Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Ditt gnäll är befogat.

Allt gubbgnäll är alltid befogat!

Permalänk

Vill gnälla på mig själv då jag efter flera ångrade köp från Webhallen inte lärt mig att aldrig handla produkter "på prov" där och hoppas att detta lilla gnäll äntligen kan cementera i mitt förjävligt dåliga minne att de kräver företagsleverans som kostar 210kr för returer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Att folk ska ha så svårt för att ha koll på sina äckliga hundar. Avskyr verkligen när en del går med dom okopplade och inte allt för sällan dålig pli på dom.

Var på en grillplats och en rottweiler springer rakt mot mig och min son som är 4. Ägaren står och skriker och har tydligen inte haft någon talang för hundträning direkt. Har aldrig någonsin varit så nära på att sparka något rakt i ansiktet som den hunden var nära att bli.

Den var väl säkert bara glad eller nåt, men jag kunde inte bry mig mindre. Jag kan inte veta och jag är inte särskilt bra på att läsa av hundar heller. Det är så otroligt respektlöst, särskilt mot oss som redan har svårt för hundar.

Håller med.

Jag har tyvärr 3 hundar i grannskapet, den ena är en Skotsk liten terrier som gnäller varje gång jag går ut i trädgården, jag kan inte sitta och sola mig i min egen back gård (även om det finns dubbelt tuja häck mellan oss), så börjar den gnälla direkt och stannar aldrig före jag omsider går tillbaka i mitt hus.

Så är det grannen bredvid, super-partaj gubben med 10 bilar och fest varje gång det är 10c+ ute, han har två hundar, och det händer varje sommar att jag har hundbajs i gräset som jag självklart går rakt in i, och måste tvätta skorna i en timme bakefter i en stinkande doft som ligger kvar i luften resten av dagen. Hatar hundägare som pesten.

Permalänk

Idiotiska grannar. Jag har en granne som spelar högt hur ofta som helst så det vibrerar i min lägenhet. Coolt.
Jag har dock svårt att förstå poängen med att göra detta och reta upp grannarna? Kan personen ha ett mentalt problem att inte förstå att dens granar inte vill höra saker vibrera i sin lägenhet? Jag har pratat med andra grannar och de är några tafatta personer som ej bryr sig. Såklart man kan ringa störingsjouren och börjar bråka.

Jag själv funderar snart på att flytta och problemet är löst ingen mening att bråka då.

Hur är det mer andra här. Bryr ni er om saker i er lägenhet börjar vibrera för att en granne när som helst drar igång sin bas, eller tycker ni missljud som vibrationer och buller alltid är irrelevant oavsett vad ni gör? Som att ha distansmöte, kolla på en film osv.

Jag själv jobbade hemifrån idag och hade möte. Och alla i mötet kl 15:00 undrade vad det var för j-vla bakgrundsljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Idiotiska grannar. Jag har en granne som spelar högt hur ofta som helst så det vibrerar i min lägenhet. Coolt.
Jag har dock svårt att förstå poängen med att göra detta och reta upp grannarna? Kan personen ha ett mentalt problem att inte förstå att dens granar inte vill höra saker vibrera i sin lägenhet? Jag har pratat med andra grannar och de är några tafatta personer som ej bryr sig. Såklart man kan ringa störingsjouren och börjar bråka.

Jag själv funderar snart på att flytta och problemet är löst ingen mening att bråka då.

Hur är det mer andra här. Bryr ni er om saker i er lägenhet börjar vibrera för att en granne när som helst drar igång sin bas, eller tycker ni missljud som vibrationer och buller alltid är irrelevant oavsett vad ni gör? Som att ha distansmöte, kolla på en film osv.

Kan störa mig som en galning på sånt här, har dock aldrig själv fått uppleva det som jag bott då jag bara bodde i lägenhet en kort tid, och då mellan två pensionärer. Har dock varit hemma hos polare som hade exakt likadana grannar, och förstår inte att de inte störde sig mer på det. Jag hade i första skedet pratat med grannen och försökt lösa det på det viset. Det kan ju vara så att de faktiskt inte inser hur kasst ljudisolerat det är, och skärper sig efter det.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Kan störa mig som en galning på sånt här, har dock aldrig själv fått uppleva det som jag bott då jag bara bodde i lägenhet en kort tid, och då mellan två pensionärer. Har dock varit hemma hos polare som hade exakt likadana grannar, och förstår inte att de inte störde sig mer på det. Jag hade i första skedet pratat med grannen och försökt lösa det på det viset. Det kan ju vara så att de faktiskt inte inser hur kasst ljudisolerat det är, och skärper sig efter det.

