Permalänk
Skrivet av Beginner:

Redigt irriterad över att jag fastnar för saker som går upp i rök.

Förhoppningsvis fastnar du inte i cigaretträsket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Det där låter ju helt befängt, ta bort matjorden? Allt mikroliv och maskar bor i matjorden, alven (lagret under matjorden) brukar klassas som död jord i jämförelse.

Maskrosor är ju ogräs, de växer överallt, men utan matjord tror jag inte de skulle bli särskilt glada. Gödar du inte gräset kommer ogräsen ta över med tiden, dvs. det löser sig självt.

ja, ängsblomster anses av många vara ogräs och trivs i mager jord men de kan också trivas även där det finns matjord. Man kan också välja andra blommande växter än de som kallas ängsblomster. Hos mig trivs de i alla fall, det är ganska mager jord kring huset. Maskrosor, ogräs eller inte, är ganska viktiga eftersom de blommar relativt tidigt och är populära hos insekterna, så jag tar inte bort dem.

Blomsterängarna drar till sig även fjärilar. Det har jag inte sett på många år men nu finns de i omgivningarna igen.

Permalänk
Medlem

Ja det är så jag lärt mej också. Ängsblommor ska inte ha matjord. Men utan gödsel blir det magert så småningom. Man klipper ju gräsmattan och gräsklippet hamnar under bärbuskarna där det gör nytta. Då försvinner näringen efterhand. Men nu är det knepigt att klippa för man får ju kryssa mellan blommorna.

Permalänk
Avstängd

När är början på gubbålder? Känner mig inte som gubbe, här kommer lite gnäll ändå. Många plockar inte ihop när dom käkat färdigt, dom lämnar all skit på bordet, finns bara ett par steg bort brickställ, snabbt och enkelt att bara sätta all skit på brickan och ställa i brickstället, men nej då lämna all skit på bordet och dra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Ja det är så jag lärt mej också. Ängsblommor ska inte ha matjord. Men utan gödsel blir det magert så småningom. Man klipper ju gräsmattan och gräsklippet hamnar under bärbuskarna där det gör nytta. Då försvinner näringen efterhand. Men nu är det knepigt att klippa för man får ju kryssa mellan blommorna.

Så man klipper gräset på våren, låter det växa med ängsblommorna under sommaren och klipper gräset (och ängsblomstren) på hösten. Då kommer även rätt sorts gräs växa tillsammans med ängsblomstren

Vi hade på vår mark en gammal åker som inte dög att odla på eftersom det var mager sandjord. Först blev det en äng i några år innan tallarna tog över. Sen sålde vi tallarna som virke och då blev det äng igen, helt av sig själv men när vi styckade av och sålde den delen av marken gjorde den nya ägaren (naturligtvis?) om alltihopa, planade ut marken, lade på jord och odlade fram en gräsmatta som hölls kortklippt hela tiden så att inga blommor kunde överleva på den. Stolt som en tupp över gräsmattan, klagande hela tiden på att vi inte höll våra gräsmattor lika fina.
"En skam för hela trakten", sa han, "bara ogräs, insekter och ohyra". Visst, hos oss trivdes insekter och fåglar men hos honom var det bara "fin gräsmatta" och i övrigt dött utom i några rabatter utmed husväggen. Vi hade också blommor i rabatter men även blommande buskar, träd och annat. 3 sorters päron, 3 sorters äpplen, körsbär, hallon, röda och svarta vinbär, plommon och en massa grönsaker. Och fullt med liv!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av serafim:

Och fullt med liv!

Inspirerande att se Bonderøvens projekt i Hjørring.
https://www.natursidan.se/nyheter/hur-mycket-natur-kan-skapas...

Permalänk

Typiskt gubbgnäll, eller inverterat gubbgnäll (beroende på ståndpunkt)... varför är TV4s ekonominyheter kortare än Sporteninslagen? Borde inte samhällsinformation kring ekonomi, jobb och finans ha mer plats än.... jaga boll? Sporten har ett existensberättigande, men är fördelningen rätt? Nåväl, slut på gubbgnället.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delarium.:

Typiskt gubbgnäll, eller inverterat gubbgnäll (beroende på ståndpunkt)... varför är TV4s ekonominyheter kortare än Sporteninslagen? Borde inte samhällsinformation kring ekonomi, jobb och finans ha mer plats än.... jaga boll? Sporten har ett existensberättigande, men är fördelningen rätt? Nåväl, slut på gubbgnället.

