Intel rekommenderar scroll lock för DRM-problem med Alder Lake

Permalänk
Melding Plague

Intel rekommenderar scroll lock för DRM-problem med Alder Lake

Intel listar vilka spel vars DRM-skydd inte korrekt identifierar "Alder Lake"-processorer i Windows och rekommenderar en något spännande lösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Well. Äntligen får någon användning för scroll lock iaf

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Well. Äntligen får någon användning för scroll lock iaf

Det är nog första gången jag någonsin hör någon säga det där. ( Läser för bessewissrar )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Samsung Sverige

Det var en...unik lösning

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Well. Äntligen får någon användning för scroll lock iaf

RIP Xfire

https://www.sgc2000.co.uk/2009/10/xfire-shortcut-keys/

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Well. Äntligen får någon användning för scroll lock iaf

En knapp som får lika mycket kärlek som felmeddelanden rörande DistrubutedCOM.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Härligt att behöva gimpa sin prestanda för att kunna spela sina spel.

Ja, jag förstår att det "bara" är tillfälligt men det är ändå kasst.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Vad som är riktigt kasst är att dom inte visste om detta innan lansering eller höll tyst om det.
Att dom inte visste är väldigt märkligt. Nog fan provar dom sina processorer i spel.
Att dom höll tyst om det, det vore väldigt märkligt det med. Det kommer fram snabbt i dagens mediesamhälle.

Den här lanseringen är redan svår från start. Dyra minnen som är svåra att få tag på och det lär vara många som reagerar på hur mycket ström dom drar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad som är riktigt kasst är att dom inte visste om detta innan lansering eller höll tyst om det.
Att dom inte visste är väldigt märkligt. Nog fan provar dom sina processorer i spel.
Att dom höll tyst om det, det vore väldigt märkligt det med. Det kommer fram snabbt i dagens mediesamhälle.

Vad ska Intel göra åt saken dock? Jag har hörde talas om problemet klart innan lanseringen, så nog tusan lär utvecklarna till dessa spel ha gjort detsamma.
Om någon designar ett dåligt DRM som har knasiga hårdvarukrav så är det väl ändå inte Intels fel. De ska väl inte behöva låta bli "big.LITTLE"-konceptet för att viss mjukvara är dåligt kodad?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Alder Scrolls...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Lagom mycket fulhack, varför inte bara skita i denuvo istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad som är riktigt kasst är att dom inte visste om detta innan lansering eller höll tyst om det.
Att dom inte visste är väldigt märkligt. Nog fan provar dom sina processorer i spel.
Att dom höll tyst om det, det vore väldigt märkligt det med. Det kommer fram snabbt i dagens mediesamhälle.

Den här lanseringen är redan svår från start. Dyra minnen som är svåra att få tag på och det lär vara många som reagerar på hur mycket ström dom drar.

Nu är jag lite förvirrad. Det finns ju en artikel om detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/32999-intel-alder-lake-kan-...

Där du är den som tipsat!

Så vad har de hållit tyst om? De har ju gått ut till spelutvecklare om detta och samarbetar garanterat med alla parter som vill.

Sedan är det ju inte Intel som gör minnen. Ungefär som att Volvo får skit för att OKQ8 har brist på bensin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Well. Äntligen får någon användning för scroll lock iaf

Jo, jag använder X-mouse button controll för macron i vissa program. Dess standardknapp för att slå av eller på är Scroll lock. Förmoderligen av det faktum att den sällan används.
Den korrekta hemsidan. Google värkar skicka en lite var som hälst.
https://www.highrez.co.uk/downloads/XMouseButtonControl.htm

Fungerar klockrent att göra custom tangetbords macron på musknappar som inte stöds i programmet. Då det är gratis och inte kräver specifik tillverkares hårdvara är det trevligt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Bättre lösning för alla: Dräp all DRM

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skulle bli lagom kul att bli vac eller punkbuster bannad pga det hela. Min erfarenhet av Even Balance är inte trevlig, de brukar gå på "våran mjukvara sa att du gjorde något fel, så det så, vi tänker inte titta på ditt fall eller kolla om det stämmer eller ej."
Intressant att de kan stänga av små kärnorna med en knapp på ett usb tangentbord. Krävs det extra mjukvara då eller går det att ge direkta kommandon till CPUn's schemalägga genom Windows HAL via tangetbordstryckningar.

"Debugging memory transfers between cores, here we come". Stackars denovo. Men det är ju hackat sedan länge. Inget fan av det koppierings skyddet. Men intressant att de försökte lösa delar genom att exekvera kod internt i CPUn utan tillgång till extern RAM. Cashe helkelt. Sedan om det är så de gjorde det vet jag inte.

Hybrid akitekturer är nog här för att stanna. Så med tiden blir det nog ett icke problem. Ser fram även mot nyare Hyper-V samt xenserer då man borde kunna ge VMen en stark och sedan små för IO. Finns kanske redan. Finns lite jag skulle vilja testa, men plånboken säger nej. Sex/Sju H och 16 E kärnor skulle vara intressant. En högpresterande för backrunds os/hjälp cpu. Sedan 1-2 Med HT på, per VM och 4 eller 8 var på de som kör mail eller vpn kopplingar.
Skulle nog kunna vara en ganska trevlig labbmiljö.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nämen DRM som är så himla bra och nödvändigt och inte drabbar betalande användare alls... Detta måste vara Fake News?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Well. Äntligen får någon användning för scroll lock iaf

Använder den fortfarande, men dock inte lika mycket som förr.
Har man inte använt scroll-lock så är det dags att ta ur nappen ut munnen

Skrivet av jeppe109:

Härligt att behöva gimpa sin prestanda för att kunna spela sina spel.