Bra skrivit. När jag var liten tyckte jag sterio var coolt. Jag hade en bekant med en extrem som störde grannarna rejält och jag tyckte det var coolt.
Men när jag blir äldre så har jag insett att folk faktisk gör saker i sin lägenhet mer än att tävla vem som har bäst stereo. Bara en sådan sak som att se en riktig bra film med ens hembio på normal volym, så vill man inte ens konstant höra vibrationer från grannens bas i filmen.
Helt ärligt kan jag aldrig komma på när jag vill höra ljud från grannarna, men man får acceptera normal störningar. Det är skillnad på att höra grannens musik och ens prylar i ens lägenhet börjar vibrera efter dens bas.

Jag tänker som sagt flytta, det blir nästa grannes problem. Flytten är främst p.g.a. större lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra skrivit. När jag var liten tyckte jag sterio var coolt. Jag hade en bekant med en extrem som störde grannarna rejält och jag tyckte det var coolt.
Men när jag blir äldre så har jag insett att folk faktisk gör saker i sin lägenhet mer än att tävla vem som har bäst stereo. Bara en sådan sak som att se en riktig bra film med ens hembio på normal volym, så vill man inte ens konstant höra vibrationer från grannens bas i filmen.
Helt ärligt kan jag aldrig komma på när jag vill höra ljud från grannarna, men man får acceptera normal störningar. Det är skillnad på att höra grannens musik och ens prylar i ens lägenhet börjar vibrera efter dens bas.

Jag tänker som sagt flytta, det blir nästa grannes problem. Flytten är främst p.g.a. större lägenhet.

Det finns Inga genvägar fram till det perfekta ljuuudet dåråå.

Skämt åsido, jag bor i en ganska lyhörd lägenhet och kör hörlurar så mycket jag kan. Som du säger får man acceptera lite normala störningar ibland, har inte haft nån som kommer och klagar när jag och några kollegor sitter och halvskriker när vi spelar tillsammans, men det händer inte så ofta så jag hoppas grannarna har lika mycket överseende som jag när de har besök eller fest.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra skrivit. När jag var liten tyckte jag sterio var coolt. Jag hade en bekant med en extrem som störde grannarna rejält och jag tyckte det var coolt.
Men när jag blir äldre så har jag insett att folk faktisk gör saker i sin lägenhet mer än att tävla vem som har bäst stereo. Bara en sådan sak som att se en riktig bra film med ens hembio på normal volym, så vill man inte ens konstant höra vibrationer från grannens bas i filmen.
Helt ärligt kan jag aldrig komma på när jag vill höra ljud från grannarna, men man får acceptera normal störningar. Det är skillnad på att höra grannens musik och ens prylar i ens lägenhet börjar vibrera efter dens bas.

Jag tänker som sagt flytta, det blir nästa grannes problem. Flytten är främst p.g.a. större lägenhet.

Nej, det är verkligen ett lotteri det här med lägenheter och grannar. Senaste lägenheten jag bodde i fångade upp 1000 nedtramp i timmen från treåringen ovanför, med korta uppehåll för middagsvila, och längre uppehåll för nattsömn. Det höll på att göra mig galen.

Som lök på laxen var det en granne som alltid drog igång habibimusik klockan 22:00 precis när jag lade mig för att sova. Han gillade att prata i telefon samtidigt och för att överrösta musiken var han tvungen att skrika.

Det var styckena ovan som gav skjutsen jag och min sambo behövde för att flytta till en villa. Nu är villalivet inte utan utmaningar, tvärtom. Det är mycket nytt att lära sig och hålla koll på. En sak är dock säker, och det är att inte ha grannarna så nära inpå är än så länge värt ALLT.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Idiotiska grannar. Jag har en granne som spelar högt hur ofta som helst så det vibrerar i min lägenhet. Coolt.
Jag har dock svårt att förstå poängen med att göra detta och reta upp grannarna? Kan personen ha ett mentalt problem att inte förstå att dens granar inte vill höra saker vibrera i sin lägenhet? Jag har pratat med andra grannar och de är några tafatta personer som ej bryr sig. Såklart man kan ringa störingsjouren och börjar bråka.

