Dator åt lillebror som han kan spela på för 5-7k

Permalänk

Dator åt lillebror som han kan spela på för 5-7k

Hejsan alla!

Lillebror fyller snart år och vi i familjen tänkte köpa honom en dator där han kan spela på som födelesedagspresent. Just nu så är spelen han brukar spela inte så värst krävande men ifall man har råd att skaffa en "gaming"-dator för ca 5-7k så vill vi gärna göra det.

Eftersom jag inte är så kunnig inom detta området så tänkte jag att det vore smartast att kolla ifall det finns nån snäll person där ute som är lite mer insatt och villig att hjälpa till

Ska man köpa en komplett dator, isåfall finns det någon som rekommenderas. Ska man köpa ihop delar och bygga ihop sin egna, isåfall vad för delar bör man ha? Datorn behöver ej vara stationär utan kan även va laptop om det finns någon bra där ute i denna prissumma.

Uppskattar all tips och hjälp jag kan få, tack!

EDIT: Efter att pratat med familjen så verkar det som att en stationär skulle va bäst för oss. Om det behöver byggas så skulle det vara ett stort plus om man kunde köpa alla delar från en och samma affär som även kan bygga ihop datorn åt en.

Permalänk
Medlem

Ni får nog nöja er med inbyggd grafik i den prisklassen om ni inte kan hitta någon begagnad.
Kanske Den här kan vara något?
Så här skulle ni kunna bygga:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ändra mig det fanns en del ok 1080 skärmar för samma pris

köp en billig 1080 IPS skärm om han inte har någon, bör räcka långt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Antingen den som Fenrisulvfan länkade till, alternativt typ:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Datormarknaden är inte direkt jätterolig i dagsläget

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ni får nog nöja er med inbyggd grafik i den prisklassen om ni inte kan hitta någon begagnad.
Kanske Den här kan vara något?
Så här skulle ni kunna bygga:
https://komponentkoll.se/bild/ywwzC.png

Tack så hemskt mycket för att du tagit din tid och hjälpt till med delar!
Vi diskuterade lite här hemma om begagnat men valde att avstå då vi tidigare inte har haft så bra upplevelse när det kommer till "tekniska" saker.

Här kommer förmodligen en ganska dum fråga men är det där alla komponenter som behövs för en komplett dator? Om vi nu bortser från tillbehör som skärm,mus tagentbord osv? Märkte även att delarna behövs köpa på lite utspridda ställen, glömde nämna i tråden att vi gärna vill använda oss utav nån butik som bygger ihop åt en för en extra summa då vi inte är kunniga och inte vill riskera att göra något fel.

Det va längesen jag byggde min egna dator men visst är det väl så att komplett.se fortfarande gör sånt? Finns det kanske några andra sidor jag bör titta på som gör liknande? Tack ännu en gång!

Skrivet av Rixxz:

Antingen den som Fenrisulvfan länkade till, alternativt typ:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Datormarknaden är inte direkt jätterolig i dagsläget

Tack för din input! Ska visa detta till familjen och se vad de säger. Fördelen här är väl att det är en laptop då lillebrorsan brukar gå till oss andra syskon och spela ^^ Dessutom så sparar vi väldigt mycket tid och krångel, får se om familjen tycker det är värt extra summan från det Fenrisulvfan skickade

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt stram budget.

Normalt rekommenderar jag inte vissa prebuilts men en https://www.komplett.se/product/1183417/gaming/speldator/stat... hade kanske funkat. Kommer prestera bättre än en dator med inbyggd grafik.

Sen har jag själv haft Acer Aspire och de inte inte jätteroliga att uppgradera men det går. Ni kan absolut byta ut grafikkort och ram-minne (vilket är de två svaga punkterna) samt lägga till mer och bättre lagring i framtiden.

