Kravet på ett x antal års erfarenhet utesluter nyutbildade till att söka jobb.

Permalänk
Medlem

Kravet på ett x antal års erfarenhet utesluter nyutbildade till att söka jobb.

Tjena mors!

Efter att ha läst en jobbannons där Tele2 (?) sökte säljare, och det stod att den sökande skulle ha ett x antal års erfarenhet av försäljning, fick jag denna fundering.

- Ett företag kräver att den arbetssökande ska ha minst x antal års erfarenhet inom det specifika yrket,
- För att få denna yrkeserfarenhet måste man redan ha fått ett jobb som man har varit på ett tag.
- Men man kan inte få ett jobb eftersom man saknar denna yrkeserfarenhet.
Hur går detta ihop? Och var ska man börja för att få in en fot i branschen?

Detta blir ett moment 22, som i synnerhet drabbar nyutbildade, unga och oerfarna, som inte kan få några jobb.

En lösning kan vara att starta lärlingslinjer, där den nyutbildade eller oerfarne får erfarenhet genom att handledas eller arbeta med stöd av övrig personal eller chef under en tid, så denne har samma chans till att få nytt jobb som de mer erfarna.

Hur tycker ni andra här på SweC om detta? Eller har ni andra idéer?

PS: Jag själv är inte arbetssökande, utan jag ställer frågan mer allmänt. DS.

Allt gott //Stoffelundgren

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Avstängd

Lärlingslinjer finns det på gymnasiet, har för mig att det är en vecka plugg och två veckor på praktikplats för att därefter repeteras.
Det är ett sätt för gymnasieungdomar att få in en fot i företagen, och jag antar att det går att hänvisa till att det också är erfarenhet om de söker sig någon annanstans.

Problemet för företag att träna upp ny personal är att det kräver resurser i form av arbetstid från existerande personal.

Permalänk
Inaktiv

Fast bara för att en annons kräver erfarenhet betyder det inte att alla kräver det. Så moment-22 argumentet går inte helt hem där tycker jag!

Dessutom, man kan söka utan erfarenhet ändå, och ändå ha vissa chanser (beroende på vad man har att komma med). För mig har nog majoriteten av arbeten jag sökt krävt erfarenhet, inkl. dom jag sökt när jag saknade erfarenhet helt i yrket. Det är sällan ett större problem än man gör det själv.

Är det dessutom ett sälj-jobb så är det ju ett ypperligt tillfälle att demonstrera dina säljkunskaper; Sälj in dig själv trots att du saknar erfarenhet och du får nog jobbet ändå

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte sett någon platsannons där det står att erfarenhet är ett krav.

Däremot så är körkort, eller en viss typ av utbildning ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

En lösning kan vara att starta lärlingslinjer, där den nyutbildade eller oerfarne får erfarenhet genom att handledas eller arbeta med stöd av övrig personal eller chef under en tid, så denne har samma chans till att få nytt jobb som de mer erfarna.

Det du beskriver är ju typ samma sak som ett traineeprogram vilket också löser problematiken du tar upp då det oftast leder till en anställning där erfarenhet fås.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

skulle säga att det som står i sökannonsen ska tas med ett par matskedar salt.

personligen sokte jag 3 olika tjänster på företaget jag nu jobbar där jag delvis hade lite erfarenhet till arbetet men fick intervju för den 4e annonsen som jag inte äns hade sökt till och blev svetsare med referensen att en å annan måsskit på nån gammal volvo har det väl blivit när de frågade om jag var intresserad av att gå på intervju för det och om jag viste hur man svetsade.

(inte för att kraven var speciellt höga då det jag kallar måsskitar är rena konstverket i förhållande till hur en dels svetsar ser ut från folk som jobbat där i 10+ år med samma jobb.)

tror de nog var mer intresserad av min erfarenhet av ABB´s S3, S4 IRC5 robotstyrsystem dock och robotsvetsning som jag hade erfarenhet med minus robotsvetsning sen man var typ 15 år via sommarjobb från år 2000 fram till 2004 och sen jobbat med tills jag bytte karriär 2016ish

men ändå var inget som jag faktiskt jobbade med typ första 3 åren mer än som vanlig dödlig manuell svetsoperatör i fabrik.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Lärlingslinjer finns det på gymnasiet, har för mig att det är en vecka plugg och två veckor på praktikplats för att därefter repeteras.
Det är ett sätt för gymnasieungdomar att få in en fot i företagen, och jag antar att det går att hänvisa till att det också är erfarenhet om de söker sig någon annanstans.