Jag själv funderar snart på att flytta och problemet är löst ingen mening att bråka då.

Hur är det mer andra här. Bryr ni er om saker i er lägenhet börjar vibrera för att en granne när som helst drar igång sin bas, eller tycker ni missljud som vibrationer och buller alltid är irrelevant oavsett vad ni gör? Som att ha distansmöte, kolla på en film osv.

Jag själv jobbade hemifrån idag och hade möte. Och alla i mötet kl 15:00 undrade vad det var för j-vla bakgrundsljud.

Bodde i en lägenhet mellan 2009 och 2017 där det kom och gick grannar med en tendens att spela väldigt hög musik. Värst var den första som bodde vägg i vägg. Han var då för tillfället 40+ och en natt klockan 03-04 vaknar jag och sambon av att våran säng vibrerar (två rum bort)! Musiken hördes väldig bra in i sovrummet och inte så att det var dålig musik, Metallica som jag gärna annars lyssnar på men kanske då inte från grannarnas högtalare och speciellt inte mitt i natten...
Går in i vardagsrummet som ligger vägg i vägg mot hans vardagsrum och hör hur fönstret vibrerar samt glasljusstakarna klingar mot varandra. Bankar och sparkar mot väggen men det skiter han i utan fortsätter spela på väldigt hög volym.
Ringer då för första och enda gången störningsjouren som dyker upp på en stund och de måste även ha hört musiken direkt när de klev in i trappuppgången. De plingar på och frågar om grannen vet vad klockan är varav han svarar "Men jag har tjejer på besök"...

Sen hade jag två ynglingar som även en av dem bodde vägg i vägg på andra sidan och den andra snett ovanför. Dessa två hade nästan varje helg fest, oftast den ena på fredag och den andra på lördag. Satt själv oftast då med hörlurar på och spelade spel eller lyssnade på musik. Deras musik hördes genom mina heltäckande hörlurar. Dock så slutade de oftast spela kring 23-00 så sova fick man i.a.f.

Före ynglingen som bodde vägg i vägg så bodde det ett par i 30-35 års åldern, var de på helgerna antingen bråkade och skrek på varandra efter att de kom hem från en blöt utekväll eller hade sex med väldigt monotont stönande ljud från tjejen. Deras sovrum var vägg i vägg med vårat.

Idag bor jag i villa och saknar inte att bo i lägenhet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Ja, det ritas bullerkartor och snackas om oljud från vägar, järnvägar och flygplatser, men ingenstans på kartorna finns den värsta ljudterrorn som får blodtrycket att nästan stiga så att det rinner blod ur öronen: idiotgrannar. Rent ljudmässigt hade jag utan tvekan föredragit Västra stambanan...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Ja, det ritas bullerkartor och snackas om oljud från vägar, järnvägar och flygplatser, men ingenstans på kartorna finns den värsta ljudterrorn som får blodtrycket att nästan stiga så att det rinner blod ur öronen: idiotgrannar. Rent ljudmässigt hade jag utan tvekan föredragit Västra stambanan...

Idrottsgrannar som brölande män-niskor som kollar på fotboll (eller annan sport)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Idrottsgrannar som brölande män-niskor som kollar på fotboll (eller annan sport)?

Jag kan bidra med en hel katalog, men den varianten är välkänd. Förutom att bröla ska det gärna stampas hårt i golvet när bollen är på väg att gå in e dyl så att det sjunger ordentligt i huset. Sporten kan kontrolleras mot tv-tablån när oljud förekommer och erfarenhetsmässigt är de som är intresserade av fotboll överrepresenterade.

(Notera dock att det står idiotgrannar och inte idrottsgrannar i inlägget du citerade, men ibland verkar det sammanfalla.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Jag kan bidra med en hel katalog, men den varianten är välkänd. Förutom att bröla ska det gärna stampas hårt i golvet när bollen är på väg att gå in e dyl så att det sjunger ordentligt i huset. Sporten kan kontrolleras mot tv-tablån när oljud förekommer och erfarenhetsmässigt är de som är intresserade av fotboll överrepresenterade.