Det är givetvis viktigare att veta om Zlatan ska spela boll eller inte nästa vecka mot vad som händer med ekonomin i världen
Jag är helt med dig och anser att ekonomi är hundra gånger viktigare än sport.
SVT har väl till och med lagt ner sitt A Aktuellt så där finns inga ekonominyheter alls längre. Kan ha kommit tillbaka då det var länge sen jag kollade på nyheter på TV.

Nytt gnäll eller ett gammalt med ny information. Jag har bytt kök och givetvis så saknas det en ugn just nu men som tur är så hade jag beställt två där jag iallafall fått den ena så sitter inte i skiten. Men köksleverantören hade pratat med Siemens och tydligen har Porsche beställt 1000 stycken av deras diskmaskiner för att plocka halvledarna ur maskinen och kunna leverera sin Porsche Vad de sen gör med alla diskmaskiner är oklart men kanske blir det någon drive snart, köp en porsche och få en nästan fungerande diskmaskin på köpet
Snacka om att det är något som är fel i vår värld och hoppas verkligen att halvledarbristen snart löser sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Dagens gubbgnäll:

Folk på gymmet som alternerar mellan två maskiner när de tränar. Det får till följd att de blockerar två maskiner på samma gång istället för bara en. Jäkla oskick!

"Ja men du kan ju hoppa in emellan!"

Jaha, och ställa om maskinen igen för varje set, byta till stång istället för handtagen du kör med för latsdrag osv? Tar tid och kommer helt ur rytm då. Hur vore det om folk är mindre självcentrerade istället och tänker mer på omgivningen.

För mycket begärt? Jag tycker då inte det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Dagens gubbgnäll:

Folk på gymmet som alternerar mellan två maskiner när de tränar. Det får till följd att de blockerar två maskiner på samma gång istället för bara en. Jäkla oskick!

"Ja men du kan ju hoppa in emellan!"

Jaha, och ställa om maskinen igen för varje set, byta till stång istället för handtagen du kör med för latsdrag osv? Tar tid och kommer helt ur rytm då. Hur vore det om folk är mindre självcentrerade istället och tänker mer på omgivningen.

För mycket begärt? Jag tycker då inte det.

Du får skaffa dig ett eget gym hemma så slipper du de andra nötterna och du får göra precis som du vill.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Dagens gubbgnäll:

Folk på gymmet som alternerar mellan två maskiner när de tränar. Det får till följd att de blockerar två maskiner på samma gång istället för bara en. Jäkla oskick!

"Ja men du kan ju hoppa in emellan!"

Jaha, och ställa om maskinen igen för varje set, byta till stång istället för handtagen du kör med för latsdrag osv? Tar tid och kommer helt ur rytm då. Hur vore det om folk är mindre självcentrerade istället och tänker mer på omgivningen.

För mycket begärt? Jag tycker då inte det.

Då har jag större problem med dom som sitter och trycker på mobilen större delen av tiden , sedan är det tveksamt om den som använder två maskiner är mer i vägen än den som använder en , om man alternerar så kan det bli effektivare över tid och totala tiden i maskin minska.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Inspirerande att se Bonderøvens projekt i Hjørring.
https://www.natursidan.se/nyheter/hur-mycket-natur-kan-skapas...

Om du missat det så sändes precis serien om det på SVT, finns att se på Play: https://www.svtplay.se/ge-oss-naturen-tillbaka

Tycker det är riktigt intressant hur vi har lärt oss att en kortklippt gräsmatta är "fin" medans en blomstrande och halvt vildvuxen trädgård är "ful/ovårdad" när det egentligen borde vara tvärtom. Uttrycket "gräsöken" är något jag absolut kommer lägga på minnet.

Permalänk
Inaktiv

Det lär dyka upp här snart ändå så jag kan lika gärna ta täten. 8 års fängelse för ett polismord, det är en total skam.

Jag brukar generellt sett inte förespråka längre straff då jag inte tror det hjälper i längden. Men att ge 8 års fängelse för mord där man tagit ett helt liv är inget annat än ett slag i ansiktet på de anhöriga och den mördade, och hela samhället.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon134512:

Det lär dyka upp här snart ändå så jag kan lika gärna ta täten. 8 års fängelse för ett polismord, det är en total skam.

