Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Snappade upp erbjudandet på bredband och tv hos Telia. Fick boxen idag men det har tyvärr inte hoppat igång så kan inte se på tv. Var det någon mer som tog deras tv erbjudande? Har det kommit igång för er? Jag ringde supporten förut, tog ca 90min i telefonkö, sjukt dåligt. Undra ifall det är extra tryck efter black friday eller om deras support alltid är så seg? Iaf han sa att det skulle komma igång under dagen, har fortfarande inte fått något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Snappade upp erbjudandet på bredband och tv hos Telia. Fick boxen idag men det har tyvärr inte hoppat igång så kan inte se på tv. Var det någon mer som tog deras tv erbjudande? Har det kommit igång för er? Jag ringde supporten förut, tog ca 90min i telefonkö, sjukt dåligt. Undra ifall det är extra tryck efter black friday eller om deras support alltid är så seg? Iaf han sa att det skulle komma igång under dagen, har fortfarande inte fått något.

Jag provade Telias tv- tjänst för något år sedan. Då tog det ca en vecka innan det hoppas igång från utsatt datum. Ringde supporten några gånger men det var inte mycket till hjälp.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AffeAff:

Köper du 500/500 hos Telia är godkänd hastighet 250 till 500 (både Upp och ned)

Jag har ca 490/490 helt ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Snappade upp erbjudandet på bredband och tv hos Telia. Fick boxen idag men det har tyvärr inte hoppat igång så kan inte se på tv. Var det någon mer som tog deras tv erbjudande? Har det kommit igång för er? Jag ringde supporten förut, tog ca 90min i telefonkö, sjukt dåligt. Undra ifall det är extra tryck efter black friday eller om deras support alltid är så seg? Iaf han sa att det skulle komma igång under dagen, har fortfarande inte fått något.

Nu ska jag inte säga för mycket här, men Telias support är inget vidare generellt och nu när dom hamnat på råd och röns bland dom mest klagande kunderna har dom agerat så supporten ska bli bättre, utbildningar och sånt. Så det skulle kunna vara en anledning till långa köer samt seg inkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag provade Telias tv- tjänst för något år sedan. Då tog det ca en vecka innan det hoppas igång från utsatt datum. Ringde supporten några gånger men det var inte mycket till hjälp.

Vad trist att höra.
Klickade på börja titta direkt när jag tecknade. Och det stod "Beräknad klar
2021-11-29". De ligger lite efter i tiden. Tecknar du Netflix, hbo etc så får du tillgång direkt.

Nej supporten var inget vidare, han verkade inte kunna se mer än mig eller så brydde han sig inte, jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Så var dagen här när mitt nytecknade 500/500 vid telia skulle börja gälla och mitt befintliga abonnemang som också är vid telia var uppsagt till idag.

Så vad händer, jobbar hemifrån och märker att internet dör vid 15:00 tiden. Loggar in på telia och ser att befintliga abonnemanget har avslutats, som det skulle. Nya står fortfarande som status pågående med beräknad leverans idag.

Ringer till telia direkt, får knappa mig igenom massa val, legitimera mig med bankid för att slutligen mötas av rösten ”Det är många som ringer just nu, försök igen senare”. Provar igen och möts av samma röst igen.

Lyckas tillslut få kontakt med telia på chatten och personen där ser att det troligtvis blivit någon konflikt när gamla skulle avslutas och nya påbörjas?

Frågar om han kan fixa det, nej tyvärr jobbar den avdelningen som kan åtgärda felet endast kl 09:00-12:00??!

Fick två alternativ, antingen kunde han skapa en ticket så att de kunde lösas om några dagar, eller så fick jag kontakta dom igen vid 09:00 imorgon..

Skämtar dom?

Permalänk

Snart hjälper inte så ens tankar och böner. Bredbandslös i snart en vecka.

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på en betydligt bättre support på Telia idag. Problemet är inte löst ännu men supportpersonalen idag var betydligt mycket mer engagerat i att kolla upp problemet.
Ringde direkt vid 8 när supporten öppnade så då hamnade jag på plats 10 och det gick relativt snabbt. Så mitt tips är är ringa supporten så tidigt på morgonen som ni kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag fick tag på en betydligt bättre support på Telia idag. Problemet är inte löst ännu men supportpersonalen idag var betydligt mycket mer engagerat i att kolla upp problemet.
Ringde direkt vid 8 när supporten öppnade så då hamnade jag på plats 10 och det gick relativt snabbt. Så mitt tips är är ringa supporten så tidigt på morgonen som ni kan.

Börjar nästan ångra att jag beställt flytt till Telia. Men bra tips.
Blir att ha 4g-router som backup och ringa kl 08.00 om det mot förmodan inte fungerar 😁

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk

Idag kickade det igång enligt meddelande jag fick. Får se om det funkar som det ska när jag kommer hem.
Så 3 dagars fördröjning. Och iom att jag sparar 2400 per år så känns det ok.

Permalänk
Skrivet av brandemannen:

Idag kickade det igång enligt meddelande jag fick. Får se om det funkar som det ska när jag kommer hem.
Så 3 dagars fördröjning. Och iom att jag sparar 2400 per år så känns det ok.

Har snart vant mig att vara utan bredband. Har börjat läsa och sticka strumpor till behövande barn i Uganda.

När Telia slår igång mitt bredband vilket lär vara någon gång strax för år 2030 så kanske någon annan leverantör har ett erbjudande så det får ta 10 år för dem att koppla om mig. Så kring 2040 kan jag nog räkna med att vara tillbaka på nätet.

Permalänk
Medlem

Nu hoppade min tv box ifrån Telia igång

Permalänk
Medlem

Jag nappade som tidigare nämnt på Telias erbjudande om 500/500 för 299:- i månaden. Telenor släppte inte automatiskt på porten utan jag fick be dem göra det. Det var igår. Telia kunde tyvärr inte koppla in mitt bredband omgående då eftersom "statsnätet hade stängt för dagen".

Idag ringde jag kundtjänst, gick igenom alla moment inkl. identifiering med bank-id för att till slut mötas av en röst som säger att kön var full - klick. Sedan testade jag chatten, där fick jag kontakt med en handläggare inom minuten. Tyvärr dröjde det upp till 10 minuter mellan svaren från henne.

Till slut kopplade hon mig vidare, utan förvarning, till en kollega. Han konstaterade att porten var upptagen, varpå jag upplyste honom om att den var ledig sedan igår. Bra tyckte han! Då fixade han att jag skulle få ett SMS när bredbandet var inkopplat.

Som tur är frågade jag när det kunde tänkas ske och fick till svar att det antagligen skulle dröja till någon gång nästa vecka, beroende på köerna. Jag kontrade med en förfrågan om att få tjänsten uppsagd och kopplades till en tredje handläggare. Där sa jag upp mitt kortvariga abonnemang hos Telia.

Fem minuter senare hade jag inte bara tecknat ett abonnemang hos Bredband2, utan det är aktiverat också.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk

Skrämmande läsning som vanligt när det gäller Telia. Bara hoppas mitt fungerar när jag flyttar in i mitt hus.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ja efter allt detta, mitt strul inkluderat så kände jag bara att jag inte vill binda upp mig i 12 månader med Telia.
Ett företag som bara snackar massa skit, skyller ifrån sig osv.

Kvittar om det är bra pris ärligt talat då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja efter allt detta, mitt strul inkluderat så kände jag bara att jag inte vill binda upp mig i 12 månader med Telia.
Ett företag som bara snackar massa skit, skyller ifrån sig osv.

Kvittar om det är bra pris ärligt talat då.

Ni har det bra som har alternativ. Här finns bara Telia och inget annat, har inte ens ett telefonjack så jag kan köra ADSL. Mobilt bredband förvisso men det är inget vettigt alternativ när man sitter och kör racing online.

Nu lyckades jag förvisso få 500/500 för 299 efter en del tjat och uppgraderingen gick direkt, var utan uppkoppling i en halv minut typ. Konstigt hade det varit annars med samma operatör.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Snappade upp erbjudandet på bredband och tv hos Telia. Fick boxen idag men det har tyvärr inte hoppat igång så kan inte se på tv. Var det någon mer som tog deras tv erbjudande? Har det kommit igång för er? Jag ringde supporten förut, tog ca 90min i telefonkö, sjukt dåligt. Undra ifall det är extra tryck efter black friday eller om deras support alltid är så seg? Iaf han sa att det skulle komma igång under dagen, har fortfarande inte fått något.

Anledningen till att det är så mycket kö är att det är väldigt många leveransproblem. Ordar som fastnar i Telias system. Är det stadsnät man har så måste Telias kundtjänst lägga ärende till 2nd Line som sätter igång ordar som fastnat. Vilket kan ta några dagar. Är det Telias Nät så kan kundtjänst chatta med 2nd Line som sätter igång bredband och/eller tv, då blir det löst inom några timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AffeAff:

Vanliga kundtjänst på Telia har sällan bra rabatter att erbjuda till befintliga kunder. Det går inte för vanliga kundtjänst att lägga in rabatter som 299 kronor per månad för bredband (på befintliga kunder). Det är inte möjligt. Det vanliga kundtjänst kan erbjuda befintliga kunder är 250/250 för 479 kronor per månad och 500/500 för 529 kronor per månad. Vill man förhandla priset måste man ringa uppsägningsavdelningen
Uppsägningsavdelningen har mycket bättre erbjudanden att erbjuda

Har aldrig varit i kontakt med Telias uppsägningsavdelning, bara med den vanliga kundtjänsten, förlängde mitt 299/mån för 500/500 (får 545/555) under Black week. Tredje gången jag binder till ett lägre pris, andra gången för 299/mån.

Permalänk
Medlem

Efter erbjudandet jag fick via Bahnhof 299kr så vill de nu höjs till 399 för att Telia höjer sina priser genom nätet? Kan väl inte bli någon höjning för mig om jag bjudit mig i 12 månader?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Efter erbjudandet jag fick via Bahnhof 299kr så vill de nu höjs till 399 för att Telia höjer sina priser genom nätet? Kan väl inte bli någon höjning för mig om jag bjudit mig i 12 månader?

Beror på hur avtalet är utformat. Du kan ha bundit dig i 12 månader till utsatt pris, men det behöver inte vara ömsesidigt. De kan ha en klausul som säger att en yttre påverkan (exempelvis att bolaget som äger fibernätverket höjer priserna) ger dem rätt att höja priserna. Självklart har du då rätt att säga nej och avbryta kontraktet utan att vänta 12 månader.

Oavsett vilket förstår jag att det är tråkigt för dig, som såklart ville behålla ett abonnemang för 299 kr/månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Beror på hur avtalet är utformat. Du kan ha bundit dig i 12 månader till utsatt pris, men de behöver inte vara ömsesidigt. De kan ha en klausul som säger att vid yttre påverkan (exempelvis att bolaget som äger fibernätverket höjer priserna) så har de rätt att höja priserna. Självklart har du då rätt att säga nej och avbryta kontraktet utan att vänta 12 månader.

Oavsett vilket förstår jag att det är tråkigt för dig, som såklart ville behålla ett abonnemang för 299 kr/månaden.

Hmmm, får ringa och kolla imorgon för att vara på säkra sidan..

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Efter erbjudandet jag fick via Bahnhof 299kr så vill de nu höjs till 399 för att Telia höjer sina priser genom nätet? Kan väl inte bli någon höjning för mig om jag bjudit mig i 12 månader?

Samma sak hände mig. Och det visste de inte om för 2 veckor sedan? Det låter som att den interna kommunikationen behöver förbättras lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Samma sak hände mig. Och det visste de inte om för 2 veckor sedan? Det låter som att den interna kommunikationen behöver förbättras lite...

När jag ringer imorgon citerar jag dig så får du veta vad jag fick för svar

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Samma sak hände mig. Och det visste de inte om för 2 veckor sedan? Det låter som att den interna kommunikationen behöver förbättras lite...

Sådär! Först ringde jag för informationen. Där sa de att jag kommer tyvärr få gå över till dyra priset 399kr. Jaha, väldigt konstigt tyckte jag och sa att jag får fundera och återkommer för detta känns inte riktigt okej.

Ringde några minuter senare till uppsägning där jag beskrev mitt problem och han sa att nej du ska ha kvar samma pris som tidigare då du är bunden på det i 12 månader.