(Notera dock att det står idiotgrannar och inte idrottsgrannar i inlägget du citerade, men ibland verkar det sammanfalla.)

Hahah uppenbarligen behöver jag lära mig läsa Men ja, nog kan det sammanfalla alltid. Lite för nära personliga upplevelser

Permalänk
Medlem

Min studentlägga låg i ett "vanligt" hyreshus för att dom skulle klara bostadsgarantin. Grannen till vänster. Ett äldre par, man hörde när gubben hostade slem varje morgon. Ingen fara, fullt normalt. Grannen till höger, invandrarfamilj med minst tre mindre barn. Hörde inte ett ljud av dom under 3 år. Grannen under, annan student, tyst som i graven. DÄREMOT grannen två lägenheter ner. Avdankad alkis med industrijobb. Varje fredag (bortsett från semestertider, då var det konstant) så fort han kom hem från jobbet drog han igång dansbandsmusik tillräckligt högt för att jag skulle höra genom hörlurarna. Det slutade vid 18 på söndagarna, som en jävla klocka. Dom gånger han däckade innan han kom ihåg att stänga av musiken så lät den genom natten. Jag var nere och pratade med honom några gånger innan jag gav upp. Störningsjouren var nog ute i alla fall en gång i månaden. Jag förstår inte hur hans direkta grannar överlevde och jag förstår inte varför han fick vara kvar. Hans förråd i källaren var ölburkar och vodkaflaskor, från golv till tak.

Värst var sommaren när vi bägge hade öppna fönster..... Eller när jag sommarjobbade på Ikea, började tidigt som satan och hade han semester så var det KONSTANT musik.

Nu bor vi i villa. Fuck lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Prova att köra enbart kontanter i en månad och återkom. Du kommer bli snopen.

Går rätt bra, för de senaste två månaderna har jag bara använt kortet för att betala bensin och parkering. Allt annat har körts kontant "bara för att."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Idiotiska grannar. Jag har en granne som spelar högt hur ofta som helst så det vibrerar i min lägenhet. Coolt.
Jag har dock svårt att förstå poängen med att göra detta och reta upp grannarna? Kan personen ha ett mentalt problem att inte förstå att dens granar inte vill höra saker vibrera i sin lägenhet? Jag har pratat med andra grannar och de är några tafatta personer som ej bryr sig. Såklart man kan ringa störingsjouren och börjar bråka.

Jag själv funderar snart på att flytta och problemet är löst ingen mening att bråka då.

Hur är det mer andra här. Bryr ni er om saker i er lägenhet börjar vibrera för att en granne när som helst drar igång sin bas, eller tycker ni missljud som vibrationer och buller alltid är irrelevant oavsett vad ni gör? Som att ha distansmöte, kolla på en film osv.

Jag själv jobbade hemifrån idag och hade möte. Och alla i mötet kl 15:00 undrade vad det var för j-vla bakgrundsljud.

Kom att tänka på när jag själv vart störd.Hade en granne som arbetade utomlands. Men när han var hemma var det fest hela tiden. En natt rann humöret över och jag rusade uppför trappan i bara nattskjortan, ringde på och skällde. Grannen var väldigt ångerfull och bad om ursäkt. Men förresten sa han, kom in får Du en sup. Och sedan var problemet löst.

Permalänk
Medlem

Gå på rätt sida!

Då löpspåren fortfarande är isiga och leriga så har jag förpassat min löprunda till asfalten senaste tiden.
Nu med våren i antågande och när det är fint väder som idag är dessa helt fullpackade med gående och cyklister, speciellt den rundan jag brukar ta längs vattnet.

Dagens gubbgnäll från mig är på folk som inte vet vilken sida man ska hålla sig på när det är en gemensam gång- och cykelbana.
Man får ju zick zacka som en galning och ständigt kolla bakåt när man byter sida så att man inte får en cykel/moped/elscooter i röven.

Hur svårt ska det vara att bara hålla till vänster?!
2018 så kom alltså den här nya regeln:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/flera-tittare-reag...
https://www.expressen.se/motor/trafik/gangtrafik-till-vanster...
Kan inte kommunerna bara sätta upp skyltar så att det blir lite ordning och reda? Det är ju kaos..