Problemet för företag att träna upp ny personal är att det kräver resurser i form av arbetstid från existerande personal.

Det där med lärlingslinjer på gymnasiet så att gymnasieungdomar for in en fot i företagen, tycker jag är väldigt bra.

Skrivet av anon334363:

Fast bara för att en annons kräver erfarenhet betyder det inte att alla kräver det. Så moment-22 argumentet går inte helt hem där tycker jag!

Dessutom, man kan söka utan erfarenhet ändå, och ändå ha vissa chanser (beroende på vad man har att komma med). För mig har nog majoriteten av arbeten jag sökt krävt erfarenhet, inkl. dom jag sökt när jag saknade erfarenhet helt i yrket. Det är sällan ett större problem än man gör det själv.

Är det dessutom ett sälj-jobb så är det ju ett ypperligt tillfälle att demonstrera dina säljkunskaper; Sälj in dig själv trots att du saknar erfarenhet och du får nog jobbet ändå

Så kan det säkert vara.

Nu hittar inte jag annonsen, men så som jag minns den tolkade jag att det (i princip) var ett krav, men jag kan ju minnas fel. Det var några år sedan, men då jag diskuterade arbetsliv och yrkeserfarenhet med en vän häromdagen blev jag påmind, varvid jag startade denna tråd.

Skrivet av Exxovion:

Jag har faktiskt inte sett någon platsannons där det står att erfarenhet är ett krav.

Däremot så är körkort, eller en viss typ av utbildning ett krav.

Okej. Alternativt är det en tolkningsfråga, då vissa tolkar informationen som ett krav, medan andra tolkar det som en rekommendation och vem som helst ändå kan söka tjänsten.

Att körkort och en viss typ av utbildning är ett krav, tycker jag däremot är rimligt.

Skrivet av firstofmay:

Det du beskriver är ju typ samma sak som ett traineeprogram vilket också löser problematiken du tar upp då det oftast leder till en anställning där erfarenhet fås.

Absolut. Dock var informationen/kravet på erfarenhet i annonsen en grej, medan det här med lärling/traineeprogram var en idé som inte nämndes (och jag tror inte att företaget hade tänkt så heller).

Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att det som står i sökannonsen ska tas med ett par matskedar salt.

personligen sokte jag 3 olika tjänster på företaget jag nu jobbar där jag delvis hade lite erfarenhet till arbetet men fick intervju för den 4e annonsen som jag inte äns hade sökt till och blev svetsare med referensen att en å annan måsskit på nån gammal volvo har det väl blivit när de frågade om jag var intresserad av att gå på intervju för det och om jag viste hur man svetsade.

(inte för att kraven var speciellt höga då det jag kallar måsskitar är rena konstverket i förhållande till hur en dels svetsar ser ut från folk som jobbat där i 10+ år med samma jobb.)

tror de nog var mer intresserad av min erfarenhet av ABB´s S3, S4 IRC5 robotstyrsystem dock och robotsvetsning som jag hade erfarenhet med minus robotsvetsning sen man var typ 15 år via sommarjobb från år 2000 fram till 2004 och sen jobbat med tills jag bytte karriär 2016ish

men ändå var inget som jag faktiskt jobbade med typ första 3 åren mer än som vanlig dödlig manuell svetsoperatör i fabrik.

Tack, det här gav mig en ny insikt när det gäller jobbansökningar /ur positiv synvinkel). Härligt att det gick så bra för dig att få jobb.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Hedersmedlem

När jag sökt jobb senaste gångerna så har jag sett många annonser som varit mer eller mindre tveksamt skrivna. Det känns som det är mycket klipp-och-klistra från olika håll bara för att få ut något snabbt som attan.

Standardkravet brukar ju vara max 25 år gammal, 10 års erfarenhet i yrket, 6 år på högskolan och gärna en hel del livserfarenhet

Sen är det inget som hindrar att man söker ändå om jobbet ser intressant ut. Annonserna är ofta en önskelista men det är sällan arbetsgivarna kan få precis allting som står på den.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tror att dom brukar överdriva lite i annonserna. Passar folk in på platsen så går det nog ofta bra ändå.

Kanske blir lättare att säga nej till folk dom inte vill ha också? Är vad jag tänker iallafall. "Nej, du stämde inte med annonsen tyvärr", men egentligen var det chefen som inte gillade personen.

