Permalänk
Medlem

Brist på utvecklare

Jag är så trött på höra om att det är brist på utvecklare och att konsultbolag inte kan hitta utvecklare.

Det finns gott om utvecklare, ni kan bara inte matcha lönerna.

Vet flera duktiga utvecklare som startat eget och fakturerar samma som de stora konsultbolagen och får behålla 3 gånger så mycket pengar som innan.

Eller varför inte kolla på de riktigt duktiga? De jobbar i FAANG bolag eller har sen länge flyttat från Sverige.

Jag har jobbat i 5 år snart och har under lång tid pratat med princip alla rekryterare och bolag som hört av sig på linkedin och det är rent ut sagt skrämmande hur det kan skilja sig i lön beroende på företag även om tjänsten är de samma.

Fått höra allt mellan 35k till 65k.

De stora konsultbolagen badar i pengar och de tjänar äckligt mycket på utvecklare.

Jag kommer själv starta eget om några år alt hitta mer rörliga lönemodeller, hur ser ni på marknaden?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Börjar som konsult snart, första jobbet efter utbildning, 44500 DKK (notera ingen pension). Ja, det känns som pengarna är i konsultbranschen vilket är logiskt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

Varje gång jag får ett mail på LinkedIn där de säger "bla bla bla, du har skills vi letar efter" så frågar jag "vad är erat lönespann" så svarar de alltid "konkurrenskraftigt", men varför skulle jag ens gå på en intervju om lönen inte är rätt? Har man bra lön och har haft bra lön ett bra tag, så ska det ju ganska mycket till för att man ska bli intresserad av att byta... annars hade det varit jag som tagit kontakt med dem å inte tvärt om.

Permalänk
Avstängd

Jo det är absolut lukrativt att vara egenkonsult. Just nu är risken att man får svårt att hitta uppdrag eller liknande också väldigt liten, men man vet ju inte riktigt hur det ser ut framåt med tanke på situationen i Ukraina exempelvis.

När pandemin kom så sa mitt företag upp sådär 50-60 konsulter rakt av, utan någon större tanke om vilka man skulle behålla eller så. Den bästa utvecklaren i mitt team exempelvis fick höra att han kunde gå på dagen om han ville, och nästa dag han ett nytt jobb så en stor förlust för oss. Men han var ju som sagt grym också, andra lite mer juniora hade det svårare. En kille som började hos oss som testare direkt efter universitetet och sen gick över till utveckling, och utbildade sig samtidigt som han jobbade här, blev uppsagd och fick inget uppdrag på ett halvår eller så. Han var inte egen så han klarade ju sig ändå, men det hade nog inte varit så kul annars.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matvraket:

Varje gång jag får ett mail på LinkedIn där de säger "bla bla bla, du har skills vi letar efter" så frågar jag "var är erat lönespann" så svarar de alltid "konkurrenskraftigt", men varför skulle jag ens gå på en intervju om lönen inte är rätt? Har man bra lön och har haft bra lön ett bra tag, så ska det ju ganska mycket till för att man ska bli intresserad av att byta... annars hade det varit jag som tagit kontakt med dem å inte tvärt om.

Jo, men det är ju en förhandlingsfråga förstås. Jag ser det som självklart att jag kommer att få mer i lön om jag byter jobb, speciellt om de är de som tjatar, men hur mycket kan man diskutera efter en första kontakt när man känner av ifall det hade funkat på andra plan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo, men det är ju en förhandlingsfråga förstås. Jag ser det som självklart att jag kommer att få mer i lön om jag byter jobb, speciellt om de är de som tjatar, men hur mycket kan man diskutera efter en första kontakt när man känner av ifall det hade funkat på andra plan.

Det andra ser jag som en självklarhet, annars skulle jag inte byta.

Permalänk
Medlem

Det är för mig två helt olika frågor du pratar om. Den ena rör diskussionen konsultbolag vs egenkonsult / anställd. Det andra är en fråga om hur utbudet av utvecklare ser ut för en arbetsplats som söker kompetens.

Vad är ditt egentliga problem här? Hur mycket konsultbolag erbjuder dig i lön!?