(Löprundan övergår till bilväg i ett villaområde en kort bit, där har dock de allra flesta koll på att man ska gå/springa mot trafiken)

Någon som känner igen sig?
Flyttar ni på er när ni möter folk på er promenad/löptur eller håller ni stenhårt på er sida?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

Då löpspåren fortfarande är isiga och leriga så har jag förpassat min löprunda till asfalten senaste tiden.
Nu med våren i antågande och när det är fint väder som idag är dessa helt fullpackade med gående och cyklister, speciellt den rundan jag brukar ta längs vattnet.

Dagens gubbgnäll från mig är på folk som inte vet vilken sida man ska hålla sig på när det är en gemensam gång- och cykelbana.
Man får ju zick zacka som en galning och ständigt kolla bakåt när man byter sida så att man inte får en cykel/moped/elscooter i röven.

Hur svårt ska det vara att bara hålla till vänster?!
2018 så kom alltså den här nya regeln:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/flera-tittare-reag...
https://www.expressen.se/motor/trafik/gangtrafik-till-vanster...
Kan inte kommunerna bara sätta upp skyltar så att det blir lite ordning och reda? Det är ju kaos..

(Löprundan övergår till bilväg i ett villaområde en kort bit, där har dock de allra flesta koll på att man ska gå/springa mot trafiken)

Någon som känner igen sig?
Flyttar ni på er när ni möter folk på er promenad/löptur eller håller ni stenhårt på er sida?

Kastrering på plats är rimligt straff för de som går på höger sida på en gångbana.

Skämt åsido jag går fel ibland och när jag tänker efter så verkar det på vissa ställen upplevas att det är högertrafik för gående. Jag vet flera ställen där jag går och om jag skulle hålla till vänster så skulle jag hela tiden möta folk som undrade vad jag gör.
Nå jag själv cyklar en hel del och upplever problem att många tror sig äga hela gångbanan och går i bredd.

Permalänk
Skrivet av stigw:

Kom att tänka på när jag själv vart störd.Hade en granne som arbetade utomlands. Men när han var hemma var det fest hela tiden. En natt rann humöret över och jag rusade uppför trappan i bara nattskjortan, ringde på och skällde. Grannen var väldigt ångerfull och bad om ursäkt. Men förresten sa han, kom in får Du en sup. Och sedan var problemet löst.

Jag önskar det hade varit så lätt att lösa. har man bara 4-5 timmar kvar innan skiftets start när grannen börjar dunka en vardag är det svårt att både förlåta och ta en sup.

Permalänk
Avstängd

Suck, sitter fortfarande och letar spel på steam, har hittat några som verkar intressant.. så rullar man ner och ser "COMMING SOON", suck, inget att spela på idag än så länge :/

Permalänk
Medlem

Folk som åker i 35-40 km/h på 70- väg. Aaaarrrghh!!

Permalänk
Medlem

Man hör av sig till flera olika vårdgivare och får svar från ena i mina vårdkontakter. Strax därefter ringer det från dolt nummer och självklart hinner man inte svara då efter de putsade om huset så har man dålig täckning och va med dottern på andra sidan lägenheten.
Men till iaf 90% är det oftast vården som ringer mig från dolt men de kan väl åtminstone prata in ett meddelande när de ringer.
Hur ska man annars veta vem det va när man inte kan se deras nummer😂

Permalänk
Snusfri

Apropå grannar så har min närmsta förmodligen blivit både blind och döv de senaste veckorna.
Han har TV'n på väldigt högt (även fast det är 65cm+ tjocka betongväggar mellan våra lägenheter) så hör jag när han kollar på melodikräkivalen, bongolotto och andra likna "folkliga musikalprogram" på hög volym.

Sedan så har han börjat dammsuga väldigt ofta och slår i dammsugarmunstycket konstant i väggen så det smäller och har sig, detta sker nästan varje kväll vid 21-22 tiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kastrering på plats är rimligt straff för de som går på höger sida på en gångbana.

Skämt åsido jag går fel ibland och när jag tänker efter så verkar det på vissa ställen upplevas att det är högertrafik för gående. Jag vet flera ställen där jag går och om jag skulle hålla till vänster så skulle jag hela tiden möta folk som undrade vad jag gör.
Nå jag själv cyklar en hel del och upplever problem att många tror sig äga hela gångbanan och går i bredd.

