Hur hanterar man bäst en scammare?

Permalänk

Hur hanterar man bäst en scammare?

Jag sitter just nu och chattar med en scammare på Facebook Messenger. Han (profilnamn "Cris" i det här fallet) skrev tidigare idag och var intresserad av en vara jag lagt ut på Marketplace. Eftersom han var upptagen på jobbet och inte hann komma skulle han skicka ett FedEx-bud imorgon som skulle hämta upp varan och ge mig pengarna kontant och det enda jag behövde göra var att betala fraktförsäkringen på 743 kr i förskott med någon suspekt metod, och bla bla bla. Maskinöversatt svenska, nästan tom profil skapad i juli, och alla andra röda flaggor man kan tänka sig.

Jag har hållit liv i chatten under dagen för att jag tycker det har varit lite underhållande och driva med stackarn, men samtidigt har jag försökt ta reda på vad jag borde göra i slutändan. Självklart kommer jag rapportera profilen till Facebook, men finns det något mer jag kan göra? Det stör mig att sådana personer bara kan komma undan och fortsätta lura människor.

Om inte, några roliga förslag på vad jag kan skriva till honom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Jag sitter just nu och chattar med en scammare på Facebook Messenger. Han (profilnamn "Cris" i det här fallet) skrev tidigare idag och var intresserad av en vara jag lagt ut på Marketplace. Eftersom han var upptagen på jobbet och inte hann komma skulle han skicka ett FedEx-bud imorgon som skulle hämta upp varan och ge mig pengarna kontant och det enda jag behövde göra var att betala fraktförsäkringen på 743 kr i förskott med någon suspekt metod, och bla bla bla. Maskinöversatt svenska, nästan tom profil skapad i juli, och alla andra röda flaggor man kan tänka sig.

Jag har hållit liv i chatten under dagen för att jag tycker det har varit lite underhållande och driva med stackarn, men samtidigt har jag försökt ta reda på vad jag borde göra i slutändan. Självklart kommer jag rapportera profilen till Facebook, men finns det något mer jag kan göra? Det stör mig att sådana personer bara kan komma undan och fortsätta lura människor.

Om inte, några roliga förslag på vad jag kan skriva till honom?

Tror knappast det är en person som faktiskt skriver med dig, utan en bot som, likt dessa "chat-bottar" hos diverse supportsidor, är programmerade att svara vissa saker. Det har exploderat med dessa scammers så att det skulle vara en riktig person är högst osannolikt.

Så det är väl typ lika underhållande som att skriva dumma frågor till Google
Rapportera kontot så det blir avstängt och gå vidare.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Tror knappast det är en person som faktiskt skriver med dig, utan en bot som, likt dessa "chat-bottar" hos diverse supportsidor, är programmerade att svara vissa saker. Det har exploderat med dessa scammers så att det skulle vara en riktig person är högst osannolikt.

Så det är väl typ lika underhållande som att skriva dumma frågor till Google
Rapportera kontot så det blir avstängt och gå vidare.

I sådana fall är den smartare än alla chatt-bottar jag någonsin stött på. Är ju förstås ännu tråkigare om det är så.

Visa signatur
Permalänk
DingDongerMcDongface

Gissningsvis är det nog som @Pamudas säger en bot, så rapportera kontot är nog bästa metoden

När det gäller telefon-variationen tycker jag annars att Youtube-profilen Kitboga är duktigt inspirerande, som ägnat många timmar åt att driva med diverse scammers och ta upp deras tid så de inte hinner lura riktigt lika många andra. Det är sjukt underhållande om inte annat

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Tror knappast det är en person som faktiskt skriver med dig, utan en bot som, likt dessa "chat-bottar" hos diverse supportsidor, är programmerade att svara vissa saker. Det har exploderat med dessa scammers så att det skulle vara en riktig person är högst osannolikt.

Så det är väl typ lika underhållande som att skriva dumma frågor till Google
Rapportera kontot så det blir avstängt och gå vidare.

Skrivet av landmarks:

Gissningsvis är det nog som @Pamudas säger en bot, så rapportera kontot är nog bästa metoden

När det gäller telefon-variationen tycker jag annars att Youtube-profilen Kitboga är duktigt inspirerande, som ägnat många timmar åt att driva med diverse scammers och ta upp deras tid så de inte hinner lura riktigt lika många andra. Det är sjukt underhållande om inte annat

Ni hade rätt, det var en bot. Jag ställde några kompletterande frågor som gjorde det tydligt bortom allt rimligt tvivel (t ex: "Kan du svara på vad det är jag säljer?" och "Vad är två plus två?"). Det kunde Cris inte. Men jag måste säga, att det var en väldigt välprogrammerad chattbot, bättre än någon jag någonsin stött på på olika företags supportwebbsidor. De kanske borde lära lite. Den kunde t ex bekräfta att den självklart fortfarande var intresserad av varan, svara på vilken tid FedEx skulle vara hos mig, samt några andra saker som fick det att verka väldigt realistiskt (speciellt med tanke på att det är Facebook Marketplace, där den genomsnittliga kommunikationsförmågan hos spekulanter oftast ligger på ungefär samma nivå). Jag var inte beredd på det. Nåja, ingen skada skedd, förutom att den vet var jag bor. Profilen anmäld till Facebook. Case closed.

Visa signatur