Kraftigt ökad mobildataanvändning på sistone

Permalänk

Kraftigt ökad mobildataanvändning på sistone

Jag har under lång tid bara haft 2 GB surf på mobilen per månad. Det har alltid räckt. Det har till och med räckt även om jag i perioder har råkat vara frånkopplad från wi-fi:t hemma och använt mobilen vårdslöst. Dock har det sett ut så här på dataanvändningen på sistone (och jag har alltid varit uppkopplad mot wi-fi hemma de senaste två månaderna):

Nov: 0,91 GB
Dec: 2,02 GB
Jan: 4,76 GB
Feb: 4,65 GB

En kollega hade också märkt samma sak, att det skenat iväg oerhört på sistone. Det är webbläsaren som drar mest data, men alla appar som jag brukar använda har dragit mer data än normalt.

Jag har inte ändrat mina mobilvanor på något sätt förutom att ev. läsa nyheterna lite mer sedan februari. Streamar aldrig video.

Är det något som "hänt" på sistone inom den här världen? Har ni också märkt en ökning?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag har under lång tid bara haft 2 GB surf på mobilen per månad. Det har alltid räckt. Det har till och med räckt även om jag i perioder har råkat vara frånkopplad från wi-fi:t hemma och använt mobilen vårdslöst. Dock har det sett ut så här på dataanvändningen på sistone (och jag har alltid varit uppkopplad mot wi-fi hemma de senaste två månaderna):

Nov: 0,91 GB
Dec: 2,02 GB
Jan: 4,76 GB
Feb: 4,65 GB

En kollega hade också märkt samma sak, att det skenat iväg oerhört på sistone. Det är webbläsaren som drar mest data, men alla appar som jag brukar använda har dragit mer data än normalt.

Jag har inte ändrat mina mobilvanor på något sätt förutom att ev. läsa nyheterna lite mer sedan februari. Streamar aldrig video.

Är det något som "hänt" på sistone inom den här världen? Har ni också märkt en ökning?

Vissa sidor startar videos automatiskt och då buffrar in en del av videon, även om man pausar videon direkt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vissa sidor startar videos automatiskt och då buffrar in en del av videon, även om man pausar videon direkt.

Frågan är då om det har skett någon förändring i hur det funkar med videor, jämfört med ett par månader sedan.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Frågan är då om det har skett någon förändring i hur det funkar med videor, jämfört med ett par månader sedan.

Ja det kan ju vara en specifik sida du besöker som har implementerat den metoden nyligen. Det är ju inte så att alla hemsidor får den funktionalitet samtidigt.

Svårt att veta.

Permalänk
Medlem

Lite intressant är det faktiskt. Utan att du märker att du ändrat dina vanor så ökar trafiken mer än 4 gånger.
Kan du se specifikt vad det är som drar mer data?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Överklockad_gasklocka:

Vad är det för mobil du har?

Facebook har ju en tendens att återställa ens inställningar på hur sidan ska buffra videos så det kan vara något sådant med den eller liknande sidor.

Sen är frågan om du har uppdaterat mobilens firmware? Ibland så finns det ju vissa inställningar som ska ”optimera” (i.e paja en massa) upplevelsen.
Det kan ju innebära att man fått någon sorts inställning där man prioriterar mobilnätet över wifi om mobilnätet är snabbare(?).

Kanske även finns inställningar på hur data på sidor ska komprimeras?

Beror ju såklart på vilken telefon man har.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

På min Xiaomi Mi-telefon finns det en "Dataanvändning" under "Anslutning & Delning" under inställningar. Där kan du se vilka appar som drar mest. I mitt fall var det Facebook, Imgur och systemappar i toppen. Har du en Android-telefon borde du ha något liknande.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Överklockad_gasklocka:

Vad är det för mobil du har?

Facebook har ju en tendens att återställa ens inställningar på hur sidan ska buffra videos så det kan vara något sådant med den eller liknande sidor.

Sen är frågan om du har uppdaterat mobilens firmware? Ibland så finns det ju vissa inställningar som ska ”optimera” (i.e paja en massa) upplevelsen.
Det kan ju innebära att man fått någon sorts inställning där man prioriterar mobilnätet över wifi om mobilnätet är snabbare(?).

Kanske även finns inställningar på hur data på sidor ska komprimeras?

Beror ju såklart på vilken telefon man har.

Jag har en S10. Det har varit en notifikation om en ny uppdatering i ett par veckor nu som jag har ignorerat. Jag ser iaf att min inställning angående att prioritera mobildata över wi-fi är avslagen.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Lite intressant är det faktiskt. Utan att du märker att du ändrat dina vanor så ökar trafiken mer än 4 gånger.
Kan du se specifikt vad det är som drar mer data?

Skrivet av Kr^PacMan:

På min Xiaomi Mi-telefon finns det en "Dataanvändning" under "Anslutning & Delning" under inställningar. Där kan du se vilka appar som drar mest. I mitt fall var det Facebook, Imgur och systemappar i toppen. Har du en Android-telefon borde du ha något liknande.

Det är webbläsaren som är i topp, sen hamnar facebook och instagram ungefär likvärdigt men oftast mycket mindre data än webbläsaren. Allihopa har höjts med ungefär samma procent över denna tidsperiod.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s