Det aktualiserar debatten om straffreducering. Den dömde är bara 17 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det lär dyka upp här snart ändå så jag kan lika gärna ta täten. 8 års fängelse för ett polismord, det är en total skam.

Jag brukar generellt sett inte förespråka längre straff då jag inte tror det hjälper i längden. Men att ge 8 års fängelse för mord där man tagit ett helt liv är inget annat än ett slag i ansiktet på de anhöriga och den mördade, och hela samhället.

Kan nog hålla med men det är ändå förvånande mycket med tanke på hur lagen för närvarande ser ut och gärningspersonens ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det lär dyka upp här snart ändå så jag kan lika gärna ta täten. 8 års fängelse för ett polismord, det är en total skam.

Jag brukar generellt sett inte förespråka längre straff då jag inte tror det hjälper i längden. Men att ge 8 års fängelse för mord där man tagit ett helt liv är inget annat än ett slag i ansiktet på de anhöriga och den mördade, och hela samhället.

Till saken hör förstås att det inte går att fastslå att uppsåtet var att skjuta just en polis - en del talar nog snarare för motsatsen - och att han var minderårig, men dock straffmyndig. Det är ingen idé att vara grinig på domen som sådan, utan i så fall är det en politisk fråga kring hur unga brottslingar ska dömas. Åtta år är nog rätt lång tid med tanke på åldern, som det ser ut idag. Problemet är väl att systemet inte är anpassat för att så unga har hunnit bli så pass kriminellt involverade som är fallet på sina håll idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Till saken hör förstås att det inte går att fastslå att uppsåtet var att skjuta just en polis - en del talar nog snarare för motsatsen - och att han var minderårig, men dock straffmyndig. Det är ingen idé att vara grinig på domen som sådan, utan i så fall är det en politisk fråga kring hur unga brottslingar ska dömas. Åtta år är nog rätt lång tid med tanke på åldern, som det ser ut idag. Problemet är väl att systemet inte är anpassat för att så unga har hunnit bli så pass kriminellt involverade som är fallet på sina håll idag.

Jag tror absolut på att det inte kanske var meningen att skjuta en polis specifikt. Jag menar dock att det är irrelevant. Oavsett vem man skjutit är 8 års fängelse för att ha tagit ett helt liv skamligt. 8 år kan säkert ses som en lång tid med dagens lagstiftning, jag anser dock det inte vara mer rätt för det. Det sista du säger om systemet inte är anpassat tror jag du har helt rätt i.

Permalänk
Medlem

Alltså måste bara gnälla av mig lite här. Så jävla trött på att vuxna människor inte kan ta lite samhällsansvar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ytterligare-drygt-5000-sve...

Vi har vaccin på plats. Ändå sitter folk på sociala medier och gnäller som fan om fascism, detox för vaccin, bla bla bla. Det här med vaccin har ju tidigare betraktats som en självklarhet och en medicinsk framgång som räddat livet på miljoner människor över hela världen. Nu verkar folk tro på ena idiotteorin efter den andra? Bill Gates med mikrochips lixom? Jag blir så trött på detta. Nu ökar smittspridningen igen vilket leder till fler sjuka, högre belastning på vården och dess personal osv helt i onödan. Sjukt ju. Obegripligt att det ska anses kontroversiellt att man ska skydda sig själv och sina nära och kära och inte minst minska belastningen på sjukvården och dess personal.

Permalänk
Medlem

Håller med. Hörde vad en IVA plats kostar per dygn. Det var så mycket så jag kan ha fel. Därför ger jag ingen siffra. Men när ovaccinerade hamnar på IVA borde dom betala själva. Nu vill moderaterna ha vaccinpass till krogen. Det tycker jag är utmärkt bra. Det kan få en del att ta sprutan. Själv är jag vänsterextremist men som dom säger: "även en blind höna kan hitta ett korn".

Permalänk
Lego Master
Skrivet av stigw:

Håller med. Hörde vad en IVA plats kostar per dygn. Det var så mycket så jag kan ha fel. Därför ger jag ingen siffra. Men när ovaccinerade hamnar på IVA borde dom betala själva. Nu vill moderaterna ha vaccinpass till krogen. Det tycker jag är utmärkt bra. Det kan få en del att ta sprutan. Själv är jag vänsterextremist men som dom säger: "även en blind höna kan hitta ett korn".

Jag förstår frustrationen, och jag håller väl med till viss del. Men var slutar det? Ska rökare betala för lungcancervården? Ska överviktiga betala för sin gastric bypass? Antingen har vi allmän sjukvård, eller så har vi det inte. Inget mellanting där välfärdssjukdomar ursäktas, men fullt botbara sjukdomar inte gör det. Nån som inte kan vaccineras av olika skäl, hur ska det kontrolleras och vägas? Är du inte vaccinerad så är du inte, eller hur?

Det är en slippery slope som bara slutar i helt vansinniga antaganden och åtgärder.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Jag förstår frustrationen, och jag håller väl med till viss del. Men var slutar det? Ska rökare betala för lungcancervården? Ska överviktiga betala för sin gastric bypass? Antingen har vi allmän sjukvård, eller så har vi det inte. Inget mellanting där välfärdssjukdomar ursäktas, men fullt botbara sjukdomar inte gör det. Nån som inte kan vaccineras av olika skäl, hur ska det kontrolleras och vägas? Är du inte vaccinerad så är du inte, eller hur?

Det är en slippery slope som bara slutar i helt vansinniga antaganden och åtgärder.

Jag håller med om att det inte går att villkora vård på det sättet, väldigt många sjukdomar och annat som kräver vård beror ju någonstans på individens agerande oavsett om det handlar om missbruk av exempelvis tobak eller alkohol, vårdslös körning, hård träning, stillasittande, stress och så vidare. Men att börja begränsa vissa rättigheter för de som väljer att inte vaccinera sig tycker jag inte är så konstigt. Jag vet inte om Österrike har valt rätt spår men vi skulle kunna vara lite mer åt det hållet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag förstår frustrationen, och jag håller väl med till viss del. Men var slutar det? Ska rökare betala för lungcancervården? Ska överviktiga betala för sin gastric bypass? Antingen har vi allmän sjukvård, eller så har vi det inte. Inget mellanting där välfärdssjukdomar ursäktas, men fullt botbara sjukdomar inte gör det. Nån som inte kan vaccineras av olika skäl, hur ska det kontrolleras och vägas? Är du inte vaccinerad så är du inte, eller hur?

Det är en slippery slope som bara slutar i helt vansinniga antaganden och åtgärder.

Tycker det är enkelt egentligen. Finns det människor som av olika anledningar är överkänsliga ska dessa såklart få läkarintyg för detta precis som i vilket annan sjukdomssituation som helst. Det är inte dessa människor som jag är trött på utan idioterna som sitter och följer ena idiotiska teorin efter den andra på faccebook. Handlar faktiskt om att rädda liv här och framför allt se till att ha en vårdpersonal som faktiskt orkar gå till jobbet även efter corona.

Permalänk
Medlem

Ang kostnaden för IVA, hittade detta. Listar 40k per dygn som kostnad. Mkt material, plats, personal etc.

https://www.phoenix.nu/vad-ar-kostnaden-for-intensivvard-per-...

Dyrt minst sagt och helt onödiga kostnader för ovaccinerade.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MrM3:

Tycker det är enkelt egentligen. Finns det människor som av olika anledningar är överkänsliga ska dessa såklart få läkarintyg för detta precis som i vilket annan sjukdomssituation som helst. Det är inte dessa människor som jag är trött på utan idioterna som sitter och följer ena idiotiska teorin efter den andra på faccebook. Handlar faktiskt om att rädda liv här och framför allt se till att ha en vårdpersonal som faktiskt orkar gå till jobbet även efter corona.

I den här specifika situationen känns det självklart, ja. Men hur skriver man lagar som stöder detta, tar höjd för kommande pandemier, utan att vid första bästa tillfälle feltolkas av en illvillig regering och användas mot folk som den aldrig var tänkt att täcka?
Och hur skulle det se ut? Ska vaccination lagstiftas om, eller ska den allmänna sjukvården donas om så att den kan avvisa vårdsökande enligt en lista över "insert random villkor"? Båda dessa är vansinnigt dåliga idéer, åtminstone om vi vill fortsätta ha ett rimligt fritt och öppet samhälle. Vården ska inte ta beslut om vem som ska räddas eller inte på politiska och ideologiska grunder (triage är en annan femma).
Och om vaccination ska lagstiftas om, hur ser vi till att den hålls uppdaterat snabbt nog när nya vaccin och/eller överkänsliga tillstånd uppdagas? Tänk dig en situation där en mamma tvingas vaccinera sina barn trots att de har en ny form av överkänslighet som ännu inte listas som "okej" för att slippa vaccinet?
Vi vet redan att läkemedelsverket inte direkt är världens snabbaste på att godkänna nya läkemedel.

