Elkunniga - fråga om säkringar och maximal ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är totalt ointresserad av att sänka säkringen. Hellre höja i så fall. Allt för att aldrig behöva tänka på totala belastningen. Hade jag haft en villa, och själv kunnat bestämma över detta (här i bostadsrätt finns ingen möjlighet att ändra säkringsnivån, uppåt eller neråt) så hade jag valt den högsta nivån som elbolaget hade kunnat erbjuda mig. Kostnaden är inget hinder. Min dröm är att t ex kunna svetsa hemma. Totalt omöjligt där jag bor nu, för att alla säkringar hade flugit i omloppsbana bara jag hade klickat igång svetsen!

Men det är förmodligen omöjligt att avgöra om jag har tre faser eller en till min lägenhet. Bara en fas med 25 A är ju bra snålt alltså. Det innebär max ca 5700 W samtidigt, vilket innebär att huvudsäkringen går om jag använder två spisplattor samtidigt som ugnen är på och jag kör vattenkokaren för att snabbare koka upp vatten till matlagning.

Lite OT men jag misstänker att även styrelsen i din förening kan ha synpunkter på sådan verksamhet

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Lite OT men jag misstänker att även styrelsen i din förening kan ha synpunkter på sådan verksamhet

Det tror jag inte de kan ha. Jag skulle ju inte göra det inomhus, utan på min uteplats.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Är jag dum eller ser det inte ut att vara 1-fas matning till lägenheten? Inga 3-fas säkringar/dvärgbrytare till någon grupp iaf..?

Det skulle oxå förklara varför man har 25A huvudsäkning, och är ju inte då särskilt jättehögt eftersom du som inte kan fördela ut det på olika faser..

Isf blir det ju 230*25=5750w för hela lägenheten du kan ta ut

Obs: är inget proffs på el så kan ha fel ang 1/3fas

Om TS hade enfasmatning skulle knappast spisen vara avsäkrad med två dvärgar, hela poängen med att ha flera nivåer av säkringar är ju att de skall vara selektiva (dvs att ett fel i anläggningen bara skall lösa ut närmast överliggande säkring). Med 25A huvudsäkring skulle det inte gå att använda två plattor samtidigt på spisen utan att hela lägenheten slocknar.

Hade huset varit byggt för >50 år sedan hade man kunnat diskutera saken men nu är det inte ens 20 år gammalt så jag kan nästan garantera att det är trefasmatning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Är jag dum eller ser det inte ut att vara 1-fas matning till lägenheten? Inga 3-fas säkringar/dvärgbrytare till någon grupp iaf..?

Det skulle oxå förklara varför man har 25A huvudsäkning, och är ju inte då särskilt jättehögt eftersom du som inte kan fördela ut det på olika faser..

Isf blir det ju 230*25=5750w för hela lägenheten du kan ta ut

Obs: är inget proffs på el så kan ha fel ang 1/3fas

Ett sätt att testa hur många faser som är framdragna är att mäta spänningen mellan 2 faser, lämpligtvis vid spisen. Är då skillnaden 400 V så är det 3 olika faser.Är skillnaden i spänning 0 V så är det en fas.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Hej! Jag återupplivar tråden med tanke på den senaste tidens fokus på kostnader på el.

Produkt: Elnät 3-fas, huvudsäkring 25A står det på min spec från Tekniska Verken. Jag bor i en bostadsrätt på 114m2 med fjärrvärme och betalar 2835:- i årsavgift.

Min fråga är detta rimligt och vad kan jag göra åt det? Som jag förstått är den dimensioneringen på huvudsäkring mer lämpad för en större villa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Om du har 25A mätarsäkringar så kan du teoretiskt belasta varje fas med 25A x 230V = 5 750W

Att det står 25A på jordfelsbrytaren betyder att den får avsäkras med maximalt 25A.

Och ja, 25A är väldigt högt för att vara en lägenhet med tanke på att man kan köra en normalstor villa med värmepump (om man har effektvakt) på 16A mätarsäkringar.

Ja jag kör 20A säkringar i min villa med värmepanna på 11KW, spis och allt möjligt, 25A för en lägenhet är det extremt overkill skulle jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Hej! Jag återupplivar tråden med tanke på den senaste tidens fokus på kostnader på el.

Produkt: Elnät 3-fas, huvudsäkring 25A står det på min spec från Tekniska Verken. Jag bor i en bostadsrätt på 114m2 med fjärrvärme och betalar 2835:- i årsavgift.

Min fråga är detta rimligt och vad kan jag göra åt det? Som jag förstått är den dimensioneringen på huvudsäkring mer lämpad för en större villa?

missade att det var en gammal tråd.

Ring din nätägare och hör med dom och säga att du vill betala för mindre säkring om det är möjligt, i vissa fall kanske det är samma pris.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

missade att det var en gammal tråd.

Ring din nätägare och hör med dom och säga att du vill betala för mindre säkring om det är möjligt, i vissa fall kanske det är samma pris.

Jag får göra det. När jag jämför min specc med vänners som bor i lägenheter så är min årsavgift dubbelt så hög och jag gissar att huvudsäkringen är orsaken till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Hej! Jag återupplivar tråden med tanke på den senaste tidens fokus på kostnader på el.

Produkt: Elnät 3-fas, huvudsäkring 25A står det på min spec från Tekniska Verken. Jag bor i en bostadsrätt på 114m2 med fjärrvärme och betalar 2835:- i årsavgift.

Min fråga är detta rimligt och vad kan jag göra åt det? Som jag förstått är den dimensioneringen på huvudsäkring mer lämpad för en större villa?

Var glad du bor där du bor. Bor i ett vattenfallsnät och hostar upp 5485kr/år för abonnemanget, och det är en 20A säkring. Men ja, lägenhet som den borde klara sig på mindre effekt. Om det inte är enfas som nämnts tidigare i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Hej! Jag återupplivar tråden med tanke på den senaste tidens fokus på kostnader på el.

Produkt: Elnät 3-fas, huvudsäkring 25A står det på min spec från Tekniska Verken. Jag bor i en bostadsrätt på 114m2 med fjärrvärme och betalar 2835:- i årsavgift.

Min fråga är detta rimligt och vad kan jag göra åt det? Som jag förstått är den dimensioneringen på huvudsäkring mer lämpad för en större villa?

Om det är Linköpings Tekniska verken som är nätägare så verkar du onekligen ha nätabonnemang för en villa. Ring och kolla med dem.

https://www.tekniskaverken.se/kundservice/priser-och-avtal/el...

Men det beror nog också på vad du har för bostadsrätt, jag kan tänka mig att radhus-br måste ha villa-abb...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Om det är Linköpings Tekniska verken som är nätägare så verkar du onekligen ha nätabonnemang för en villa. Ring och kolla med dem.

https://www.tekniskaverken.se/kundservice/priser-och-avtal/el...

Men det beror nog också på vad du har för bostadsrätt, jag kan tänka mig att radhus-br måste ha villa-abb...

Det är en bostadsrätt i parhus. Jag öppnade elskåpet och kollade. Gula huvudsäkringar och jordfelsbrytaren är på 25A.
Grannen som har elmätaren i samma skåp har 16A huvudsäkringar.

Min årliga elförbrukning ligger på ca 4500kwh så 25A känns rätt överdimensionerat och medför en onödigt hög årsavgift för mig.
Hur åtgärdar man detta? Räcker det med att behörig elektriker byter huvudsäkringarna och jordfelsbrytaren och rapporterar detta vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Det är en bostadsrätt i parhus. Jag öppnade elskåpet och kollade. Gula huvudsäkringar och jordfelsbrytaren är på 25A.
Grannen som har elmätaren i samma skåp har 16A huvudsäkringar.

Min årliga elförbrukning ligger på ca 4500kwh så 25A känns rätt överdimensionerat och medför en onödigt hög årsavgift för mig.
Hur åtgärdar man detta? Räcker det med att behörig elektriker byter huvudsäkringarna och jordfelsbrytaren och rapporterar detta vidare?

Ring en elfirma så fixar dom det och pratar med nätägaren.

Permalänk
Medlem

Lite dammig tråd, men ville återkoppla.

Just nu är det elmätarbyte här, förmodligen till sån som klarar timavläsning. Jag stack ut huvudet och frågade en av teknikerna om det är trefas in och 25 A säkring per fas, och ja, så är det.