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Jag blev kontaktad av en rekryterare nyligen för ett lokalt bolag.
Jag har endast jobbat med utveckling i mitt bolag, aldrig som anställd i en annan firma, men jag tvivlar på att det blir något även om jag är intresserad.
Jag läste 5 terminer på en bra utbildning men jag ogillade klimatet på universitetet, kände mig inte hemma i "akademin" och var inte redo för ansvaret när jag började plugga för 10 år sen.
Vad jag hört så har det blivit svårare och svårare att få jobb nu, men vad som är sant verkar ju dölja sig i förenklade utsagor.
Jag menar om löneanspråk och CV faller bolagen i smaken kan de ju knappast säga nej.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Att de inte kan matcha lönerna hänger väl ihop med att det är brist tänker jag. Alltså om det inte vore brist så hade utvecklare inte tjänat så bra som de gör nu, och då hade fler bolag haft råd att anställa så många utvecklare som de behöver. Sen kan jag verkligen tycka att för få bolag ens försöker konkurrera med ersättning. Det är alltid bara prat om hur roligt, spännande, utmanande, osv det är på en arbetsplats. Jag tror det delvis är en kulturell sak just i Sverige, att för många arbetstagare tycker det är lite fult att prioritera lön. Personligen tycker jag det är självklart att prioritera lön då det inte bara påverkar min levnadsstandard nu, men också saker som framtida bostadsköp, möjligheter att gå ned i arbetstid, när jag går i pension, osv.

Jag tror det vore jättebra om rekryterare konkurrerade mer öppet med ersättning. Då hade marknaden antagligen varit lite mer lättrörlig, och de företag som faktiskt verkligen behöver utvecklare hade helt enkelt kunna annonsera ett högre lönespann istället för att anställa en massa rekryterare som ska tjata på folk på linkedin.

+att
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Därför blir Sverige snuvat på it-talanger..
https://www.dagensps.se/teknik/darfor-blir-sverige-snuvat-pa-...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Hur hittar ni egenkonsulter uppdrag för att fylla er tid?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberNerd:

Det är inte konstigt att man lämnar för så mycket bättre betalt. Men ärligt talat så är det också hutlöst överbetalt imo.

Utvecklare är lite bortskämda när det kommer till löner. Bara att gratulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Det finns gott om utvecklare, ni kan bara inte matcha lönerna.

De stora konsultbolagen badar i pengar och de tjänar äckligt mycket på utvecklare.

Vad är problemet? Vi har en fri marknad, som du själv är inne på starta eget och kör, blir inte bättre läge än nu. Tillgång/Efterfrågan kommer reglera det hela över tid. Sen tror jag personligen att vi kommer se minskad efterfrågan på kodapor över tid, precis som efterfrågan på enklare IT-tekniker/serveradmins är låg numer.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Det är inte konstigt att man lämnar för så mycket bättre betalt. Men ärligt talat så är det också hutlöst överbetalt imo.

Utvecklare är lite bortskämda när det kommer till löner. Bara att gratulera.

Inte så bortskämda, vi tillför ju mycket värde. Å om man är så avundsjuk så kan man ju minska bristen och därmed dra ner löneökningarna genom att själv lära sig samma skills å få ett sådant jobb! Marknaden skriker till dig att göra det - lönen återspeglar detta behov. Det tar några år, men det är på många sätt värt det.

Permalänk

Det är ju en väldigt skillnad på utvecklare och utvecklare och projekt och projekt.
Som enskild så märker man ju att företag ofta vill gå till en av de större jättarna för att få en mer komplett kompetens-flora då det idag sällan behövs bara en kodapa. Man behöver en kodapa för en viss del, en system-arkitekt för en viss del, en kodapa för systemet i andra ändan då väldigt mycket idag handlar om api och datahantering, sen vill man ha en dba, projektledare, devops.
Bekvämare att gå på en helhetslösning om man inte har en hel del inhouse och vill komplettera lite.
När man en egen så är lönen högre för det som går att fakturera, men till viss del har man högre osäkerhet.
Konsultbolag har ofta en bättre enhetlig lösning när det kommer till dokumentation, hur man gör, bredare flora på erfarenhet pga. fler personer bla bla bla.
Dom ska täcka din lön när det är en dipp och kunderna vill stoppa, som t.ex. en pandemi. Dom håller med utbildningar, pension, förmåner, hårdvara osv.
Slår man ut det med tid på kontors-jobb som inte är fakturerbart, revisor osv så blir det mer lika än man tror i slutändan om man inte är i ett smalt område. Däremot så skippar man ju mycket som enskild som t.ex. åka på kurser, certifieringar, kanske minskar betalningarna till pensionen, vet folk som skippat ansvarsförsäkring som kan vara ganska dyr om det är större kunder.
Personligen jobbar jag mot lite större projekt och större företag, där panik-stoppade 4/5 kunder när covid kom. Då gäller det att låtit stora delar av faktureringen är undanstoppad så man kan "plocka ut" sin lön (jag är inget ab så alla pengar in som är vinst är ju lönen). Kraven på kvalitén på leveranserna är ofta högre på de större bolagen också upplever jag det som. Som enskild så blir det ofta att man jobbar mer i företaget man jobbar med istället för att leverera något i en låda.

