Sonys flaggskepp får OLED-panel från Samsung

Permalänk
Melding Plague

Sonys flaggskepp får OLED-panel från Samsung

Sony blir först ut att presentera en TV med Samsungs nya QD-OLED-panel, som tar plats i toppmodellen Bravia XR A95K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser mumma ut, men snälla Sony. Bring this design back

🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

QD-OLED ser ut att bli riktigt bra. Är lite orolig för att priset drar iväg dock. Får se om det blir Buyer's remorse på min 65" CX

Permalänk
Medlem

Blir väldigt dyra enligt Vincent på HDTVtest.

Permalänk
Medlem

Tänk att färgerna blir bättre och bättre. Snart ser kalle anka ut att vara i neon på Julafton

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är det inte fortf en LCD matrix i botten, dvs det är ingen oled.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ett klart erkännande av Samsungs Oled-paneler av Sony att sätta dem i deras toppmodell!

Kommer dock kosta sjukt mycket. Jag tippar närmre 100-tusen än 50 på 65"-modellen.

Permalänk
Medlem

Får hoppas TVn även får gigabit ethernet. 😬

Permalänk
Medlem

med tanke på priset och inte kunna erbjuda större än 65" så är det inte så intressant för mig och antagligen många andra som redan sitter på 65" OLED och vill byta upp sig i storlek, har redan bestämt att gå från nuvarande 65" CX till minst 77", förmodligen senare i år beroende på priset på 77“ C2 samt när man fått se ordentliga tester samt priset på dessa QD-OLED jämfört med nuvarande OLEDs, men alltid bra med något nytt, men inte till vilket pris som helst.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Är det inte fortf en LCD matrix i botten, dvs det är ingen oled.

Det ÄR OLED.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Är det inte fortf en LCD matrix i botten, dvs det är ingen oled.

DU tänker på QLED, detta är riktig OLED men med betydligt bättre ljusstyrka vilket är svagheten med OLED

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ett klart erkännande av Samsungs Oled-paneler av Sony att sätta dem i deras toppmodell!

Kommer dock kosta sjukt mycket. Jag tippar närmre 100-tusen än 50 på 65"-modellen.

Kan jag lika gärna köpa Micro led om jag är så rik

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Är det inte fortf en LCD matrix i botten, dvs det är ingen oled.

Tror du tänker på QLED, som är en LCD. Detta är dock OLED.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Blir väldigt dyra enligt Vincent på HDTVtest.

Är väl det mesta nytt i början.

Permalänk

Bra bildkvalite i all ära. Men när media som man ofta strömmar från filmtjänster har typ sämre kvalite än vad man hade 1998 på DVD. Så känns det inte som mig meningsfullt att lägga långt över 20 000kr på en tv. Då köper jag hellre en billigare idag och byter senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra bildkvalite i all ära. Men när media som man ofta strömmar från filmtjänster har typ sämre kvalite än vad man hade 1998 på DVD. Så känns det inte som mig meningsfullt att lägga långt över 20 000kr på en tv. Då köper jag hellre en billigare idag och byter senare.

Eller så använder man alternativ media och har bra bild & ljud

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra bildkvalite i all ära. Men när media som man ofta strömmar från filmtjänster har typ sämre kvalite än vad man hade 1998 på DVD. Så känns det inte som mig meningsfullt att lägga långt över 20 000kr på en tv. Då köper jag hellre en billigare idag och byter senare.

Typ sämre kvalité än DVD? Det får du ta med de som tillhandahåller tjänsterna.
DU har ju fortfarande Blurayspelare., spelkonsoller och egen streaming typ Plex.

Permalänk
Testpilot

Vart är min 75 respektive 82 tums modell?

Allt mindre än det faller bort per automatik oavsett hur bra bilden är för egen del..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Avstängd

Jag vill föreslå en impopulär sak: ta bort högtalarna så det blir åtminstone lite billigare.

Dagens "högtalare" i TV-apparater får dödsvisslor att låta som klassisk musik.

Lär folk att vilja investera i bra ljud om de ändå tänker investera i bra bild/TV.