Jag fattar frustrationen. Och jag tycker det är rimligt att ställa krav. Men det här är inte rätt sätt att göra det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Dagens gubbgnäll:

Folk på gymmet som alternerar mellan två maskiner när de tränar. Det får till följd att de blockerar två maskiner på samma gång istället för bara en. Jäkla oskick!

"Ja men du kan ju hoppa in emellan!"

Jaha, och ställa om maskinen igen för varje set, byta till stång istället för handtagen du kör med för latsdrag osv? Tar tid och kommer helt ur rytm då. Hur vore det om folk är mindre självcentrerade istället och tänker mer på omgivningen.

För mycket begärt? Jag tycker då inte det.

This. Fyfan vad jag stör mig på någon som ska "leka" Arnold och köra flera maskiner samtidigt, funderat flera gånger på att säga till i receptionen.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

"En skam för hela trakten", sa han, "bara ogräs, insekter och ohyra". Visst, hos oss trivdes insekter och fåglar men hos honom var det bara "fin gräsmatta" och i övrigt dött utom i några rabatter utmed husväggen.

Undrar lite hur grannarna till mina föräldrars sommarstuga tycker om att de också kör en del av sin trädgård som helt ovårdad äng. Personligen vill jag likt de ha lite mer "natur" kring stugan snarare än en steril tråkig gräsmatta, som både de och jag har nog av hemma. Kan tänka att man har lite olika perspektiv på det om det är permanentboende vs sommarstuga

Fast om jag ska vara ärlig hade jag definitivt velat se mer ängar även inne i städer också...

Skrivet av Shudnawz:

Jag förstår frustrationen, och jag håller väl med till viss del. Men var slutar det? Ska rökare betala för lungcancervården? Ska överviktiga betala för sin gastric bypass? Antingen har vi allmän sjukvård, eller så har vi det inte. Inget mellanting där välfärdssjukdomar ursäktas, men fullt botbara sjukdomar inte gör det. Nån som inte kan vaccineras av olika skäl, hur ska det kontrolleras och vägas? Är du inte vaccinerad så är du inte, eller hur?

Det är en slippery slope som bara slutar i helt vansinniga antaganden och åtgärder.

Rökare betalar väl redan indirekt för behandling av deras försämrade hälsa i förväg i form av skatt på cigaretter? Tänker iaf att det är en stor del av motivationen för dylika skatter, utöver att bara försöka få folk att sluta utan att ta förbjuda det helt. Danmark har väl sockerskatt, inte orimligt att det på samma sätt kan länkas till behandling för övervikt (eller dålig tandhygien) utöver just att försöka minska konsumptionen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I den här specifika situationen känns det självklart, ja. Men hur skriver man lagar som stöder detta, tar höjd för kommande pandemier, utan att vid första bästa tillfälle feltolkas av en illvillig regering och användas mot folk som den aldrig var tänkt att täcka?
Och hur skulle det se ut? Ska vaccination lagstiftas om, eller ska den allmänna sjukvården donas om så att den kan avvisa vårdsökande enligt en lista över "insert random villkor"? Båda dessa är vansinnigt dåliga idéer, åtminstone om vi vill fortsätta ha ett rimligt fritt och öppet samhälle. Vården ska inte ta beslut om vem som ska räddas eller inte på politiska och ideologiska grunder (triage är en annan femma).
Och om vaccination ska lagstiftas om, hur ser vi till att den hålls uppdaterat snabbt nog när nya vaccin och/eller överkänsliga tillstånd uppdagas? Tänk dig en situation där en mamma tvingas vaccinera sina barn trots att de har en ny form av överkänslighet som ännu inte listas som "okej" för att slippa vaccinet?
Vi vet redan att läkemedelsverket inte direkt är världens snabbaste på att godkänna nya läkemedel.

Jag fattar frustrationen. Och jag tycker det är rimligt att ställa krav. Men det här är inte rätt sätt att göra det.

Vad är rätt sätt att göra det då enligt dig? Vore intressant att veta om inte annat för att man kanske skulle kunna få lite fler argument för att försöka nå fram till den här gruppen som vägrar vaccinera sig. Frivillig vaccinering har samhället försökt med rätt länge nu och det funkar inte. Uppenbarligen funkar inte vetenskapliga argument/fakta/information heller. Känns som någon form av tvång är sista utvägen att gå om du inte sitter på någon form av mirakelargument här.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MrM3:

Vad är rätt sätt att göra det då enligt dig? Vore intressant att veta om inte annat för att man kanske skulle kunna få lite fler argument för att försöka nå fram till den här gruppen som vägrar vaccinera sig. Frivillig vaccinering har samhället försökt med rätt länge nu och det funkar inte. Uppenbarligen funkar inte vetenskapliga argument/fakta/information heller. Känns som någon form av tvång är sista utvägen att gå om du inte sitter på någon form av mirakelargument här.

Jag vet inte, jag har inga konkreta svar. Jag tror att vi sitter i skiten för att vi har tillåtit folk att bli faktaresistenta och inte längre ser till det allmännas bästa. Om vi inte vill banka förnuft i folk (det brukar gå sådär ändå) så är vi där vi är. Folk kommer dö, för att några vägrar ta ansvar för varandra. Och ansvarstagande kan du inte lagstifta fram, det är nåt som måste uppfostras till.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det lär dyka upp här snart ändå så jag kan lika gärna ta täten. 8 års fängelse för ett polismord, det är en total skam.

Jag brukar generellt sett inte förespråka längre straff då jag inte tror det hjälper i längden. Men att ge 8 års fängelse för mord där man tagit ett helt liv är inget annat än ett slag i ansiktet på de anhöriga och den mördade, och hela samhället.

Första jag tänkte på när jag såg tråden också, 8år för mord, 3 fall av mordförsök och grovt vapenbrott. Det borde ju vara minst 20år?
Förbannade rättssystem.

Sen måste jag ge en känga till alla jävla rökare som absolut måste röka precis vid snurrdörren på Ica. Ska det va så jävla svårt att röka någonstans där jag slipper dra i mej röken och framförallt känna lukten.

Sådär, nu känner jag mig 10år yngre. Tack för ordet.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrM3:

Vad är rätt sätt att göra det då enligt dig? Vore intressant att veta om inte annat för att man kanske skulle kunna få lite fler argument för att försöka nå fram till den här gruppen som vägrar vaccinera sig. Frivillig vaccinering har samhället försökt med rätt länge nu och det funkar inte. Uppenbarligen funkar inte vetenskapliga argument/fakta/information heller. Känns som någon form av tvång är sista utvägen att gå om du inte sitter på någon form av mirakelargument här.

Hade detta covid vaccinet varit ett traditionellt "vaccin som i vaccin" så hade vi inte haft ett problem nu.. Om man ser på svininfluensan när man nådde 75 eller 80% av befolkningen så uppstod gruppimmunitet och spridningen i samhället slutade.
I början när de prata om detta covid så pratade de om att när viss del av befolkningen är vaccinerad så får vi gruppimmunitet och vi kan återgå till ett normalt samhälle.
Nu med facit i handen där 81,9% av befolkningen fått minst två doser så har vi en ny spridningsvåg och de som är fullvaccinerade rekommenderas att testa sig för covid om de har symptom.. Så vi kan inte uppnå immunitet eftersom man blir sjuk även som vaccinerad.
Detta vaccin är inte ett vaccin det är en bromsmedicin, för att man inte ska bli lika sjuk.
Tyvärr tror folk att när de är vaccinerade så kan de leva som pandemin inte fanns och vi får då en ökad samhällssmitta

Hela befolkningen går inte vaccinera då vissa inte ska ta vaccinet.. Nu har de forskat fram en annan cocktail som de ska kunna ge till de grupper som inte kan ta vaccinet.. Sedan hur länge det tar osv, det återstår att se.
Men covid kommer vi få acceptera att leva med när vi ska ha ett öppet samhälle före att stoppa spridningen.