Förr kallades det för turboknapp.

Permalänk
Medlem

Det är ju nästan så man kan börja tro att drm orsakar mer problem än nytta.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hoppas det fixar sig snart för de som kör 12 serien, men kan tänka mig att äldre spel som inte patchas kommer ha problem. Inga som spelar samtidigt som man gör annat i bakgrunden nuförtin?

Trisst att fippla runt, lite därför jag skippade ett par serier från AMD då det behövdes game mode etc.

Permalänk
Medlem

Scroll Lock blir den nya Turbo knappen.

Skrivet av hACmAn:

Intressant att de kan stänga av små kärnorna med en knapp på ett usb tangentbord. Krävs det extra mjukvara då eller går det att ge direkta kommandon till CPUn's schemalägga genom Windows HAL via tangetbordstryckningar.

Jag tolkar det som att moderkortet måste ha stöd för funktionen.
Ja, om du har funktionen aktiverad i UEFI och moderkortet stöder USB tangentbord så kan moderkortet reagera på speciella tangentbordskommandon från USB tangentbord.

Permalänk
Hjälpsam

Påminner lite om när Ryzen var ny, då funkade den ibland inte till vissa spel, då skyllde många på AMD, denna gång får Intel skulden.
Jag anklagar speltillverkarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

tja, varför inte haha

Permalänk
Medlem

samtidig som tenkeyless är mer populära utan den knappen och vissa andra vanligare tangentbord har använt den knappen till annat.
Ska inte behöva Mecka med en scroll lock för att prestandan ska vara konsekvent.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Oj, det var en och en halv flashback det där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Nu är jag lite förvirrad. Det finns ju en artikel om detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/32999-intel-alder-lake-kan-...

Där du är den som tipsat!

Så vad har de hållit tyst om? De har ju gått ut till spelutvecklare om detta och samarbetar garanterat med alla parter som vill.

Sedan är det ju inte Intel som gör minnen. Ungefär som att Volvo får skit för att OKQ8 har brist på bensin.

Men om du resonerar att Volvo KRÄVER att det tankas 98 - bensin. Som det är brist på. Borde Volvo inte ha kört på vanliga 95. Vet att det är gamla termer, men du förstår väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad ska Intel göra åt saken dock? Jag har hörde talas om problemet klart innan lanseringen, så nog tusan lär utvecklarna till dessa spel ha gjort detsamma.
Om någon designar ett dåligt DRM som har knasiga hårdvarukrav så är det väl ändå inte Intels fel. De ska väl inte behöva låta bli "big.LITTLE"-konceptet för att viss mjukvara är dåligt kodad?

Håller med. Tycker snarare detta återigen visar på problemen med DRM som ofta använder sig av oortodoxa lösningar och "fulhack" vilket alltid leder till problem när det kommer någon ny förändring i hård- eller mjukvara som DRM-utvecklarna inte hade räknat med. Tycker det är utvecklarna av DRM-skydden som borde ha varit medvetna om detta och fixat patchar innan processorn släppts. Både konsumenter och spelutvecklare borde kräva dessa företag på skadestånd.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men om du resonerar att Volvo KRÄVER att det tankas 98 - bensin. Som det är brist på. Borde Volvo inte ha kört på vanliga 95. Vet att det är gamla termer, men du förstår väl

Fast det finns moderkort för DDR4. Så din poäng fallerar.

Permalänk
Medlem

En turboknapp alltså ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Fast det finns moderkort för DDR4. Så din poäng fallerar.

Men det är din poäng som fallerar. Du pratar om att man inte kan skylla på Volvo för att OKQ8 saknar bensin. Jag säger att det är ju Volvo som tillverkar kärran. Den kan gå på etanol, gengas, diesel, metanol.. you name it. Det är Volvo som bestämmer vilket drivmedel som används. Det var ju himla tur att Intel såg till att man kunde köra DDR4 och inte endast DDR5. Då hade det knappt blivit några Alder Lake-system sålda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men det är din poäng som fallerar. Du pratar om att man inte kan skylla på Volvo för att OKQ8 saknar bensin. Jag säger att det är ju Volvo som tillverkar kärran. Den kan gå på etanol, gengas, diesel, metanol.. you name it. Det är Volvo som bestämmer vilket drivmedel som används. Det var ju himla tur att Intel såg till att man kunde köra DDR4 och inte endast DDR5. Då hade det knappt blivit några Alder Lake-system sålda.

Det var nog ingen tur, det är erfarenhet. Detta har ju hänt varje skifte vad jag vet. Hade ett moderkort med DDR/DDR2 och AGP/PCI-Express.

Att nu de som tillverkar DDR5 inte kan leverera tycker jag fortfarande inte att Intel kan skyllas för. Inte direkt att Intel bara kan ta bort stödet eller så. Visst hade de kunnat skjuta upp lanseringen, men det är jäkligt dyrt för att andra inte kunnat leverera.