Nvidia: "Vi vill få ned priserna på grafikkort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fast långsiktighet är minst lika viktigt. Det må gå riktigt bra idag men spelarnas förtroende för PC-plattformen överlag rasar. När mining är ett minnes blott så blir Nvidia beroende av spelarna igen. Det är ju därför som de exempelvis tog fram LHR-korten.

vi vet alla hur det ligger till. AMD finns inte för gemene mannen. dem har bara hört det är nvidia som man ska har när man ska spela så det är det som köps.
och "förtroende" ifrån entusiaster behöver dem inte heller. dem vet att dem flesta på den fronten också köper oavsett hur bra AMD skulle vara.
Nvidia har så stor monopol på marknaden att dem behöver inte bry sig hur folk tänker, för dem kommer ju endå köpa deras kort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

vi vet alla hur det ligger till. AMD finns inte för gemene mannen. dem har bara hört det är nvidia som man ska har när man ska spela så det är det som köps.
och "förtroende" ifrån entusiaster behöver dem inte heller. dem vet att dem flesta på den fronten också köper oavsett hur bra AMD skulle vara.
Nvidia har så stor monopol på marknaden att dem behöver inte bry sig hur folk tänker, för dem kommer ju endå köpa deras kort.

Det kan hända, men jag syftade mest på konkurrensen mot konsolerna. Xbox Series X är extremt prisvärd eftersom den säljs för MSRP, det går använda tangentbord/mus numera och omdömet på Prisjakt för konsolen är sjukt högt. Vet många som har sagt att man "skiter i PC" och köper konsol istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Detta måste vara årets sämsta uttalelse från en firma. Marknadskrafterna råder. Tillgång VS efterfrågan. Hur detta fungerar vet alla antar jag. Att en firma önskar tjäna mindre pengar är ju 100% bullsh*t, borde vara en nyhet för 1a april =D

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Detta måste vara årets sämsta uttalelse från en firma. Marknadskrafterna råder. Tillgång VS efterfrågan. Hur detta fungerar vet alla antar jag. Att en firma önskar tjäna mindre pengar är ju 100% bullsh*t, borde vara en nyhet för 1a april =D

De menar alltså på att satsa på mer tillgång, driva ber priserna med mer tillverkning och därmed mer pengar in. Inget konstigt alls

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag var uppdaterad på detta, men är AMD ens en kretstillverkare? Jag har för mig att dom designar och sen låter sina kretsar tillverkas av andra som TSMC och Samsung och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Länge sedan jag var uppdaterad på detta, men är AMD ens en kretstillverkare? Jag har för mig att dom designar och sen låter sina kretsar tillverkas av andra som TSMC och Samsung och så.

Det gör Nvidia också till 100%

Intel har egna fabriker men tillverkar också hos TSMC

AMD hade förr Global Foundries under sig, men de knoppade av den verksamheten. Dock tillverkar de fortfarande massa chip där, om det räknas som ’in-house’ eller inte är lite oklart...

Ingen är helt självförsörjande utom Intels CPU-team än så länge, men det är nog bara en tidsfråga det med