Notera att luftflöde i det chassit är garanterat helt värdelöst men man måste göra kompromisser någonstans. Säkert ingen fara med den inkluderade hårdvaran men vid en uppgradering kan det vara ett besvär. Vet inte om det hade gått att flytta över hårdvaran till ett annat chassi i framtiden. Med Lenovo och HP t.ex hade det varit helt omöjligt då de inte använder standardstorlekar på sina moderkort/PSU. Med min gamla Acer Aspire så är jag rätt säker på att komponenterna ändå hade standardstorlekar. Det var mest besvär för att Acer har sitt egna moderkort och BIOS och det va lite knepigt när man ville uppgradera CPU, överklocka ram etc men det tror jag kanske ändå inte ni kommer göra.

Då det är stört omöjligt att bygga en dator med lösa delar för under 10k om du skall ha ett dedikerat grafikkort så kanske detta är ett mellanting.

Den kommer kämpa med nya krävande spel som Cyberpunk 2077 eller Red dead redemption 2 men det kommer fungera om man kan leva med 30-60 fps på low settings i 1080p.

Krävs det skärm, mus och tangentbord också så är det stört omöjligt att hamna under 7000kr.

Då hade jag hellre köpt en begagnad gaminglaptop eller stationär, förslagsvis här på sweclockers marknadssida.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Vädigt svårt att få något icke begagnat för under 7k.
Ett alternativ till Acern från Komplett så finns det ett alternativ från HP på elgiganten.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Är aningens bättre grafikkort i den. Det går ju köpa mer RAM och lagring, men annars är det begränsade uppgraderingsmöjligheter på en sådan dator.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av daniellsan:

Här kommer förmodligen en ganska dum fråga men är det där alla komponenter som behövs för en komplett dator? Om vi nu bortser från tillbehör som skärm,mus tagentbord osv? Märkte även att delarna behövs köpa på lite utspridda ställen, glömde nämna i tråden att vi gärna vill använda oss utav nån butik som bygger ihop åt en för en extra summa då vi inte är kunniga och inte vill riskera att göra något fel.

Det va längesen jag byggde min egna dator men visst är det väl så att komplett.se fortfarande gör sånt? Finns det kanske några andra sidor jag bör titta på som gör liknande? Tack ännu en gång!

Delarna ger en komplett dator men det är inget operativsystem med i den listan.
De flesta datahandlare bygger ihop en dator åt dig om du vill och Inet kan sälja alla delar du behöver och montera det om du vill men den där listan är ett exempel på billigaste delar för nån som monterar det själv.
Jag bara slängde ihop en budgetdator med montering från Inet utan några andra krav är billig och att det ska gå att stoppa in ett grafikkort i framtiden så ta den som ett exempel och inte nått som är optimerat mot annat än billig.
https://www.inet.se/datorbygge/b1270684/budgetspelare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I den prisklassen så får man ju väldigt väldigt väldigt mycket mer prestanda för pengarna om man köper begagnat.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Vad är det för spel han ska spela? Budgeten är väldigt liten om man inte vill köpa begagnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Delarna ger en komplett dator men det är inget operativsystem med i den listan.
De flesta datahandlare bygger ihop en dator åt dig om du vill och Inet kan sälja alla delar du behöver och montera det om du vill men den där listan är ett exempel på billigaste delar för nån som monterar det själv.
Jag bara slängde ihop en budgetdator med montering från Inet utan några andra krav är billig och att det ska gå att stoppa in ett grafikkort i framtiden så ta den som ett exempel och inte nått som är optimerat mot annat än billig.
https://www.inet.se/datorbygge/b1270684/budgetspelarehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1270684/budgetspelare

Ett lite dyrare alternativ med mindre SSD men bättre moderkort och en CPU kylare upp till budget gränsen dock så är detta system bättre ifall man har tänkt att uppgradera i framtiden.

https://www.inet.se/datorbygge/b1270688/datorbygge

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anders9110:

Ett lite dyrare alternativ med mindre SSD men bättre moderkort och en CPU kylare upp till budget gränsen dock så är detta system bättre ifall man har tänkt att uppgradera i framtiden.

https://www.inet.se/datorbygge/b1270688/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1270688/datorbygge

Kylaren som följer med är rätt bra och även lätt att modda så den blir ännu tystare så en lös kylare är inget man direkt behöver för ett budgetbygge. Kylaren skadar inte men tillför nog inte heller nått särskilt i det här fallet.

Apropå läget så går det ju att leta bland märkesdatorer, de är lite bökigare att uppgradera men läget är ju som det är just nu
Intel® Core™ i5-11400 processor
NVIDIA GeForce GTX 1650 Super
8 GB DDR4 RAM, 512 GB SSD
7000kr
Största direkt nackdelen för prestanda är minnet som är 2 x 4 Gbyte och inga platser lediga.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kylaren som följer med är rätt bra och även lätt att modda så den blir ännu tystare så en lös kylare är inget man direkt behöver för ett budgetbygge. Kylaren skadar inte men tillför nog inte heller nått särskilt i det här fallet.

Apropå läget så går det ju att leta bland märkesdatorer, de är lite bökigare att uppgradera men läget är ju som det är just nu
Intel® Core™ i5-11400 processor
NVIDIA GeForce GTX 1650 Super
8 GB DDR4 RAM, 512 GB SSD
7000kr
Största direkt nackdelen för prestanda är minnet som är 2 x 4 Gbyte och inga platser lediga.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Håller med OEM datorer ger bättre prestanda i dagsläget.

Gällande kylaren så är det främst ljudnivå jag tänker på Wraith Stealth är en okej kylare men kan vara högljudd samt att den inte riktigt klarar av PBO ifall jag inte har fel men håller med att den inte är nödvändig så går att spara en slant där ifall man vill.

Hur tänker du när du skriver modda? Ifall det är på hårdvarunivå så är det ganska osannolikt att TS vill göra det då de ber om monteringshjälp.

En CPU kylare är också ganska bökigt att uppgradera när moderkortet sitter i chassiet det är därför jag brukar lägga med en CPU kylare i de flesta byggen som jag rekommenderar ifall folk frågar efter montering.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniellsan:

Tack så hemskt mycket för att du tagit din tid och hjälpt till med delar!
Vi diskuterade lite här hemma om begagnat men valde att avstå då vi tidigare inte har haft så bra upplevelse när det kommer till "tekniska" saker.

Här kommer förmodligen en ganska dum fråga men är det där alla komponenter som behövs för en komplett dator? Om vi nu bortser från tillbehör som skärm,mus tagentbord osv? Märkte även att delarna behövs köpa på lite utspridda ställen, glömde nämna i tråden att vi gärna vill använda oss utav nån butik som bygger ihop åt en för en extra summa då vi inte är kunniga och inte vill riskera att göra något fel.

Det va längesen jag byggde min egna dator men visst är det väl så att komplett.se fortfarande gör sånt? Finns det kanske några andra sidor jag bör titta på som gör liknande? Tack ännu en gång!

Tack för din input! Ska visa detta till familjen och se vad de säger. Fördelen här är väl att det är en laptop då lillebrorsan brukar gå till oss andra syskon och spela ^^ Dessutom så sparar vi väldigt mycket tid och krångel, får se om familjen tycker det är värt extra summan från det Fenrisulvfan skickade

Ja, det är alla delar som behövs.
Du kan be inet, webhallen eller komplett bygga åt dig, men windows är nog billigast att fixa själv, här är ett exempel från inet:
https://www.inet.se/datorbygge/b1270694/7k

Helst hade man nog velat ha 3600MHz på RAM, 1TB SSD och ett luftigare chassi, men detta chassit är iaf tyst (vilket borde duga för en strömsnål APU som kommer med en kylare) Moderkortet & PSU är dock inte snålat på.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anders9110:

Håller med OEM datorer ger bättre prestanda i dagsläget.

Gällande kylaren så är det främst ljudnivå jag tänker på Wraith Stealth är en okej kylare men kan vara högljudd samt att den inte riktigt klarar av PBO ifall jag inte har fel.

