Vem kommer Intel främst drabba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

AMD kommer drabbas hårdast, för de har fortfarande inga kort ifrån 6k-serien på steam-survey.

Steams data lägger jag ingen som helst vikt vid då det verkar vara väldigt "hit and miss" hur den registrerar saker. Senast när jag fick köra den, för övrigt första gången på säkert tio år, så kände den inte av mitt VR-headset trots att det var igång.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Tror inte det kommer drabba varken AMD eller Nvidia direkt. Väldigt bra med fler spelare, konkurrens är bra Sedan har väl Apple släppt Intel iom M1-chippen vilket borde sätta lite press på Intel. Ska bli spännande att se framtiden för Intels grafikkort.

Permalänk
Medlem

Hur tror ni intel kommer lansera sina kort?

Det här är min take på det hela.
Intel tjänar ingenting på att sälja kort till scalpers och miners där av borde det bästa vara att jobba regionalt med enskilda återförsäljare, sätt upp regler för hur deras kort ska säljas. Unika konton som är registrerade på personnummer, ett kort per konto, har du redan köpt ett kort de senaste 6-12 månaderna, synd för dig. Om inga kort säljs släpp på restriktionerna. Om en återförsäljare inte kan eller vill anpassa sig, inga intel kort för er.
Som sagt jag har svårt att se hur intel skulle gynnas långsiktigt av att korten hamnar hos miners och scalpers.

Gör intel en amd/nvidia så antar jag att de skiter i pc komponentmarknaden och kör fullt ut på oem brebuilds. En mamma till en 12 åring som vill börja spela fortnite skiter fullständigt i om en svettig datornörd är ledsen på intel och köper en HP prebuilt för 7999kr på elgiganten med en intel gpu i.

Permalänk
Medlem

Främst AMD skulle jag säga. Nvidia ligger nog lite för långt fram för att drabbas av konkurrensen från Intel.

Permalänk
Medlem

Lyckas dom så blir det väll som förr. Bättre priser och våghalsade försök med ny tekniker. 3dfx,matrox,nvidia,ati... var nog de största förr och de flesta hade sin lilla speciella grej de var bra på. Kanske någit sådant?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jjamie:

Hur tror ni intel kommer lansera sina kort?

Det här är min take på det hela.
Intel tjänar ingenting på att sälja kort till scalpers och miners där av borde det bästa vara att jobba regionalt med enskilda återförsäljare, sätt upp regler för hur deras kort ska säljas. Unika konton som är registrerade på personnummer, ett kort per konto, har du redan köpt ett kort de senaste 6-12 månaderna, synd för dig. Om inga kort säljs släpp på restriktionerna. Om en återförsäljare inte kan eller vill anpassa sig, inga intel kort för er.
Som sagt jag har svårt att se hur intel skulle gynnas långsiktigt av att korten hamnar hos miners och scalpers.

Gör intel en amd/nvidia så antar jag att de skiter i pc komponentmarknaden och kör fullt ut på oem brebuilds. En mamma till en 12 åring som vill börja spela fortnite skiter fullständigt i om en svettig datornörd är ledsen på intel och köper en HP prebuilt för 7999kr på elgiganten med en intel gpu i.

De tjänar lika mycket oavsett vem de säljer till, troligen tjänar de lite mer ju större antal någon köper för det innebär mindre tidsåtgång för man kan anta att tidsåtgången per affär är ungefär lika så färre men större affärer är bäst för förtjänsten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Borde vara en seriös fråga till AMD / Nvidia. När kommer deras 720p grafikkort, eller varför inte 72p eller vilken fantastisk upplösning någon visade upp för ett tag sedan. Får ju ge upp lite detaljer nu när 1080p korten kostar 6k

Idag hände det, 72p-kortet från AMD recenserades.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Tror detta beror helt på prissättningen, low/mid segmentet är ju där pengarna finns att hämta. Så kan de placera sig med ett konkurrenskraftigt pris kan de nog ta många andelar från både AMD och Nvidia, majoriteten av de som köper datorer är än så länge inte vidare insatta i vad de köper.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Ser inte att det på något sätt kan vara negativt för någon konsument, oavsett prestanda, pris, drivrutiner etc.
Vi behöver icke-sjukt prissatta GPUer, massor av dem, 1080p medium graphics räcker men vi MÅSTE KUNNA KÖPA SKITEN

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Kan Intel leverera kort som samtidigt ligger inom rimlig prisökning jämfört med MSRP. Så kan dom plocka världsmarknadsandelar serverat på guldfat. Det är väl nästan ovärderligt att skaffa sig en trogen köparkrets genom goodwill tidigt, nu när alla andra tillverkare har så lågt förtroende.

Permalänk
AKA AudioBamse

Jag hoppas att det kommer gå bra för Intel Arc eftersom konkurrens tenderar att bidra till en positiv prisutveckling för konsumenterna. Om vi framöver kommer ha 3 stora GPU-jättar på marknaden som slåss om samma kunder så hade det varit mycket bra tror jag.

Ett bra sätt för Arc att få in en fot i marknaden vore kanske att sälja GPUer för "normala" priser (priser liknande det innan pris-boomen på GPUer), om jag hade kunnat välja mellan att köpa ett RTX 3060 för 5000kr VS Intel Arc med liknande prestanda för 2500 - 3000kr, eller RTX 3080 för 11 000kr VS Intel Arc med liknande prestanda för 6-7000kr, så hade jag valt Arc alla dagar i veckan, även om drivrutinerna inte är mogna.

Men att komma ner till såna priser kanske tyvärr är omöjligt i dagsläget hur mycket Intel än vill och försöker, annars hade väl AMD / Nvidia redan gått ner till liknande priser förmodar jag.