Permalänk
Medlem

Min första speldator

Hej jag är 15 och är nybörjare på datorer och kan inget ting. Jag har försökt läsa på och kolla på youtube osv för att hitta bra delar.
Jag har tänkt bygga en dator (får hjälp av min pappa som är duktig på att skruva och meka och har bra koll men är datoranalfabet).
Än så länge spelar jag på Xbox.
Jag tänker spela olika spel som t.ex rdr2 med raytracing och cyberpunk 2077, Sea of thieves, Gta, Deep rock galactic, minecraft med ray tracing, Battlefield2042, microsoft flight simulator osv.

Än så länge har jag försökt göra upp en lista av delar jag funderar över att använda men jag tänkte att innan man beställer kanske man ska fråga proffsen vad dom tycker om hur det ser ut och vad man kan ändra och vad man ska ändra det till i så fall.
Jag har förstått att det är hopplöst svårt att få tag på ett grafikkort. Så jag tänkte sätta upp mig på en väntelista. Tänkte att jag nu under blackfriday eller julrean köper så mycket delar som möjligt. Och helt enkelt väntar in grafikkortet, Är det smart?
Tänkte mig att det får kosta runt 20000 är det rimligt för mina krav?

Min lista ser ut så här just nu.
cpu ryzen 5 5600x. 3190kr
motherboard ASUS ROG Strix X570-E. 3290kr
geforce rtx 3080
ram corsair vengeance rgb pro DDR4 2666MHz 32gb. 1498kr
SSD kingston NV1 M.2 2 tb. 1499kr.
AIO arctic liquid freezer II 280. 879kr
PSU ASUS ROG Strix 850w. 1290kr
chassi corsair 4000d. 890kr

Permalänk
Medlem

Gjorde lite ändringar som jag tycker är rimliga utifrån det användande du beskriver. Tycker inte att det låter som att du borde välja X570 över B550, blir kostnader på fel ställe och jag tog mig även friheten att byta ut RAM mot snabbare då det är fördelaktigt med Ryzen. Egentligen behövs det inte alls AIO för 5600X så det skulle kunna vara ett sätt att spara pengar om det skulle behövas, kylaren som följer med duger gott även om den är lite bullrigare.

Mina övriga tankar är väl att jag tycker att det låter kämpigt att sitta med en massa delar som ändå inte går att göra någonting med förrän det finns grafikkort i lager men det är klart att det går att spara lite slantar både nu under BF och kommande reor kring mellandagarna. Finns ju tyvärr ingen inbyggd grafik med Ryzen så det går ju inte att använda datorn utan ett grafikkort. Det handlar om hur mycket tålamod du har, jag hade inte klarat det om jag tänker tillbaka på hur jag själv var som 15-åring...

. Ett annat alternativ är att vänta in grafikkort och köpa resten av delarna därefter. Med ett 3080/3070 borde du annars kunna spela det du listade utan problem men det är svårt att säga om 20.000 räcker då priserna för grafikkort förändras kontinuerligt och nog både kan bli lägre och högre framöver.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

tack för feedbacken jag har också en fråga
vad är skillnaden mellan moderkorten?

Permalänk
Medlem

GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G 8 GB
Det borde funka för mina behov . vad tror ni om det

Permalänk
Medlem

@pärh
Här hittar du grafikkort som finns i lager - http://gpukollen.ingman.me/
Proshop, NetOnNet, Elgiganten bör du kolla manuellt då de just nu inte tas med på sidan.

Lättast att bygga en dator är att göra det på https://komponentkoll.se/ Det går att filtrera på butik om ni vill köpa flera delar på ett och samma ställe.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G 8 GB hos Net on net.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Gjorde lite ändringar som jag tycker är rimliga utifrån det användande du beskriver. Tycker inte att det låter som att du borde välja X570 över B550, blir kostnader på fel ställe och jag tog mig även friheten att byta ut RAM mot snabbare då det är fördelaktigt med Ryzen. Egentligen behövs det inte alls AIO för 5600X så det skulle kunna vara ett sätt att spara pengar om det skulle behövas, kylaren som följer med duger gott även om den är lite bullrigare.
https://www.inet.se/kundvagn/bild/3fL1AGglfMV0F71OnbxSqI2dVeI/namnlos

Mina övriga tankar är väl att jag tycker att det låter kämpigt att sitta med en massa delar som ändå inte går att göra någonting med förrän det finns grafikkort i lager men det är klart att det går att spara lite slantar både nu under BF och kommande reor kring mellandagarna. Finns ju tyvärr ingen inbyggd grafik med Ryzen så det går ju inte att använda datorn utan ett grafikkort. Det handlar om hur mycket tålamod du har, jag hade inte klarat det om jag tänker tillbaka på hur jag själv var som 15-åring... . Ett annat alternativ är att vänta in grafikkort och köpa resten av delarna därefter. Med ett 3080/3070 borde du annars kunna spela det du listade utan problem men det är svårt att säga om 20.000 räcker då priserna för grafikkort förändras kontinuerligt och nog både kan bli lägre och högre framöver.

hur tycker du den här kombinationen låter.
cpu ryzen 5 5600x
motherboard asus rog strix b550-e
rtx 3070ti det står inom kommentarerna vilken exakt rtx 3070ti det är
ram två stycken patriot viper 4 ddr4-3400
ssd kingston nv1 m.2 2tb
psu cooler master mwe gold 850w
chassi corsair 4000d

jag undrar också om du har några åsikter om vilka fläktar och hur många jag skulle behöva.
Då jag tänkte att det blir billigare än en aio

Permalänk
Medlem

Vet att det gått en vecka så du kanske köpt redan, men jag tycker att 850W nätagg är överkurs. Jag hade tagit ett par kliv ned till 650W.

Personligen hade jag nog kört på en tornkylare med. Borde funka fint med typ en Hyper 212 eller liknande till den processorn, den har väl bara en TDP på 65W.

Rock and stone, brother!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tack. Det blev 750 watt.

Tornkylare kommer framöver. Och allt är beställt