Hur tänker du när du skriver modda? Ifall det är på hårdvarunivå så är det ganska osannolikt att TS vill göra det då de ber om monteringshjälp.

En CPU kylare är också ganska bökigt att uppgradera när moderkort sitter i chassiet det är därför jag brukar lägga med en CPU kylare i de flesta byggen som jag rekommenderar ifall folk frågar efter montering.

Att dämpa plastramen som håller fast motorn gör dem tystare, det går att spänna gummiband runt den så hör man direkt skillnad på ljudet så det behövs inget avancerat, jag har själv inte brytt mig om att montera bättre kylare fastän jag har 2 stycken liggande för det blev tyst nog bara av att dämpa plastramen med ett par gummiband, det var väldigt effektivt mot de högsta frekvenserna som är de som stör mest.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att dämpa plastramen som håller fast motorn gör dem tystare, det går att spänna gummiband runt den så hör man direkt skillnad på ljudet så det behövs inget avancerat, jag har själv inte brytt mig om att montera bättre kylare fastän jag har 2 stycken liggande för det blev tyst nog bara av att dämpa plastramen med ett par gummiband, det var väldigt effektivt mot de högsta frekvenserna som är de som stör mest.

Visst inte att det var så enkelt att fixa problemet med Wraith Stealth då håller jag med att en tredje part kylare kan vara onödigt för ett budget bygge.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anders9110:

Visst inte att det var så enkelt att fixa problemet med Wraith Stealth då håller jag med att en tredje part kylare kan vara onödigt för ett budget bygge.

Kylaren får en mindre störande metallisk klang, ringningarna försvinner och det är bara ljudet av luftströmmen kvar, man kan bara greppa runt den på plastflänsen som fäster motorn mot aluminiumflänsen så hör man hur handen påverkar ljudet så det blir behagligare, jag satte på ett gummiband i stället för handen och tyckte att det var bra nog efter det. Naturligtvis går det att få det tystare men det kostade inget och gjorde en hörbar skillnad på tonen på ljudet till det behagligare så jag har inte brytt mig om att byta ut originalkylaren. Ska man göra ett budgetbygge räcker det kanske om man vill göra det lite tystare, personligen hör jag inte cpukylaren alls i de flesta fall utan det är en HDD eller monitorn som jag reagerar på.

Att bygga tyst eller ljudlöst kostar en hel del extra och då det är kanske bättre att inte ha datorn på utan under skrivbordet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Känns som om t ex Fortnite och spel överlag lär bli tungt med inbyggd grafik (vilket lär bli aktuellt iom att det är en 10-åring som ska ha den Jag hade nog kikat lite på begagnatmarknaden.

Man bör kunna få tag i en hyggligt bra speldator för 7000 om man köper något med en lite äldre plattform som ändå har ett relativt kraftigt grafikkort (GTX 1060/70/80)

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem

Jag petade ihop en billig dator som dock kommer kräva en GPU och då rekommenderar jag att man bekantar sig med begagnat marknaden och försöker hitta ett billig 970/1060/1070 beroende lite på vad man har för behov samt utrymme i budgeten.

Kan säkert vara billigare och hitta en komplett begagnad dator som nån säljer med GPU.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Jag petade ihop en billig dator som dock kommer kräva en GPU och då rekommenderar jag att man bekantar sig med begagnat marknaden och försöker hitta ett billig 970/1060/1070 beroende lite på vad man har för behov samt utrymme i budgeten.

Kan säkert vara billigare och hitta en komplett begagnad dator som nån säljer med GPU.

https://komponentkoll.se/bild/JKYkg.png

- Fullständigt bortslösade pengar på det moderkortet.
- Hade valt i alla fall 650W PSU för framtida GPU.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk

Tack för all hjälp! Blir nog så att jag istället köper en ny dator till mig själv och ger min nuvarande dator till lillebror, sen så får han börja köpa komponenter i snar framtid för att uppgradera den!