Permalänk
Medlem

Man får börja på botten eller utbilda sig, punkt slut.

Som säljare får man börja med att stå och frysa utanför nån butik och tjata på folk eller ringa runt till folk från ett callcenter eller springa runt och terrorisera husägare med larm, dessa jobb finns det 1000-tals av på platsbanken varje dag

men som sagt, ingen stoppar från att söka så är man sugen så slänger man iväg sitt CV och personliga brev, det värsta som kan hända är att man får ett nej.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

När jag sökt jobb senaste gångerna så har jag sett många annonser som varit mer eller mindre tveksamt skrivna. Det känns som det är mycket klipp-och-klistra från olika håll bara för att få ut något snabbt som attan.

Standardkravet brukar ju vara max 25 år gammal, 10 års erfarenhet i yrket, 6 år på högskolan och gärna en hel del livserfarenhet :).

Du glömmer 5 års erfarenhet av programvara som bara funnits ute i 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Du glömmer 5 års erfarenhet av programvara som bara funnits ute i 3 år.

eller de tjänsterna som kräver att man kan deras uråldriga datorsystem som bara det företaget använder.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

När jag sökt jobb senaste gångerna så har jag sett många annonser som varit mer eller mindre tveksamt skrivna. Det känns som det är mycket klipp-och-klistra från olika håll bara för att få ut något snabbt som attan.

Standardkravet brukar ju vara max 25 år gammal, 10 års erfarenhet i yrket, 6 år på högskolan och gärna en hel del livserfarenhet

Sen är det inget som hindrar att man söker ändå om jobbet ser intressant ut. Annonserna är ofta en önskelista men det är sällan arbetsgivarna kan få precis allting som står på den.

Okej, på så vis! Då kan jag tycka att företagen bör lägga mer tid på att utforma bättre/vettigare annonser.

Max 25 år gammal, 10 års erfarenhet i yrket, 6 år på högskolan och gärna en hel del livserfarenhet. Hahaha. Då måste personen ha börjat högskolan som 9-åring,och livserfarenheten är från när personen var ett spädbarn.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk

Det finns många problem med dagens arbetsmarknad. En stor del av problemen hör ihop med vårt sociala skyddsnät. Folk måste vara aktiva arbetssökande, att söka mängder med jobb i månaden är något arbetsförmedlingen och akassan gillar. Att däremot söka vettiga jobb är inte lika viktigt. Företag blir då spammade med folk som söker jobb som de aldrig någonsin tror att de kommer få, men de söker enbart för att ha fler jobbsökningar att redovisa till arbetsförmedlingen. Att bara lägga till några års erfarenhet som krav blir ett väldigt effektivt spamfilter.
Någon vettig lösning på detta problem vet jag inte, kanske är det bäst som det är?

Nå företag vill ha personer med olika kompetenser. En liknelse: Säg att man är ute efter en begagnad server typ dual 20 core Xeon med 512GB ram, ja då är det bra i annonsen förtydliga att det är detta man vill ha. De som sitter på en gammal core duo med 2GB ram och vill bli av med, ja det är inte ens problem. På samma sätt som att ett företag som vill ha en senior, inte behöver fundera på hur juniorer ska få jobb.

Hur staten ska få ungdomar och nyexade att få jobb så har de väldigt många olika metoder och de fungerar väl hyfsat bra i alla fall nu i högkonjunktur? De flesta långtidsarbetslösa tillhör väl grupperna som har låg utbildning, har olika sjukliga besvär eller börjar närma sig pensionsåldern. Man kan diskutera hur man ska få dessa i arbete, men det är statens problem inte företag.

*edit*
Säljare på telebolag tillhör de allra första instegsjobben. Nästan alla som räknas som arbetsför kan söka ett sådant jobb, de lägger då till något år för att begränsa sökandet lite. De som inte vågar söka ändå, ja... Poängen är att man inte ska ta för allvarligt på kraven och man kan läsa av lite. Står det kirurg sökes minst 5års arbetserfarenhet, så kanske man inte direkt från omvårdnadsprogrammet på gymnasiet riktigt platsar. Men ju "enklare jobb" ju mer allmänt blir det för vem som helst. Där de för de mest generella jobben ofta vill filtrera bort redan direkt. Samtidigt kan detta motivera de med mer erfarenhet att söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många problem med dagens arbetsmarknad. En stor del av problemen hör ihop med vårt sociala skyddsnät. Folk måste vara aktiva arbetssökande, att söka mängder med jobb i månaden är något arbetsförmedlingen och akassan gillar. Att däremot söka vettiga jobb är inte lika viktigt. Företag blir då spammade med folk som söker jobb som de aldrig någonsin tror att de kommer få. Att bara lägga till några års erfarenhet som krav blir ett väldigt effektivt spamfilter.
Någon vettig lösning på detta problem vet jag inte, kanske är det bäst som det är?

