Permalänk
Medlem

Inte vår än, men snart. 2" dubbdäck greppar ok men saknar flytet från fatbike, blir lätt att man skumpar fram över omfrusen sörja. Kan ändå inte cykla fort med sådär lite ljus och orkar inte heller efter kvällsskift.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Jag köpte ett bygellås med fäste till cykeln och nu märker jag att bygel med hållare inte ryms i ramen på cykeln jag köpte. Ryms det för er andra i eran cykels ram eller är det någon här som fraktar bygellåset i ryggsäck eller liknande när ni cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Jag köpte ett bygellås med fäste till cykeln och nu märker jag att bygel med hållare inte ryms i ramen på cykeln jag köpte. Ryms det för er andra i eran cykels ram eller är det någon här som fraktar bygellåset i ryggsäck eller liknande när ni cyklar?

Vad är det för monsterlås du köpt? Mitt Kryptonite-bygellås passar i båda mina ramar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Vad är det för monsterlås du köpt? Mitt Kryptonite-bygellås passar i båda mina ramar.

Denna:

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykellas/...

passade inte i denna:

https://www.xxl.se/white-ax-290-ff-21-hybridcykel-herr-bla/p/...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shenzhendev:

Jag köpte ett bygellås med fäste till cykeln och nu märker jag att bygel med hållare inte ryms i ramen på cykeln jag köpte. Ryms det för er andra i eran cykels ram eller är det någon här som fraktar bygellåset i ryggsäck eller liknande när ni cyklar?

Både lås och cyklar finns i väldigt olika storlekar så du har valt en kombination där låset inte passar att ha i ramen. Det finns också hållare som sitter på ramen men låset är "utanför" ramen och så har jag sett en del som förvarat lås på styret eller sadelstolpen. Personligen tycker jag ryggsäck är väldigt obekvämt när jag cyklar, är den lätt är den bara svettig och är den tung blir det vingligt så skaffa hellre pakethållare av nån typ och undvik att lasta på ryggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Både lås och cyklar finns i väldigt olika storlekar så du har valt en kombination där låset inte passar att ha i ramen. Det finns också hållare som sitter på ramen men låset är "utanför" ramen och så har jag sett en del som förvarat lås på styret eller sadelstolpen. Personligen tycker jag ryggsäck är väldigt obekvämt när jag cyklar, är den lätt är den bara svettig och är den tung blir det vingligt så skaffa hellre pakethållare av nån typ och undvik att lasta på ryggen.

Ja, det var väldigt obetänksamt av mig att mitt i stressen göra en visuell uppskattning av storleken av bygellåset. Utanför ramen tycker jag stör benen när jag cyklar, ditt tips om att ha det på pakethållaren är kanske lösningen, då ramens utformning ser ut att göra det svårt för många bygellås att ladda där. Bygellåset från biltema är inte direkt stort. Jag har en osprey radial med airspeed-ryggventilationen så den är rätt så stabil och sval, men det vore väldigt skönt att slippa ha ett bygellås i ryggsäcken om man kan slippa. Tack för svaret.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/photos/i-JfJpMp8/0/f509099f/X2/i-JfJpMp8-X2.jpg

Inte vår än, men snart. 2" dubbdäck greppar ok men saknar flytet från fatbike, blir lätt att man skumpar fram över omfrusen sörja. Kan ändå inte cykla fort med sådär lite ljus och orkar inte heller efter kvällsskift.

Bättre här i Göteborg...

Skrivet av shenzhendev:

Jag köpte ett bygellås med fäste till cykeln och nu märker jag att bygel med hållare inte ryms i ramen på cykeln jag köpte. Ryms det för er andra i eran cykels ram eller är det någon här som fraktar bygellåset i ryggsäck eller liknande när ni cyklar?

Grattis till cykeln och välkommen in i den fantastiska världen! 😁
Osis med låset, jag har faktiskt ett kättingslås på jobbet och förvarar cykeln i lägenheten hemma. Ska jag iväg och handla så åker ett bygellås ned i ryggan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

https://i.imgur.com/VbsNQ5H.jpeg
Bättre här i Göteborg...
Grattis till cykeln och välkommen in i den fantastiska världen! 😁
Osis med låset, jag har faktiskt ett kättingslås på jobbet och förvarar cykeln i lägenheten hemma. Ska jag iväg och handla så åker ett bygellås ned i ryggan.

Fin bild och tack för välkomnandet. Intressant, jag ska fundera på hur jag på smidigast sätt löser det. Tills vidare så får det åka ner i ryggan för mig med.

Permalänk
Medlem

Idag åkte dubbdäcken av för säsongen (bor nordväst om Stockholm, där det fortfarande kan finnas is och snö i skuggade områden bortanför de asfalterade vägarna).

