Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BadNewsBrod:

haha jo tjena 😂

Kombinerat med företagsrabatten vi har så betalar det ett helår på fitness247 eller motsvarande mellanmjölksgym. Räcker inte på SATS så klart, men deras målgrupp är ändå folk med mer pengar än koll. Vikterna är ju lika tunga oavsett vad du betalar..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du får flytta till hus så får du plats med det. Vi har crosstrainer, bänk, multimaskin och en uppsättning med hantlar plus en hel drös småprylar i vårt gym här hemma😀

Själv tycker jag det är dötrist att träna så det är sambon som använder det👍👍

Vilken dröm......

Bor själv i en liten tvåa, men ungefär 200 meter från en 24/7.

Känns enklare att betala 200 kr om månaden för att få tillgång till ett helt gym, än att flytta till hus för att få plats med ett helt eget gym

Blir jag miljonär en vacker dag så

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajled:

Är väl nästan ett helt år på gymmet, beroende på gym förstås.

1500/12 = 125 kr i månaden.

Vilket gym är "nästan" 125 kr i månaden?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kombinerat med företagsrabatten vi har så betalar det ett helår på fitness247 eller motsvarande mellanmjölksgym. Räcker inte på SATS så klart, men deras målgrupp är ändå folk med mer pengar än koll. Vikterna är ju lika tunga oavsett vad du betalar..

Ja här finns det ingen företagsrabbat och det enda gymmet som ligger inom rimligt avstånd är Actic, vilket är runt 5-6k för ett årskort

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

1500/12 = 125 kr i månaden.

Vilket gym är "nästan" 125 kr i månaden?

Precis vad jag tänkte skriva

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Ja här finns det ingen företagsrabbat och det enda gymmet som ligger inom rimligt avstånd är Actic, vilket är runt 5-6k för ett årskort

1500 kr räcker säkert till den tid som folk typiskt sett använder kortet efter nyår.

Permalänk
Medlem

Utöver att gnälla en massa på ovaccinerade, vill jag även passa på att gnälla på alla som INTE använder reflex såhär års. Särskilt då hundägare. Är fan helt omöjligt att se hundar och borde vara dryga böter på detta. Alternativt att vi bilister kan klippa hundarna utan någon påföljd. Det borde lära hundägare en läxa. Ja menar det kan inte vara någon nyhet för folk att det är mörkt vid fyra halva året i det här landet. Ändå är det fortfarande sjukt många som inte använder reflexer. Obegripligt.

Permalänk
Medlem

Pratade idag med en person som är inhyrd via bemanningsföretag på jobbet, hon är numera färdigutbildad i sitt (förhoppningsvis) framtida yrke.
Fick höra att hon sökt arbete hos en välkänd och allmänt omtyckt arbetsgivare, där hon verkligen vill jobba, men fick som svar attt de söker folk med ett par års erfarenhet och ett par rekommendationer. Inte konstigt alls.

Men lät på henne som att det var ett oöverkomligt problem.

Förväntar sig folk verkligen att de kan välja vad de vill efter avslutad utbildning i dagsläget?
(Med det sagt så tog det mig ca 2min att hitta en arbetsgivare som var villig att provanställa. )

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Tagit bort ett politik sidospår som snabbt började spåra (surprise).
https://www.sweclockers.com/artikel/26130-sweclockers-install...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är det för tidigt att klaga på idioter som inte kan använda blinkers än? Men känner att det bör ventileras var 100de inlägg åtminstone.

Eller folk som stannar bilen framför en tom rondell?? Nej, väjningspliktskylt är inte en stoppskylt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Vilken dröm......

Bor själv i en liten tvåa, men ungefär 200 meter från en 24/7.

Känns enklare att betala 200 kr om månaden för att få tillgång till ett helt gym, än att flytta till hus för att få plats med ett helt eget gym

Blir jag miljonär en vacker dag så

Vi har egentligen ett för stort hus men älskar det och då får man helt enkelt se till att utnyttja ytorna.
200kr är absolut bra pris för att kunna träna och är det dessutom så pass nära så är det ju klockrent.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ni som bor i Örebro.

Kör ut från Ikea mot Max och mot rondellen som är 2 filig. Ut till tredje avfarten för att komma hem eller till gallerian.

Alltid. Alltid är det dårar som kommer med alldeles för hög fart från andra avfarten och kör in 5 meter in i rondellen innan dom upptäcker mig som är i rondellen.... Rondellen är ju nämligen inte helt rund, den är lite oval så att det ser ut som en avfart mellan andra och tredje avfarten.

