Elden Ring till PC får systemkrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Min gamla speldator hade 12 GB (3x4 GB). Core I7-930
Den står i skåpet nu och agerar filserver istället

Det är entusiast-socket (1366 och 2011 har jag för mig) där tripple channel användes.

Men visst kan man ha 12 GB i en vanlig burk så länge man har 4 minnes-socklar, vilket dock många budgetmoderkort inte har

Går att köra 8+4 GB också. Många färdiga system från Acer, HP, Dell osv. hade udda konfigurationer som det en gång i tiden.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av FX9:

Min gamla speldator hade 12 GB (3x4 GB). Core I7-930
Den står i skåpet nu och agerar filserver istället

Det är entusiast-socket (1366 och 2011 har jag för mig) där tripple channel användes.

Men visst kan man ha 12 GB i en vanlig burk så länge man har 4 minnes-socklar, vilket dock många budgetmoderkort inte har

Ja nej att man kan ha det har jag koll på, förutsatt att man har tillräckligt många socklar då. Men det känns inte som en supervanlig konfiguration att ha antingen 4+4+4 eller möjligen 8+4 längre Det låter bekant att det var 1366 och 2011 nu när du nämner det.

Skrivet av evil penguin:

Ur ett mer tekniskt perspektiv så önskar ju åtminstone jag mig att de bara rent sakligt skriver vad de anser behövs, inte något slags gissningslekar baserat på vilken mängd minne som de tror att folk har.
Dvs, det borde lika gärna kunna stå 11GB eller 17GB eller vad de nu faktiskt anser behövs.

Fair enough, det kan jag hålla med om att du har en poäng i. Det spelar ju egentligen ingen roll om det står 11 eller 12, det sätter ju oavsett en lägsta gräns. Sedan finns det nog en poäng med att till en början optimera spelet efter vad som faktiskt är relevanta hårdvaruspecifikationer. I.e vet man att en majoritet sitter på 16 GB blir det ju lite dumt att det fungerar bäst på 17 GB osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag undrar hur många som faktiskt sitter med exakt 12 GB primärminne? Fick lära mig att det tydligen inte var helt ovanligt för 10-12 år sedan, men känns inte som att det hör till vanligheterna längre.

Min gamla iMac från just 2010 har 12 GB primärminne. Råkade mest bli så, då alla överblivna minnen från slaktade datorer hamnade där.

Troligvis sitter det 2+2+4+4 i maskinen.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av walkir:

Min gamla iMac från just 2010 har 12 GB primärminne. Råkade mest bli så, då alla överblivna minnen från slaktade datorer hamnade där.

Troligvis sitter det 2+2+4+4 i maskinen.

Jamen det köper jag, lite soppa på vad man råkar ha tillgång till för stunden. Ramen, om man så vill

(Okej det var jättedåligt I'll see myself out).

Men jag har helt klart fått bevisat att det ändå inte är riktigt så ovanligt som jag trodde då

Permalänk
Medlem

Spelet verkar ha snygga kulisser men innehållet verkar spartanskt! Rid hit döda denna, repeat!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

känns inte som att det var så länge sen jag byggde min dator men jag sitter på en 6700k och ett 1070 så tiden verkar ha sprungit iväg.

blir svettigt att köra elden ring i 1440p med dessa komponenter men vi får se hur testerna ser ut när det blir dags!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

känns inte som att det var så länge sen jag byggde min dator men jag sitter på en 6700k och ett 1070 så tiden verkar ha sprungit iväg.

blir svettigt att köra elden ring i 1440p med dessa komponenter men vi får se hur testerna ser ut när det blir dags!

Sitter på liknande setup... men tror jag kommer köra elden ring på PS5an faktiskt

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Medlem

I videos på Youtube som jag sett så verkar det rulla på bra på PS4 samtidigt som det ändå ser fint ut? Måste vara riktigt taskig PC-port eller överdrivna systemkrav.