Så konsultbolagen kan få brist på utvecklare för många vill att dom ska vara redo att springa från dag ett mer eller mindre för att det är dyrt att ha någon som behöver en allt för lång startsträcka, sedan är det alltid en startsträcka ändå för att lära sig hur det företaget jobbar.

Det är dyrt att plocka in en ny konsult i ett företag, så det måste vara rätt, och vara en personlighet som funkar i de grupper och företagskultur som finns (och där har jag varit i intervjuer och sett att tämligen många kodapor inte riktigt funkar). Och det är lättare att träna någon med rätt personlighet som är lite sämre än att lära någon bli den personligheten som behövs. Det medför att det är en brist.
Folk som kan koda finns det mängder av, folk som kan koda och som går att sätta in i en organisation och projekt är det dessvärre fattigare med.

Sedan när man läser jobbannonser så förstår man också att många företag har inte en aning om vad dom egentligen söker.
Och att som frilans-konsult enskild marknadsföra sig är inte alltid helt lätt, och att gå på rekryterare som nigel frank osv för uppdrag är ofta lite halvskämt och betydligt sämre betalt.
Det funkar om man har ett bra kontaktnät, vilket man kanske bygger upp under konsult-år, sedan är det ofta en disclaimer att man inte får jobba med dom kunderna på 5 år om man blir egenföretagare.

(har suttit med i många intervjuer, kodapa, projektledare, varit anställd konsult och gått till att vara egen).

Men detta är ju från den världen jag kommer ifrån.
Vet inte hur det ser ut när man jobbar med små/mellanstora företag (säg 1-150 personer)

Sedan tror jag som mindfighter, i takt med att fler system flyttar till molnen och utvecklingsmöjligheterna via kod minskar för att leverantören ska kunna uppdatera enklare så blir det mer klicka dra som utveckling och projektledning och arkitektur/lösning växer.
Många chansar oftare på att lägga ut det till andra länder också, även konsultbolag. "Man får ju 4-5 försök på varje sak i Indien mot vad någon som du kostar" är inte ovanligt att höra (och då är jag inte så dyr)

Långt och rörigt, men det är ett intressant område. Speciellt för nya som kikar in i marknaden.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Inte så bortskämda, vi tillför ju mycket värde. Å om man är så avundsjuk så kan man ju minska bristen och därmed dra ner löneökningarna genom att själv lära sig samma skills å få ett sådant jobb! Marknaden skriker till dig att göra det - lönen återspeglar detta behov. Det tar några år, men det är på många sätt värt det.

Givetvis tillför utvecklare mycket värde, höga löner innebär hög skatt som bidrar till samhället. Det finns massvis med system vi är helt beroende av i alla delar av samhället. Utvecklare behövs sannerligen.

Det förändrar inte faktumet att utvecklare är bortskämda lönemässigt Yrket lockar tyvärr inte, hade tagit repet över utveckling oavsett lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hur hittar ni egenkonsulter uppdrag för att fylla er tid?

Med viss spetskompetens och lämnar efter sig ett väl utfört jobb så sprider det sig inom området/branschen man är verksam i. Eller ja, iallafall i den branschen jag verkat i senaste 10-11 åren.
Har inte aktivt behövt leta uppdrag på drygt 6 år nu, ta i trä! Bävar för dagen man behöver jaga igen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matvraket:

Det andra ser jag som en självklarhet, annars skulle jag inte byta.