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Oh vad härligt! Denna bild är tagen från min pendlingstur, solnedgången är helt magisk just där och vid golfbanan!
Synd att ingen kan gå ordentligt på den sträckan så den är helt oanvändbar helgtid vid gott väder, blir inte bättre med en cykelkärra :/

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Läckert! Får vänta till Maj tror jag före det är sådär mysigt här.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Läckert! Får vänta till Maj tror jag före det är sådär mysigt här.

Heh, var lika varmt i Norrbotten som Göteborg idag så så långt bort kan det väl inte vara för dig?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

En annan sak som är värd att ta i beaktning är hur intresserad du är av att serva din cykel. Du bör antingen välja att köpa en cykel som verkar enkel att jobba med, eller köpa din cykel hos en ÅF som du gillar och vill lämna in din cykel på framgent. Jag har försökt etablera en bra relation med min närmsta cykelhandlare (har sett att det brukar kallas LBS (local bike shop) även på svenska forum) och det har varit väldigt hjälpsamt.

Ja det verkar klokt. Både support, enkel justering och att ta upp deras tid med dumma frågor, kräver ju att man köpt cykeln hos dem, enligt mig i alla fall. Mitt problem är att den närmaste cykelaffären är XXL, och jag har inte sett någon cykel där som jag vill köpa. Det finns andra handlare i stan, men de är lite längre bort och har inte heller just en sådan cykel jag just nu lutar åt. XXLs verkstadsprislista verkar acceptabel och jag funderar nu på att köpa cykel på nätet, och sedan betala XXL för service och liknande. Enklare justeringar kan jag lära mig att göra själv med hjälp av internet.
Som tur är, är det cirka en månad till jag tänkt slå till, så jag har tid att kolla upp lite mer, läsa på lite mer och besöka någon ÅF och prata lite med dem och titta på deras sortiment.

Just Svenska cykelhandlare är annars en grupp som jag gärna skulle stödja, och som jag har rätt högt förtroende för - jag får lite retrovibbar från förr, när säljare faktiskt kunde väldigt mycket om det de sålde!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Justerbar styrstam är en nackdel. Dels är dom avsevärt tyngre och mycket mjukare än fast styrstam och snarast att se som ett hjälpmedel för att etablera hurudan vinkel och längd på faststyrstam man borde byta till men på ett ganska dåligt sätt eftersom dom aldrig/sällan går att justera i längd. Dessutom kan dom vara rent av livsfarliga om man skruvar på dom utan att vara insatt i hur det bör göras. Har sett flera som varit slattriga i mekanismen av svagt underhåll eller obehöriga ingrepp.

Tack för varningen!
Jag vill minnas att det är lätt att intuitivt göra tvärtom mot hur man ska när man spänner fast dessa delar, ska kolla extra noga så att det blir rätt. Kanske blir byte till en fast när jag "kört in mig".

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

cykelhjälm med inbyggd lampa, finns de?

Undrade om det finns cykelhjälmar med inbyggd lampa eller fäste för lampa, men hittar ingen. Hade tänkt ha en liten, svag lampa för att till exempel kunna se växelreglage, vattenflaska. Skulle det kunna gå illa om man vurpar med en liten lampa och av det skälet finns det inte sådana hjälmar, eller tittar jag på fel ställe?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bartil:

Undrade om det finns cykelhjälmar med inbyggd lampa eller fäste för lampa, men hittar ingen. Hade tänkt ha en liten, svag lampa för att till exempel kunna se växelreglage, vattenflaska. Skulle det kunna gå illa om man vurpar med en liten lampa och av det skälet finns det inte sådana hjälmar, eller tittar jag på fel ställe?

Det finns med belysning bakåt men neråt är det nog värre med och växelreglagen behöver man väl inte se för att hitta och kan du inte lära dig var vattenflaskorna finns, jag tror faktisk det skulle vara ganska bländande att ha ens en svag lampa som lyser neråt och inga hjälmfästen är designade för att rikta ljuset neråt heller men det finns gott om fästen och lampor tänkta att riktas framåt.
Vill du ha vanligt ljus framåt är det bara att söka på hjälmfästen så hittar du olika typersom du kan montera nått på men det finn också färdiga smålampor
https://www.cykelkraft.se/hjalmlampa-cateye-duplex-sl-ld400?g...
https://www.cykelkraft.se/xlc-helmet-light-cl-f20-black
Tänk bara på att man måste ha en riktig belysning också för det är inte lagligt att bara ha belysinng på hjälmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Saandberg:

Oh vad härligt! Denna bild är tagen från min pendlingstur, solnedgången är helt magisk just där och vid golfbanan!
Synd att ingen kan gå ordentligt på den sträckan så den är helt oanvändbar helgtid vid gott väder, blir inte bättre med en cykelkärra :/

/S

Ja, de har inte gjort det lätt, man ska gå längst ut till vänster och cyklister ska cykla i mitten på banan i vanlig högertrafik. 🤦‍♂️
"Vi kör ett unikt upplägg som inte existerar på andra ställen, det blir säkert skitlätt för folk att följa".

Däremot var det helt okej att cykla igår, var nog bara 3-4 gånger vi fick bromsa in på sträckan för att snigelkrypa oss mellan större sällskap som hade barnvagnar och grejer som stack ut åt alla håll. Värre när det även är varmt och fint väder. Det var även rätt sent när vi cyklade hemåt så det underlättade säkert.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, de har inte gjort det lätt, man ska gå längst ut till vänster och cyklister ska cykla i mitten på banan i vanlig högertrafik. 🤦‍♂️
"Vi kör ett unikt upplägg som inte existerar på andra ställen, det blir säkert skitlätt för folk att följa".

Däremot var det helt okej att cykla igår, var nog bara 3-4 gånger vi fick bromsa in på sträckan för att snigelkrypa oss mellan större sällskap som hade barnvagnar och grejer som stack ut åt alla håll. Värre när det även är varmt och fint väder. Det var även rätt sent när vi cyklade hemåt så det underlättade säkert.

Var i Göteborg är det eller en hemlig plats?

För jag har inte direkt hittat vettiga ställen att cykla till alls.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BergEr:

Var i Göteborg är det eller en hemlig plats?

För jag har inte direkt hittat vettiga ställen att cykla till alls.

Det där är en del av Kattegattleden, en bit söder ut från Göteborg med andra ord. Kortet är taget på en gå-cykelbana i Askim och cyklar man söder ut så kommer man till Bildal och sen Särö.

GPS koordinat för foto:
57.606926,11.921620

Fortsätter man vidare så kan man ta en tur runt Onsala-Kungsbacka och vidare till Mölndal via Kållered-Lindome. Cykelvägar nästan hela vägen i olika kvalité, jag kör helst på bilvägarna om det inte är mycket trafik/dålig sikt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det där är en del av Kattegattleden, en bit söder ut från Göteborg med andra ord. Kortet är taget på en gå-cykelbana i Askim och cyklar man söder ut så kommer man till Bildal och sen Särö.

GPS koordinat för foto:
57.606926,11.921620

Fortsätter man vidare så kan man ta en tur runt Onsala-Kungsbacka och vidare till Mölndal via Kållered-Lindome. Cykelvägar nästan hela vägen i olika kvalité, jag kör helst på bilvägarna om det inte är mycket trafik/dålig sikt.

Härligt, tackar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hej.
Har fixat så att jobbet ska införa förmånscyklar.
Har några frågor angående val av cykel.
Jag har ca 6,5mil tur och retur och det är asfalt till 98%. Hyfsat plant halva sträckan och lite mer upp och ner andra halvan.
Har tittat på en Cresent Elder, då den ska ha en stark motor 80nm och motorn drivs centralt.
https://www.crescent.se/cyklar/elder-10-vxl-14791.html
Någon som har test eller har en Elder? Eller något annat tips på en bra cykel, jag är 192cm och väger 120kg. Bara muskler
Fördelar med centralt kontra fram och bak drift?
Prisklass 30.000kr
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Har fixat så att jobbet ska införa förmånscyklar.
Har några frågor angående val av cykel.
Jag har ca 6,5mil tur och retur och det är asfalt till 98%. Hyfsat plant halva sträckan och lite mer upp och ner andra halvan.
Har tittat på en Cresent Elder, då den ska ha en stark motor 80nm och motorn drivs centralt.
https://www.crescent.se/cyklar/elder-10-vxl-14791.html
Någon som har test eller har en Elder? Eller något annat tips på en bra cykel, jag är 192cm och väger 120kg. Bara muskler
Fördelar med centralt kontra fram och bak drift?
Prisklass 30.000kr
Mvh Mange

Enda nackdelarna med mittmotor är att fästena inte är samma för alla modeller så man är låst till ett märke som kan byta standard, samt att dom är dyrare. I övrigt är det nog bara fördelar. Den ser tung och klumpig ut men det gör alla elcyklar jag sett. Sadelstolpen hade jag bytt till en i kolfiber, dom äter upp vibrationerna som annars lätt gör en stum i häcken, styrstammen hade fått åka med samt kanske byte till kolfiberstyrstång av samma orsak som stolpen. 6,5 mil är en del även med motorhjälp om man nu inte kör på full assistens och knappt jobbar själv.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlyingFinn:

Enda nackdelarna med mittmotor är att fästena inte är samma för alla modeller så man är låst till ett märke som kan byta standard, samt att dom är dyrare. I övrigt är det nog bara fördelar. Den ser tung och klumpig ut men det gör alla elcyklar jag sett. Sadelstolpen hade jag bytt till en i kolfiber, dom äter upp vibrationerna som annars lätt gör en stum i häcken, styrstammen hade fått åka med samt kanske byte till kolfiberstyrstång av samma orsak som stolpen. 6,5 mil är en del även med motorhjälp om man nu inte kör på full assistens och knappt jobbar själv.

Med en vikt på 120 kg på cyklisten så hade jag ärligt talat inte rekommenderat en kolfiberstolpe 😬
Kanske bara är jag som missuppfattat de videos jag tittat på ämnet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Enda nackdelarna med mittmotor är att fästena inte är samma för alla modeller så man är låst till ett märke som kan byta standard, samt att dom är dyrare. I övrigt är det nog bara fördelar. Den ser tung och klumpig ut men det gör alla elcyklar jag sett. Sadelstolpen hade jag bytt till en i kolfiber, dom äter upp vibrationerna som annars lätt gör en stum i häcken, styrstammen hade fått åka med samt kanske byte till kolfiberstyrstång av samma orsak som stolpen. 6,5 mil är en del även med motorhjälp om man nu inte kör på full assistens och knappt jobbar själv.

Skrivet av DavidtheDoom:

Med en vikt på 120 kg på cyklisten så hade jag ärligt talat inte rekommenderat en kolfiberstolpe 😬
Kanske bara är jag som missuppfattat de videos jag tittat på ämnet.

Har ju cyklat på en cykel från postkodlotteriet
Så nu ska det bli skönt med en elcykel. Jag kommer att cykla själv, dock hjälp i vissa backar för man vill ju fortfarande ha motion.
Jag tänkte mer på om cykeln är bra, det finns ju en uppsjö av elcyklar på marknaden.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Har ju cyklat på en cykel från postkodlotteriet
Så nu ska det bli skönt med en elcykel. Jag kommer att cykla själv, dock hjälp i vissa backar för man vill ju fortfarande ha motion.
Jag tänkte mer på om cykeln är bra, det finns ju en uppsjö av elcyklar på marknaden.
Mvh Mange

Har länge vart sugen på Cowboy, om de är någonting att ha låter jag vara osagt, ser dock riktigt slanka och snygga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Med en vikt på 120 kg på cyklisten så hade jag ärligt talat inte rekommenderat en kolfiberstolpe 😬
Kanske bara är jag som missuppfattat de videos jag tittat på ämnet.

Jag med mina hundra + pannor har åkt på billig kinakolfiberstolpe, både på och av väg utan överraskningsproktologi i 3 år snart. Klart, man kan ju ha otur med men sålänge man inte köper en ultralätt modell så är dom minst lika stryktåliga som aluminium, om än "failure mode" är mer katastrofiskt när/om det händer. Och så ska man ju komma ihåg greppastan och inte dra åt sadelklämman för hårt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Har ju cyklat på en cykel från postkodlotteriet
Så nu ska det bli skönt med en elcykel. Jag kommer att cykla själv, dock hjälp i vissa backar för man vill ju fortfarande ha motion.
Jag tänkte mer på om cykeln är bra, det finns ju en uppsjö av elcyklar på marknaden.
Mvh Mange

Med 44t klinga fram och 34 som största kugghjul bak har man inte så värst låg lägsta växel, men med motorhjälp ska man nog klara rätt branta backar på den. Annars ser den ju robust ut och Crescent har ju rykte om sej att göra ok cyklar.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Något jag tror jag inte nämnt här i tråden är att jag nyligen gett mig in på att vaxa kedjan istället för att köra kedjeolja.

Någon mer som pysslar med detta?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Om man vill ha vibrationsdämpad sadel och är tung så kanske fjädrar är det bästa, man monterar dem mellan sadeln och den vanliga stolpen och man reglerar hårdheten genom att ändra hävstången.
https://rinsten.com/
Eller billigare

https://www.amazon.se/CawBing-Cykelsadelstolpe-fj%C3%A4derst%...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Något jag tror jag inte nämnt här i tråden är att jag nyligen gett mig in på att vaxa kedjan istället för att köra kedjeolja.

https://i.imgur.com/Md43SQw.jpeg
https://i.imgur.com/qA3WdL8.jpeg
https://i.imgur.com/fv9mzzp.jpeg

Någon mer som pysslar med detta?

Är det riskokaren du kör i?
Fick googla lite och insåg snabbt hur underbart det låter att vaxa sin kedja, tyvärr inget för mig som pendlar och vill ha minimalt underhåll. Hur stor skillnad upplever du att det gör kontra en bra oljad kjedja?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.