Nå företag vill ha personer med olika kompetenser. En liknelse: Säg att man är ute efter en begagnad server typ dual 20 core Xeon med 512GB ram, ja då är det bra i annonsen förtydliga att det är detta man vill ha. De som sitter på en gammal core duo med 2GB ram och vill bli av med, ja det är inte ens problem. På samma sätt som att ett företag som vill ha en senior, inte behöver fundera på hur juniorer ska få jobb.

Hur staten ska få ungdomar och nyexade att få jobb så har de väldigt många olika metoder och de fungerar väl hyfsat bra i alla fall nu i högkonjunktur? De flesta långtidsarbetslösa tillhör väl grupperna som har låg utbildning, har olika sjukliga besvär eller börjar närma sig pensionsåldern. Man kan diskutera hur man ska få dessa i arbete, men det är statens problem inte företag.

*edit*
Säljare på telebolag tillhör de allra första instegsjobben. Nästan alla som räknas som arbetsför kan söka ett sådant jobb, de lägger då till något år för att begränsa sökandet lite. De som inte vågar söka ändå, ja...

Tack för dina reflektioner. Det var dock i första hand företagens krav i sina annonser jag funderar på. Men att det finns problem med dagens arbetsmarknad, känner jag också till.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att veta vilken typ av jobb du avser när du pratar om annonsen i första posten. Telefonförsäljare, dörrförsäljare och liknande kräver ingen som helst arbetslivserfarenhet eller utbildning, då skulle de inte få någon personal. Butikssäljare ja, det kan mycket väl kräva arbetslivserfarenhet, men självklart inte av exakt samma typ av tjänst.

Senare jobbet kräver givetvis att du gör ett bra intryck vid intervju, och du förväntas bli del av en relativt liten grupp medarbetare och det är flera som söker för 1 tjänst. Där är det alltså inte flera som söker där det finns flera tjänster där hälften hoppar efter ett par veckor.

Har en gren av Volvo på orten, de brukar köra traineeprogram och betald yrkesutbildning så vägar in finns på olika sätt i olika branscher.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoffelundgren:

Okej, på så vis! Då kan jag tycka att företagen bör lägga mer tid på att utforma bättre/vettigare annonser.

Max 25 år gammal, 10 års erfarenhet i yrket, 6 år på högskolan och gärna en hel del livserfarenhet. Hahaha. Då måste personen ha börjat högskolan som 9-åring,och livserfarenheten är från när personen var ett spädbarn.

Ja praktexemplet på det såg jag gällande något företag som efterlyste en programmerare med 5 års erfarenhet inom ett språk som bara hade funnits i tre år.

@lillaankan_i_dammen
Att gallra genom krav på utbildning eller erfarenhet är förstås vettigt, men det utesluter inte lite orimliga krav ibland.
Mitt lokala Lidl hade en gång krav på gymnasieutbildning för att sitta i kassan, städa och plocka varor. Meriterande var om man studerat handelsinriktning.

Nu är förstås krav på gymnasieutbildning en bra idé för att gallra ändå, men tyvärr gallrades även jag bort som var med om ett stort trauma mitt i gymnasiet (bilolycka med familjen där mamma blev 95% förlamad) och hoppade av p.g.a. långvarig depression.
Har en enda gång sedan dess hittat ett jobb som inte var som personlig assistent hos mamma, ett vikariat inom hemtjänsten.
Är 26 nu.

Och sådant vill man inte gärna ha med i sitt personliga brev till arbetsgivaren.
"Hej, jag heter Ricerunner och har suttit och vältrat mig i självömkan hemma hos mamma de senaste tre åren, kan ni vara så vänlig och visa barmhärtighet så jag kan försörja mig?".

