust skulle jag säga att Teltonika är ett bra alternativ. Beroende på kravspec kan exempelvis RUT300 (utan WiFi)/RUT360 (med WiFi) eller RUTx09 exempelvis.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Enl ovan, Teltronika kan vara en schysst början , jag är dock väldigt osäker när det kommer till antennstorlek etc...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Något tips på antenn och router? Speciellt då antennen.

Det finns absolut 4G antenner för båt. De ska vara rundstrålande och inte riktantenner.

Snabb google sökning gav detta: https://www.watski.se/Bredbandsantenn-Sea-Connect-1122e

Rekommenderar att höra i en båtbutik.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Tyvärr är denna antenn jättesvår att veta om den är bra.

När man läser tekniska spec:en på denna står det "Gain 4 dBi"
På vilket frekvensspektrum undrar jag vad tillverkaren menar?

Jag skrev längre upp att flera tillverkare skriver ut sin maximala Gain.
Då Sea-Connect inte spec:ar VAD dom får 4 dBi på går det inte att avgöra om denna är bra?

Det kan vara mellan 698MHz-960MHz kanske denna ger 1dBi Gain.
Men det vet vi inte då dom inte skriver något om det.
Dom väljer inte heller att dela med sig hur antennen strålar.

Denna antenn verkar vara en SiSo antenn som kan skicka/ta emot på ett LTE band
Om man ska installera något nytt bör man ta en MiMo antenn som klarar att kommunicera på flera LTE band samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multicast:

Tyvärr är denna antenn jättesvår att veta om den är bra.

När man läser tekniska spec:en på denna står det "Gain 4 dBi"
På vilket frekvensspektrum undrar jag vad tillverkaren menar?

Jag skrev längre upp att flera tillverkare skriver ut sin maximala Gain.
Då Sea-Connect inte spec:ar VAD dom får 4 dBi på går det inte att avgöra om denna är bra?

Det kan vara mellan 698MHz-960MHz kanske denna ger 1dBi Gain.
Men det vet vi inte då dom inte skriver något om det.
Dom väljer inte heller att dela med sig hur antennen strålar.

Denna antenn verkar vara en SiSo antenn som kan skicka/ta emot på ett LTE band
Om man ska installera något nytt bör man ta en MiMo antenn som klarar att kommunicera på flera LTE band samtidigt.

Jag skrev detta innan jag läst vad du skrivit och tycker du skrev ett bra svar.
Jo det är inte tydligt det hade varit trevligt med ett diagram med antennförstärkning/dämpning som en funktion av frekvens.
Är man ute på sjön är det nog lägre frekvensband som man får hoppas på, precis som du är inne på. (då räckvidden är bättre)

Det är ju lite olyckligt att säga 4G eller LTE då det är rätt stor skillnad på olika LTE standards. Vet knappt själv vad som körs i näten nuförtiden. LTE rel 13? (hänger ju på vad UE städjer också så klart)
Men klart trevligare att ha en antenn som stödjer MiMo.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies