Scalper: "Det är en bra möjlighet för unga att tjäna pengar"

Permalänk
Medlem

Sedan så köper jag inte "lyxvara" argumentet. En hobby och avkoppling är bevisligen nödvändig för vår mentala hälsa, vilket är vad en spelkonsoll är för många.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Sedan så köper jag inte "lyxvara" argumentet. En hobby och avkoppling är bevisligen nödvändig för vår mentala hälsa, vilket är vad en spelkonsoll är för många.

Kalla de va du vill men det är en lyxvara.
Det vill säga, du överlever utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Biljettsäljarna kan ha namn på biljetten, då blir det svårt att scalpa dessa.

Jo, men så blev ju också utfallet, tillverkarna skulle ju kunna binda "garanti" eller "support" till förste köparen också...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Absolut, Amen!

Jag tycker också att de som köper och säljer en vara bör vara definierad som bankrånare. In fact, jag tycker också att min närmsta ICA-butik bör definieras som minst i alla fall grovt snatteri. De köper och säljer en vara lite dyrare till mig ja fy fan.

Det där va nog den mest långsökta jämförelsen jag har hört.
ICA är en legitim verksamhet som köper in varor från leverantörer, vinsten de tjänar ihop på varor och tjänster ska användas till att täcka alla omkostnader och därefter ska det betalas vinstskatt.

Permalänk
Medlem

Många kommenterar skattesituationen och där råder inga större oklarheter. Om man scalpar i större omfattning är det skattemässigt en fråga om att bedriva s.k. näringsverksamhet, vilken då beskattas som vilken annan näringsverksamhet som helst. Sådana fall finns flera av, t.ex. folk som säljer och köper begagnade bilar mm. Man riskrerar då att åka på en riktig skattebomb i synnerhet vad gäller momsen eftesom man då även har bedrivit momspliktig verksamhet och därmed är skyldig staten 25% moms. Därtill skattetillägg på undanhållna skattebelopp och i värsta fall skattebrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Det där va nog den mest långsökta jämförelsen jag har hört.
ICA är en legitim verksamhet som köper in varor från leverantörer, vinsten de tjänar ihop på varor och tjänster ska användas till att täcka alla omkostnader och därefter ska det betalas vinstskatt.

Ja verkligen. En del folk verkar ha väldigt svårt att förstå det ruttna med scalpers. Det är nog för att dom rationaliserar sitt egna beteende.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82danne:

Tjäna pengar heter det...så det fungerar i värden och affärer..skitstövel med pengar

Ja, vissa bevisar att pengar tydligen är det viktigaste och allt annat är sekundärt!

Själv tycker jag synd (och hatar) sådana människor. Man kan tjäna pengar utan att vara ett rövhål

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Absolut, Amen!

Jag tycker också att de som köper och säljer en vara bör vara definierad som bankrånare. In fact, jag tycker också att min närmsta ICA-butik bör definieras som minst i alla fall grovt snatteri. De köper och säljer en vara lite dyrare till mig ja fy fan.

Det hade räckt att definiera dem som återförsäljare. Då kommer reklamationsplikt, kundsupport, redovisning av skatt, arbetsgivaravgifter etc etc. Då är det nog inte lika roligt längre.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Håller med dig!
Folk är vana vid att trycka på en knapp, vips hemleverans.
Välkommen till verkligheten, där man faktiskt måste jobba för att få något för det.

Jag hoppas inte de stackarna får arbetsrelaterade problem, det skulle vara jobbigt att hävda sådana då man inte officiellt arbetar...

Jag menar det är tungt jobb att trycka på f5 knappen... Om du vill lära dig vad ett riktigt arbete är så kan du ta kontakt med mig så kan vi åka ut på "riktigt" arbete...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Ja, vissa bevisar att pengar tydligen är det viktigaste och allt annat är sekundärt!

Själv tycker jag synd (och hatar) sådana människor. Man kan tjäna pengar utan att vara ett rövhål

Vad är problemet med scalpers? NÅGON köper ju från dem, det är ju alltså lika många som har konsoler oavsätt om det finns scalpers eller inte! Å om det inte fanns scalpers å leverantörer eller producenter istället höjde priset (vilket de borde) så hade det varit exakt samma sak!

Om det är så jävla smart å lönsamt att vara scalper, varför är inte du det?? Hahaha. Sanningen är att det är oftast en dålig idé att köpa "tillgångar" som blir mindre värda med tiden då de dels blir gamla OCH ständigt ökar i tillgång.

Permalänk
Medlem

Börsmarknaden är väl reglerad av lagar för att inte manipuleras, vilket är precis det scalpers gör.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Matvraket:

Problemet folk verkar ha med scalpers är att ni är fattiga eller snåla, inte har tålamod att vänta på bättre pris, ovilja att jobba för att betala för varorna. Bara för att DU tycker att något ska vara värt en viss summa betyder inte det att det är "rätt" pris. Sanningen är att ingen vet vad exakt "rätt" pris är tills en köpare och säljare kommer överens om det.

Om scalpers hade egna företag där de köper grafikkort och PS5or från producenterna, säljer dem till ockerpris och sedan rapporterar allt till punkt och pricka till Skatteverket så hade jag inte haft några moraliska bekymmer med det. De hade ändå gått i konkurs eller själva bytt bransch väldigt omgående. Men nu är det bara folk som utnyttjar kretsbrist för egen vinning utan att egentligen bidra med ett enda skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag är inte särskilt förtjust i scalpers själv, och förstår att både ämnet och fenomenet kan väcka känslor.
Påminner därför om att gärna tänka på att hålla en hyfsat rimlig ton, även om de kanske inte nödvändigtvis förtjänar det

Jag kan hålla med om att spelkonsoler, konsertbiljetter och vissa typer av skor faller mer inom kategorin lyxkonsumtion, men jag tycker inte argumentet om att "har man råd med 5 000 har man råd med 6 000" håller. Så kan man ju hålla på i en evighet och upp till vilka summor som helst, och det är klart att även mindre summor kan spela roll beroende på vad man har för utgångsläge sett till inkomst och utgifter i övrigt.

Det är där problemet ligger, att nu för tiden kan man vara ett hur stort rövhål som helst och ändå får ingen visa sin ilska i helhet ens i textform för att det nu blivit en värld av kränkta lipsillar som inte tål att höra hur ondskefulla de är som beter sig felaktigt. De kan fortsätta bete sig som värsta idioterna för de straffas inte för det, utan det är de som berättar vilka låga människor dessa individer är som straffas.

Ni på sweclockers borde värna om den stora massan istället för att tysta folk när de sätter ord för vad för sorts människor dessa scalpers(och vissa andra med för den delen) är. Samma sak gäller rasister, de kan insinuera vad som helst så länge de inte säger något helt klart rasistiskt men när någon blir arg och sätter dem på pottkanten så är det rasisten som blir den utsatte och den andre tystas fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Lilla Billy fick ingen PS5 I julklapp. Men det är okej, för lilla Billy vet om att någon tjänade in en månadslön på några dagar och kan spela på en PS5 med sin familj istället

Kontroversiell tanke? Lilla Billy är en bortskämd unge med I-landsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du, det är ingen som köper det där resonemanget. Scalpers skor sig på att något är en bristvara. Vill jag inte betala 25Kr för en halvliter cola på donken går det utmärkt att köpa den till mindre än hälften i valfri matbutik. Tycker du verkligen att det är jämförbart med hur det ser ut för grafikkort och konsoler? Nej det gör du såklart inte utan du tramsar och fjantar bara. Alternativt hoppas på att plocka billiga poänger hos folk som inte begriper bättre.

Scalping eller inte tycker jag kommer från ifall mellanledet lägger något "värde" för en slutkonsument eller inte. Brist på varan eller inte avgör är bara en förutsättning för att det skall gå att scalpa.

Exempel: ICA och Cola:

ICA köper cola av en leverantör och säljer den sen till dig för högre pris. Men värdet som en konsument får av ICA är

  • De kan köpa läsk i vettig mängd

  • Du kan faktiskt köpa den nära ditt hus

  • Du kan köpa den idag

  • Du kan köpa mer än bara läsk tillverkade av Coca Cola AB (eller vad de nu heter)

Du kan absolut köpa Cola direkt av tillverkaren och spara pengar jämfört ICA, men du kommer få en pall levererad till lastkajen på fabriken/närmaste distrubutionscenter kl 09.30 på en tisdag, och ett argt telefonsamtal om du inte hämtar den under dagen

En scalper tillför värdet att.... Öum, köpa en vara på samma sätt som i butik, för 50% mer och med risken att be ombedd att dra åt h-vete om kortet dör om 1 år? Hade scalpers varit nära lan event och sålt sina asdyra kort med värdeökningen "jag levererar kortet till dig om 10 minuter" hade jag absolut köpt argumentet att de är entrepenörer. Jag hade inte köpt kortet dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

Om scalpers hade egna företag där de köper grafikkort och PS5or från producenterna, säljer dem till ockerpris och sedan rapporterar allt till punkt och pricka till Skatteverket så hade jag inte haft några moraliska bekymmer med det. De hade ändå gått i konkurs eller själva bytt bransch väldigt omgående. Men nu är det bara folk som utnyttjar kretsbrist för egen vinning utan att egentligen bidra med ett enda skit.

För staten kommer använda pengarna på ett vettigt sätt 😂

Permalänk
Medlem

Nä precis.

Ironin över att ta i som fan och likställa de som köper och säljer en vara som bankrånare gick tydligen helt förbi personer.

Skrivet av Ozzed:

Du, det är ingen som köper det där resonemanget. Scalpers skor sig på att något är en bristvara. Vill jag inte betala 25Kr för en halvliter cola på donken går det utmärkt att köpa den till mindre än hälften i valfri matbutik. Tycker du verkligen att det är jämförbart med hur det ser ut för grafikkort och konsoler? Nej det gör du såklart inte utan du tramsar och fjantar bara. Alternativt hoppas på att plocka billiga poänger hos folk som inte begriper bättre.

Skrivet av kozmos:

Det där va nog den mest långsökta jämförelsen jag har hört.
ICA är en legitim verksamhet som köper in varor från leverantörer, vinsten de tjänar ihop på varor och tjänster ska användas till att täcka alla omkostnader och därefter ska det betalas vinstskatt.

Skrivet av thom.g:

Ja verkligen. En del folk verkar ha väldigt svårt att förstå det ruttna med scalpers. Det är nog för att dom rationaliserar sitt egna beteende.

Skrivet av talonmas:

Det hade räckt att definiera dem som återförsäljare. Då kommer rweklamationsplikt, kundsupport, redovisning av skatt, arbetsgivaravgifter etc etc. Då är det nog inte lika roligt längre.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av tintinj:

Ni på sweclockers borde värna om den stora massan istället för att tysta folk när de sätter ord för vad för sorts människor dessa scalpers(och vissa andra med för den delen) är. Samma sak gäller rasister, de kan insinuera vad som helst så länge de inte säger något helt klart rasistiskt men när någon blir arg och sätter dem på pottkanten så är det rasisten som blir den utsatte och den andre tystas fort.

Va? Hur menar du?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Scalping eller inte tycker jag kommer från ifall mellanledet lägger något "värde" för en slutkonsument eller inte. Brist på varan eller inte avgör är bara en förutsättning för att det skall gå att scalpa.

Exempel: ICA och Cola:

ICA köper cola av en leverantör och säljer den sen till dig för högre pris. Men värdet som en konsument får av ICA är

  • De kan köpa läsk i vettig mängd

  • Du kan faktiskt köpa den nära ditt hus

  • Du kan köpa den idag

  • Du kan köpa mer än bara läsk tillverkade av Coca Cola AB (eller vad de nu heter)

Du kan absolut köpa Cola direkt av tillverkaren och spara pengar jämfört ICA, men du kommer få en pall levererad till lastkajen på fabriken/närmaste distrubutionscenter kl 09.30 på en tisdag, och ett argt telefonsamtal om du inte hämtar den under dagen

En scalper tillför värdet att.... Öum, köpa en vara på samma sätt som i butik, för 50% mer och med risken att be ombedd att dra åt h-vete om kortet dör om 1 år? Hade scalpers varit nära lan event och sålt sina asdyra kort med värdeökningen "jag levererar kortet till dig om 10 minuter" hade jag absolut köpt argumentet att de är entrepenörer. Jag hade inte köpt kortet dock

Plus det där att fenomenet scalping inte skulle existera om inte varorna de sålde var bristvaror. Att mellanhänder lägger på påslag är ju inget konstigt i sig då de har kostnader att täcka, löner att betala etc etc, men detta gäller ju inte för scalpers. Som andra varit inne på så hade fenomenter försvunnit fortare än grafikkorten flyger av hyllorna om man tvingade dem att bedriva legitim afförsverksamhet och skatta för sin vinst.

Så nej, jag har svårt att se ett fenomen som legitimt om det skulle försvinna om man tvingade utövarna att bedriva sin verksamhet på ett legitimt sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Jag hoppas inte de stackarna får arbetsrelaterade problem, det skulle vara jobbigt att hävda sådana då man inte officiellt arbetar...

Jag menar det är tungt jobb att trycka på f5 knappen... Om du vill lära dig vad ett riktigt arbete är så kan du ta kontakt med mig så kan vi åka ut på "riktigt" arbete...

Att spamma F5 är bekvämt va?
Att analysera marknaden/tillgången, ha plånboken redo, tålamod, ha i åtanke att betala ett högre pris för att FÅ SIN PRODUKT är något de flesta inte ens orkar eller har viljan att göra. Det är varken raketforskning eller jobbigt. Något som är jobbigt är all gnäll, hur tror du dom gjorde förr när det inte fanns mat till alla?

Du får hitta en annan praktikant till ditt "riktiga jobb".

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Matvraket:

För staten kommer använda pengarna på ett vettigt sätt 😂

Tja, kallar man sig ändå för entreprenör som scalper (iofs är man då en riktig sopa om man köper in varor med moms) så är det ju fullt rimligt att skatta för sin lön. Precis som man gör med alla andra yrken.

Permalänk
Medlem

När du köper något i en affär så har du garanterat mellanhänder.
Detta är alltså helt normalt men bara ett markant större påslag iom bristen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Sedan så köper jag inte "lyxvara" argumentet. En hobby och avkoppling är bevisligen nödvändig för vår mentala hälsa, vilket är vad en spelkonsoll är för många.

Fast lyxkonsumtion som argument uppstår ju i att det finns en uppsjö av nya (eller begagnade) spelkonsoller att tillgå, men ändå måste bara vissa vara "först med det senaste" och (gärna/ogärna) till ett märkligt skevt andrahandspris när tillgången sinar.

Att uppnå en god mental hälsa fungerar alldeles utmärkt med näst senaste generation gaming-gear

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Alla som klagar på scalpers, ni har samma möjlighet att ställa er i kö, trycka på f5 och köpa produkterna som alla andra, varför ska ni vara berättigade att köpa när ni vill till butikspris om ni inte är beredda att investera tid och energi på att få tag på produkten i fråga? Scalpers lägger ju mycket tid på att hitta dessa produkter till ett billigt pris. Om något är det butikernas ansvar att införa rättvisa kösystem som begränsar scalpers förmåga.

Permalänk
Medlem

"Att spamma F5 är bekvämt va?"

"Något som är jobbigt är all gnäll, hur tror du dom gjorde förr när det inte fanns mat till alla?"

Helt fantastiska argument!
Det här är ju humor. Kör på bara och fortsätt gå i försvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

I en värld där du får vara vad du vill... va ett rövhål!

Lite så.

”Livet är inte rättvist” sa en som blåste folk på att sälja varor till folk de aldrig fick.

Eller en artikel jag läste nyligen om en cykeltjuv i Malmö som intervjuades:

“– Det är väldigt fel att vara tjuv, men samhället är uppbyggt så att det handlar om pengar, status och makt. En glorifiering av kriminalitet och av att ha – materialism. Det påverkar ungdomar.

”Men han tycker att andra gör mycket värre saker. Sverige säljer vapen till Saudiarabien, exempelvis.
– Alla tänker på sig själva. Varför skulle jag bara vara jättesnäll och vanlig och tjäna 20 000 i månaden? Nej, det är inte så jag vill leva.”

Nu är ”scalping” inte stöld på samma vis, men ändå. Tycker det är intressant hur det resoneras – precis som man alltid vet vad de som drabbas har för ekonomisk status och läge i livet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Kalla de va du vill men det är en lyxvara.
Det vill säga, du överlever utan det.

Farligt argument att komma och fara med.
Är mediciner då också lyxvaror? Det finns ju välidgt många som folk kan leva utan, dvs att de "överlever utan". Däremot så blir det ju en fråga om livskvalitet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Scalpers är ofta bara ett symptom när marknaden är i obalans. Lösningen på att bli av med dem är att få marknaden i balans. Höj bara priset på konsolerna lite, så minskas köpluften av produkten. Speciellt köplusten att även betala scalpers.

Permalänk
Medlem

Är scalpers bara tredjepartspersoner som säljer vidare, eller kan företag vara scalpers också? T.ex priserna på all handsprit gick magiskt upp när pandemin började.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är scalpers bara tredjepartspersoner som säljer vidare, eller kan företag vara scalpers också? T.ex priserna på all handsprit gick magiskt upp när pandemin började.

Per definition, svar nej.
Då sk scalpers inte driver det som registrerad och skattepliktad verksamhet med åf-ansvar.