Jo självklart. Men det är ju det jag menar, det viktiga är att det är en trevlig arbetsplats, roliga uppgifter, kollegor man trivs med och så, lönen är liksom sekundär till detta. Men högre lön är ju en självklarhet om man byter sig vidare inom ens område liksom, däremot om man sadlar om till något helt annat så får man ju ta en sänkning förstås. Men det diskuterar man efter man har gått igenom det andra, och är sällan ett problem i det läget. Man kan förstås inte kräva vad som helst men har man gått igenom ett par intervjuer och de vill anställa en så brukar några tusenlappar hit eller dit inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Med viss spetskompetens och lämnar efter sig ett väl utfört jobb så sprider det sig inom området/branschen man är verksam i. Eller ja, iallafall i den branschen jag verkat i senaste 10-11 åren.
Har inte aktivt behövt leta uppdrag på drygt 6 år nu, ta i trä! Bävar för dagen man behöver jaga igen.

Kanske men har lite svårt att förstå varför man ska välja exempelvis dig istället för ett företag med muskler och garantier.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cameltotem:

Jag är så trött på höra om att det är brist på utvecklare och att konsultbolag inte kan hitta utvecklare.

Det finns gott om utvecklare, ni kan bara inte matcha lönerna.

Vet flera duktiga utvecklare som startat eget och fakturerar samma som de stora konsultbolagen och får behålla 3 gånger så mycket pengar som innan.

Eller varför inte kolla på de riktigt duktiga? De jobbar i FAANG bolag eller har sen länge flyttat från Sverige.

Jag har jobbat i 5 år snart och har under lång tid pratat med princip alla rekryterare och bolag som hört av sig på linkedin och det är rent ut sagt skrämmande hur det kan skilja sig i lön beroende på företag även om tjänsten är de samma.

Fått höra allt mellan 35k till 65k.

De stora konsultbolagen badar i pengar och de tjänar äckligt mycket på utvecklare.

Jag kommer själv starta eget om några år alt hitta mer rörliga lönemodeller, hur ser ni på marknaden?

Du får nog räkna lite på detta med att behålla tre gånger mer än innan om man blir egenkonsult. Jag kommer precis från en två år lång resa som konsult inom IT. Innan dess handlade jag upp mycket IT-konsulter på ett av Sveriges största bolag. Nu går jag tillbaka till anställning på det stora bolaget igen och kommer gissningsvis att handla upp en hel del konsulter. Jag upplever att jag har koll på vad en utvecklare kostar och tjänar.

Av det du fakturerar så är det ju rätt så mycket som går bort i skatt och arbetsgivaravgift. Jag räknade länge på enskild vs på bolag när jag skulle bli konsult och fastnade för att bli anställd i ett konsultbolag. Visst hade jag fått lite mer pengar om jag kört själv, men några astronomiska summor rör det inte sig om, kanske 10-15%. Jag fastnade för att vara konsult i ett bolag av en enkel anledning, och det var mina möjligheter att sälja in mig själv som en del i en större helhet. Genom att sälja in en större affär där man kan jobba på olika bitar på ett problem samtidigt, tex olika nivåer i bolaget, så ökar chansen att få upp sin debitering.

Konsultbranschen dras i mina ögon också av en ganska svårlöst paradox. Alla konsultköpare vill sänka sina priser. Både när jag köpt konsulter och nu när jag varit konsult så vill man sänka debiteringarna. Inköpsavdelningar gör raider och förhandlar ner alla 5-10%. Samtidigt vill ju jag ha en bättre lön varje år. Är jag egen så är jag direkt utsatt för detta och har noll att sätta emot osthyveln som sänker priserna. Vi börjar åtminstone här i södra Sverige närma oss en punkt där detta inte håller längre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Som arbetslös systemutvecklare gör sånt där skitsnack mig bara förbannad.
Arbetsgivarna är bara alldeles för giriga - de vill bara anställa någon som kan "hit the ground running" för precis varje jobb.
Och alla som är utvecklare passar inte som konsult.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hur hittar ni egenkonsulter uppdrag för att fylla er tid?

Om man inte kan ordna eget uppdrag själv så kan man gå via mäklare, men dom tar i regel 10% av ditt arvode vad jag hört.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Som arbetslös systemutvecklare gör sånt där skitsnack mig bara förbannad.
Arbetsgivarna är bara alldeles för giriga - de vill bara anställa någon som kan "hit the ground running" för precis varje jobb.
Och alla som är utvecklare passar inte som konsult.

Tänk om det vore sant, då skulle antalet systemutvecklare bli färre och färre tills det inte finns några kvar.

Förstår inte riktigt vad som gör dig så upprörd. Du har ju själv bestämt dig för att du inte passar som konsult (varför man nu inte skulle kunna vara konsult om man är arbetslös).