Sen kan man ju tycka att Örebros bilförare är bland dom sämsta i hela Sverige.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Folk som skryter har en speciell plats i helvetet enligt mig. Behandla er osäkerhet internt istället så att omvärlden slipper lyssna på era floskler tack.

Permalänk
Medlem

Hur har jag kunnat missa denna tråden? Gubbgnäll är ju en del av min personlighet!

Skrivet av talonmas:

Är det för tidigt att klaga på idioter som inte kan använda blinkers än? Men känner att det bör ventileras var 100de inlägg åtminstone.

Eller folk som stannar bilen framför en tom rondell?? Nej, väjningspliktskylt är inte en stoppskylt.

Det här med blinkers är ett hett ämne.
Fråga till alla. OM ni är ute och kör på en väg helt själva. Blinkar ni då?
Exet kunde bli så pass vansinnig att jag aldrig fick köra bil eftersom jag inte blinkar om det inte finns någon i närheten som kan ta del av informationen om att jag ska byta körriktning.

Sen att blinka ut ur rondellen, ja men för helvete gör det. MEN. Blinka inte för blinkandets skull. Vet du inte hur du blinkar dig ur en rondell så låt bli att blinka alls. Det är bättre att sitta där på väg in i rondellen och fundera på var ska denna bilen än att den blinkar vänster men kör rakt fram. Det händer ofta! Det betyder bara att du inte kan köra ändå för du vet inte om personen i rondellen "blinkar rätt".

Sen vill jag gnälla på A-traktor-pesten och folk som inte kör om. Får A-traktordräggen lära sig trafikvett eller måste man ansöka om det någonstans?
Dom är ju minst lika farliga i trafiken som dom nötterna som svänger ut på motorvägen i 60. I ren protest har jag växlat ner och kört om i påfarten vid ett par tillfällen. Det tutas, blinkas och hyttes med nävarna. Men jag tar hellre det än att köra ut och riskera mosas av lastbilen som tvingats till tvärnit pga 60-bilisten.

Skönt att få gnälla av sig lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Exet kunde bli så pass vansinnig att jag aldrig fick köra bil eftersom jag inte blinkar om det inte finns någon i närheten som kan ta del av informationen om att jag ska byta körriktning.

Bara för att ni inte ser nån i närheten så betyder det inte att det inte finns nån , är det så svårt att blinka oavsett

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av napahlm:

Hur har jag kunnat missa denna tråden? Gubbgnäll är ju en del av min personlighet!

Det här med blinkers är ett hett ämne.
Fråga till alla. OM ni är ute och kör på en väg helt själva. Blinkar ni då?

Ja, om man har det inlärt att alltid göra det så blir det per automatik överallt och då missar man det aldrig eller ytterst sällan.

Om man ska sitta och tänka på att göra det eller inte så kommer det säkerligen att missas mer än för dom som gör det per automatik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Fråga till alla. OM ni är ute och kör på en väg helt själva. Blinkar ni då?
Exet kunde bli så pass vansinnig att jag aldrig fick köra bil eftersom jag inte blinkar om det inte finns någon i närheten som kan ta del av informationen om att jag ska byta körriktning.

Välkommen i tråden! Mera gnäll åt (på?) folket!

Jag körde en gång i tiden Taxi, bussar (både i linjetrafik och annat), lastbil, långtradare och, så klart, min egen privatbil. Många mil blev det och blinkandet satt i ryggmärgen. Använde alltid blinkers när man skulle, oavsett om det fanns folk i närheten eller inte. Erfarenheten sa att trafikanter kan dyka upp när som helst, var som helst och i vilken fart som helst. Slutsatsen blev: blinka enligt trafikreglerna, alltid och utan undantag.

Nu är jag gammal och kör inte några fordon överhuvudtaget, förutom vid enstaka tillfällen då jag hyr en bil och kör försiktigt (men jag bör nog sluta med det oxå) och blinkandet sitter fortfarande i ryggmärgen.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Folk som skryter har en speciell plats i helvetet enligt mig. Behandla er osäkerhet internt istället så att omvärlden slipper lyssna på era floskler tack.

Vad synd, för skryta är jag bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Vad synd, för skryta är jag bra på.