Fast även med utbildning finns det inga garantier för att hitta jobb.
Studerade mätningsteknik på yrkeshögskola i 2 år nyligen, och enligt lärare så såg arbetsmarknaden bra ut.
Problemet är att arbetsmarknaden för nyexaminerade var så gott som obefintlig i Västernorrland, där jag bor. Känns inte så kul att behöva flytta 40 mil och släppa all familj och vänskapskrets för att hitta ett jobb.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som säljare framgångsrikt ett tag - jag började första "riktiga" jobbet (dvs inte frilansa, dela ut tidningar, ringa och störa trötta föräldrar på kvällar och dylikt) hösten efter att jag gick ut gymnasiet. Detta var 2009. Jag vet att många arbetsannonser redan då ibland skrev att det var ett krav med några års säljerfarenhet, vissa skrev att de föredrog det etc.

Jag angrep situationen så här (nu blir det lite specifikt inom just försäljning): ett företag som vill sälja produkt X, vill självfallet anställa den person som kan sälja mest, med minst inlärning/träning från deras sida vilket resulterar i att de tjänar som mest pengar. När jag sökte jobb som säljare tog jag det som en utmaning att trots detta "krav" (ofta mer utav en önskan skulle jag säga) sälja in mig själv som den rätta personen att anställa - trots väldigt minimal erfarenhet. Jag hade bra betyg från gymnasiet att backa upp det lite, och lite som en fot genom dörren till intervjuer. Jag hade även referenser som jag samlat på mig på det jag gjort tidigare. Jag kan tänka mig att det som arbetsgivare kan vara skönt att kunna ringa upp 2-3 personer som talar gott om en innan de erbjuder anställning.

Jag gjorde lite intervjuer och det slutade med att jag ganska snabbt hade två erbjudanden, båda verkade ha bra och snarlika arbetsförhållanden. Ett lite "säkrare" jobb men med högre fast lön, och ett jobb med en fast lön på ~11 000 men provision på varje försäljning. Jag valde det senare då jag såg det som en större utmaning och trodde att jag kunde tjäna mer där efter provision. Och detta visade sig vara korrekt och det blev en väldigt bra ingångslön hehe.

Eftersom jag inte hade några större inkomster under de första 2-3 kvartalen kunde jag ansöka om skattereduktion och tror att jag bara betalade ~6-8% skatt istället för 30%+ det året vilket kan vara ett tips om det fortfarande går att ansöka om.

Så mitt tips skulle vara att se till att ha ett välskrivet CV, bortse från hinder som att de vill ha erfarenhet (undantag är lite högre positioner dock) - uppdrag nummer ett är att bli kallad till intervju. Små saker som att bifoga en bra bild på sig själv, ringa för att försäkra så att "din ansökan kommit fram" då du "verkligen skulle vilja jobba för företag X", och innan det samtalet läsa på om företaget i fråga för att kanske kunna imponera under samtalet och redan där etablera en bra harmoni och så att man sticker ut från mängden från start. Jag gissar att det finns många små subtila tips på nätet och YouTube om sådant. Självklart är det skillnad på att sticka ut och vara för "på" dock - där det senare kan skada mer än att hjälpa.

Hoppas detta kan vara till lite nytta till någon där ute.

Jag förstår vad du menar, det blir som en mur åt alla håll runt kring den arbetssökande. Vad gör man då? Den arbetssökande får försöka hoppa över muren eller gräva sig under och liknande - det finns ju inte mycket alternativ så att säga. Våga försöka liksom. Eller ta ett lågavlönat jobb som du hatar istället liksom.

Ursäkta allt babbel, det börjar bli sent, det har slunkit ner en och annan öl och jag är trött hehe. Men jag kan erkänna att jag tänkt på detta själv en del.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Tjena mors!

Efter att ha läst en jobbannons där Tele2 (?) sökte säljare, och det stod att den sökande skulle ha ett x antal års erfarenhet av försäljning, fick jag denna fundering.

- Ett företag kräver att den arbetssökande ska ha minst x antal års erfarenhet inom det specifika yrket,
- För att få denna yrkeserfarenhet måste man redan ha fått ett jobb som man har varit på ett tag.
- Men man kan inte få ett jobb eftersom man saknar denna yrkeserfarenhet.
Hur går detta ihop? Och var ska man börja för att få in en fot i branschen?

Detta blir ett moment 22, som i synnerhet drabbar nyutbildade, unga och oerfarna, som inte kan få några jobb.

En lösning kan vara att starta lärlingslinjer, där den nyutbildade eller oerfarne får erfarenhet genom att handledas eller arbeta med stöd av övrig personal eller chef under en tid, så denne har samma chans till att få nytt jobb som de mer erfarna.

Hur tycker ni andra här på SweC om detta? Eller har ni andra idéer?

PS: Jag själv är inte arbetssökande, utan jag ställer frågan mer allmänt. DS.

Allt gott //Stoffelundgren

Ta inte dessa krav så hårt. Inte ovanligt att man ser att företag söker si och så många års erfarenhet av ett program eller tillämpning som inte fanns då programmet kom. Ser det inte lika ofta men ITIL v4 känns om en sådan. Maria DB. Windows Server 2000 med AD erfarenhet sedan NT 3.X (Novell inte nämnt).

Ibland vet man inte vad man vill ha. Inte als.

Edit:
Ja det är lite roligt då man vill ha fösta jobbet som något fast skrivit krav att man kan visa hur man arbetat som det förut.

"Junior Forum Reklamare sökes, Inga kvalifikationer sökes.

Krav: Minns 20k tummen upp på reditt. Du får inte ha gjort reklam innan. Du har minns ett jobb som reklamare innan eller två praktiker.
Office 365 från 1990 och Adobe Ilustratior från 1970 premieras men inga krav.

Obligatorisk: Flytande it Riskradion

On:
Söker man på AF så finns det en masa Juior och Senior arbeten. Men känns mer som att strunta i vad det står i titten. Läs under och solla. Annars blir man nog. (jag) deppig i alla fall. Om man kollar så tycker jag det är få som vid första anblick ens berättar vad arbetet är. Du ska jobbba i en grupp. OK. Du ska ha personligt ansvar. OK. Ibland med nya uppgifter. OK. Ibland med nya personer. OK. Du jobbar med olika människor. OK. Du jobbar med olika system, OK. Vi har normala arbetstider. OK. Oftast. OK. Vår policy är att alltid ställa upp. OK? Vad var det ni sa ni ville ha? En målare, It tekniker, Kerurk, Prykolog eller rättstavare på p3 kaffebröd.com?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem

I slutändan brukar det handla om att chefen skall tycka att man är vettig nog att anställas. Krav (särskilt icke-specifika som antal år av något) har väl egentligen inte så stor betydelse (förutom om det finns så många sökande att man måste gallra) och såklart är det en fördel om kandidaten har tillräcklig kompetens för att kunna börja jobba utan alltför mycket utbildning.

Permalänk
Medlem

Alla krav i en jobbanans är en lista på önskemål. Hellst vill de ha en nyexad så de är billiga men med 10 års erfarenhet...

Så länge du kan förklara i personliga brevet varför skillnaden i deras krav och ditt CV inte spelar roll så är det lugnt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Ricerunner:

Ja praktexemplet på det såg jag gällande något företag som efterlyste en programmerare med 5 års erfarenhet inom ett språk som bara hade funnits i tre år.

@lillaankan_i_dammen
Att gallra genom krav på utbildning eller erfarenhet är förstås vettigt, men det utesluter inte lite orimliga krav ibland.
Mitt lokala Lidl hade en gång krav på gymnasieutbildning för att sitta i kassan, städa och plocka varor. Meriterande var om man studerat handelsinriktning.

Nu är förstås krav på gymnasieutbildning en bra idé för att gallra ändå, men tyvärr gallrades även jag bort som var med om ett stort trauma mitt i gymnasiet (bilolycka med familjen där mamma blev 95% förlamad) och hoppade av p.g.a. långvarig depression.
Har en enda gång sedan dess hittat ett jobb som inte var som personlig assistent hos mamma, ett vikariat inom hemtjänsten.
Är 26 nu.

Och sådant vill man inte gärna ha med i sitt personliga brev till arbetsgivaren.
"Hej, jag heter Ricerunner och har suttit och vältrat mig i självömkan hemma hos mamma de senaste tre åren, kan ni vara så vänlig och visa barmhärtighet så jag kan försörja mig?".

Fast även med utbildning finns det inga garantier för att hitta jobb.
Studerade mätningsteknik på yrkeshögskola i 2 år nyligen, och enligt lärare så såg arbetsmarknaden bra ut.
Problemet är att arbetsmarknaden för nyexaminerade var så gott som obefintlig i Västernorrland, där jag bor. Känns inte så kul att behöva flytta 40 mil och släppa all familj och vänskapskrets för att hitta ett jobb.