Så person A säger att jag ska få prishöjning, person B säger att jag ska ha kvar mitt pris. Antar att jag får vänta tills när prishöjningen sker för att få reda på vad som egentligen kommer att hända, haha.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Telia kommer med ett kanonerbjudande. Sedan höjer de priserna för konkurrenterna.

Från Bahnhof:
Vi samarbetar med Telia öppen fiber när vi levererar bredband i det nät som du är ansluten till. I februari 2022 kommer Telia öppen fiber höja sina avgifter och därför måste vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 439 kr/mån från och med 1 februari 2022.

Bahnhof tar då 140 kr mer, för halva hastigheten. Glad att jag bytte.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Samma sak hände mig. Och det visste de inte om för 2 veckor sedan? Det låter som att den interna kommunikationen behöver förbättras lite...

Vill man vara konspiratorisk så...

Mycket troligt att Bahhof blödde kunder till Telia och Telenor förra året och att de gick back på de kunder som lyckades få dem att matcha Telia och Telenors priser.
Och att de visste om höjningen.
Men, för att inte förlora ytterligare kunder, så höll de undan information om höjningen, så att kunder inte skulle hoppa över till Telia eller Telenor under Black Week. Efter Black Week när det då var för sent så gick det ut med prishöjningen.

Och då är valet att stanna kvar och betala 100kr mer per månad eller att byta och då betala klart mer än de 249 eller 299/mån som man kunde få under Black Week.

Vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Sådär! Först ringde jag för informationen. Där sa de att jag kommer tyvärr få gå över till dyra priset 399kr. Jaha, väldigt konstigt tyckte jag och sa att jag får fundera och återkommer för detta känns inte riktigt okej.

Ringde några minuter senare till uppsägning där jag beskrev mitt problem och han sa att nej du ska ha kvar samma pris som tidigare då du är bunden på det i 12 månader.

Så person A säger att jag ska få prishöjning, person B säger att jag ska ha kvar mitt pris. Antar att jag får vänta tills när prishöjningen sker för att få reda på vad som egentligen kommer att hända, haha.

Jag har också ringt dem och jag fick veta att jag behåller samma pris i ett år. Efter det höjs det dock. De skickar tydligen ut samma mejl till alla som har samma hastighet och tar inte hänsyn till någon eventuell bindningstid när de gör det så vi kan bara ignorera vad som står i mejlet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag har också ringt dem och jag fick veta att jag behåller samma pris i ett år. Efter det höjs det dock. De skickar tydligen ut samma mejl till alla som har samma hastighet och tar inte hänsyn till någon eventuell bindningstid när de gör det så vi kan bara ignorera vad som står i mejlet

Bra timing till nästa Black Week så kanske man kan förlänga igen

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Vad var erbjudandet nu igen som man fick med tv? Vet det var 100/100 och ett tv-paket för 299 kronor. Men vilket tv-paket var det?

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk

Kan bara passa på att varna för Bredband2 och deras lögnaktiga metoder!

Chattade med deras support (ringa och mejla kan man glömma om man vill ha svar snabbt) under Black Friday 2021 med anledning av att min bindningstid snart går ut. Jag ville helt enkelt veta om det var någon prishöjning på gång. Så jag visste om jag skulle hoppa på Telias erbjudande. Men det var inte aktuellt sa de. Nu härom dagen kom fakturan för nästa period, den första utan bindningstid och vad tror ni de har gjort då om inte höjt månadskostnaden! Vilket skumraskföretag! Så nu får man betala 54 spänn extra i månaden för en 100Mbit-lina jämfört med Telias erbjudande. Jag räknar sekunder fram till nästa Black Friday när jag kommer fimpa det här skitföretaget. Eller annat erbjudande dyker upp.

Jag hörde förstås av mig till Bredband2 när jag såg höjningen. De undviker nonchalant att svara på varför jag fått löftet via chatten. Istället hävdar de att de skickat ut ett brev som påtalat prishöjningen och verkar nöjda med det. Synd att man inte fått brevet bara, trots att det e.u. varit i postgången i fyra dagar. Men de ljuger väl om det också!

Det är inte första gången de myglar heller. Bredband2 har som bekant satt i system att aldrig låta kunders kostnader följa med eventuella prissänkningar. Där plockar de gärna inte några extra kronor i hopp om att man inte ska upptäcka det.