Sen beror det ju på vad det är för speciellt med den platsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Bara för att ni inte ser nån i närheten så betyder det inte att det inte finns nån , är det så svårt att blinka oavsett

Jag tänker mer på landsväg mitt i natten när det är kolmörkt. Då syns ju andra trafikanter i närheten. Inne i stan och under dagtid blinkar jag för att då är det alltid någon i närheten som har nytta av informationen jag sänder ut.

Skrivet av anon134512:

Ja, om man har det inlärt att alltid göra det så blir det per automatik överallt och då missar man det aldrig eller ytterst sällan.

Om man ska sitta och tänka på att göra det eller inte så kommer det säkerligen att missas mer än för dom som gör det per automatik.

Det här med per automatik. Nyare bilar har ju tre-blinkers eller vad dom kallar det. En lätt touch och bilen blinkar tre gånger. När man har vant sig vid det blir det tokigt i en äldre bil. Då är det knappt att lampan tänds innan den släcks igen. Bakomvarande tar det nog snarare för ett elfel än en körriktningsvisning.
Helljus är också en populärt och där kommer ju automatiken på bred front nu. Många som blinkar argt på en när bilen inte bländar av snabbt nog enligt dom.
Också här fick jag utstå mängder med spott och spe av mitt ex för att jag inte bländade av när det kom en bil mot mitt håll. Försökte förklara att man bländar av man möts och är i linje med varandra. Men nej, jag måste blända av för att det kommer en i 45-graders böjen en km längre fram.

Skrivet av serafim:

Välkommen i tråden! Mera gnäll åt (på?) folket!

Jag körde en gång i tiden Taxi, bussar (både i linjetrafik och annat), lastbil, långtradare och, så klart, min egen privatbil. Många mil blev det och blinkandet satt i ryggmärgen. Använde alltid blinkers när man skulle, oavsett om det fanns folk i närheten eller inte. Erfarenheten sa att trafikanter kan dyka upp när som helst, var som helst och i vilken fart som helst. Slutsatsen blev: blinka enligt trafikreglerna, alltid och utan undantag.

Nu är jag gammall och kör inte några fordon överhuvudtaget, förutom vid enstaka tillfällen då jag hyr en bil och kör försiktigt (men jag bör nog sluta med det oxå) och blinkandet sitter fortfarande i ryggmärgen.

Tack! Finns det något bättre än att gnälla på andra? En typisk svensk tradition likt midsommar och Kalle Ankas jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur har jag kunnat missa denna tråden? Gubbgnäll är ju en del av min personlighet!

Det här med blinkers är ett hett ämne.
Fråga till alla. OM ni är ute och kör på en väg helt själva. Blinkar ni då?

Blinkar alltid då jag svänger, sitter i ryggmärgen så jag behöver tänka till för att inte blinka. Kan känna mig lite löjlig ibland då jag "kommer på mig" med att blinka i ett villakvarter då man skjutsat/hämtat någon mitt i natten men det går väl an.

Upplever att det är tvärtom för många, att de behöver tänka till lite extra för att använda blinkers.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av napahlm:

Det här med blinkers är ett hett ämne.
Fråga till alla. OM ni är ute och kör på en väg helt själva. Blinkar ni då?

Oftast, ja. Om jag sitter och pratar med nån så kör jag lite med reptilhjärnan, och reflexen är att alla 90-graders färdriktningsändringar föregås av blinkers.

Sen är det klart att det kan slarvas nån gång. Men oftast; ja. Det är den medtrafikant du inte har koll på som är intresserad av om du ska svänga.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det här med blinkers är ett hett ämne.
Fråga till alla. OM ni är ute och kör på en väg helt själva. Blinkar ni då?

Ja, det går per reflex

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jepp jag använder blinkers alltid, tyvärr så är jag i minoritet här i Ängelholm. Här är det dessutom väldigt inne att tränga in sig i en rondell (cirkulationsplats) dvs om man ska rakt fram så är det rätt ofta någon från höger som trycker på gasen och kör ut framför en, så man är tvungen att tvärnita för att inte köra på fanskapet..Borde vara skottpengar på såna - de utsätter sig själva och andra för fara för att spara typ 5 sekunder..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur har jag kunnat missa denna tråden? Gubbgnäll är ju en del av min personlighet!

Det här med blinkers är ett hett ämne.
Fråga till alla. OM ni är ute och kör på en väg helt själva. Blinkar ni då?

Självklart. För det är mer än en gång som det faktiskt funnits mer människor eller fordon i trafiken som jag inte la märke till direkt, eller som dök upp precis under svängning.

Alltid blinkers. Alltid. Hellre lite för tydlig och att det går på reflex än att folk ska gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Folk som skryter har en speciell plats i helvetet enligt mig. Behandla er osäkerhet internt istället så att omvärlden slipper lyssna på era floskler tack.

Är det inte bara öppna truten och sätta dom på plats?
"Är du så osäker i dig själv så du behöver sitta här och skryta?"

Får nog dom att må värre än vad du gör av att höra på skrytet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem

Kundpinnar!

Och svenskens osunda förhållande till dessa.

Låt säga att jag besöker min lokala speceributik för att inhandla bröd, toalettpapper och smågodis. Jag går fram till en kassa som är tom sånär som på uttråkad kassör och vräker upp mina varor. Ofelbart dyker då en förhandskränkt person upp och låter mig på alla sätt utom det otänkbart verbala veta, att jag begått lokal kulturs största faux pas - underlåtelse att terminera min varukorg med en plastpinne!

Jag ska berätta varför den inställningen träffar mig så snett.

Tidsåtgången för inköpsprocessen i fysisk butik begränsas främst av två faktorer:

Hur snabbt kassören kan scanna, väga och knappa på sin PoS-terminal

Och

Hur snabbt jag kan få ur mig de monetära medel som behövs för att avsluta transaktionen

Hur fort kunden efter kan bygga ett varuberg påverkar ingenting alls. Denne kommer lika snabbt därifrån genom att meditera över konsumtionssamhällets förgänglighet i några sekunder, för att sedan låta det fotocellstyrda bandet leverera köttfärsen ”just in time” för att kassören ska vara sysselsatt med att undersöka mitt eventuella kundklubbsmedlemsskap, samtidigt som jag gräver efter pantkvittot.

Är suckandet och stönandet över den upplevda oförrätten i själva verket ett sätt att stärka den egna känslan av grupptillhörighet? Diskutera med din bänkgranne och redovisa vad ni kom fram till efter rasten.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Kundpinnar!

Och svenskens osunda förhållande till dessa.

Låt säga att jag besöker min lokala speceributik för att inhandla bröd, toalettpapper och smågodis. Jag går fram till en kassa som är tom sånär som på uttråkad kassör och vräker upp mina varor. Ofelbart dyker då en förhandskränkt person upp och låter mig på alla sätt utom det otänkbart verbala veta, att jag begått lokal kulturs största faux pas - underlåtelse att terminera min varukorg med en plastpinne!

Jag ska berätta varför den inställningen träffar mig så snett.

Tidsåtgången för inköpsprocessen i fysisk butik begränsas främst av två faktorer:

Hur snabbt kassören kan scanna, väga och knappa på sin PoS-terminal

Och

Hur snabbt jag kan få ur mig de monetära medel som behövs för att avsluta transaktionen

Hur fort kunden efter kan bygga ett varuberg påverkar ingenting alls. Denne kommer lika snabbt därifrån genom att meditera över konsumtionssamhällets förgänglighet i några sekunder, för att sedan låta det fotocellstyrda bandet leverera köttfärsen ”just in time” för att kassören ska vara sysselsatt med att undersöka mitt eventuella kundklubbsmedlemsskap, samtidigt som jag gräver efter pantkvittot.

Är suckandet och stönandet över den upplevda oförrätten i själva verket ett sätt att stärka den egna känslan av grupptillhörighet? Diskutera med din bänkgranne och redovisa vad ni kom fram till efter rasten.

Klokt och välskrivet, jag lyfter på hatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Ni som bor i Örebro.

Kör ut från Ikea mot Max och mot rondellen som är 2 filig. Ut till tredje avfarten för att komma hem eller till gallerian.

Alltid. Alltid är det dårar som kommer med alldeles för hög fart från andra avfarten och kör in 5 meter in i rondellen innan dom upptäcker mig som är i rondellen.... Rondellen är ju nämligen inte helt rund, den är lite oval så att det ser ut som en avfart mellan andra och tredje avfarten.

Sen kan man ju tycka att Örebros bilförare är bland dom sämsta i hela Sverige.

Örebroare ska inte få ha en bil!!!!!!!!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur har jag kunnat missa denna tråden? Gubbgnäll är ju en del av min personlighet!

Det här med blinkers är ett hett ämne.
Fråga till alla. OM ni är ute och kör på en väg helt själva. Blinkar ni då?

Jag blinkar oavsett hur dött det än verkar vara faktiskt. Det kan vara 03.30 på natten och inte en kotte ute så långt ögat når men jag blinkar på varenda ställe =D