Ja tråkig historia du berättar. Tyvärr leder sådant till att det negativt påverkar ens jobbsituation. Rådet för dig är att kolla in nystartsbidrag från arbetsförmedlingen.

För man får skilja på statens och företag ansvar. Företag är egoister, de vill endast ha det bästa de kan få. Att en person har råkat ut för tråkigheter ser de bara som negativt. ​Staten i sin sida får då komma med olika åtgärder för att hjälpa folk som har olika problem så de blir attraktiva.
Ett sätt är t.ex. nystartsjobb för långtidsarbetslösa, där staten går in och betalar en väldigt stor del av lönen. Det finns väldigt mycket åtgärder staten kan göra och det går att diskutera detta. Företag kommer dock alltid enbart se ur ekonomisk vinning. Sedan kan såklart bra PR komma in, men då ska den anställda tillhöra en sådan grupp. Det ska vara ett synligt handikapp som innebär att folk tycker synd om personen. Det finns vissa såna personer som har varit med i reklamfilmer för företag, jag vill ej hänga ut någon eller någon "handikapp".

Utbildning är sedan inga som helst garantier för jobb. När det är lågkonjektur så hade väldigt många det tufft fast de tillhörde de riktigt duktiga. Sedan kan man ha fel utbildning eller bo i en liten ort. Att utbildning är egentligen ett samlingsnamn för tillräckligt hög kompetens för de jobb som erbjuds.

När det gäller flytta för jobb så är detta omtvistad för vanligt folk. Men i princip alla politiker och anställda på arbetsförmedlingen, akassan har samma åsikt att man måste detta.
Vissa har dock olika problem med att flytta. Säg man har en fru med barn, där denna frun har ett riktigt bra jobb på orten. Ska man då lämna denna och själv kanske flytta 80 mil bort för ett jobb bort. Där de på arbetsförmedlingen säger åt en, det finns så gott om kvinnor på den nya orten du hittar snart en ny och glömmer bort din gamla och ditt barn.

*edit*
När det gäller tvingas flytta så är det egentligen tur att företag är egoister. En person som tvingas splittras från sin familj är i princip alltid ett dåligt val att anställa. Företag kommer då inte anställa denna och den berättelse jag drog inträffar sällan. Men självklart finns det nog exempel. Där det vanliga nog är väldigt lång pendeltid, som gör att dagen inte räcker till.

Permalänk
Medlem

Känns som att de företag som har den typen av annonser inte har hängt med. Där jag jobbar nu, Softronic, så har vi en speciell "gren" för färskingar som kommer direkt från KTH / DSV etc, där vi kör ett längre intro-program internt hos oss.

Sen är det absolut ett plus om man kan visa upp

1) Att man är intresserad programmering och utveckling, kanske har några hobby projekt att visa upp
2) Annan erfarenhet, kan vara vad som helst, jobbat i kassan / restaurang etc etc - för då har man oftast tränat på jobbrelationer och att vara service minded

Lycka till med ditt sökande!

// LZ

Permalänk
Medlem

Som andra också poängterat ut: kraven ska närmast ses som önskelistor. Tror du att du skulle klara av jobbet och kunna bidra på ett bra sätt, sök.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

@lillaankan_i_dammen
Fast om frun på orten redan har ett riktigt bra jobb så föreligger kanske inte samma press på en att hitta heltidskneg på en gång.
Det förutsätter visserligen att man inte bor med en hyra på 15.000.

Permalänk
Medlem

Pretty much sums it it

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

VAD man skriver i annonser har betydelse, så ni som säger att det är önskelistor o.s.v. Ja, vi vet det, men formuleringen sållar ändå bort sökande som kanske hade varit utmärkta alternativ.

Ta t.ex. ordet kompetent som tietoevery tog bort ur sina annonser, så vips fick de 30% fler kvinnliga sökande:
https://www.tietoevry.com/se/nyhetsrum/alla-nyheter-och-press...

Så X års erfarenhet ”utesluter” säkerligen bl.a. oxå en massa människor som tolkar det som ett krav och inte det blaj som det egentligen är. Hur svårt ska det egentligen vara att beskriva vad det egentligen är man letar efter? (jo, jag vet, det är omöjligt, för det kräver att chefen/hr/rekryteringsfirman faktiskt bryr sig om att göra ett bra jobb… )

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

VAD man skriver i annonser har betydelse, så ni som säger att det är önskelistor o.s.v. Ja, vi vet det, men formuleringen sållar ändå bort sökande som kanske hade varit utmärkta alternativ.

