Permalänk
Medlem

Kina telefon från ebay

Hej!
Finns det något negativt tror ni med att köpa denna telefon från ebay?
Det är typen av mindre telefon jag vill ha, och den fanns inte att hitta någonstans på försäljning i sverige nu.
Sony Xperia XZ2 Compact

Det är ju fri retur står det, så det är ju bra det.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Skrivet av odjur:

Hej!
Finns det något negativt tror ni med att köpa denna telefon från ebay?
Det är typen av mindre telefon jag vill ha, och den fanns inte att hitta någonstans på försäljning i sverige nu.
Sony Xperia XZ2 Compact

Det är ju fri retur står det, så det är ju bra det.

Nej men kan ju bli krångligt med garantin. Sedan varför vill du köpa en sådan gammal telefon vars chipset ej stöds längre av Qualcomm eller Sony längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej men kan ju bli krångligt med garantin. Sedan varför vill du köpa en sådan gammal telefon vars chipset ej stöds längre av Qualcomm eller Sony längre?

Svaret på din fråga står i det korta inlägget som du citerade.

Permalänk
Medlem

Är väl inget konstigt med ett sådant inköp,använd Paypal ifall något felar som någon form av konsumentskydd.

§9 borttaget /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av elfaro:

XZ1 compact

Hej! Tack för erbjudande,
Jag funderar ändå på en likadan modell jag har idag Z5 Compact. Håller den låt säga två år är ju 800 kr ingen större summa pengar att betala

Det är väl inget konstigt när man köper den heller från ebay? Syftar på sökträffen via länken

Ska kolla upp om Paypal betalning är ett alternativ

Z5 Compact

uppdatering 11:12
Japansk version kanske betyder att man inte kan installera Svenska?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att köpa en telefon från Kina är att de delvis har andra 4G-frekvenser. Det är främst Band 20 (800 MHz) som saknas, den frekvens som används utanför storstäderna. Beroende på om modellen man tittar på är anpassad enbart för Kina eller om det är en mer global version hårdvarumässigt, med enbart regionsanpassad mjukvara så kan man få problem med 4G-mottagningen på många platser av den anledningen. Detta blir potentiellt lite extra jobbigt nu när operatörerna börjar avveckla 3G-näten. Därmed måste du kolla upp egenskaperna för exakt den modellbeteckning du överväger att köpa, i detta fall SO-05K.

Enligt sidan nedan verkar denna japanska modell mycket riktigt sakna band 20, och är därför inte att rekommendera. Att få svenska som språk på en modell utanför Europa är också lite ovanligt så det är inte heller något du ska räkna med.

https://www.phonemore.com/specs/sony/xperia-xz2-compact/so-05...

Du får göra samma sak för Z5 Compact-modellerna du tittar på.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ok. Nej det där fattar jag ingenting av. verkar knepigt isåfall.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Köp något nytt som Xperia 10 III istället, du anpassar dig och slipper nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Köp något nytt som Xperia 10 III istället, du anpassar dig och slipper nackdelarna.

Inte säkert, var i samma sits och använt Sonys compact modeller bra länge. Köpte en ny Asus ZenFone 8 då bilen inte kom överens med min Sony telefon efter en uppdatering.
Är grymt missnöjd, den är alldeles för stor och har trots sin storlek en högst medioker batteriprestanda, gått så långt att jag nu funderar på iPhone då de är de enda(?) Som tillverkar en telefon i den storlek och med de egenskaper jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Inte säkert, var i samma sits och använt Sonys compact modeller bra länge. Köpte en ny Asus ZenFone 8 då bilen inte kom överens med min Sony telefon efter en uppdatering.
Är grymt missnöjd, den är alldeles för stor och har trots sin storlek en högst medioker batteriprestanda, gått så långt att jag nu funderar på iPhone då de är de enda(?) Som tillverkar en telefon i den storlek och med de egenskaper jag vill ha.

Finns inte så mycket annat val om han vill ha Android, men nu var ju inte Asus enda valet.

Permalänk
Medlem

Nej självklart är det inte det enda valet, men den är en av de mindre telefonerna som går att köpa idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Nackdelen med att köpa en telefon från Kina är att de delvis har andra 4G-frekvenser. Det är främst Band 20 (800 MHz) som saknas, den frekvens som används utanför storstäderna. Beroende på om modellen man tittar på är anpassad enbart för Kina eller om det är en mer global version hårdvarumässigt, med enbart regionsanpassad mjukvara så kan man få problem med 4G-mottagningen på många platser av den anledningen. Detta blir potentiellt lite extra jobbigt nu när operatörerna börjar avveckla 3G-näten. Därmed måste du kolla upp egenskaperna för exakt den modellbeteckning du överväger att köpa, i detta fall SO-05K.

Enligt sidan nedan verkar denna japanska modell mycket riktigt sakna band 20, och är därför inte att rekommendera. Att få svenska som språk på en modell utanför Europa är också lite ovanligt så det är inte heller något du ska räkna med.

https://www.phonemore.com/specs/sony/xperia-xz2-compact/so-05...

Du får göra samma sak för Z5 Compact-modellerna du tittar på.

Detta löser man enkelt med root och en ny Rom anpassad för den Skandinaviska marknaden.
Helt klart ett bra pris för en bra telefon om man är villig att Roota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Detta löser man enkelt med root och en ny Rom anpassad för den Skandinaviska marknaden.
Helt klart ett bra pris för en bra telefon om man är villig att Roota.

Språket, ja. Frekvensband som stöds, nej. Har för mig att det funnits någon telefon där man kunde låsa upp andra frekvensband, men det var med något läckt verktyg från Qualcomm om jag minns rätt. Fungerade också bara på enheter där hårdvaran redan fanns.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Detta löser man enkelt med root och en ny Rom anpassad för den Skandinaviska marknaden.
Helt klart ett bra pris för en bra telefon om man är villig att Roota.

Skrivet av blunden:

Språket, ja. Frekvensband som stöds, nej. Har för mig att det funnits någon telefon där man kunde låsa upp andra frekvensband, men det var med något läckt verktyg från Qualcomm om jag minns rätt. Fungerade också bara på enheter där hårdvaran redan fanns.

Ska du köra custom-rom kan du lika gärna köra gammal begagnad 4G-telefon som går att köpa här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Ska du köra custom-rom kan du lika gärna köra gammal begagnad 4G-telefon som går att köpa här.

En custom rom gör ju inte luren fysiskt till ett mindre format Sony är ju mer eller mindre världsledande på att göra små lurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Ah. Jag kan inget om Roota. Vi skippar nog det!

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av odjur:

Ah. Jag kan inget om Roota. Vi skippar nog det!

Helt förståeligt, speciellt när det gäller Sonys lurar Hade det varit någon annan tillverkare så hade jag nog förklarat hur enkelt det är men inte denna gång
Ta en titt på Alibaba. Vet att många där skeppar iväg deras lurar med rätt rom när man beställer.

Permalänk
Medlem

https://swappie.com/se/iphone/iphone-se-2020/iphone-se-2020-6...

betydligt dyrare men kanske ett vettigare alternativ? apple brukar supporta sina lurar i minst 5 år efter lansering

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av odjur:

Finns det något negativt tror ni med att köpa denna telefon från ebay?

Säljaren verkar vara privatperson. Denne har inte ens 200 feedbacks/omdömen och han har fått två negativa omdömen den senaste månaden. Shady business då han skyller på "leverantören" vilket alltså inte är denne själv.