Så nu vet jag!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nu en kompletterande fråga, om nån ser detta.

Om en av huvudsäkringarna skulle gå, kan jag då ändå räkna med att ha ström i kontakter och annat som ligger på en fas med hel säkring? Eller blir det knas i centralen när en fas saknas? Vad jag förstår ligger vägguttagen fördelade på två grupper på skilda faser, så om jag fattat det rätt borde en bortfallen fas bara leda till att ena gruppen faller bort?

Att jag frågar beror på att jag undrar hur "akut" det är att byta säkringen om en har gått. På ett annat forum läste jag nyss om en inkompetent BRF-styrelseledamot som ringde dit jourelektriker för många tusen i stället för att kolla och se om det var en trasig säkring. Om en av de tre huvudsäkringarna skulle gå här, så behöver det ju i så fall inte åtgärdas bums, om jag ändå har ström i några av uttagen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Nu en kompletterande fråga, om nån ser detta.

Om en av huvudsäkringarna skulle gå, kan jag då ändå räkna med att ha ström i kontakter och annat som ligger på en fas med hel säkring? Eller blir det knas i centralen när en fas saknas? Vad jag förstår ligger vägguttagen fördelade på två grupper på skilda faser, så om jag fattat det rätt borde en bortfallen fas bara leda till att ena gruppen faller bort?

Att jag frågar beror på att jag undrar hur "akut" det är att byta säkringen om en har gått. På ett annat forum läste jag nyss om en inkompetent BRF-styrelseledamot som ringde dit jourelektriker för många tusen i stället för att kolla och se om det var en trasig säkring. Om en av de tre huvudsäkringarna skulle gå här, så behöver det ju i så fall inte åtgärdas bums, om jag ändå har ström i några av uttagen.

Om en fas faller bort kan det eventuellt innebära att du belastar övriga faser mera för att kompensera och då ökar risken att de överbelastas (men det märker du och då vet du till nästa gång.)
Har du inga flerfaslaster eller nått som du kompenserar för bortfallet av en fas genom att öka lasten på andra faser så är det inget som påverkar och bor du i lägenhet är det nog bara spisen som inte är enfas så försvinner en fas så borde övriga apparater inte att påverkas om de inte var kopplade till den fas som försvann.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om en fas faller bort kan det eventuellt innebära att du belastar övriga faser mera för att kompensera och då ökar risken att de överbelastas (men det märker du och då vet du till nästa gång.)
Har du inga flerfaslaster eller nått som du kompenserar för bortfallet av en fas genom att öka lasten på andra faser så är det inget som påverkar och bor du i lägenhet är det nog bara spisen som inte är enfas så försvinner en fas så borde övriga apparater inte att påverkas om de inte var kopplade till den fas som försvann.

https://i.imgur.com/o4POuU7.jpg

Så här ser det ju ut. Jag har fattat det som att numret talar om vilken grupp det är, och placeringen inom varje gruppering om tre rader i listan bör vara vilken fas de ligger på.

I så fall är spisen grupp 1 och ligger över två faser (gissningsvis två enkelfaser fördelade på två plattor var). Och då är de två grupperna (8 och 9) med belysning och uttag på olika faser.

Är det rätt tolkat, tro?
I så fall borde som värst "hälften" av uttagen slockna om en av de tre huvudsäkringarna går, va?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

https://i.imgur.com/o4POuU7.jpg

Så här ser det ju ut. Jag har fattat det som att numret talar om vilken grupp det är, och placeringen inom varje gruppering om tre rader i listan bör vara vilken fas de ligger på.

I så fall är spisen grupp 1 och ligger över två faser (gissningsvis två enkelfaser fördelade på två plattor var). Och då är de två grupperna (8 och 9) med belysning och uttag på olika faser.

Är det rätt tolkat, tro?
I så fall borde som värst "hälften" av uttagen slockna om en av de tre huvudsäkringarna går, va?

Nu är ditt gruppschema katastrof då det skall stå hur centralen är uppbyggd på den.
Kan hjälpa med bild på säkringarna.

Men vad jag får GISSA är det
L1 SPIS
L2 SPIS
L3 ugn
L1
L2
L3 etc
I löpande ordning. Dock har jag aldrig i mina 13 år som elektriker sett någon drag fram 2 fas till utag som spis eller tvättmaskin

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu är ditt gruppschema katastrof då det skall stå hur centralen är uppbyggd på den.
Kan hjälpa med bild på säkringarna.

Men vad jag får GISSA är det
L1 SPIS
L2 SPIS
L3 ugn
L1
L2
L3 etc
I löpande ordning. Dock har jag aldrig i mina 13 år som elektriker sett någon drag fram 2 fas till utag som spis eller tvättmaskin

Bilderna är från första inlägget i tråden. Här är säkringarna:

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bilderna är från första inlägget i tråden. Här är säkringarna:

https://i.imgur.com/IIOpfj4.jpg

Max belastning för 25A diazed säkringar är 35-40 A i ca 20-30min.
Du kan överbelasta med 32 A i ca 1h.
Och i start uppemot 50A som ex motor.

Temporärt kan du då ha på, utan några motorer då deras start strömmar är över max last.
Spis, ugn och mikro, när ugnen är varm så kan du eventuellt köra vattenkokaren.

Dock har man oftast lite belysning, pc, kyl frys etc.

10A =2300W
16A=3700W dock är vissa spisar 2 fas, 400V.

25A = 6000W/fas
Temporärt 9000W/fas

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om en fas faller bort kan det eventuellt innebära att du belastar övriga faser mera för att kompensera och då ökar risken att de överbelastas (men det märker du och då vet du till nästa gång.)

Varför skulle övriga faser belastas mer för att en fallit bort menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu en kompletterande fråga, om nån ser detta.

Om en av huvudsäkringarna skulle gå, kan jag då ändå räkna med att ha ström i kontakter och annat som ligger på en fas med hel säkring? Eller blir det knas i centralen när en fas saknas? Vad jag förstår ligger vägguttagen fördelade på två grupper på skilda faser, så om jag fattat det rätt borde en bortfallen fas bara leda till att ena gruppen faller bort?

Om en huvudsäkring går tappar du spänningen på var tredje säkring om säkringarna är matade L1 L2 L3 L1 L2 L3 osv

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rågren:

Varför skulle övriga faser belastas mer för att en fallit bort menar du?

De lastas inte automatiskt hårdare men någon/något kan ju försöka kompensera att en fas är borta genom att öka lasten på de som är tillgängliga för att kunna bibehålla samma effektuttag i bostaden. En del trefaslaster kan fungera även om en fas är borta typ de som värmer något och saker som är anslutna med stickpropp är enkla att flytta till fungerande uttag, säg att du vill dammsuga eller använda en vattenkokare i ett rum där uttagen är strömlösa och du kopplar in dig i ett annat rum så har du ökat lasten på en annan fas jämfört med hur lasten normalt brukar fördelas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu är ditt gruppschema katastrof då det skall stå hur centralen är uppbyggd på den.
Kan hjälpa med bild på säkringarna.

Men vad jag får GISSA är det
L1 SPIS
L2 SPIS
L3 ugn
L1
L2
L3 etc
I löpande ordning. Dock har jag aldrig i mina 13 år som elektriker sett någon drag fram 2 fas till utag som spis eller tvättmaskin

I mitt nya ikea kök så matas hällen med tvåfas och ugnen med enfas.
Man kanske drog tvåfaser till tvättmaskin för att dom kanske har en torktumlare också så att man kan köra dessa samtidigt (även om det sällan är ett problem att driva båda på samma fas då deras uppvärmningscykler sällan inträffar samtidigt).

Nu säger jag inte att det är så i op:s fall, men scenariot är inte helt osannolikt, med tanke på att det är så jag har det hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

I mitt nya ikea kök så matas hällen med tvåfas och ugnen med enfas.
Man kanske drog tvåfaser till tvättmaskin för att dom kanske har en torktumlare också så att man kan köra dessa samtidigt (även om det sällan är ett problem att driva båda på samma fas då deras uppvärmningscykler sällan inträffar samtidigt).

Nu säger jag inte att det är så i op:s fall, men scenariot är inte helt osannolikt, med tanke på att det är så jag har det hemma.

Man drar generellt 3 fas fram då kabeln är billigare än 2 fas.
Sen får man inte dela grupper i samma dosa vad jag kommer ihåg så till exempelvis till ugn och spis utan att kalla det samma grupp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man drar generellt 3 fas fram då kabeln är billigare än 2 fas.
Sen får man inte dela grupper i samma dosa vad jag kommer ihåg så till exempelvis till ugn och spis utan att kalla det samma grupp

Du tänker att man skulle dra en 5ledare-kabel? istället för en 4ledare?
Jodå, det är riktigt att priset inte skiljer nämnvärt. Men hur ofta drar man en kabel från centralen och inte rör/slang med separata ledare i?

Det är inte förbjudet att dra två olika grupper i samma rör. Men rekommendationen är att undvika det om möjligt och helst förlägga två slangar/rör. Men som sagt, inte förbjudet.
Det är även bra att man tydligt beskriver detta i gruppförteckningen så att misstag inte uppstår. Man kan även använda tvåpoligasäkringar så är risken mindre att man har en strömförande del i kopplings/apparat-dosan när man har enbart brutit en av grupperna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Du tänker att man skulle dra en 5ledare-kabel? istället för en 4ledare?
Jodå, det är riktigt att priset inte skiljer nämnvärt. Men hur ofta drar man en kabel från centralen och inte rör/slang med separata ledare i?

Det är inte förbjudet att dra två olika grupper i samma rör. Men rekommendationen är att undvika det om möjligt och helst förlägga två slangar/rör. Men som sagt, inte förbjudet.
Det är även bra att man tydligt beskriver detta i gruppförteckningen så att misstag inte uppstår. Man kan även använda tvåpoligasäkringar så är risken mindre att man har en strömförande del i kopplings/apparat-dosan när man har enbart brutit en av grupperna.

Man drar färdigdraget nuförtiden, jag kollade själv priset nu
4 ledare i slang 23kr/m
5 ledare 17kr/m

Problemet med spis/ ugn om de dragit en 5 ledare och sedan splittat den är om nästa person vill ha enbart spis med ugn så måste hen göra om installationen. Sen var det väl inte all polig brytning på 2 fasen samt ej uppmärkt i centralen?

Sen är det alltid problem om de delar nolla i dossn och inkommande släpper då blir det 400V mot ugn

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man drar färdigdraget nuförtiden, jag kollade själv priset nu
4 ledare i slang 23kr/m
5 ledare 17kr/m

Problemet med spis/ ugn om de dragit en 5 ledare och sedan splittat den är om nästa person vill ha enbart spis med ugn så måste hen göra om installationen. Sen var det väl inte all polig brytning på 2 fasen samt ej uppmärkt i centralen?

I mitt fall är spishällen och ugnen på helt olika platser, på olika sidor av "köksgången". Om nån skulle göra om till en kombinerad häll/ugn skulle halva köket behöva byggas om. Då är nog eldragningen en liten sak i sammanhanget...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I mitt fall är spishällen och ugnen på helt olika platser, på olika sidor av "köksgången". Om nån skulle göra om till en kombinerad häll/ugn skulle halva köket behöva byggas om. Då är nog eldragningen en liten sak i sammanhanget...

Var det draget 5 ledare från början behövdes inget göra efteråt kostar det ett par tusen.
Men det förklarar olika grupper bättre 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nikwad:

I mitt nya ikea kök så matas hällen med tvåfas och ugnen med enfas.
Man kanske drog tvåfaser till tvättmaskin för att dom kanske har en torktumlare också så att man kan köra dessa samtidigt (även om det sällan är ett problem att driva båda på samma fas då deras uppvärmningscykler sällan inträffar samtidigt).

Nu säger jag inte att det är så i op:s fall, men scenariot är inte helt osannolikt, med tanke på att det är så jag har det hemma.

Jag har trefas till tvättrummet,
Enfas till Tvättmaskin
Tvåfas till Torktumlare (troligen en för motor, en för värme).

Kan också ha helt fel!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Var det draget 5 ledare från början behövdes inget göra efteråt kostar det ett par tusen.

Nåja, det spelar ingen större roll. Jag kommer aldrig göra om, och jag planerar att bo här resten av livet. Är drygt 40 år nu, så det är en ickefråga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S