Ta t.ex. ordet kompetent som tietoevery tog bort ur sina annonser, så vips fick de 30% fler kvinnliga sökande:
https://www.tietoevry.com/se/nyhetsrum/alla-nyheter-och-press...

Så X års erfarenhet ”utesluter” säkerligen bl.a. oxå en massa människor som tolkar det som ett krav och inte det blaj som det egentligen är. Hur svårt ska det egentligen vara att beskriva vad det egentligen är man letar efter? (jo, jag vet, det är omöjligt, för det kräver att chefen/hr/rekryteringsfirman faktiskt bryr sig om att göra ett bra jobb… )

Ja en del annonser är helt förunderligt kryptiska i vad det är man ska pyssla med egentligen.
Man misstänker nästan att de långa harangerna om lagarbete innebär att man ska vara kaffekusk åt chefen hela dagarna.

Men i detta mörker finns ändå också jobbannonser som är riktigt rak på sak. Mätningstekniker är ett sådant bra område.
Yrket motsvarar så gott som alltid att man ska läsa ritningar och sätta ut punktdata i verkliga världen och läsa in verkliga värden och göra till ritningar. Mycket svårare än så är det inte, även om det i sig kan vara klurigt nog i vissa förhållanden.

Permalänk
Skrivet av Ricerunner:

@lillaankan_i_dammen
Fast om frun på orten redan har ett riktigt bra jobb så föreligger kanske inte samma press på en att hitta heltidskneg på en gång.
Det förutsätter visserligen att man inte bor med en hyra på 15.000.

Det hela handlar om socialism. Där staten hjälper personer på olika sätt och det är svårt att få till ett system som upplevs rättvisst. Alltå en person med hus och familj kan välja att inte uppfylla de krav som arbetsförmedlingen ställer, som att söka jobb i hela landet och då bli av med akassa och annan ersättning. Där personen kanske får sälja huset flytta till en hyreslägenhet etc för att klara av arbetslösheten.
Väldigt få vill dock göra detta när andra indidivider får pengar från staten när de är arbetslösa och de inte i närheten har ansträngt sig lika mycket med att skaffa utbildningar etc.

I praktiken är dock detta inget större problem, då arbetsgivare ser personer som måste splittras från sina familjer som sämre kandidater. Så folk med familj på annan ort kan söka dessa jobb och veta att de ej ändå får dem och arbetsförmedlingen blir glada.

Observera att jag ej argumenterar emot socialism. Bara påstår att det uppstår nya dilemmor som att en person får något, varför får jag då inte också detta? En person som har kämpat kanske 5år på en cililingenjörsutbildning kanske måste lämna sin familj direkt efter utbildningen för jobb på annan ort. Medans liknande person som i praktiken inte har gjort ett skit de senaste 5 åren kan fortsätta bo kvar med familjen och få ersättning. Visst den måste också söka på annan ort, men enklare arbeten är liten chans att få om man ändå måste flytta. Då det finns så gott om kandidater som ej behöver göra detsamma.

Ett försök att lösa orättvisorna med socialism att olika personer får mer och andra klagar är medborgarlön. Vilket i sin tur kommer med mängder av andra problem.
Och jag själv vet inte vad som är bäst.

Det jag dock påstår att vårt nuvarande system egentligen är sjukt, men det i praktiken fungerar bra för det missbrukas. Som att folk söker jobb som de själva vet att de inte kan få eller vill ha, men arbetförmedlingen blir glad. Som när personen måste söka ett jobb 40mil bort och lämna familjen, så gör personen kanske inte sitt yttersta och nämner saker som de har en släkting i närheten som de skulle få kunna bo hos.

Samma sak är det med kraven arbetsgivare ställer på arbetserfarenhet. I praktiken så kommer folk ändå in på arbetsmarknaden. De flesta som inte gör det har någon "brist" och då får staten genom olika sätt hjälpa personen. Nystartsjobb, gratis arbetspraktik, utbildning etc. Jag anser detta är ett problem för staten och arbetsgivare försöker få den bästa kandidaten. Det är inte mer konstigt än när man själv väljer bil, hantverkare, bilverstad etc. Man väljer den man tror blir bäst för en själv, att tex försöka hjälpa en bilverstad som har fått dåliga betyg genom att lämna in sin bil där. Ja, det är det få som gör.