Faktum är att det är högertrafik för gående, men det är inte allmänt känt. Fast man skall gå till vänster om man är ute på vägarna för att då ser man de fordon som kommer emot en på samma sida och kan hoppa undan.

På gång/cykelbana så är det litet efter vad som är skyltat/målat, men gående har företräde.

Självklart totalförvirrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Faktum är att det är högertrafik för gående, men det är inte allmänt känt. Fast man skall gå till vänster om man är ute på vägarna för att då ser man de fordon som kommer emot en på samma sida och kan hoppa undan.

På gång/cykelbana så är det litet efter vad som är skyltat/målat, men gående har företräde.

Självklart totalförvirrat.

Det är väl tur att det inte är allmänt känt, när det helt enkelt inte stämmer. Lös problemet själva, kan man möjligen kalla det som är regeln.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

"På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn."

I övrigt är grundregeln vänstertrafik relativt andra typer av trafikanter, men processioner o dyl ska använda högersidan på vägar.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

"7 kap. Bestämmelser för gående på väg

1 § Gående på väg ska använda gångbanan eller vägrenen.

Om det inte finns någon gångbana eller vägren ska gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.

Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska dock färdas längst till höger om det är lämpligare.

De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en procession ska om det är lämpligt använda vägrenen eller körbanans högra sida i färdriktningen. Om gruppen består av barn som går högst två i bredd, ska om möjligt gångbana, vägren eller cykelbana användas. Förordning (2018:1559)."

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ztenlund:

Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.

Denna långa lagskrivning (som jag klippte från) hade kunnat förenklats med en enda mening: "Gå fartfanken du vill.".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ehsnils:

Faktum är att det är högertrafik för gående, men det är inte allmänt känt. Fast man skall gå till vänster om man är ute på vägarna för att då ser man de fordon som kommer emot en på samma sida och kan hoppa undan.

På gång/cykelbana så är det litet efter vad som är skyltat/målat, men gående har företräde.

Självklart totalförvirrat.

Det har aldrig varit högertrafik för gående. Det är en klassisk gubbism som uppstått för att förmågan att tänka i andra termer än bilism är omvänt proportionell till gubbifikationen. Se bara vad majoriteten inlägg i den här tråden handlar om.

Det är däremot i vissa situationer påbjudet för gående att hålla till vänster, eller som det uttrycks i 1916 års vägtrafikstadga:

Vid möte å gångbana böra de mötande vika till vänster.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Faktum är att det är högertrafik för gående, men det är inte allmänt känt. Fast man skall gå till vänster om man är ute på vägarna för att då ser man de fordon som kommer emot en på samma sida och kan hoppa undan.

På gång/cykelbana så är det litet efter vad som är skyltat/målat, men gående har företräde.

Självklart totalförvirrat.

Njä, står inget om att gå till höger. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

En sak som vi lite äldre fick lära oss var att den som möter trafiken går närmast gatan på trottoaren om det är trottoar bara på en sida av gatan. Annars var det gå till vänster som gällde. Det var en önskad regel inte en lag men nuförtiden ska dom göra om allt och uppfinna hjulet en gång till med bland annat specialregler på enskilda gång och cykelbanor som bara förvirrar.
Sen kanske motionsspår med egna regler kan förvirra det för en del när de hänvisar folk att hålla till höger i spåret för att de snabbare löparna ska veta hur de ska ta sig förbi.

Precis som med cirkulationsplatser som har målade hänvisningar i vägbanan men ingen annan tydlig skyltning vad som gäller för filerna.. när det kommer lite snö eller är kö så ser man inte vad som gäller om man inte är infödd och tror att alla vet 🙈

Permalänk
Avstängd

Tittar på ett youtube-klipp från Japan, och nu vill jag ha grillad ål...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Folk som åker i 35-40 km/h på 70- väg. Aaaarrrghh!!

När jag kommer ut på "stora vägen" har jag 50-70-50-70-50-30-50 där 2/3 är 70 väg, varje dag är det någon idiot som håller 60 hela vägen både på delen med 30 vid skolorna och sen på 70 vägen blir galen.