Bluetooth-headset anslutet, men ljudet går ändå genom telefonhögtalaren

Permalänk

Bluetooth-headset anslutet, men ljudet går ändå genom telefonhögtalaren

Hej!

På sistone verkar det som om min telefon och mitt BT-headset är nära på att begära skilsmässa. På pappret är de fortfarande tillsammans – det står "Ansluten" – men så fort jag försöker spela någon låt så går ljudet genom telefonhögtalaren. De vägrar att prata med varandra helt enkelt, och skyller felet på varandra.

Att försöka prata med headset:et är lönlöst, men en omstart av telefonen brukar vara tankeställare nog för att relationen ska börja fungera igen – tills nästa gång det är dags att ansluta.

För mig som utomstående är det väldigt svårt att se var problemet ligger eftersom detta inte sker konsekvent, men den senaste veckan har det eskalerat till att hända varje dag, ibland flera gånger. Tidigare har det bara skett någon enstaka gång, och då har det varit headset:et som krävt en omstart.

Jag tror att de är i behov av professionell relationsrådgivning, om de ska ha någon chans att fortsätta tillsammans. Därför vänder jag mig nu till er på SweClockers.

Jag har försökt leta efter någon inställning i telefonen där man manuellt kan välja vilken output ljudet ska gå på, men inte hittat någon sådan. Och det är bara medieljudet som berörs, om jag ringer någon så går det alltid genom headset:et.

Det tar mig emot att lämna ut personuppgifter utan berördas tillstånd, men för patientjournalens fullständighet följer här namnen på de två inskrivna patienterna:
- Samsung A5 2017 @ LineageOS 16 (Android 9)
- Urbanears Plattan 2 BT

Bästa hälsningar,
Marsupilami

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ta bort headsetet i telefonens bluetoothinställning och återställ headsetet. Gör sedan en ny sökning.

Permalänk
Samsung Sverige

Precis som det tidigare nämnts så är första steget har ta bort headsetet från BT-inställningarna. Skulle detta inte lösa ditt problem så kan du tagga mig så kan jag ta det vidare hos Samsung och kolla om de har någon bra lösning

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk

@stelex, @Samsung-Daniel:

Redan provat (flera gånger) utan framgång.

Visa signatur
Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Marsupilami:

@stelex, @Samsung-Daniel:

Redan provat (flera gånger) utan framgång.

Okej. Jag tar detta vidare till dom kunniga hos Samsung och kollar om de har svar på frågan

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Marsupilami:

@stelex, @Samsung-Daniel:

Redan provat (flera gånger) utan framgång.

Verkar tyvärr inte finnas någonting vi kan göra, då enhet är rotat

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Skrivet av Samsung-Daniel:

Verkar tyvärr inte finnas någonting vi kan göra, då enhet är rotat

//Daniel

Ok. Betyder det att ni tror att det har att göra med att den är rootad, eller bara att ni inte kan ge support för rootade enheter? Skulle det kunna vara en lösning att unroota telefonen?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Ok. Betyder det att ni tror att det har att göra med att den är rootad, eller bara att ni inte kan ge support för rootade enheter? Skulle det kunna vara en lösning att unroota telefonen?

Men vad händer om du inte parar om enheterna utan i stället startar om BT på telefonen innan du slår på headsetet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Marsupilami:

Ok. Betyder det att ni tror att det har att göra med att den är rootad, eller bara att ni inte kan ge support för rootade enheter? Skulle det kunna vara en lösning att unroota telefonen?

Det är inte omöjligt att det är pga att den är rootad och att unroota kanske kan lösa problemet. Det är dock väldigt svårt att säga vad det kan vara som är fel när en enhet är rootad. Detta eftersom att Samsung själva inte har den insikten i enheten, som de hade haft om den inte var rootad. Om du har en annan telefon så kan testa använda ditt headset mot den, för att se om problemet kommer även då. Då kan du i alla fall veta om det är headsetet eller telefonen som är problemet

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men vad händer om du inte parar om enheterna utan i stället startar om BT på telefonen innan du slår på headsetet ?

Har testat det med, och alla andra möjliga kombinationer av att starta om Bluetooth och enheter i olika ordning...

Skrivet av Samsung-Daniel:

Det är inte omöjligt att det är pga att den är rootad och att unroota kanske kan lösa problemet. Det är dock väldigt svårt att säga vad det kan vara som är fel när en enhet är rootad. Detta eftersom att Samsung själva inte har den insikten i enheten, som de hade haft om den inte var rootad. Om du har en annan telefon så kan testa använda ditt headset mot den, för att se om problemet kommer även då. Då kan du i alla fall veta om det är headsetet eller telefonen som är problemet

//Daniel

Har ingen annan fungerande telefon tyvärr, men jag har ändå tänkt att uppdatera telefonen till nyare LineageOS när jag får tid. Då kan jag ju se om det löser sig.

Om någon annan som läser det här upplever samma problem så får ni gärna skriva ett inlägg i den här tråden, så kanske vi i bästa fall kan lägga ihop ett och ett.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Har testat det med, och alla andra möjliga kombinationer av att starta om Bluetooth och enheter i olika ordning...

Har ingen annan fungerande telefon tyvärr, men jag har ändå tänkt att uppdatera telefonen till nyare LineageOS när jag får tid. Då kan jag ju se om det löser sig.

Om någon annan som läser det här upplever samma problem så får ni gärna skriva ett inlägg i den här tråden, så kanske vi i bästa fall kan lägga ihop ett och ett.

Har du nått annat med BT du kan koppla headsetet mot, dator, tv , smarthögtalare eller nått så kan du ju kolla om headsetet uppför sig som man kan förvänta sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du nått annat med BT du kan koppla headsetet mot, dator, tv , smarthögtalare eller nått så kan du ju kolla om headsetet uppför sig som man kan förvänta sig.

Med min dator upplever jag aldrig problemet, även om jag inte använder den lika ofta tillsammans med headset:et. Men jag har länge misstänkt att det är något lurt med telefonen, det har hänt att den spökat med ljudet andra sätt, t ex att jag inte har hört personen som ringer mig men de har hört mig, eller vice versa.

Visa signatur