ADSL kommer försvinna från vårat hus inom kort och enda alternativet är fast bredband via mobilnätet, går det ens att spela spel på denna typen av uppkoppling?

Permalänk
Medlem

ADSL kommer försvinna från vårat hus inom kort och enda alternativet är fast bredband via mobilnätet, går det ens att spela spel på denna typen av uppkoppling?

Tjena!

Som titeln säger så har vi fått meddelat till oss från Telia att inom 2 månader kommer ADSL inte längre fungera i våran villa pga att det är en gammal teknik som är dyr att uppehålla och kommer försvinna inom kort. Föräldrarna mina var dumma nog att inte koppla upp sig på fibernätet som grävdes ner här för en del år sedan när alla grannar gjorde det. Vill vi göra detta nu så kommer det kosta cirka 20-25k och då har jag ingen aning om leveranstid på detta. (Har kontaktat dom som har hand om detta och väntar på svar.)

Förut hade vi endast ADSL i villan vilket gick utmärkt att spela på när ingen annan var uppkopplad och använde det samtidigt som jag spelade, inget lagg och hyffsad ping osv. 3 syskon och 2 föräldrar som älskar att streama/titta youtube.

Så då helt plötsligt fick vi möjlighet att skaffa radiofiber för 2 år sedan för en installations kostnad till endast 4995:- .
Vi bestämde oss för att skaffa detta. Så just nu är hela familjen uppkopplad på det nätverket och jag sitter ensam på ADSL. Denna lösningen har funkat utmärkt och radiofiber funkar jättebra till allt förutom att spela. Runt 50-70 ner. Testade att spela på det en gång och det gick inte alls bra. Väldigt mycket lagg och ingen stabil ping vilket behövs om man vill spela spel som t.ex LoL eller CSGO. Och antar att det är för att det är fiber via radiolänk.

Och nu som jag sa i början så kommer ADSL försvinna och jag har lite smått panik eftersom enda lösningen som Telia hade att erbjuda var fast bredband via mobilnätet. Enligt dom cirka 60/10. Och då får man en router som man stoppar in en simkort i.
Men det kommer väl vara exakt sammt ping/lagg som på radiofiber eftersom det inte är ett trådat nätverk som ADSL eller fiber. Antar att det är väl typ 4G eller 5G?

Eller har ni någon annan erfarenhet? Förhoppningen är att leveranstiden av fiber inte är lång om vi vill skaffa det men misstänker att kön där är lång...

Tack på förhand <3

Permalänk
Medlem

Dra en kabel från en granne och betala en mindre summa?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Dra en kabel från en granne och betala en mindre summa?

Detta!

Kom ihåg att sätta förstärkare var hundrade meter bara!
Sedan kan du betala din granne en liten slant och problemet är ur världen!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Dra en kabel från en granne och betala en mindre summa?

Vet inte riktigt vad du menar.... Men kan vara jag som är helt bakom flötet.
Menar du dra en fiberkabel från en granne? Eller en internetkabel haha 😂
Eller är det bara ett skämt som jag är dum nog att förstå...

Ska sägas att vi bort i en tätort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Och antar att det är för att det är fiber via radiolänk.

Det är antingen fiber eller radiolänk, det kan inte vara båda, man säger ju inte fiber-ADSL även om det är fiber fram till tele-stationen.

Permalänk
Medlem

Liknande situation här, föräldrarna körde DSL och det fungerade riktigt bra, så bra att det inte fanns någon anledning för dem att ansluta till fiber via byanätet. Förra året klipptes fasta telenätet och mobilt bredband blev ersättaren. Fungerar men oerhört mycket sämre i jämförelse. Spel är bara fetglömma.

Byanätet drivs av klåpare och byns facebooksida har nästan dagliga inlägg från folk med problem med uppkopplingen som går ner i tid och otid och kan vara nere ibland dygn innan något centralt startats om.

Idag är det jag som bor i huset och sitter i en knepig sits, antingen köra vidare på mobilt bredband som visserligen är bra mycket långsammare, eller gräva och ansluta till det här förbaskade fibernätet som visserligen är snabbt men istället går ner i tid och otid och inte är pålitligt alls. Detta med byns nät har varit en sanning i många år och tycks vara helt accepterat i byn att det är så det är. Jag kontaktade Umeå energi och bad om offert för att få installerat riktigt fiber men det gick förstås inte eftersom det fanns ett byanät.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Det är bara att vänta och hoppas att det inte dröjer för länge innan ni får fiber.
Se det som en möjlighet/motivation att skaffa andra intressen alternativt börja spela spel som inte är lika internetberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Det är antingen fiber eller radiolänk, det kan inte vara båda, man säger ju inte fiber-ADSL även om det är fiber fram till tele-stationen.

Är inte kunnig alls om detta men det är lite så jag förstått det också. Men när internetleverantören marknadsför det som ''fiber via radiolänk'' så är det egentligen bara för att det ska låta bra? Här är dom som ger ut tjänsten där jag bor https://www.micronat.se/ (örnsköldsvik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Det är bara att vänta och hoppas att det inte dröjer för länge innan ni får fiber.
Se det som en möjlighet/motivation att skaffa andra intressen alternativt börja spela spel som inte är lika internetberoende.

Ja jo det är lite den slutsatsen jag kommit fram till också. Har väl insett att internet via mobilt bredband aldrig kommer vara aktuellt för mig så är det väl bara att ställa sig i fiber kön. Då är frågan bara om det är 1 månad bort eller 1 år bort. Ska tilläggas också att jag snart är 22 och skulle egentligen kunna flytta hemifrån också men har lite svårt att hitta en lägenhet som passar mig bara.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gx rade:

Tjena!

Som titeln säger så har vi fått meddelat till oss från Telia att inom 2 månader kommer ADSL inte längre fungera i våran villa pga att det är en gammal teknik som är dyr att uppehålla och kommer försvinna inom kort. Föräldrarna mina var dumma nog att inte koppla upp sig på fibernätet som grävdes ner här för en del år sedan när alla grannar gjorde det. Vill vi göra detta nu så kommer det kosta cirka 20-25k och då har jag ingen aning om leveranstid på detta. (Har kontaktat dom som har hand om detta och väntar på svar.)

Förut hade vi endast ADSL i villan vilket gick utmärkt att spela på när ingen annan var uppkopplad och använde det samtidigt som jag spelade, inget lagg och hyffsad ping osv. 3 syskon och 2 föräldrar som älskar att streama/titta youtube.

Så då helt plötsligt fick vi möjlighet att skaffa radiofiber för 2 år sedan för en installations kostnad till endast 4995:- .
Vi bestämde oss för att skaffa detta. Så just nu är hela familjen uppkopplad på det nätverket och jag sitter ensam på ADSL. Denna lösningen har funkat utmärkt och radiofiber funkar jättebra till allt förutom att spela. Runt 50-70 ner. Testade att spela på det en gång och det gick inte alls bra. Väldigt mycket lagg och ingen stabil ping vilket behövs om man vill spela spel som t.ex LoL eller CSGO. Och antar att det är för att det är fiber via radiolänk.

Och nu som jag sa i början så kommer ADSL försvinna och jag har lite smått panik eftersom enda lösningen som Telia hade att erbjuda var fast bredband via mobilnätet. Enligt dom cirka 60/10. Och då får man en router som man stoppar in en simkort i.
Men det kommer väl vara exakt sammt ping/lagg som på radiofiber eftersom det inte är ett trådat nätverk som ADSL eller fiber. Antar att det är väl typ 4G eller 5G?

Eller har ni någon annan erfarenhet? Förhoppningen är att leveranstiden av fiber inte är lång om vi vill skaffa det men misstänker att kön där är lång...

Tack på förhand <3

Radiolänk bör vara stabilare än mobilnätet för spel rent tekniskt. Speciellt i en tätort. Inget av dessa är optimala såklart men Direktradiolänk >> mobilt bredband.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sista alternativ hoppas på att 5g nätet kommer fort..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Är inte kunnig alls om detta men det är lite så jag förstått det också. Men när internetleverantören marknadsför det som ''fiber via radiolänk'' så är det egentligen bara för att det ska låta bra? Här är dom som ger ut tjänsten där jag bor https://www.micronat.se/ (örnsköldsvik).

Det är i princip bara säljsnack, det är ett sätt att få "radiolänk" att låta potentiellt bättre, för folk "vet" vad fiber är. Med det sagt bör radiolänk bara betydligt stabilare än 5G nätet.

Jag hade hört av mig till leverantören och frågat lite vad de kan garantera för t.ex. latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Ska tilläggas också att jag snart är 22 och skulle egentligen kunna flytta hemifrån också men har lite svårt att hitta en lägenhet som passar mig bara.

Får känslan att föräldrarna försöker sparka ut dig, på ett subtilt sätt

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Har fiber idag men använde mobilt bredband i 10+ år innan.

Det finns många faktorer som påverkar hastighet och stabilitet för mobilt bredband så som:

  • Tid på dygnet / nätets belastning

  • Vilka kanaler/band som finns i området

  • Vilka kanaler/band mottagare/routern stödjer

Det är en riktig djungel som tyvärr kräver en del trial and error innan man hittar en bra lösning.
Fick t.ex bättre hastighet och stabilare ping genom att låsa routern till ett specifikt band och tvinga den att ansluta till en mast med sämre signalstyrka.

Har haft hastigheter mellan 8 till 150 Mbit, testat flera operatörer och hårdvara - inklusive tredjeparts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Föräldrarna mina var dumma nog att inte koppla upp sig på fibernätet som grävdes ner här för en del år sedan när alla grannar gjorde det. Vill vi göra detta nu så kommer det kosta cirka 20-25k och då har jag ingen aning om leveranstid på detta. (Har kontaktat dom som har hand om detta och väntar på svar.)

20-25k är ju lite av standardpriset för anslutning, men ger samtidigt direkt en värdeökning på huset med samma belopp och drar mer intresserade köpare om man någonsin funderar på att sälja. Vi letar och har letat hus ett tag nu och hus som inte har fiber går bort direkt, om det inte skulle vara fantastiskt läge.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

4G varierar från fungerar alldeles utmärkt att spela till helt hopplöst.
Beror helt på täckning och belastning i ditt område.
Med tanke på att telefonledningarna försvinner är det risk att många kör 4G och nätet blir överbelastat, har en kompis i samma situation och han är inte supernöjd, särskilt kvällar är problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vet inte riktigt vad du menar.... Men kan vara jag som är helt bakom flötet.
Menar du dra en fiberkabel från en granne? Eller en internetkabel haha 😂
Eller är det bara ett skämt som jag är dum nog att förstå...

Ska sägas att vi bort i en tätort.

internetkabel från närmsta granne som en tillfällig lösning.

Kanske ingen bra lösning.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Ta kostnaden och dra in fiber, gör det ordentligt.

Att dra en kabel till grannen kan skapa större problem kring vem som är ansvarig, vad som laddas ner osv osv. Gör inte det.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Samt kalla saker för "radiofiber" är bara idiotiskt och något man inte ska göra: https://reklamombudsmannen.org/beslut/enskilt-beslut/?caseid=...

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vet inte riktigt vad du menar.... Men kan vara jag som är helt bakom flötet.
Menar du dra en fiberkabel från en granne? Eller en internetkabel haha 😂
Eller är det bara ett skämt som jag är dum nog att förstå...

Ska sägas att vi bort i en tätort.

Skrivet av jorgen69:

internetkabel från närmsta granne som en tillfällig lösning.

Kanske ingen bra lösning.

OBS, det finns ingen "internetkabel". Förmodligen menar ni nätverkskabel. Men det får mig att alltid tänka på det här avsnittet av The IT Crowd https://www.youtube.com/watch?v=iDbyYGrswtg

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband via 5G fungerar bra för dom jag känner som använder det, men kan ni så ska ni självklart köra in fiber

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns lite trådar här med folk som maxat Telias obegränsade "fast mobilt bredband" och fått sänkt hastighet på grund av det. Så det känns inte som att den sortens uppkoppling är en ersättare för någonting idag. Iofs mest på grund av hur abonnemangen är konstruerade.

Jag har också hört en hel del om att det är bättre uppkoppling via telefonen än via de mobila hotspots som folk får. Om det är så att mobilerna prioriteras på masten eller om radiodelarna bara är bättre i telefonerna har jag inte lyckats förstå. Finns trådar om det här på forumet också.

Så försökt få till fiberuppkopplingen är mitt råd. Jag bor i samma område som mina föräldrar och var glad när de valde att hoppa på fibergrävningen här. Det är ju knappast någon överraskning att andra alternativ försvinner i takt med att fibern byggs ut. Ingen vill använda ADSL idag om det finns fiber. Så länge utrustningen sitter där är det ju lugnt, men så fort den behöver bytas eller servas så blir det fruktansvärt dålig återbetalning på det jobbet om det bara är en eller två användare på den. Därför tycker jag att man alltid ska hoppa på dessa utbyggnader när de kommer. Argumentet med att det skulle öka värdet på huset tror jag är väldigt svårt att räkna hem. Tittar just nu på hus. Ett fåtal saknar fiber, men det verkar inte påverka priset nämnvärt. Och hur vet man om priset är 20k lägre på hus som kostar 5+ MSEK när inte två är likadana oavsett.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@giplet: Jag tror absolut att fiber ökar fastighetsvärdet. Jag vet själv att jag både räknar med en eventuell fiberinstallationskostnad för en fastighet och räknar bort fastigheten helt om det är för dyrt. En senare installation är nästan alltid dyrare än saminstallation i en samfällighet. (Oftast 20-30k i samband med samfällighet, 100-125k inte ovanligt för en efterinstallation).

Att det är fler som mig som räknar bort hus med dyra installationskostnader bör vara rimligt vilket i sin tur leder till färre spekulanter på fastigheterna (och lägre slutpris).

Skrivet av Veidit:

Samt kalla saker för "radiofiber" är bara idiotiskt och något man inte ska göra: https://reklamombudsmannen.org/beslut/enskilt-beslut/?caseid=...

Instämmer, däremot är "Radiolänk" helt rätt ord att använda. Radiolänkar används idag mellan radiomaster och hanterar en stor del av vår mobildatatrafik i Sverige utan några större bekymmer. Självfallet är bandbredd och prioriteringen lägre på en delad antenn som privatkund än med en punkt-till-punkt mikrolänk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Instämmer, däremot är "Radiolänk" helt rätt ord att använda. Radiolänkar används idag mellan radiomaster och hanterar en stor del av vår mobildatatrafik i Sverige utan några större bekymmer. Självfallet är bandbredd och prioriteringen lägre på en delad antenn som privatkund än med en punkt-till-punkt mikrolänk.

Radiolänk är helt okej! Jag gillar det själv och använder det på en installation, men ja det är ju bara 10 meter

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Liknande situation här, föräldrarna körde DSL och det fungerade riktigt bra, så bra att det inte fanns någon anledning för dem att ansluta till fiber via byanätet. Förra året klipptes fasta telenätet och mobilt bredband blev ersättaren. Fungerar men oerhört mycket sämre i jämförelse. Spel är bara fetglömma.

Byanätet drivs av klåpare och byns facebooksida har nästan dagliga inlägg från folk med problem med uppkopplingen som går ner i tid och otid och kan vara nere ibland dygn innan något centralt startats om.

Idag är det jag som bor i huset och sitter i en knepig sits, antingen köra vidare på mobilt bredband som visserligen är bra mycket långsammare, eller gräva och ansluta till det här förbaskade fibernätet som visserligen är snabbt men istället går ner i tid och otid och inte är pålitligt alls. Detta med byns nät har varit en sanning i många år och tycks vara helt accepterat i byn att det är så det är. Jag kontaktade Umeå energi och bad om offert för att få installerat riktigt fiber men det gick förstås inte eftersom det fanns ett byanät.

Anslut dig till byanätet och sen försöker du engagera dig i styrelsen eller vem det nu är som har hand om nätet.
Så kanske du kan vara med och driva frågan om ett stabilare nät, kanske är det någon hårdvara som behöver uppgraderas/bytas ut?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gx rade:

Vet inte riktigt vad du menar.... Men kan vara jag som är helt bakom flötet.
Menar du dra en fiberkabel från en granne? Eller en internetkabel haha 😂
Eller är det bara ett skämt som jag är dum nog att förstå...

Ska sägas att vi bort i en tätort.

Du ska inte dra en kabel till en granne för det är en tekniskt riskabel lösning, bortsett från att det troligen strider mot abonnemangsvillkoren så innebär det elektriska risker. Ska man koppla ihop olika fastigheter bör man använda en teknik som inte innebär en galvanisk förbindelse, dvs radio eller fiber, troligen är en radiolänk det mest lämpliga ur tekniskt perspektiv.

Skrivet av MadMantiz:

Liknande situation här, föräldrarna körde DSL och det fungerade riktigt bra, så bra att det inte fanns någon anledning för dem att ansluta till fiber via byanätet. Förra året klipptes fasta telenätet och mobilt bredband blev ersättaren. Fungerar men oerhört mycket sämre i jämförelse. Spel är bara fetglömma.

Byanätet drivs av klåpare och byns facebooksida har nästan dagliga inlägg från folk med problem med uppkopplingen som går ner i tid och otid och kan vara nere ibland dygn innan något centralt startats om.

Idag är det jag som bor i huset och sitter i en knepig sits, antingen köra vidare på mobilt bredband som visserligen är bra mycket långsammare, eller gräva och ansluta till det här förbaskade fibernätet som visserligen är snabbt men istället går ner i tid och otid och inte är pålitligt alls. Detta med byns nät har varit en sanning i många år och tycks vara helt accepterat i byn att det är så det är. Jag kontaktade Umeå energi och bad om offert för att få installerat riktigt fiber men det gick förstås inte eftersom det fanns ett byanät.

Det är knappast byanätet som är kommunikationsoperatör och det låter också underligt om det verkligen är som du beskriver, är du verkligen säker på att det fungerar så dåligt som du säger så att det inte är nån enstaka specifik person som klagar pga egen okunskap?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

20-25k är ju lite av standardpriset för anslutning, men ger samtidigt direkt en värdeökning på huset med samma belopp och drar mer intresserade köpare om man någonsin funderar på att sälja. Vi letar och har letat hus ett tag nu och hus som inte har fiber går bort direkt, om det inte skulle vara fantastiskt läge.

Exakt. 25 tusen är ett kap för att vara efteranslutning. Det kan lätt kosta det tredubbla, och för oss hade kostnaden troligen varit ännu högre än så. Väldigt dumsnålt att inte nappa från början på fibern ändå, speciellt med de användarscenarion som trådskaparen beskrev. Finansiering kan ofta ordnas genom fiberföretaget om en kontantsumma är ett problem.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är knappast byanätet som är kommunikationsoperatör och det låter också underligt om det verkligen är som du beskriver, är du verkligen säker på att det fungerar så dåligt som du säger så att det inte är nån enstaka specifik person som klagar pga egen okunskap?

Precis. Det är sällan en fiberanslutning är nere om inte nån router eller switch eller nåt har dött hos dem. Vilket inte händer stup i kvarten.
Känns mer som att folk som klagar har billig router/eller router som dem fick av operatören, hemma som låser sig. O sen klagar dem på att fibret är nere.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

25,000 är småsummor i infrastruktur-sammanhang. Var tror dina föräldrar det kostar med el, vatten och avlopp egentligen?

Det är många som kommer få äta upp den där dumsnålheten sen när de ska försöka sälja sitt hus en dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@giplet: Jag tror absolut att fiber ökar fastighetsvärdet. Jag vet själv att jag både räknar med en eventuell fiberinstallationskostnad för en fastighet och räknar bort fastigheten helt om det är för dyrt. En senare installation är nästan alltid dyrare än saminstallation i en samfällighet. (Oftast 20-30k i samband med samfällighet, 100-125k inte ovanligt för en efterinstallation).

Att det är fler som mig som räknar bort hus med dyra installationskostnader bör vara rimligt vilket i sin tur leder till färre spekulanter på fastigheterna (och lägre slutpris).

Hur vet du att detta resonemang stämmer?

Att du räknar med kostnaden är väl sin sak. Det finns massor med kostnader som kommer av att köpa hus. Dels avgifter för lagfart, pantbrev osv. Särskilt kostnad för pantbrev kan ju variera mycket beroende på hur mycket lån tidigare ägare har. Man vill renovera delar av huset, också en kostnad.

Sedan är det ju inte bara du som måste räkna med detta, hela marknaden måste resonera så här för att det ska ge någon skillnad på slutpriset. Och till sist så måste du ha det för ögonen när du bjuder på huset. I alla fall när jag bjudit på hus har jag satt ett tak för vad jag kan tänka mig att betala. Några gånger har hus jag bjudit på kommit upp till taket och över, någon gång inte.

Min flickvän bor i ett radhus. Härom året såldes först huset på ena sidan om hennes och ett tag efter såldes det på andra sidan. Det ena hade fiber, det andra inte. Båda såldes för samma pris. Och då var det så att familj nr två som ville flytta, de som inte hade fiber, la ut sitt hus på marknaden och direkt hade mäklaren en köpare. Säljarna sa då att de ville ha samma som grannen hade fått så kunde de tänka sig att sälja utan visningar osv. Så blev det.

Nu är detta i Skåne. Det kan vara annorlunda i andra delar av landet, men jag skulle kunna tänka mig att alla storstadsregioner fungerar liknande. Det finns väldigt få hus till salu och trycket är hårt på de som kommer ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!