Ny dator för bild & videoredigering, max 35k

Permalänk
Medlem

Ny dator för bild & videoredigering, max 35k

Hej,
Jag håller på att bygga en helt ny dator då min nuvarande snart är 10 år gammal och inte riktigt håller måttet längre.

Nya datorn kommer att användas till arbete med bild & videoredigering, spel kan förekomma men ytterst sällan. Fokus ligger på att kunna arbeta så felfritt som möjligt med stora filer i redigeringsprogram.

Vad tycker ni om detta bygge?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/b1f1ABR1m16qDDZJjhzRklMYRdc...

Tillsammans med detta grafikkort?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/x...

Är inte alls kunnig på datorer, så era åsikter behövs.

Tack på förhand

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Ska du jobba med video så skadar nog inte mer ram. 32GB är iofs en hel del men det tar slut fort när man redigerar video.

Viktigaste när man jobbar med bild och video är nog skärmen, att färgåtergivningen är så korrekt som möjligt, och det är där du ska lägga det största krutet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ska du jobba med video så skadar nog inte mer ram. 32GB är iofs en hel del men det tar slut fort när man redigerar video.

Viktigaste när man jobbar med bild och video är nog skärmen, att färgåtergivningen är så korrekt som möjligt, och det är där du ska lägga det största krutet.

Tack för snabbt svar
Jag ändrar till 64GB ram, så är jag säker på att det räcker.

Jag håller helt med dig ang. skärmar, jag har redan prioriterat dom. Jag har två relativt nya Eizo skärmar varav ena har inbyggt kalibreringsverktyg, bland det bästa köpet jag gjort!

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av slotte:

Hej,
Jag håller på att bygga en helt ny dator då min nuvarande snart är 10 år gammal och inte riktigt håller måttet längre.

Nya datorn kommer att användas till arbete med bild & videoredigering, spel kan förekomma men ytterst sällan. Fokus ligger på att kunna arbeta så felfritt som möjligt med stora filer i redigeringsprogram.

Vad tycker ni om detta bygge?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/b1f1ABR1m16qDDZJjhzRklMYRdc...

Tillsammans med detta grafikkort?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/x...

Är inte alls kunnig på datorer, så era åsikter behövs.

Tack på förhand

Några problem med ditt paket.

1. Kylaren är för klen för 5950X skulle säga att AIO är det bästa alternativet ifall du vill få full prestanda och montering från Inet.

2. Chassiet är inte det bästa för detta användings område då du ska belasta dator ganska hårt och behöver göra av dig med ca 400-500W värme vid full load du vill köra ett mesh chassi för att få bort värmen från chassiet.

3. Grafikkortet Nvidia är att fördera för produktivetet då det fungerar bättre över flera program AMD har inte lika bra support i vissa program.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Några problem med ditt paket.

1. Kylaren är för klen för 5950X skulle säga att AIO är det bästa alternativet ifall du vill få full prestanda och montering från Inet.

2. Chassiet är inte det bästa för detta användings område då du ska belasta dator ganska hårt och behöver göra av dig med ca 400-500W värme vid full load du vill köra ett mesh chassi för att få bort värmen från chassiet.

3. Grafikkortet Nvidia är att fördera för produktivetet då det fungerar bättre över flera program AMD har inte lika bra support i vissa program.

Hej,
Tack för hjälpen!

Jag har gjort några ändringar efter dina förslag.

1. Jag undviker helst vattenkylning, men jag bytte mot ett Noctua NH-D15 som jag har sett andra använda tillsammans med denna processor.
2. Bytte chassi till Fractal Design Meshify C.
3. Då håller jag utkik tills det dyker upp något likvärdigt Nvidia grafikkort istället.

Så här ser det ut just nu: https://www.webhallen.com/cart/333635,330746x2,236123,326491,...

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Det nyare Meshify 2 Compact ( Ungefär samma storlek som Meshify C ) har bättre luftflöde och
kostar bara 50kr mer hos Webhallen.
Den solida varianten finns dock inte i lager hos Webhallen för tillfället. Dom med glassida finns.

Bland andra Inet och NetOnNet däremot, har den solida varianten lager:

https://www.inet.se/produkt/6904694/fractal-design-meshify-2-...
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

3. Grafikkortet Nvidia är att fördera för produktivetet då det fungerar bättre över flera program AMD har inte lika bra support i vissa program.

Det där är en sanning med modifikation. I vissa applikationer är stödet bättre för Nvidia ja, men för andra spelar det faktiskt ingen större roll så mycket beror på vad man tänker använda. Det betyder dock inte att det är oanvändbart med AMD-GPU. Det betyder bara att det är något långsammare att utföra vissa operationer, i vissa applikationer.

Det är lite som att skrika att om man jobbar med musik kan man bara använda Atari, enbart för att de kom med inbyggt MIDI.

Så, utifrån vilka applikationer som kommer användas är det en bra idé att ta reda på fakta. I väldigt många fall fungerar det precis lika bra oavsett om det är en gpu från AMD eller Nvidia. I värsta fall tappar man lite prestanda i specifika fall men det blir inte oanvändbart med andra gpuer.

Detta sagt. Ska man jobba med detta professionellt så köper man inte en GeForce-GPU heller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Det nyare Meshify 2 Compact ( Ungefär samma storlek som Meshify C ) har bättre luftflöde och
kostar bara 50kr mer hos Webhallen.
Den solida varianten finns dock inte i lager hos Webhallen för tillfället. Dom med glassida finns.

Bland andra Inet och NetOnNet däremot, har den solida varianten lager:

https://www.inet.se/produkt/6904694/fractal-design-meshify-2-...
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

Hej,
Vad synd att den inte fanns i lager hos Webhallen, hade ju varit trevligt att ha den nya uppdaterade versionen med tanke på att prisskillnaden dessutom var så liten. Vill få allt ihopbyggt av Webhallen så jag valde ändå Meshify C. Men tack ändå!!

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det där är en sanning med modifikation. I vissa applikationer är stödet bättre för Nvidia ja, men för andra spelar det faktiskt ingen större roll så mycket beror på vad man tänker använda. Det betyder dock inte att det är oanvändbart med AMD-GPU. Det betyder bara att det är något långsammare att utföra vissa operationer, i vissa applikationer.

Det är lite som att skrika att om man jobbar med musik kan man bara använda Atari, enbart för att de kom med inbyggt MIDI.

Så, utifrån vilka applikationer som kommer användas är det en bra idé att ta reda på fakta. I väldigt många fall fungerar det precis lika bra oavsett om det är en gpu från AMD eller Nvidia. I värsta fall tappar man lite prestanda i specifika fall men det blir inte oanvändbart med andra gpuer.

Detta sagt. Ska man jobba med detta professionellt så köper man inte en GeForce-GPU heller.

Nej det är ingen sanning med modifikation jag skrev att Nvidia är att föredra och inte att AMD inte gick att använda. Supporten är helt enkelt bättre för CUDA + RTX än AMD just nu finns till och med program där AMD inte går att använda då stödet inte finns exempel är Octane Render och Redshift.

Prestandan är också bättre RTX 3080 Ti är en bättre produktivitet GPU än 6900XT även med prisskillnaden inräknad.

I program som för Prieme Pro, DaVinci Resolve Studio, Photoshop så är preteserar RTX 3070 ungefär likvärdigt som ett RTX 3090 enligt Puget

Falskt beror på vad man jobbar med helt enkelt för många program så är prestanda samma mellan Quadro och Geforce.

Quadro främsta styrka är stabilitet, support och certifierade drivrutiner men de flesta arbete behöver dock inte dessa funktioner speciellt mindre företag där inköps priset kan vara väldigt viktigt dock är Quadro bättre för större företag och företag där stabilitet är väldigt viktigt

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB