Snabbkoll: Hur föredrar du ditt koffein?

Permalänk
Medlem

Blir PWO innan träningen. Dricker inte kaffe eller energidryck.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Koffein? aldrig hört talas om...
så jag föredrar kaffe.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

En mugg kaffe till frukosten, sedan oftast en kopp kaffe när jag kommer till jobbet, sedan en kopp kaffe på förmiddagsfikan, och ofc en kopp kaffe till eftermiddagsfikan. Har dock slutat med kaffe efter kvällsmaten nu.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

En kopp är på 1,5 dl, inte som jag som drar en mugg på 3 dl åt gången

Aha, så det finns ett officiellt mått på kaffekopp? Förvånar iofs inte. När jag har druckit kaffe har det nog varit koppar/muggar kring 3dl snarare än 1,5dl. Som då skulle motsvara ~4 burkar cola. Låter rimligare

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Aha, så det finns ett officiellt mått på kaffekopp? Förvånar iofs inte. När jag har druckit kaffe har det nog varit koppar/muggar kring 3dl snarare än 1,5dl. Som då skulle motsvara ~4 burkar cola. Låter rimligare

Nu är jag ganska säker på att Noelia vet vad en kopp är, men har en stark känsla av att många blandar ihop kopp med mugg. Dvs tror att det är samma sak.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Valde alternativet att jag undviker koffein. För jag dricker inte kaffe eller energidrycker osv.

Jag får i mig koffein dock, dricker lite cola på helgerna så den vägen är det väl främst. Men det är inte för koffeinet jag dricker cola utan det är för jag tycker cola är gott, alltid gillat det. Men läsk i allmänhet egentligen, köper inte alltid cola.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har blivit koffein-immun tror jag, inget som hjälper längre tycker jag. Började dricka lite monster för ett tag sedan för att det funkade men nu har det också gått över. Dricker dock kaffe för att jag tycker det är gott typ 2-3 gånger om dagen, liten kopp, på semestern kan det dock gå flera veckor utan en kopp.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Musikälskare

Har börjat dricka te efter många år med skånerosten

Mår mycket bättre nu märker jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag spenderar på tok för mycket pengar på Redbull. På hemmaplan och helger är det dock baljor med te som gäller, helst svart och fruktigt. Har nog inte en ena tekopp som är mindre än så

Permalänk
Medlem

Det händer att jag dricker te eller kaffe, främst iste, men inte för koffeinet.

Permalänk

Märkligt att inte Cola fanns med som alternativ, något som iaf förr i tiden var hur man traditionellt fick sitt koffein framför datorn

Permalänk
Medlem

Får för högt blodtryck av koffein, så avstår.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Men nu gör jag det med 1-3 koppar kaffe på förmiddagen

Borde nog stå 2-6 koppar kaffe. Eftersom jag nog dricker ur en kaffemugg och inte en kopp. En relaterad fråga är när måttet kaffekopp kommer ändras för kaffebryggare, då jag har en känsla av att det är väldigt lite kaffekoppar som faktiskt används för att dricka med.

Permalänk
Medlem

En tesked guaranapulver i en smoothie på morgonen. Funkar bättre än allt annat (kaffe, energidryck, koffeintabletter osv.) för mig.

Permalänk
Medlem

Grönt och svart te som kompletteras med koffeintablett om behovet finns. Sen är energidryck en "guilty pleasure" två-tre gånger i månaden. Har blivit tradition att man knäcker en med polarna när det är spelkväll

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ett stort glas ca 30cl varsamt handbryggt svart kaffe på morgonen. Sällan jag dricker något mer kaffe under dagen, eller kvällen.

Permalänk
Medlem

Tips för den som vill lära sig dricka kaffe:
- Inget socker, ingen mjölk eller grädde.
- Kaffe upphällt lagom varmt
- Ta en bit Marabou mjölkchoklad och lägg i munnen
- När den börjar smälta, ta en liten klunk kaffe
Detta är beviset att kaffe och choklad hör ihop

Om man är minst 20:
- Inget socker, ingen mjölk eller grädde.
- Kaffe upphällt lagom varmt
- Ett glas cognac
- Sippa på cognacen
- När smaken börjar avta, ta en liten klunk kaffe
Detta är beviset att kaffe och cognac hör ihop

Permalänk
Medlem

Intravenöst.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

3-4 muggar kaffe per dag, hur många koppar det blir har jag inte koll på men säkert 10-12. På jobbet har vi kaffemaskin och det är inte särskilt gott men väger upp det med min snart 25 år gamla franska press hemmavid. Kaffebryggare, perkulator eller dylikt har ingen plats i mitt hem. Kokar kaffe över öppen eld på vintern ibland.

Har druckit kaffe sedan jag var barn. När jag växte upp fanns det alltid kaffe, den som tog det sista gjorde nytt var överenskommelsen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Aha, så det finns ett officiellt mått på kaffekopp? Förvånar iofs inte. När jag har druckit kaffe har det nog varit koppar/muggar kring 3dl snarare än 1,5dl. Som då skulle motsvara ~4 burkar cola. Låter rimligare

Ingen jättestor skillnad (typ 10-15%) i koffeinhalt om det är en mindre men stark espresso eller en stor balja om det kommer från samma mängd kaffe (typiskt 6-7 gram/dl vid bygg). Det mesta kommer precis i början i extraktionen, dvs. det som kommer är ordentligt färgat i början och inte det mer eller mindre klara, ofärgat i slutet (nu går man inte så långt att det rinner ofärgat ur maskinen med en espresso och förklarar de 10-15% i skillnaden ungefär)

dvs kopp på 2 dl bryggkaffe med 2 skopor kaffe (~12-14 gram) och en dubbel espresso med 14 - 16 gram kaffe med ca 40-45 ml i koppen ger ungefär samma mängd koffein i koppen

- skillnaden är större om man använder ljust rostat (mer koffein) eller mörkt rostat (mindre med koffein då rostningstiden snabbt minskar mängden koffein) och också om man använder rå 'fulkaffe' baserat på stor andel robusta (används gärna i just espresso då det ger bättre och mer hållbar crema) med mer koffein eller 'finkaffe' baserat på arabica som har lägre koffeinhalt (men fungerar utseendemässigt sämre i espresso då arabicabönornas högre oljehalt får creman att att packa ihop fortare)

Permalänk
Medlem

Allt jag kommer åt! 1-2 koppar på jobbet, 1-2 muggar på kvällen, är jag ledig så kan jag unna mig en monster eller Celsius gärna direkt efter en mugg kaffe för bästa effekt. Har aldrig testat koffein tabletter.
Kaffe dricker jag för att det är gott, mysigt och för att piggna till lite. Resten av koffein intaget är endast för gaming.

Permalänk
Medlem

Nymalt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kaffe, svart som själen, minst 5 koppar om dagen.

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog är jag en 'supersmakare' av alla bittra toner i mat och dryck, vilket gör att bland annat saker som kaffe, oliver, vin, och öl alltid bara smakar beskt/bittert. Så det blir oftast någon billig och sockerfri energidryck om man ska få i sig koffein.

Permalänk
Vila i frid

Definitivt Mollbergs på morgonen. Inmundigas resten av dagens efter behag, sällan fler än 3 baljor.

Permalänk
Medlem

Drack mycket kaffe förr, nu är det väldigt sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Te dricker jag mest av. Men det är grönt, så det blir inte så mycket koffein där heller.

Tydligen är det lika mycket koffein i grönt och svart te.

Permalänk

Oftast energidryck på brustablett. Ibland kaffe, ibland PWO, ibland koffeinpiller.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Drickbart och sockerfritt.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden brukade jag dricka mer läsk: som Coca Cola och Pepsi.
Jag skulle inte bunta ihop dem med energidryckerna, då de innehåller mindre koffein.

När jag var student och skulle skriva tenta så brukade jag dricka Schweppes Schizan som innehöll extrakt från Guarana som förutom "guaranin" (liknar koffein) också innehåller ämnen som förlänger upptaget i kroppen.
Numera dricker jag mest kaffe.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.