Permalänk
Entusiast

Frejs galt Gyllenborste måste stå på bordet... julskinka dvs! Ingen riktig jul utan asadyrkan <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

- Skinka förstås
- Gravad lax
- Rökt sik
- Rosoll
- Morotslåda
- Kålrotslåda
- Senapssill
- Kotikalja (svagdricka)
- Jullimpa
- Leverlåda
- Köttbullar
- Rökt kalkon (inte vidare traditionellt)

Och sen risgryönsgröt till lunch då.

Men så märks det väl att man är finlandssvensk också

Vad är Rosoll?

Är memma bara till påsk? Trodde det var finsk tradition även på jul..

Permalänk
Medlem

Det finns nog ett minimikrav på julbord: sill/lax/ägghalvor med röra, julskinka, köttbullar, prinskorv och Jansson. Annars är det inget julbord. Sen får det ju gärna vara mycket annat gott

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Grisfötter och sardeller om det inte omnämnts!

Permalänk
Medlem

inlagd strömmingsflundra har ingen sagt?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är Rosoll?

Är memma bara till påsk? Trodde det var finsk tradition även på jul..

Sök på rosolli om jag får gissa, och memma är ”bara” till påsk.

Permalänk
Medlem

Traditioner ska väll vara förelegade, är inte det halva poängen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe_83:

Jag undrar vad det blir kvar?

Själv skippar jag gärna godis och nötter.

Det är 2021, kom igen...världen har utvecklats galet mycket på den fronten. Sen är det ju även rätt aktuellt med tanke på både klimatet, djurens oerhörda lidande och att en del av det som äts på julbordet är rent ohälsosamt/cancerogent (Rött kött, chark tex)

Jag har tex aldrig tyckt om sill eller julskinka men gillar de veganska motsvarigheterna så det är kul. Har egentligen aldrig tyckt om julmat men gillar mycket av de veganska motsvarigheterna så jag får mer jul numera faktiskt.

Tofu-sill i alla möjliga varianter, gör själv eller köp.
Griljerad alspånsrökt Tofu ist för julskinka
Veganska julköttbullar
Hemmagjorda veganska prinskorvar
Veganska ribs
Griljerad rotselleri
Saffranstofu
Matiga sallader
Vegansk Janssons Frestelse
Friterat tunnbröd & snabbinlagda rödbetor
Veganska renklämmor
Paj med grönkål, rödlök och havrefraiche
Hasselbackspotatis
Brysselkålsallad med apelsin och mandlar
Linssallad med grönkål, kapris och basilika
Saffransdoftande couscous
Fänkålstuvning
Grönkålschips

Finns hur mycket som helst och man mår så jäkla mycket bättre efteråt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kör du köttet bara som det är eller blander du i extra fett?
Vildsvins köttbullar blandas med fördel med annat fett kött som då det ändå är gris vanglig fleskförs med hög fetthalt. Bara lite gran minnsinte procent biten. Tror inte jag smakat älg bullar. Älg äter jag helst som biff eller i gryta med mycket rotfrukter och något citron för syra. kansken någon frukt som sötning som får kockas med.
Gärna med potatis till eller vad nu Jonas Ahlströmer skulle ha kallat det... (försöker lära mig namnet)

Nej det blir rena älgbullar med svartpeppar och lök, man steker dom i rikligt med smör och inte så hårt då blir dom lagom saftiga ändå.
Ska man göra köttfärsbiffar av älg så kan man med fördel smula ner lite fetaost i dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är Rosoll?

Är memma bara till påsk? Trodde det var finsk tradition även på jul..

Typ sillsallad.

Memma är bara till påsk.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Vad som ingår varierar, men ska man vara traditionell och gå och hämta sju gånger med rätt saker så måste det ju finnas några av varje kategori:

Vända 1, sill, strömming, potatis. Gärna många sorters sill förstås, och gärna inlagd stekt strömming även om det inte är så traditionellt. Kokt potatis med dillkvist.
Vända 2, lax och övrig fisk. Jag är inte jätteförtjust i varken rökt eller gravad lax så det är inte viktigt för min del. Däremot gärna inkokt lax, och det är ju här man äter eventuella skaldjur, ägghalvor, fiskpatéer och liknande.
Vända 3, kallskuret. Skinka förstås, rullsylta, pressylta, gärna någon salami, kanske (ej fiskbaserad) paté. Här äter man också kanske rödbetssallad och liknande också.
Vända 4, varmt. Köttbullar, prinskorv, Jansson, revben. Lutfisk hör väl hit också men det äter jag inte helst så jag vet inte så noga. Men också varma grönsaker som grönkål, rödkål och så.
Vända 5, ost. Behöver absolut minst ha mögelost (Stilton?), brie eller camembert och någon hårdost. Jag vet att många gillar den röda julosten som smakar plast, men inte jag. Däremot gärna en vällagrad prästost, kanske gräddost, västerbotten kan också funka.
Vända 6, dessert. Ris a la Malta är väl klassikern, men risgrynsgröt funkar också. Brukar vara ganska mätt vid det laget dock och man vill ju lämna plats till sista vändan, alltså blir det inte så stor portion.
Vända 7, godis. Allt godis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Nej det blir rena älgbullar med svartpeppar och lök, man steker dom i rikligt med smör och inte så hårt då blir dom lagom saftiga ändå.
Ska man göra köttfärsbiffar av älg så kan man med fördel smula ner lite fetaost i dom.

Det ska jag lägga på minnet. Gillar inte fetaost men vet redan på din beskrivning att lite lite timjan och salladsost (ko mjölk) skulle fungera rickigt bra.

Älgbullar bör också testas, men känner ingen aktiv jägare just nu så får bli på att göra listan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Det är 2021, kom igen...världen har utvecklats galet mycket på den fronten. Sen är det ju även rätt aktuellt med tanke på både klimatet, djurens oerhörda lidande och att en del av det som äts på julbordet är rent ohälsosamt/cancerogent (Rött kött, chark tex)

Julfirandet var väl också en av de tidpunkter man förr åt mycket av de saker man inte hade råd att äta hela året, dvs. rejält med kött. Julen i sig står ju knappast för en stor del av normalsvensken köttätande numera, iom att vi (som inte är vegeterianer då givetvis) numera konsumerar mängder varje dag året runt på ett sätt man inte gjorde förr.

Kan tycka att om det är något tillfälle man ska få vräka i sig kött utan större betänkligheter (om man nu vill det) borde det väl också fortfarande vara nu, och bättre då att istället minska hur mycket man konsumerar i vardagen istället.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag ångrar nästan att jag tog på mig att skriva en omröstning med allt detta! Kommer ta en stund helt klart

Men fortsätt föreslå saker så sammanställer jag någon gång imorgon tänkte jag?

Eller behövs mer tid? Finns ju en del på listan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det ska jag lägga på minnet. Gillar inte fetaost men vet redan på din beskrivning att lite lite timjan och salladsost (ko mjölk) skulle fungera rickigt bra.

Älgbullar bör också testas, men känner ingen aktiv jägare just nu så får bli på att göra listan.

Färsk timjan är som du säger också en ingrediens som åker i biffarna, och salladsost funkar precis lika bra, är oftast det jag använder också då vi sällan har feta hemma.

Tunnbröd med messmör och leverpastej är ju också ett måste på julbordet!

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt julgäddan?

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Det är 2021, kom igen...världen har utvecklats galet mycket på den fronten. Sen är det ju även rätt aktuellt med tanke på både klimatet, djurens oerhörda lidande och att en del av det som äts på julbordet är rent ohälsosamt/cancerogent (Rött kött, chark tex)

Jag har tex aldrig tyckt om sill eller julskinka men gillar de veganska motsvarigheterna så det är kul. Har egentligen aldrig tyckt om julmat men gillar mycket av de veganska motsvarigheterna så jag får mer jul numera faktiskt.

Tofu-sill i alla möjliga varianter, gör själv eller köp.
Griljerad alspånsrökt Tofu ist för julskinka
Veganska julköttbullar
Hemmagjorda veganska prinskorvar
Veganska ribs
Griljerad rotselleri
Saffranstofu
Matiga sallader
Vegansk Janssons Frestelse
Friterat tunnbröd & snabbinlagda rödbetor
Veganska renklämmor
Paj med grönkål, rödlök och havrefraiche
Hasselbackspotatis
Brysselkålsallad med apelsin och mandlar
Linssallad med grönkål, kapris och basilika
Saffransdoftande couscous
Fänkålstuvning
Grönkålschips

Finns hur mycket som helst och man mår så jäkla mycket bättre efteråt också

All respekt för dig som kör detta, men detta är fanimej inget julbord.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

All respekt för dig som kör detta, men detta är fanimej inget julbord.

Var inte anledning till importen av Lutfisk att en munk tyckte vi i norden frossade för mycket runt jul?

Men vem vet om 100år kanske smörgåsbordet är helt vegansk eller så äter vi insekter. Tror jag skulle få till den delen svårt proteinet då. Tur att jag till hör dem som inte bör äta så mycket protein. Så även hur gott än kan vara är så inte så mycket baljväxter för min del.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Nej nej, köttbullar görs inte på något annat än älg.

Mja. Älgkött är visserligen något jag åt varje jul, främst som stek på juldagen, under min uppväxt, men älgköttbullar har jag aldrig kunnat förlika mig med tyvärr, även om det serverades varje jul. Fast man kan tycka olika om det. Jag tycker annars om torrt kött, dock inte älgköttbullar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Om det inte redan gjorts slänger jag in Astrid Lindgrens beskrivning i de dokumentära böckerna om Emil i Lönneberga:
(Så vi har lite referens till hur ett julsvullande för drygt 100 år sedan skulle se ut)

Och nu vill jag du ska veta vad som stod på köksbordet i Katthult den här annandagen, när de hade burit färdigt.
Där stod:
Ett fat med palt
Ett fat med fläskkorv
Ett fat med sylta
Ett fat med leverpastej
Ett fat med bräckkorv
Ett fat med köttbullar
Ett fat med kalvkotletter
Ett fat med revbensspjäll
Ett fat med grynkorv
Ett fat med potatiskorv
Ett fat med sillsallad
Ett fat med salt kött
Ett fat med rimmad oxtunga
Ett fat med hackekorv
Ett fat med stora julskinkan på
Ett fat med stora julosten på
Ett fat med limpbröd
Ett fat med sirapsbröd
Ett fat med fint rågbröd
En stånka enbärsdricka
En kanna mjölk
En karott med risgrynsgröt
En bunke med ostkaka
En skål med katrinplommon
Ett fat med äppelkaka
En skål med vispgrädde
En skål med jordgubbssylt
En skål med ingefärspäron samt
En liten helstekt spädgris garnerad med sockerkristyr.
Det var allt, tror jag. Jag kan inte ha glömt mer än tre, högst fyra saker, nåja, säg fem då för säkerhets skull, men annars har jag fått med allt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan hade jag svarat vinterkräksjukan men i dessa tider blir det corona. Mer specifikt omicron. Och nej, jag går inte frivilligt på Julbord. <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Hej! Tänkte återvända till den eviga diskussionen om mat här på forumet, liknande denna om tacos för ett tag sedan:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1649432-vad-ar-tacos

Vad är det som måste vara med på ett julbord? Vad är förbjudet kanske? Hur är det med grisfötter i gelé, eller pölsa, fårhjärna eller andra mysko traditioner från förr?

När vi kört någon vecka i tråden tänkte jag sammaställa och kasta upp en gigantisk multivalsfråga med alla förslag och låta medlemmarna säga sitt.

Kan börja med några av de enkla:
Vörtbröd (med russin)
Edamerost (boll i rött vax)
Griljerad julskinka (Senaps och ströbröd)
Bregott (saltat smör)
Risgrynsgröt (saltad, inte söt, kanske är nog med diskussion bara det?)
Köttbullar (hemmarullade)
Prinskorv (klippt i ändarna)
Kokt potatis (oskalad)
Rödbetssallad
Löksill
Matjessill
Någon sillröra (gubbröra?)
Ägghalvor
Pepparkakor

Och alla de andra sakerna jag såklart missat

Vad är det för fel på bortarullade köttbullar?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad är det för fel på bortarullade köttbullar?

Inget fel alls, men godare och mer jul om de inte är helfabrikat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Det är 2021, kom igen...världen har utvecklats galet mycket på den fronten. Sen är det ju även rätt aktuellt med tanke på både klimatet, djurens oerhörda lidande och att en del av det som äts på julbordet är rent ohälsosamt/cancerogent (Rött kött, chark tex)

Jag har tex aldrig tyckt om sill eller julskinka men gillar de veganska motsvarigheterna så det är kul. Har egentligen aldrig tyckt om julmat men gillar mycket av de veganska motsvarigheterna så jag får mer jul numera faktiskt.

Tofu-sill i alla möjliga varianter, gör själv eller köp.
Griljerad alspånsrökt Tofu ist för julskinka
Veganska julköttbullar
Hemmagjorda veganska prinskorvar
Veganska ribs
Griljerad rotselleri
Saffranstofu
Matiga sallader
Vegansk Janssons Frestelse
Friterat tunnbröd & snabbinlagda rödbetor
Veganska renklämmor
Paj med grönkål, rödlök och havrefraiche
Hasselbackspotatis
Brysselkålsallad med apelsin och mandlar
Linssallad med grönkål, kapris och basilika
Saffransdoftande couscous
Fänkålstuvning
Grönkålschips

Finns hur mycket som helst och man mår så jäkla mycket bättre efteråt också

En hel del helt ny främmande mat för mig, som jag gärna testar förstås! Men det där med djurens lidande är inget som jag håller med om. Jag köper alltid kött direkt från gårdarna häromkring och nej, djuren lider verkligen inte. Det stämmer överhuvudtaget inte. Jag har till skillnad från många har jag faktiskt klappat kossan som jag äter. Jag köper väldigt lite kött på vanliga mataffären.

Sen undrar jag om du tycker att hälsosam mat är viktigt när du skriver att du äter godis och nötter? Nötter är kanske inte farligt för dig, men för mig och många andra är det nära på livsfarligt. Godis äter jag inte längre, ingen julmust eller läsk heller. Det blir inte gott för mig och är något jag mår verkligen dåligt utav. Men godis lär vara betydligt mer ohälsosamt än att äta kött.

Men vissa saker ska jag absolut testa, tack för dina tips! De var de jag ville ha, inte dina åsikter.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe_83:

En hel del helt ny främmande mat för mig, som jag gärna testar förstås! Men det där med djurens lidande är inget som jag håller med om. Jag köper alltid kött direkt från gårdarna häromkring och nej, djuren lider verkligen inte. Det stämmer överhuvudtaget inte. Jag har till skillnad från många har jag faktiskt klappat kossan som jag äter. Jag köper väldigt lite kött på vanliga mataffären.

Sen undrar jag om du tycker att hälsosam mat är viktigt när du skriver att du äter godis och nötter? Nötter är kanske inte farligt för dig, men för mig och många andra är det nära på livsfarligt. Godis äter jag inte längre, ingen julmust eller läsk heller. Det blir inte gott för mig och är något jag mår verkligen dåligt utav. Men godis lär vara betydligt mer ohälsosamt än att äta kött.

Men vissa saker ska jag absolut testa, tack för dina tips! De var de jag ville ha, inte dina åsikter.

Djuren dödas långt långt innan deras normala livsspann och deras transport och slakt är allt annat än fri från lidelse oavsett krav, ekologiskt etc....samma slakt i 99% av fallen. (För kycklingar och grisar är bedövningsmetoderna mycket plågsamma. Kycklingarna kan antingen hängas upp i benen vid fullt medvetande, eller gasas med koldioxid. Grisar gasas också med koldioxid, vilket tar uppemot 20 sekunder och innebär kraftig panik och stark smärta i halsen och lungorna innan medvetslöshet inträder. För nötdjur, får och hästar går själva bedövningen snabbare, men uppstallningen i de bullriga och trånga lokalerna kan vara desto värre. Speciellt jobbigt blir det förstås för de djur som gått ute på stora marker innan, och kanske aldrig varit mellan fyra väggar. Själva dödandet sker för alla djurslag genom att halsen skärs upp och de förblöder till döds). (Bara som respons på att inget lidande inte stämmer)

Kött är ju i många fall cancerogent enligt både WHO och livsmedelsverket...förutom att det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar som i sin tur ger fler problem. Ägg och mjölkprodukter är inte heller speciellt häslosamt, tex för de som har prostatacancer i släkten så är ägg definitivt inte något man ska äta. Finns många studier som visar på detta..har en bunt nya ifall någon vill läsa.

Godiset är inte speciellt farligt, iallafall inte chokladen jag äter..den innehåller följande: kakaomassa, kakaosmör, panelasocker och lakrtisextrakt samt salmiak. Sen finns de ju de som vräker i sig en massa annat godis som kan vara betydligt värre än mycket mat. Nötter kan såklart vara farligt om man är allergisk,men att jag äter lite hasselnötter. pistage- och valnötter ser jag inte som annat än nyttigt..motbevisa mig gärna.

Testa gärna något alternativ, förhoppningsvis kan något av dem falla andra i smaken, det gjorde det för mig...roligt att testa nytt.

Permalänk
Medlem

Felix jultallrik?
Fast den går nog under förbjudet

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av anon76576:

Kycklingarna kan antingen hängas upp i benen vid fullt medvetande, eller gasas med koldioxid.

I Sverige är det väl vanligast med elektrisk bedövning vid slakt av fågeldjur?

Permalänk
Medlem

Portabel slaktbil, jättebra. Det kör den köttbonde med som jag köper ifrån, slakt på plats. Inga transporter med levande djur och dödandet sker direkt i ladugården. Allt kan förstås bli bättre, men tillräckligt bra för mitt samvete.

Men då kan du alltså äta vilt kött? Det lär falla utanför dina argument mot kött vad jag kan se utöver WHOs 500 gram per vecka rekommendation?

En gång gjorde jag leverpastej på vildsvinslever, det var den bästa leverpastej jag ätit hittills!

Ditt godis, innehåller socker. Det är allt annat än nyttigt, byt ut det mot honung istället så får du i dig mer nyttigheter. Det folk generellt sätt tycker är äckligast på Disgusting Food Museum Malmö där man får provsmaka allt möjligt, så är det just saltlakrits. Lakrits överhuvudtaget tycker jag är helt oätbart, ungefär som du tycker att kött är. Men jag respekterar dig dina åsikter. De var egentligen inte de jag ville veta, utan bara mattips. Men nu skrev du så mycket om djurhantering som bonus.

En sista fråga, honung då? Äter du det? Berätta gärna varför du i så fall inte äter just honung?

Skrivet av anon76576:

Djuren dödas långt långt innan deras normala livsspann och deras transport och slakt är allt annat än fri från lidelse oavsett krav, ekologiskt etc....samma slakt i 99% av fallen. (För kycklingar och grisar är bedövningsmetoderna mycket plågsamma. Kycklingarna kan antingen hängas upp i benen vid fullt medvetande, eller gasas med koldioxid. Grisar gasas också med koldioxid, vilket tar uppemot 20 sekunder och innebär kraftig panik och stark smärta i halsen och lungorna innan medvetslöshet inträder. För nötdjur, får och hästar går själva bedövningen snabbare, men uppstallningen i de bullriga och trånga lokalerna kan vara desto värre. Speciellt jobbigt blir det förstås för de djur som gått ute på stora marker innan, och kanske aldrig varit mellan fyra väggar. Själva dödandet sker för alla djurslag genom att halsen skärs upp och de förblöder till döds). (Bara som respons på att inget lidande inte stämmer)

Kött är ju i många fall cancerogent enligt både WHO och livsmedelsverket...förutom att det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar som i sin tur ger fler problem. Ägg och mjölkprodukter är inte heller speciellt häslosamt, tex för de som har prostatacancer i släkten så är ägg definitivt inte något man ska äta. Finns många studier som visar på detta..har en bunt nya ifall någon vill läsa.

Godiset är inte speciellt farligt, iallafall inte chokladen jag äter..den innehåller följande: kakaomassa, kakaosmör, panelasocker och lakrtisextrakt samt salmiak. Sen finns de ju de som vräker i sig en massa annat godis som kan vara betydligt värre än mycket mat. Nötter kan såklart vara farligt om man är allergisk,men att jag äter lite hasselnötter. pistage- och valnötter ser jag inte som annat än nyttigt..motbevisa mig gärna.

Testa gärna något alternativ, förhoppningsvis kan något av dem falla andra i smaken, det gjorde det för mig...roligt att testa nytt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen släpp köttätare vs icke-köttätare-sidospåret.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Mja. Älgkött är visserligen något jag åt varje jul, främst som stek på juldagen, under min uppväxt, men älgköttbullar har jag aldrig kunnat förlika mig med tyvärr, även om det serverades varje jul. Fast man kan tycka olika om det. Jag tycker annars om torrt kött, dock inte älgköttbullar.

Är själv uppvuxen med mycket viltkött, då min far var jägare, men har tröttnat lite på det med tiden.

Däremot så skulle jag nog aldrig kunna sluta helt med allt kött, om det inte finns något bra substitut.