/ Pontifikeraren.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag vill föreslå en impopulär sak: ta bort högtalarna så det blir åtminstone lite billigare.

Dagens "högtalare" i TV-apparater får dödsvisslor att låta som klassisk musik.

Lär folk att vilja investera i bra ljud om de ändå tänker investera i bra bild/TV.

/ Pontifikeraren.

Du pratar om en väldigt nischad kundgrupp, de flesta nöjer sig med TV’ns högtalare precis som flesta nöjer sig med donken burgare.
Sen hjälper de inte med gnälliga grannar heller, har haft sonossystem i några månader och går inte att titta på film under natten utan att höra folk gnälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Är det inte fortf en LCD matrix i botten, dvs det är ingen oled.

Nej, detta är oled. Blå oled, sedan quantum dots för att skifta till RGB.

Linus tech tips förklarar tekniken bra i deras senaste sponsrade video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ser mumma ut, men snälla Sony. Bring this design back https://i.imgur.com/HMYGwET.jpg 🙂

Min TV 😀

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Min TV 😀

Really? Avis

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag vill föreslå en impopulär sak: ta bort högtalarna så det blir åtminstone lite billigare.

Dagens "högtalare" i TV-apparater får dödsvisslor att låta som klassisk musik.

Lär folk att vilja investera i bra ljud om de ändå tänker investera i bra bild/TV.

/ Pontifikeraren.

Håller med dig fullständigt, vem köper en highend TV för och ljudet genom högtalarna på den, hela upplevelsen förstörs ju.
Men jag tror tyvärr att många köper en svindyr TV och sedan köper de end billig soundbar för några tusen. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag vill föreslå en impopulär sak: ta bort högtalarna så det blir åtminstone lite billigare.

Dagens "högtalare" i TV-apparater får dödsvisslor att låta som klassisk musik.

Lär folk att vilja investera i bra ljud om de ändå tänker investera i bra bild/TV.

/ Pontifikeraren.

Finns oss som inte vill ha fula högtalarsystem i fin rummet.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Du pratar om en väldigt nischad kundgrupp, de flesta nöjer sig med TV’ns högtalare precis som flesta nöjer sig med donken burgare.
Sen hjälper de inte med gnälliga grannar heller, har haft sonossystem i några månader och går inte att titta på film under natten utan att höra folk gnälla.

Det är ju bara att sänka ljudet på natten, ingen gnäller här trots att en del av barnens rum vätter mot vardagsrummet, har amp, soundbar och 2 bakre play 3:or, jag tror att TV’ns egna högtalare behöver låta mer än sonos för att man ska kunna urskilja ljuden med tanke på hur kassa de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Finns oss som inte vill ha fula högtalarsystem i fin rummet.

Det finns ju fina högtalarsystem också, eller inbyggda om man inte vill se de alls. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det finns ju fina högtalarsystem också, eller inbyggda om man inte vill se de alls. 😊

Tvivlar det finns något jag skulle vilja ha framme. Sen bryr jag mig inte så pass mycket om ljudet för nån inbyggdlösning. Jag är nöjd med ljudet som kommer från tvn

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Kan jag lika gärna köpa Micro led om jag är så rik

En MicroLED-historia kostar närmre miljonen än hundratusen.

Jag hoppas du är väldigt rik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Du pratar om en väldigt nischad kundgrupp, de flesta nöjer sig med TV’ns högtalare precis som flesta nöjer sig med donken burgare.
Sen hjälper de inte med gnälliga grannar heller, har haft sonossystem i några månader och går inte att titta på film under natten utan att höra folk gnälla.

Är ju bara att flytta ex till ett hus. Bor man i lägenhet eller liknande får man ta hänsyn och följa reglerna, de flesta föreningar/hyresvärdar har ju regler som säger vilka tider man ska sluta stöka.

Jag är själv väldigt trött på mina grannar under som pratar högt mitt i natten och grannen över som har en hund den inte kan kontrollera. Kommer flytta så fort jag har råd och hittat något lämpligt

Edit stavningsfel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb