Permalänk
Medlem

Ljud till bil

Funderar på att uppgradera ljudet i min s80 -05. Den har den billigaste utrustningen, med 6st högtalare.

Tanken är att inget skall synnas, så ingen baslåda.

Till fram o bak dörrarna: koaxialhögtalare, pris ~60€paret
Förstärkare: soundigital sd800.4 evo 4.0
Hatthyllan: Ground Zero GZIW 165X, öppen lösning.

Jag tänkte serie koppla f. o b. dörrs högtalarna till en kanal.
Dom i hatthyllan får egen kanal med crossover på 80hz.

Tips på koaxialhögtalare? 3 eller 4 ohms?

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Funderar på att uppgradera ljudet i min s80 -05. Den har den billigaste utrustningen, med 6st högtalare.

Tanken är att inget skall synnas, så ingen baslåda.

Till fram o bak dörrarna: koaxialhögtalare, pris ~60€paret
Förstärkare: soundigital sd800.4 evo 4.0
Hatthyllan: Ground Zero GZIW 165X, öppen lösning.

Jag tänkte serie koppla f. o b. dörrs högtalarna till en kanal.
Dom i hatthyllan får egen kanal med crossover på 80hz.

Tips på koaxialhögtalare? 3 eller 4 ohms?

Nu vet jag inte tum på koaxialhögtalarna du vill ha till dina dörrar men gissar på något i stil med dessa?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Du får kanske inte bättre ljud än bilens originalhögtalare i den prisklassen du nämner. Du kanske skulle börja med dina bashögtalare först och bestämma om du behöver några nya dörrhögtalare. Något du skulle göra är att dämpa dina dörrar med typ Silent Coat så får du bättre förutsättningar för dörrhögtalarna som redan sitter där.

Varför vill du koppla ihop alla dörrhögtalare till en (tror du menar två) kanaler?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Samsung Sverige
Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Avstängd

Ersätta original högtalarna och ett slutsteg på det är allt helt meningslöst under 10 000kr

Visa signatur

Pro WS X570-ACE, 3900x, 64Gb DDR4, Mp600 1Tb mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnuskBetty:

Ersätta original högtalarna och ett slutsteg på det är allt helt meningslöst under 10 000kr

Verkligen inte! Man kan få rätt så bra förbättring, speciellt om man kalibrerar de rätt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

TS, jag skulle parallellkopplat i stället.
Spec på ditt steg:
Power @ 2Ω: 4 X 200W RMS
Power @ 4Ω: 4 X 132W RMS
Seriekopplar du ökar du impedansen och du får ut mindre effekt per kanal. Känns lite onödigt med ett steg då? Parallellkopplar du minskar du impedansen, ditt steg är speccat att köra 2x 4ohm parallellt på 200W. Alltså två högtalare speccade till 4 ohm 100W RMS per kanal funkar.
Men som ovan nämner om budget får jag hålla med 600kr är inte mycket till budget. Jag har nåra schyssta 6,5" bak i bilen som spelade rätt duktigt, iirc 75W RMS. Fyra sådana hade gett ett schysst lyft över original men säkert 1500kr paret.
Utan att bekräfta tror jag att jag har dessa: Rockford Fosgate T1650

Billjud är en riktig rabbit hole man kan spendera hur mycket som helst. TS vad ska du ha för storlek på högtalarna fram respektive bak?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nickhe:

Verkligen inte! Man kan få rätt så bra förbättring, speciellt om man kalibrerar de rätt

Vad tänkte du kalibrera? medioker uppgradering för 4-5 tusen är meningslöst, 6 högtalare, slutsteg och kablar om det ska va värt namnet är minst 10 och då är det ändå sämre än original system i en premium bil

Visa signatur

Pro WS X570-ACE, 3900x, 64Gb DDR4, Mp600 1Tb mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnuskBetty:

Ersätta original högtalarna och ett slutsteg på det är allt helt meningslöst under 10 000kr

Det var nog kanske att ta i...

TS kanske skulle lägga sig lite högre i pris på högtalare. Nu har jag inte så stor koll på Volvo S80, men jag gissar att fram sitter det diskanter i brädan och mellanregister/bas i dörrarna. Det är kanske inte lämpligt att sätta in coaxialer i dörrarna då. Bättre vore nog att köpa ett 2-vägs kitt-system som är lättdrivet (med placering i orignal-platserna) och som kan köras på bilstereon om inte TS vill köpa ett steg till dem (vilket vore att föredra). Ground Zero-högtalarna hade jag kört ensama på Soundigital-steget.

Jag hade nog börjat med att dämpat dörrarna och enbart sätta dit bashögtalarna i hatthyllan.

Jag brukar rekommendera bilstereoforum.se men det kanske är svårt att få hjälp där när man vill ha råd i budgetsegmentet. Kan vara ett tips annars.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

Det var nog kanske att ta i...

TS kanske skulle lägga sig lite högre i pris på högtalare. Nu har jag inte så stor koll på Volvo S80, men jag gissar att fram sitter det diskanter i brädan och mellanregister/bas i dörrarna. Det är kanske inte lämpligt att sätta in coaxialer i dörrarna då. Bättre vore nog att köpa ett 2-vägs kitt-system som är lättdrivet (med placering i orignal-platserna) och som kan köras på bilstereon om inte TS vill köpa ett steg till dem (vilket vore att föredra). Ground Zero-högtalarna hade jag kört ensama på Soundigital-steget.

Jag hade nog börjat med att dämpat dörrarna och enbart sätta dit bashögtalarna i hatthyllan.

Jag brukar rekommendera bilstereoforum.se men det kanske är svårt att få hjälp där när man vill ha råd i budgetsegmentet. Kan vara ett tips annars.

OK då, kan väl sänka till 7-8, men trots allt ska det till intresse för att hålla på, risken är att han lägger 25 timmars jobb och 5000 och så låter det skit ändå, ska det låta bra kostar det mer än vad bilen är värd

Visa signatur

Pro WS X570-ACE, 3900x, 64Gb DDR4, Mp600 1Tb mm

Permalänk
Medlem

Har är den billigaste varianten som volvo erbjuder, hu-603 utan förstärkare.
Ganska säker jag har 6st utav dessa runtom. 6.5"
https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/audio-communi...

Tanken med att parallell/serie koppla dörr högtalarna är så jag får uttnytja endast 2 kanaler för dörrarna, sen skulle dom små subbarna få varsin kanal.

Nog ger dom ok ljud som det är. Men vart man än läser, så brukar eftermarkand med steg ändå ge bättre och klarare ton

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnuskBetty:

OK då, kan väl sänka till 7-8, men trots allt ska det till intresse för att hålla på, risken är att han lägger 25 timmars jobb och 5000 och så låter det skit ändå, ska det låta bra kostar det mer än vad bilen är värd

Flesta bilar har billiga lösningar på ljudsystem om inte man har betalt extra för tillval. Man kan kan inte utgå från att TS vill ha en jobbig bil att åka i eller vinna db tävlingar. En enkel grej som att bara uppgradera stereon kan räcka för att ge bättre ljud. Min bil bytte jag från fabriksstereo (honda oem typ 4x15w nånting) till pioneer 4x50w. Det finns ett externt slutsteg som jobbade tillsammans med oem men det var som att den inte fick tillräckligt med effekt för att driva högtalarna som fanns i bilen redan. Låter mycket klarare och "högre" vid lägre volym.

TS. Enklast är att prova sig fram. Börja med att kolla upp vad du redan har. Små magneter brukar säga billigt eller låg effekt. Samma gäller stereon. Men jag antar du vill ha kvar den om den styr ac, klocka etc..

Edit: En snabb googling visade att stereon har 4x20w fördelat på 6 högtalare. Behövs inte mycket pengar för att göra nåt bättre av det

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xarion:

Flesta bilar har billiga lösningar på ljudsystem om inte man har betalt extra för tillval. Man kan kan inte utgå från att TS vill ha en jobbig bil att åka i eller vinna db tävlingar. En enkel grej som att bara uppgradera stereon kan räcka för att ge bättre ljud. Min bil bytte jag från fabriksstereo (honda oem typ 4x15w nånting) till pioneer 4x50w. Det finns ett externt slutsteg som jobbade tillsammans med oem men det var som att den inte fick tillräckligt med effekt för att driva högtalarna som fanns i bilen redan. Låter mycket klarare och "högre" vid lägre volym.

TS. Enklast är att prova sig fram. Börja med att kolla upp vad du redan har. Små magneter brukar säga billigt eller låg effekt. Samma gäller stereon. Men jag antar du vill ha kvar den om den styr ac, klocka etc..

Mitt tips är lite dyrare högtalare i framdörrarna, nya, en 12a cerwin bak med beg slutsteg, kan med näppe klara sig på ca 6000, han ville väl inte ha baslåda men det krävs ju om man har låg budget, bakhögtalarna kan han koppla ur, man sitter inte med ryggen mot orkestern

Visa signatur

Pro WS X570-ACE, 3900x, 64Gb DDR4, Mp600 1Tb mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Har är den billigaste varianten som volvo erbjuder, hu-603 utan förstärkare.
Ganska säker jag har 6st utav dessa runtom. 6.5"
https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/audio-communi...

Tanken med att parallell/serie koppla dörr högtalarna är så jag får uttnytja endast 2 kanaler för dörrarna, sen skulle dom små subbarna få varsin kanal.

Nog ger dom ok ljud som det är. Men vart man än läser, så brukar eftermarkand med steg ändå ge bättre och klarare ton

Tyvärr är det så att om du siktar in dig på högtalare för 600:- paret så får du samma kvalitet som du redan har om inte sämre. De flesta tillverkare, som till exempel Pioneer som någon föreslog, har ett lågprissortiment och de flesta högtalare i det prissegmentet låter riktigt illa. Det spelar ingen roll vilket märke de har. Vill du ändå köpa högtalare till dörrarna så skulle jag rekommendera begagnatmarknaden. Jag skulle då i så fall rekommendera att du köper ett steg till då som driver dina subbar..
De högtalarna du ska ha i hatthyllan (jag gissar som enbart bas istället för baslåda) borde få all watt de kan få från det steget du har. Därför menar jag att du ska köra dörrhögtalare på original-systemet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnuskBetty:

Mitt tips är lite dyrare högtalare i framdörrarna, nya, en 12a cerwin bak med beg slutsteg, kan med näppe klara sig på ca 6000, han ville väl inte ha baslåda men det krävs ju om man har låg budget, bakhögtalarna kan han koppla ur, man sitter inte med ryggen mot orkestern

Att säga att högtalare bak ska stängas av är inte allas preferens. Det är något slags mode att göra så just nu. Jag har byggt billjud sedan 90-talet och har alltid haft högtalare bak. Att inte ha det låter bara tomt.
Jag har högtalare bak för utfyllnad. Det är svårt att ställa in men det går om man lägger ner mycket tid på tidskomp osv.
Det är bara för TS att koppla ur högtalarna i bakdörrarna så får han avgöra det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

Att säga att högtalare bak ska stängas av är inte allas preferens. Det är något slags mode att göra så just nu. Jag har byggt billjud sedan 90-talet och har alltid haft högtalare bak. Att inte ha det låter bara tomt.
Jag har högtalare bak för utfyllnad. Det är svårt att ställa in men det går om man lägger ner mycket tid på tidskomp osv.
Det är bara för TS att koppla ur högtalarna i bakdörrarna så får han avgöra det.

Jag är kanske äldre än dig, jag byggde hela 80 talet och var bla sponsrad av dls

Visa signatur

Pro WS X570-ACE, 3900x, 64Gb DDR4, Mp600 1Tb mm

Permalänk
Medlem

Ni har övertygat mig, dörr högtalarna stannar kvar.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnuskBetty:

Jag är kanske äldre än dig, jag byggde hela 80 talet och var bla sponsrad av dls

Jaha?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

Jo

Visa signatur

Pro WS X570-ACE, 3900x, 64Gb DDR4, Mp600 1Tb mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnuskBetty:

Mitt tips är lite dyrare högtalare i framdörrarna, nya, en 12a cerwin bak med beg slutsteg, kan med näppe klara sig på ca 6000, han ville väl inte ha baslåda men det krävs ju om man har låg budget, bakhögtalarna kan han koppla ur, man sitter inte med ryggen mot orkestern

Jo begagnat är ett bra sätt. Det finns ju kompakta sub lådor som också annars. Mina sub högtalare är ingjutna i bagage väggen. Tror det är 6,5or. Oem men ger rätt bra fyllighet

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Skrivet av kettu92:

Ni har övertygat mig, dörr högtalarna stannar kvar.

Det första jag hade gjort hade varit att dämpa framdörrarna ordentligt, ev byta ut ångskyddet mot något lite styvare/tjockare.

Sen hade jag satt i ett kitsystem fram med egen drivning (kanske slagit till på ett 4kanals steg om man vill driva bakdörrar eller hatthylla senare.

Dls preformance rc eller mc med ett ok slutsteg borde göra rätt stor skillnad för liten peng.

https://www.brl.se/sv/artiklar/dls-performance-mc62.html

slutsteg 4 kanals: https://www.brl.se/sv/artiklar/dls-performance-mc62.html
slutsteg 2 kanals:https://www.brl.se/sv/artiklar/dls-ca-p20.html
(Bonus om du vill ha en mindre sub
slutsteg 3 kanals: https://www.brl.se/sv/artiklar/dls-dd33-40.html)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/