Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Det kunde hända förr i MacOS iaf.
Har inte kört det på några år så vet inte om det fortfarande kan hända.

Är du säker på att du inte har något öppet?
Räcker ju att du har ett utforskarfönster som visar minnet för att få det felet.

Okej.. Jag har 20minuters erfarenhet av MacOS när jag hjälpte min syster att aktivera stödet för NTFS för extrena minnen o diskar för ca 8år sedan. Så därför undrade jag från er som använder Mac

Jaa, jag är säker Det är windows bakgrundstjänster som är boven i dramat när man ansluter en disk med NTFS filsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Hm, det djävulstyget har ivartfall inte spritt sig hit än; stöter inte på det i min vardag...

Om du bor i Göteborg och inte har stött på folk som säger "då va", eventuellt med tillbehör, så måste du vara döv.

https://www.riksteatern.se/forening/riksteaterforeningen-i-sk...

Notera namnet på föreställningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nytt gnäll, varför ska man behöva betala 800kr fr en flaska rött till maten på restaurangen? Man beställer in två grillade biffar med pommes och bea och en flaska rött, vinet står då för 60% av notan. Lite tråkigt att vi ska ha det på detta sätt.

Hade gärna gått ut lite oftare om drickat var lite billigare. Kanske hade man druckit lite mer om man inte behövde bli barskrapad bara för att en whiskey efter maten hade varit gott.

Vilket vin beställde du in till "biffar med pommes och bea"? Jag visste inte att Lion Bar satt på buteljer för 800kr.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vilket vin beställde du in till "biffar med pommes och bea"? Jag visste inte att Lion Bar satt på buteljer för 800kr.

Lite fånigt inlägg...

https://www.tennstopet.se/meny

"Steak Frites Svensk hängmörad biff med Tomatsallad, bearnaisesås och pommes frites 336:-"

Jag lovar att det inte är en filial till Lion Bar, även om ovanstående är snäppet dyrare än de aktuella biffarna. Å andra sidan är det i Stockholm och biffen är svensk. Sedan kanske jag inte hade valt just det från den meny, men det är en annan sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Vilket vin beställde du in till "biffar med pommes och bea"? Jag visste inte att Lion Bar satt på buteljer för 800kr.

Var inte på Lion Bar.
Beställde en flaska 2018 PARIGI NEBBIOLO D ́ALBA DOC
Mauro Sebaste (Nebbiolo) Piemonte, ITA

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Var inte på Lion Bar.
Beställde en flaska 2018 PARIGI NEBBIOLO D ́ALBA DOC
Mauro Sebaste (Nebbiolo) Piemonte, ITA

Ojdå! Är det vanligt med mer än 3 ggr systembolagspriset på vin på resturang? Det är ju inte ett av de dyraste Piemontevinerna, snarare i det nedre intervallet.

Konstigt förresten att Piemonte har så många verkligt högklassiga viner. Det är ju ett rätt regnigt område, i stort sett med en öppning mot Medelhavet och i övrigt omgivet av Alperna. I mitt tycke några av de bästa röda vinerna i Europa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Ojdå! Är det vanligt med mer än 3 ggr systembolagspriset på vin på resturang? Det är ju inte ett av de dyraste Piemontevinerna, snarare i det nedre intervallet.

Konstigt förresten att Piemonte har så många verkligt högklassiga viner. Det är ju ett rätt regnigt område, i stort sett med en öppning mot Medelhavet och i övrigt omgivet av Alperna. I mitt tycke några av de bästa röda vinerna i Europa.

Jag skulle säga att tre gånger systempriserna är i lägsta laget på svenska restauranger. Kan vara både fyra och fem gånger också på billigare viner.
Trist att det måste vara så för går jag på restaurang så vill man givetvis njuta av ett gott rött vin också.
Vinet i fråga var riktigt gott men det förstör lite när det måste vara så sabla dyrt. Samma sak gäller väl egentligen all alkohol på krogen. Öl och sprit är väl samma sak som vin.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Jag skulle säga att tre gånger systempriserna är i lägsta laget på svenska restauranger. Kan vara både fyra och fem gånger också på billigare viner.
Trist att det måste vara så för går jag på restaurang så vill man givetvis njuta av ett gott rött vin också.
Vinet i fråga var riktigt gott men det förstör lite när det måste vara så sabla dyrt. Samma sak gäller väl egentligen all alkohol på krogen. Öl och sprit är väl samma sak som vin.

Ja spritpriserna i Storstan snittar väl 14:-/cl (980:- för en 70cl)
Prissättningen är fri, betalar folk 400:- för en flaska rödvin på krogen så kostar den 400:- på krogen, även om bolagspriset är 89:-

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tyvärr har LinkedIn blivit ett tillhåll för fler och fler kvinnor och många av dessa tycks leva på likes. Dessutom så älskar de att gilla alla andra kvinnors inlägg också så skiten dyker upp oftare och oftare.
Fler och fler inlägg som borde finnas på facebbok kommer även in på LinkedIn.

Jag vill inte dra alla kvinnor över en kam och även en del män gör dessa menlösa inlägg. Tyvärr är vår värld just nu uppbyggd av PK och likes där folk bara måste gilla för att inte någon ska tro att de står på fel sida.

Du verkar inte gilla kvinnor. Flera gånger nu där du raljerar över kvinnor och deras beteende. Kul för din sambo. Eller det är kanske en han?
Som motvikt så tycker jag det är fler män som skriver på linkedin om en massa onödigt dravel, män som kör som idioter och män som slåss och skriker.

Dock har jag märkt att flera kvinnor kör lika fort och dåligt som många män. Hmm kanske inte är så stor skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Du verkar inte gilla kvinnor. Flera gånger nu där du raljerar över kvinnor och deras beteende. Kul för din sambo. Eller det är kanske en han?
Som motvikt så tycker jag det är fler män som skriver på linkedin om en massa onödigt dravel, män som kör som idioter och män som slåss och skriker.

Dock har jag märkt att flera kvinnor kör lika fort och dåligt som många män. Hmm kanske inte är så stor skillnad.

Har absolut inget emot kvinnor och är tillsammans med en kvinna, som info.
Det är absolut inte bara kvinnor som skriver facebookdynga på linkedin men de mesta som kommer upp hos mig kommer från den delen av mina kontakter.
Då en del av dessa är rekryterare och andra bra kontakter så vill jag heller inte radera dem.

Därför jag inte hoppat på några andra sociala plattformar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Ja spritpriserna i Storstan snittar väl 14:-/cl (980:- för en 70cl)
Prissättningen är fri, betalar folk 400:- för en flaska rödvin på krogen så kostar den 400:- på krogen, även om bolagspriset är 89:-

Absolut är det så men tyvärr har man inte så mycket val om man nu vill gå ut och äta då och då. Givetvis går det att dricka ett glas vatten och ta det billigaste på menyn men då kan jag lika bra slänga ihop makaroner och korv hemma.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Sortera saker efter RELEVANS!!!!!

VA FAN ÄR DET FÖR JÄVLA DUMHETER??

Det görs på tex Fejan och även här på Sweclockers i marknaden.

Ingen dator vet väl vad jag tycker är relevant.

😖😠😡😤😤😤😤😤

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ojdå! Är det vanligt med mer än 3 ggr systembolagspriset på vin på resturang? Det är ju inte ett av de dyraste Piemontevinerna, snarare i det nedre intervallet.

Konstigt förresten att Piemonte har så många verkligt högklassiga viner. Det är ju ett rätt regnigt område, i stort sett med en öppning mot Medelhavet och i övrigt omgivet av Alperna. I mitt tycke några av de bästa röda vinerna i Europa.

Ja det är absolut inte ovanligt. De är där resturangerna har marginaler. Om man ska se något positivt i eländet är att många ställen har helt ok "husets vin", vilket sällan är drickbart utomlands. Finare viner dricker man med fördel hemma tyvärr.

Inte så konstigt med Piemonte, just klimatet är väldigt bra för nebbiolo och barbera druvorna. Bourgogne i Frankrike har ju också ett ganska ruskigt klimat och trycker ju ur sig de "bästa" (mest eftertraktade/dyraste) vinerna i världen. Gillar du Piemonte så gillar du nog Bourgogne, men det senare är ju ofta överprisat så du måste nästan lägga det dubbla för att få likvärdig kvalitet här i sverige.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Ja det är absolut inte ovanligt. De är där resturangerna har marginaler. Om man ska se något positivt i eländet är att många ställen har helt ok "husets vin", vilket sällan är drickbart utomlands. Finare viner dricker man med fördel hemma tyvärr.

Inte så konstigt med Piemonte, just klimatet är väldigt bra för nebbiolo och barbera druvorna. Bourgogne i Frankrike har ju också ett ganska ruskigt klimat och trycker ju ur sig de "bästa" (mest eftertraktade/dyraste) vinerna i världen. Gillar du Piemonte så gillar du nog Bourgogne, men det senare är ju ofta överprisat så du måste nästan lägga det dubbla för att få likvärdig kvalitet här i sverige.

Jo, Beaune-vinerna är fantastiska. Var på resa i Bourgogne och hittade en del helt underbara viner i just Beaune. Bland annat hittade vi, utöver de otroliga röda vinerna, ett "Vin vierge", gjort på handplockade druvor som var mogna men inte fått färg. Smaklökarna fick sig en rejäl "tripp". Helt fantastiskt vitt vin som måste drickas innan det blivit 6 månader gammalt. På en annan resa, i Rehndalen, fick vi smaka ett liknande vin hos en lokal vinhandlare och när han frågade om vi smakat något ens i närheten av det vinet så svarade jag att "ja faktiskt, ett vin vierge från <glömt namnet på odlaren> i Beaune". Han suckade och sa att han hade hoppats att detta skulle vara det mest utsökta vi någonsin smakat men att han visste att hans vin inte nådde samma klass som det jag smakat i Beaune. Har tyvärr glömt namnen på vinerna (och odlarna), det är trots allt drygt 40 år sedan. Men smaken har jag inte glömt. Det sitter gömt i minnet, munnen vattnas när jag tänker på dem (och skriver om dem).

Felstaaavning
Permalänk
Medlem

FOLK SOM INTE SPOLAR PÅ TOALETTEN (sorry för caps).

Hur kan vuxna personer inte hitta spolknappen ? Vad är det för fel på folk egentligen?!
Varför håller de på så här? Är det bara inkompetenta eller är det missanpassade djur som pinkar något revir?
Jag undrar.

Besökte Ikea för några dagar sedan och 3 av 3 toaletter var ospolade(!) Någon form av rekord tror jag.

Lagom kul när när man måste slänga upp ungen som akut behöver göra sina behov, samtidigt som man måste förklara någorlunda sansat varför vuxna män inte hittar en knapp som till och med min 1åring klarar av att manövrera.... När man egentligen bara vill skrika rakt ut KOM TILLBAKA HIT DIN DJ*** ***** OCH SPOLA TOALETT-***** FÖR ********!

Jag blir vansinnig.... och trött! Urk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jo, Beaune-vinerna är fantastiska. Var på resa i Bourgogne och hittade en del helt underbara viner i just Beaune. Bland annat hittade vi, utöver de otroliga röda vinerna, ett "Vin vierge", gjort på handplockade druvor som var mogna men inte fått färg. Smaklökarna fick sig en rejäl "tripp". Helt fantastiskt vitt vin som måste drickas innan det blivit 6 månader gammalt. På en annan resa, i Rehndalen, fick vi smaka ett liknande vin hos en lokal vinhandlare och när han frågade om vi smakat något ens i närheten av det vinet så svarade jag att "ja faktiskt, ett vin vierge från <glömt namnet på odlaren> i Beaune". Han suckade och sa att han hade hoppats att detta skulle vara det mest utsökta vi någonsin smakat men att han visste att hans vin inte nådde samma klass som det jag smakat i Beaune. Har tyvärr glömt namnen på vinerna (och odlarna), det är trots allt drygt 40 år sedan. Men smaken har jag inte glömt. Det sitter gömt i minnet, munnen vattnas när jag tänker på dem (och skriver om dem).

Vad härligt med en annan Bourgogne fantast, det måste ha varit en fantastisk resa för 40 år sedan, jag är född för sent för att få uppleva det, men med en pappa från Bourgogne har jag tillbringat min beskärda del på gårdar där. Kan inte minnas att jag prövat Vin vierge men ska hålla utkik vid nästa resa, låter väldigt lovande. Tack för att du delar med dig!