Jag skulle ta ett konsult-gig och se mig om efter annat under tiden. Rätt vad det är dyker något kul upp och då är du i en mycket bättre förhandlingsposition. Och fimpa attityden, den lyser garanterat igenom - ingen gillar offerkoftan!

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Som arbetslös systemutvecklare gör sånt där skitsnack mig bara förbannad.
Arbetsgivarna är bara alldeles för giriga - de vill bara anställa någon som kan "hit the ground running" för precis varje jobb.
Och alla som är utvecklare passar inte som konsult.

Problemet är att man ofta förkortar ett stort problem till ett enda ord eller fras. Detta förekommer inom typ alla problem i samhället.

Men det är extrem brist på systemutvecklare som har den kunskap som arbetsgivare vill ha. D.v.s. personer som är självgående och har typ 100% faktureringen och kunden säger, kan du inte sätta in en sådan resurs till?

Personer som inte lever upp till detta eller kan övertyga arbetsgivare att man kommer vara väldigt produktiv kommer få problem. Och lösningen på detta problem är? En bra fråga. Speciellt i tider då folk brukar byta jobb hela tiden, man blir inte det minsta förvånad om att en kollega som var produktiv och såg ut att trivas bra ändå slutade efter ett halvår bara för att ett annat företag betalade bättre.

Vi har ett tufft samhällsklimat och många som utbildade eller har jobbat som systemutvecklare blir utanför och detta lär fortsätta, jag ser inget som skulle förändra detta. Visst ännu högre arbetsbrist. Men när folk ofta byter jobb så ofta så är det begränsat hur mycket arbetsgivare vill investera i en kandidat.

En lösning som den arbetslöse kan göra är att själv ta en massa certifikat och liknande. Detta är skittuftt för en som ska ta dem vid sidan av sitt jobb, men för den arbetslösa är det betydligt enklare. Och vi har gått emot tider att det inte är svårt att hitta material att plugga på online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Att de inte kan matcha lönerna hänger väl ihop med att det är brist tänker jag. Alltså om det inte vore brist så hade utvecklare inte tjänat så bra som de gör nu, och då hade fler bolag haft råd att anställa så många utvecklare som de behöver.

Att företag inte har råd med fler, hög-kompetenta utvecklare ser jag ärligt talat lite som ett inte-problem. När de kan erbjuda en på riktigt konkurenskraftig lön men ändå har problem att hitta utvecklare som nappar, kan de klaga om "brist på utvecklare". Innan dess är det bara marknaden som gör sin grejj, och kanske dessa företag inte har en plats inom denna trotts allt.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i nån annan tråd, det är absolut stor brist men det är brist på bra utvecklare, inte "kodare". Det behövs folk som kan komma in i ett projekt och fungera som en teamspelare, som förstår att utveckling är mer än att skriva koden och kan arbeta problemlösande mot slutanvändaren och förstå dennes behov. Att gå två år på YH och sen snacka om att du är en utvecklare och ska ha 50+ i lön, nä tack. Dags för en reality check.

Gällande konsult/egen/anställd osv. så gör konsultbolagen sjuka pengar oavsett utgifter per anställd och kör du eget, i alla fall här i Göteborgsregionen, så kan du ganska enkelt ha 300.000 på företagskontot i vinst efter ett år. Pengar du kan ta ut med 20% skatt enligt 3:12 regeln för ägarbeskattning. MEN, det gäller att ha is i magen för marknaden ändras och du riskerar att stå där en dag utan uppdrag. Sen kan vissa större företag helt plötsligt få för sig att ka "konsultstopp" från juni-augusti och då gäller det att ha pengar på kontot för att tecka lönen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibbon_:

Att företag inte har råd med fler, hög-kompetenta utvecklare ser jag ärligt talat lite som ett inte-problem. När de kan erbjuda en på riktigt konkurenskraftig lön men ändå har problem att hitta utvecklare som nappar, kan de klaga om "brist på utvecklare". Innan dess är det bara marknaden som gör sin grejj, och kanske dessa företag inte har en plats inom denna trotts allt.

Jo precis. Men det kan också vara annat än lönen som gör ett företag mindre attraktivt. Allt ifrån arbetsuppgifter eller kollegor till "management-stil" eller kontorets placering liksom, eller förmåner förstås men där kan nog lönen kompensera en del. Många sådana saker har ju en tendens att sprida sig rätt snabbt bland utvecklar-communityt liksom.

Jag var exempelvis på ett antal intervjuer på ett ställe med ganska cool teknik, Arcam som bygger "3D-printers" för metall. Jag fick inte det jobbet så jag kan inte riktigt uttala mig om hur bra cheferna var eller så, men jag vet att efter jag hade varit där så valde företaget att flytta från ganska centrala lokaler till en företagsby i en förort ett par mil bort. Vilket gjorde att de "tappade många utvecklare" och annan personal.

Sen är min observation att utvecklare i allmänhet är rätt gnälliga på småsaker. Jag har kollegor som sagt upp sig för att de inte fick den dator de ville ha eller liknande petitesser. Samtidigt är det ju rätt dumt av arbetsgivarna att inte vara flexibla i sådana smågrejer. Vad kostar det att låta "Pelle" få sin Macbook och "Johan" en stor dyr skärm och ett bra tangentbord jämfört med att behöva lära upp en nyanställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen är min observation att utvecklare i allmänhet är rätt gnälliga på småsaker. Jag har kollegor som sagt upp sig för att de inte fick den dator de ville ha eller liknande petitesser. Samtidigt är det ju rätt dumt av arbetsgivarna att inte vara flexibla i sådana smågrejer. Vad kostar det att låta "Pelle" få sin Macbook och "Johan" en stor dyr skärm och ett bra tangentbord jämfört med att behöva lära upp en nyanställd.

Ärligt talat tror jag många underskattar vilken skillnad det gör. Säg att man tjänar 200 kr i timmen och man kan spara 30 minuter om dagen så blir det 100 kr. 255 arbetsdagar på ett år gånger 100 kr blir 25 500 kr på ett år. Du kan få en Macbook Pro och dyr skärm för det priset.

Själv arbetar jag med apputveckling. Jag har 5 subrutor som jag arbetar aktivt med bara i Xcode eller Android Studio. Det blir jävligt trång på en 24 tums skärm. Trött på att justera storlekarna på rutorna när jag ska hoppa mellan dem. Det är bara bortkastad tid.

Inte för att tala om kompileringstider, är dem bara lite för långa så blir det lätt att man kollar på något annat och så fastnar med där lite för länge.

Ja, jag vet om jag ska starta mitt eget it företag så kommer jag inte snåla på utrustningen iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Att företag inte har råd med fler, hög-kompetenta utvecklare ser jag ärligt talat lite som ett inte-problem. När de kan erbjuda en på riktigt konkurenskraftig lön men ändå har problem att hitta utvecklare som nappar, kan de klaga om "brist på utvecklare". Innan dess är det bara marknaden som gör sin grejj, och kanske dessa företag inte har en plats inom denna trotts allt.

Brist betyder väl ändå att demand är högre än supply? Typ att bolag totalt vill ha X utvecklare men det bara finns 0.5X utvecklare i landet. Om ett bolag då lyckas rekrytera genom höga löner så blir andra bolag utan. Vad en konkurrenskraftig lön innebär är ju också relativt. Alla bolag kan ju inte erbjuda en konkurrenskraftig lön - då är den inte längre konkurrenskraftig, bara genomsnittlig. Om det är ett problem eller inte beror väl på från vilket perspektiv man ser det. Från samhällets perspektiv kan man väl se det som ett problem om vår ekonomiska utveckling hade varit starkare om vi hade haft fler duktiga utvecklare i landet.

Jag tror absolut att det finns en faktisk brist, men lite artificell är den nog då marknaden inte är tillräckligt lättrörlig och lönerna inte är så höga som de "borde" vara. Men det är bara min gissning. Höga löner borde ju fungera som incitament för fler att söka sig till yrket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Som arbetslös systemutvecklare gör sånt där skitsnack mig bara förbannad.
Arbetsgivarna är bara alldeles för giriga - de vill bara anställa någon som kan "hit the ground running" för precis varje jobb.
Och alla som är utvecklare passar inte som konsult.

En arbetsgivare vill naturligtvis få maximal utväxling på sin "investering"=betala minsta möjliga för att få någon som är tillräckligt kompetent och är tillräckligt nöjd med lönen för att inte dra vidare om ett par månader.
Kan du inte hitta ett jobb som matchar din kompetens får du se se till att skaffa en kompetens som marknaden efterfrågar eller på annat sätt göra dig "anställningsbar". Det kan låta väldigt cyniskt och hårt men det är inte min avsikt.