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Vad härligt med en annan Bourgogne fantast, det måste ha varit en fantastisk resa för 40 år sedan, jag är född för sent för att få uppleva det, men med en pappa från Bourgogne har jag tillbringat min beskärda del på gårdar där. Kan inte minnas att jag prövat Vin vierge men ska hålla utkik vid nästa resa, låter väldigt lovande. Tack för att du delar med dig!

Jag minns att platsen var Beaune men minns som sagt inte odlaren och det kan ju hända saker på 40 år. Man kan ju hoppas i alla fall. Jag minns att vinkällaren i Tyskland där vi provade ett liknande vin låg i Kröv (Bernkastel-Wittlich i Rheinland-Pfalz) och då har jag fel om Rehndalen eftersom Kröv ligger vid Mosel. Jag hade bekanta i södra och östra Frankrike och vi gjorde flera resor till olika orter i Bourgogne men jag minns bäst Beaune, vinerna där var otroliga. Annars är jag inte lika begeistrad i franska röda viner. Dock hittade jag en del vita viner i Colmar-området som jag gillade och tyckte att de var väl så bra som de tyska vita vinerna.
När jag kom till Sverige från den resan hade jag 90 flaskor vin i bakluckan, mer än hälften var gåvor från olika odlare i Bourgogne. I tullen frågde de om jag hade något att förtulla och när jag svarade att jag hade en hel del vin som var presenter från odlare i Bourgogne så svarade tullkillen att "inte ska vi ta betalt för dina presenter, varsågod att åka". Jag är säker på att han hade satt i halsen om han sett hur mycket det var. Men allt är urdrucket för länge sen.
Att den här odlarens Vin Vierge skulle drickas innan det blivit 6 månader förklarade odlaren med att det efter c:a 6 månader "degenererade" till "ganska vanligt" vin (puisque après environ 6 mois il dégénère en un vin assez ordinaire), vad det nu skulle innebära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

FOLK SOM INTE SPOLAR PÅ TOALETTEN (sorry för caps).

Hur kan vuxna personer inte hitta spolknappen ? Vad är det för fel på folk egentligen?!
Varför håller de på så här? Är det bara inkompetenta eller är det missanpassade djur som pinkar något revir?
Jag undrar.

Besökte Ikea för några dagar sedan och 3 av 3 toaletter var ospolade(!) Någon form av rekord tror jag.

Lagom kul när när man måste slänga upp ungen som akut behöver göra sina behov, samtidigt som man måste förklara någorlunda sansat varför vuxna män inte hittar en knapp som till och med min 1åring klarar av att manövrera.... När man egentligen bara vill skrika rakt ut KOM TILLBAKA HIT DIN DJ*** ***** OCH SPOLA TOALETT-***** FÖR ********!

Jag blir vansinnig.... och trött! Urk.

Så äckligt ! Eller folk som inte vet varför det finns en toaborste i varje toalett..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll går till detta omhuldande, överbeskyddande och fullständigt barocka förmyndarsamhälle. Åkte, under veckan, på fladdermusvirus trots mina två sprutor. Hostar som Skalle-Per och inser att min hostmedicin, vars ynka 250ml jag fick ut för ett par år sedan, är på väg att ta slut. Ger mig idag på att försöka förnya receptet på distans. Jag blir, och nej, jag skämtar inte, på riktigt ombedd att komma in till min läkare och visa upp mig för receptförnyelse. "För din egen skull". Jaså du? Ska du ha ett fladdermushångel på det "för din egen skull", tänkte jag?

Blir väl till att ta ett gäng rediga scotches ikväll istället; så att man bedövar ned sig till lagom nivå av medvetslöshet. Det gillar ju därtill vår omhuldande stat; ty skatteintäkterna flödar tack vare alkoholskatten.

Hrmpf!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oggan:

Dagens gubbgnäll går till detta omhuldande, överbeskyddande och fullständigt barocka förmyndarsamhälle. Åkte, under veckan, på fladdermusvirus trots mina två sprutor. Hostar som Skalle-Per och inser att min hostmedicin, vars ynka 250ml jag fick ut för ett par år sedan, är på väg att ta slut. Ger mig idag på att försöka förnya receptet på distans. Jag blir, och nej, jag skämtar inte, på riktigt ombedd att komma in till min läkare och visa upp mig för receptförnyelse. "För din egen skull". Jaså du? Ska du ha ett fladdermushångel på det "för din egen skull", tänkte jag?

Blir väl till att ta ett gäng rediga scotches ikväll istället; så att man bedövar ned sig till lagom nivå av medvetslöshet. Det gillar ju därtill vår omhuldande stat; ty skatteintäkterna flödar tack vare alkoholskatten.

Hrmpf!

Bor du i en grotta?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Så äckligt ! Eller folk som inte vet varför det finns en toaborste i varje toalett..

Ja det här förstår jag inte.
Alla 50+ på kontoret pissar på sits/golv och lämnar alltid skit i hela holken.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Dagens gubbgnäll går till detta omhuldande, överbeskyddande och fullständigt barocka förmyndarsamhälle. Åkte, under veckan, på fladdermusvirus trots mina två sprutor. Hostar som Skalle-Per och inser att min hostmedicin, vars ynka 250ml jag fick ut för ett par år sedan, är på väg att ta slut. Ger mig idag på att försöka förnya receptet på distans. Jag blir, och nej, jag skämtar inte, på riktigt ombedd att komma in till min läkare och visa upp mig för receptförnyelse. "För din egen skull". Jaså du? Ska du ha ett fladdermushångel på det "för din egen skull", tänkte jag?

Blir väl till att ta ett gäng rediga scotches ikväll istället; så att man bedövar ned sig till lagom nivå av medvetslöshet. Det gillar ju därtill vår omhuldande stat; ty skatteintäkterna flödar tack vare alkoholskatten.

Hrmpf!


Man måste vara frisk för att orka ta striden med med vårdapparaten...
Nästan lite ironiskt. Ungefär som när 112 går ut och säger att man det är för många som ringer in. Har de ens förstått sitt updrag kan man fråga sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Bor du i en grotta?

Självfallet. Du är varmt välkommen om du håller avstånd. Whisky och vin finnes.

Trevlig helg önskar

Gubben oggan

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:


Man måste vara frisk för att orka ta striden med med vårdapparaten...
Nästan lite ironiskt. Ungefär som när 112 går ut och säger att man det är för många som ringer in. Har de ens förstått sitt updrag kan man fråga sig.

Fast när 112 gick ut och sa att för många ringer klagade de på att massor av samtalen var busringningar och annat trams som orsakade köer. De förstår nog sitt uppdrag alldeles perfekt men det gör tydligen inte allmänheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fast när 112 gick ut och sa att för många ringer klagade de på att massor av samtalen var busringningar och annat trams som orsakade köer. De förstår nog sitt uppdrag alldeles perfekt men det gör tydligen inte allmänheten.

Nja, de sa att många samtal var onödiga, vilket är ett mycket bredare begrepp än rena bus och tramssamtal även om dessa självklart förekommer.
Tex att folk borde ringt 11414, bör inte ringa om det bara luktar rök och inte ser eld, borde vända sig till 1177 m.m.

Men vi snackar fortfarande om att endast 1/3 av alla samtal är sådana som skulle kunna skett till ett annat nummer. Det borde finnas marginal för det.

Om folk i panik ska behöva känna någon skam för att slösa 112-tid så kommer det leda till att folk dör i onödan i ärenden där sekunder räknas. Det är ju inte till banken man ringer för att förhandla om bolånet. Min uppfattning är att alla som arbetar med blåljus hävdar att man hellre ska ringa än inte. Eftersom det år svårt i stundens hetta att avgöra hur akut ärendet är.

Jag ser dessa artiklar där det gnälls om bussamtal som en (des)informationkampanj för att 112 har svårt att leverera sitt uppdrag. Där samtalsköerna varit väldigt långa i perioder och personalomsättningen är hög enligt flera artiklar...

Permalänk
Inaktiv

Folk som skiter i att ta bort efter sig på snabbmatsrestaurang. Patetiskt och respektlöst

Permalänk
Inaktiv

Att SVT & SR som "oberoende" media först hyllar diverse gangsterrap & vill lyfta fram deras "livsstil" nu verkar förvånade när Einar skjutits.
Samhället går åt helt fel håll när kriminella pissluffare som rimmar dåligt till nått kasst beat lyfts fram som förebilder..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Folk som skiter i att ta bort efter sig på snabbmatsrestaurang. Patetiskt och respektlöst

Från en vinkel håller jag absolut med, det är ett skitjobb och vi behöver inte göra det värre liksom. Samtidigt borde ju snabbmatskedjorna ha resurserna att sköta detta, det är liksom inte så att det är särskilt billigt jämfört med en vanlig lunchrestaurang eller liknande.

Förra veckan blev det många uteluncher för mig exempelvis. Grym nylagad och hemgjord pasta köpte jag för 80 kronor. Käkade en god Pljeskavica för 90. En grym fisk för 130. Fina nylagade tacos för 130. Och en Fish and Chips för 90 på Hasselssons matlucka. Sen käkade jag på BK, det gick på runt 130 och då fick jag två slabbiga burgare med torrt bröd, barn som skrek runtomkring tillsammans med ett väldigt pipande från köket och den ytterst trevliga miljön med blanka och flottiga plastmöbler liksom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Från en vinkel håller jag absolut med, det är ett skitjobb och vi behöver inte göra det värre liksom. Samtidigt borde ju snabbmatskedjorna ha resurserna att sköta detta, det är liksom inte så att det är särskilt billigt jämfört med en vanlig lunchrestaurang eller liknande.

Förra veckan blev det många uteluncher för mig exempelvis. Grym nylagad och hemgjord pasta köpte jag för 80 kronor. Käkade en god Pljeskavica för 90. En grym fisk för 130. Fina nylagade tacos för 130. Och en Fish and Chips för 90 på Hasselssons matlucka. Sen käkade jag på BK, det gick på runt 130 och då fick jag två slabbiga burgare med torrt bröd, barn som skrek runtomkring tillsammans med ett väldigt pipande från köket och den ytterst trevliga miljön med blanka och flottiga plastmöbler liksom.

Jag tycker nog de brukar ha resurserna ändå, för personalen brukar ju gå och plocka bort det någorlunda snabbt. Jag anser att genom att gå in och beställa där accepterar man "villkoren" och upplägget att man plockar bort efter sig.

Och angående resten så håller jag helt och hållet med. Donkens app brukar ge menyer för 40-50 kr och då är det ju billigt men precis som du säger är det inte direkt motiverande att köpa BK för 100 kr+ när man kan få så mycket bättre mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Sådana där skräpord har väl alltid funnits (liksom gubbgnällare som irriterar sig på det, hehe); "typ" - vanligt bland 80-talister, eller "ba" - stockholmsskit som spridit sig över hela landet numera i och med den tilltagande 08fieringen av i princip alla visuella media.

Själv tycker jag att irritera sig på sånt är slöseri med energi - det är som när Plato klagade på att den tidens ungdom var oduglig och bara latade sig. Något man faktiskt kan störa sig på är alla som svarar på frågor genom att inleda med orden "nej men", och sedan någon slags undanflykt oftast, ifall frågan var kritiskt ämnad gentemot dem. Hörs ofta från politiker, byråkrater och andra makthavare, men jag har även hört journalister köra med den där inledningen - utrikeskorrespondenter till exempel som blir intervjuade i en nyhetssändning exempelvis.

Vilket satans otyg.

Måste hålla med. Såg (lyssnade mest) på nyheterna i morse och flera av reportrarna som rapporterade om mordet på rapparen Einár började varje mening med antingen "Ja, men" eller "Nej, men" och den kulturnyhetsperson som pratade om nämnde rappares "konstnärliga" gärning lyckades få in flera "ja, men" och "liksom" i samma mening.

Sjukt irriterande!

Vet inte om jag ska tacka för att du fått mig att uppmärksamma det här eftersom det bara gjort mig ännu mer irriterad på journalisters språkbruk, så nu är jag konstant förbannad när jag ser / lyssnar på nyheter.