3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Kamrater!

Min väntan är nu över.

Blev idag erbjuden ett 3080 Gaming Z Trio LHR av Inet för 2000kr i mellanskillnad från Ventus OC som jag stod i kö för.
Nappade direkt.

Jag har inte väntat i närheten så länge som många av er här och jag är nästan lite skamsen att det redan löst sig för mig.
Jag hoppas verkligen att ni alla får era kort så snart som möjligt.

Vi ses i cyberrymden vänner!

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej men inte skulle väl Nvidia göra så?! Dom är ju felfria, och allt är svenska återförsäljarnas fel!

/s

Kan tänka mig att de inte vill att Ampere ska bli en till Pascal, mycket trevligare för dem om marknaden fortfarande är redigt hungrig inför nästa launch givetvis.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Kan tänka mig att de inte vill att Ampere ska bli en till Pascal, mycket trevligare för dem om marknaden fortfarande är redigt hungrig inför nästa launch givetvis.

Men vi är fortfarande i en brutal bristsituation med idiotiskt upphissade priser...
Om Nvidia medvetet faktiskt bromsar nu enbart för att hålla intresset uppe (vilket å andra sidan är långt från bevisat) så är de verkligen ovanligt giriga svin skulle jag nog vilja påstå!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men vi är fortfarande i en brutal bristsituation med idiotiskt upphissade priser...
Om Nvidia medvetet faktiskt bromsar nu enbart för att hålla intresset uppe (vilket å andra sidan är långt från bevisat) så är de verkligen ovanligt giriga svin skulle jag nog vilja påstå!

För mig låter det rimligt att de skulle kunna vara det, men jag har inte köpt en gpu på ganska länge och håller inte direkt på något lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men vi är fortfarande i en brutal bristsituation med idiotiskt upphissade priser...
Om Nvidia medvetet faktiskt bromsar nu enbart för att hålla intresset uppe (vilket å andra sidan är långt från bevisat) så är de verkligen ovanligt giriga svin skulle jag nog vilja påstå!

Som du säger är det långt från bevisat.

Jag skulle inte säga att det är mer girigt än vanligt, bara på ett mer direkt sätt kanske.

Att vi fortfarande är i en bristsituation med upptrissade priser är hela poängen. Introduktionspriserna var inte realistiska. Om man tittar på prissättningen med turing där nvidia i princip bara introducerade en ny priskategori för det enda kortet som verkligen var ett steg uppåt och flyttade runt modellnamnen på alla kortet samt eliminerade Titan som konsumentkort så lutar det ju mot att det är den här marknaden de vill ha egentligen, men denna gång var de smarta nog att locka med faktiska bra delas innan de drog undan mattan.

Inte helt förvånande introducerade de ju en ny effektiv priskategori igen för 3090, och lyckades flytta upp 3080Ti, med 3080 nu runt samma prisnivå som 2080Ti låg på, och 3070 någonstans runt vad 2080 och 1080Ti låg på vid lansering.

Om efterfrågan är mindre än tillgång så skulle priserna förväntas gå ner, och om de hinner gå ner för mycket innan nästa lansering så måste introduktionspriserna bli väldigt låga och de fastnar igen i att behöva sitta med en massa ovärda dag-1 bokningar som på något sätt måste delas ut sakta parallelt med de "riktiga" priserna för att de ska kunna visa rätt vinstsiffror för perioden.

Skrivet av medbor:

För mig låter det rimligt att de skulle kunna vara det, men jag har inte köpt en gpu på ganska länge och håller inte direkt på något lag

Det gör du rätt i, det är ledarens privilegie att vara giriga, jag tror inte för en sekund att AMD eller Intel skulle bete sig annourlunda om de hade ledarroll länge nog. Nuvarande marknadsituation är till viss del ett resultat av gamers fåniga fanboy-lojalitet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Som du säger är det långt från bevisat.

Jag skulle inte säga att det är mer girigt än vanligt, bara på ett mer direkt sätt kanske.

Jag tror inte jag håller med, om jag förstår dig rätt...
Bristen är fortfarande extrem och priserna är redan upptrissade till rent löjliga nivåer genom hela produktserierna. Så återigen:
försöker de artificiellt hålla köpintresset uppe i det läget - oberoende va de må ha på gång att sälja härnäst - så är de blodsugare eller inser inte inser hur ont om kort det är för ens i närheten av vettiga priser för oss köpare. (men det är som sagt inte bevisat, och det är väl möjligt att mycket av marginalerna går förlorade nån annanstans i kedjan)
Om de inte bygger allt vad de kan i det här läget så gör de fel IMHO.

Skrivet av Shiprat:

Att vi fortfarande är i en bristsituation med upptrissade priser är hela poängen. Introduktionspriserna var inte realistiska.

Jag vet inte om jag håller med om det heller, men det är svårt att avgöra i det konstiga läge vi haft med pandemi och mining.
Borträknat pandemin och produktionskapacitet så tror jag Nvidia hade marginaler nog att ligga åtminstone nära introduktionspriserna även framåt, om de skulle velat.

Skrivet av Shiprat:

Inte helt förvånande introducerade de ju en ny effektiv priskategori igen för 3090, och lyckades flytta upp 3080Ti, med 3080 nu runt samma prisnivå som 2080Ti låg på, och 3070 någonstans runt vad 2080 och 1080Ti låg på vid lansering.

Du får det att låta som vi mer eller mindre ligger i ett planerat och köpmässigt vettigt normalläge just nu, jag tycker verkligen inte så är fallet.
Delvis för att jag tycker du underdriver: 3080 är fortfarande över vad 2080ti priserna var innan, och extremt svåra att få tag på...
Och det finns ingen långsiktig rim och reson i prisskiftet upp ett steg (dvs att 3080 kostar som förra generationens ti osv) när priserna var så upptrissade redan under 2xxx serien innan pandemin.
För en kort kort stund såg det ut som den här generationen var ett litet steg i rätt riktigt mot ett vettigt normalläge men sen har det gått i baklås på ett sätt som är bortom deprimerande.

Skrivet av Shiprat:

Om efterfrågan är mindre än tillgång så skulle priserna förväntas gå ner, och om de hinner gå ner för mycket innan nästa lansering så måste introduktionspriserna bli väldigt låga och de fastnar igen i att behöva sitta med en massa ovärda dag-1 bokningar som på något sätt måste delas ut sakta parallelt med de "riktiga" priserna för att de ska kunna visa rätt vinstsiffror för perioden.

Men återigen: efterfrågan är fortfarande generellt extremt hög och priserna är i nuläget galet upptrissade pga bristen. Det är helt naturligt att de SKA ner. Nvidia kan bara inte få för sig att det vi har nu är nya referensen för vad grafikkort ska kosta framöver. Då skjuter de på sikt PC-spelmarknaden i sank genom att göra den till en nischmarknad.
Vi är inte i nya normala - priserna ska ner och Nvidia får rida den vågen nedåt och vara glada för de pengar de rakat in under resans gång.

...

Jag sitter på ett 1080 nu och vill köpa ett nytt kort, men jag vägrar göra det förrän jag kan köpa ett 3080 eller motsvarande prestanda för en bit under 10000 spänn. Mitt 1080 kostade mig strax under 7000 ungefär och jag ser ingen större anledning till varför kommande xx80 skulle kosta så värst mycket mer än så, när resursläget väl stabiliserar sig.

*edit*
Ursäkta allt egentligen OT babbel - ska försöka hålla klaffen lite nu

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror inte jag håller med, om jag förstår dig rätt...
Bristen är fortfarande extrem och priserna är redan upptrissade till rent löjliga nivåer genom hela produktserierna. Så återigen:
försöker de artificiellt hålla köpintresset uppe i det läget - oberoende va de må ha på gång att sälja härnäst - så är de blodsugare eller inser inte inser hur ont om kort det är för ens i närheten av vettiga priser för oss köpare. (men det är som sagt inte bevisat, och det är väl möjligt att mycket av marginalerna går förlorade nån annanstans i kedjan)
Om de inte bygger allt vad de kan i det här läget så gör de fel IMHO.

Jag vet inte om jag håller med om det heller, men det är svårt att avgöra i det konstiga läge vi haft med pandemi och mining.
Borträknat pandemin och produktionskapacitet så tror jag Nvidia hade marginaler nog att ligga åtminstone nära introduktionspriserna även framåt, om de skulle velat.

Du får det att låta som vi mer eller mindre ligger i ett planerat och köpmässigt vettigt normalläge just nu, jag tycker verkligen inte så är fallet.
Delvis för att jag tycker du underdriver: 3080 är fortfarande över vad 2080ti priserna var innan, och extremt svåra att få tag på...
Och det finns ingen långsiktig rim och reson i prisskiftet upp ett steg (dvs att 3080 kostar som förra generationens ti osv) när priserna var så upptrissade redan under 2xxx serien innan pandemin.
För en kort kort stund såg det ut som den här generationen var ett litet steg i rätt riktigt mot ett vettigt normalläge men sen har det gått i baklås på ett sätt som är bortom deprimerande.

Men återigen: efterfrågan är fortfarande generellt extremt hög och priserna är i nuläget galet upptrissade pga bristen. Det är helt naturligt att de SKA ner. Nvidia kan bara inte få för sig att det vi har nu är nya referensen för vad grafikkort ska kosta framöver. Då skjuter de på sikt PC-spelmarknaden i sank genom att göra den till en nischmarknad.
Vi är inte i nya normala - priserna ska ner och Nvidia får rida den vågen nedåt och vara glada för de pengar de rakat in under resans gång.

...

Jag sitter på ett 1080 nu och vill köpa ett nytt kort, men jag vägrar göra det förrän jag kan köpa ett 3080 eller motsvarande prestanda för en bit under 10000 spänn. Mitt 1080 kostade mig strax under 7000 ungefär och jag ser ingen större anledning till varför kommande xx80 skulle kosta så värst mycket mer än så, när resursläget väl stabiliserar sig.

*edit*
Ursäkta allt egentligen OT babbel - ska försöka hålla klaffen lite nu

Jag känner och vill att det du säger ska stämma, men helt ärligt motbevisar ju 2000-serien detta, och att köerna fortfarande finns efter ett år på 3000-serien. Prestanda per krona kommer nog stå stilla över överskådlig framtid, de som har råd kan uppgradera, vi andra får nöja oss med den prestandan vi har eller spara länge.

Jag tror alla är ganska nöjda med nuvarande prisbild, annars skulle inte korten sälja slut fortfarande. Finns ingen poäng alls för Nvidia att själva pressa priserna.

AMD kan och vill inte producera fler kort än de gör nu, de tjänar mycket mer att använda detta kisel till CPU istället. Så marknadsandelarna har Nvidia redan säkrade oavsett pris i princip

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror alla är ganska nöjda med nuvarande prisbild, annars skulle inte korten sälja slut fortfarande. Finns ingen poäng alls för Nvidia att själva pressa priserna.

Sålänge ingen knäcker LHR inom en snar framtid, eller att någon annan krytovaluta tar över så finns det fortfarande hopp.

Det är stor skillnad idag jämfört med innan sommaren, innan sommaren handlade tillfällena då kort var tillgängliga för köp oftast om 30-60 sekunder på sin höjd.
Idag kan det vara möjligt att köpa saker i flera minuter, timmar och dagar.

Man ser det även på Tradera, icke LHR kort går för betydligt högre summor än LHR kort.
Det är inte ovanligt att ett icke LHR 3080 går för runt 16-17k på tradera, när LHR varianten går för ca 12-14k, beroende på modell.
En del säljs för i princip butikspris också.

Jag tror att kommande månader, givet att inflödet fortsätter, kommer vi se ännu mer LHR kort tillgängliga och på sikt lägre priser.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag känner och vill att det du säger ska stämma, men helt ärligt motbevisar ju 2000-serien detta

Jag har inga siffror men undrar om den var en så brutal säljsucce? Inte samma kortbrist som nu iallafall.
*edit* det fanns antagligen anledning att 3080 var prissatt så lågt från början som den ändå var...

Skrivet av medbor:

och att köerna fortfarande finns efter ett år på 3000-serien.

Men vi är som sagt inte i ett normalläge. Pandemin lär ökat både efterfrågan och minskat tillgången, och mining ökar också efterfrågan...

Skrivet av medbor:

Jag tror alla är ganska nöjda med nuvarande prisbild, annars skulle inte korten sälja slut fortfarande.

Det tror och hoppas jag verkligen inte! (beror väl på hur man definierar nöjd, men jag är definitivt inte det )
Jag tror det fortfarande finns ett uppdämt köptryck till en mer vettig prisnivå, när väl volymerna går upp. Nvidia får kanske leva med lägre marginaler men har nog en bredare våg av volym att jobba med om de är beredda att göra det.
Annars är risken folk går nån annanstans, som konsoller eller telefoner eller vad det nu kan vara.

Skrivet av medbor:

Finns ingen poäng alls för Nvidia att själva pressa priserna.

Jag fattar de inte sänker priset förrän de måste, men nu pratade vi även om att artificiellt begränsa tillgången. De har de verkligen ingen ursäkt för att göra!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror inte jag håller med, om jag förstår dig rätt...
Bristen är fortfarande extrem och priserna är redan upptrissade till rent löjliga nivåer genom hela produktserierna. Så återigen:
försöker de artificiellt hålla köpintresset uppe i det läget - oberoende va de må ha på gång att sälja härnäst - så är de blodsugare eller inser inte inser hur ont om kort det är för ens i närheten av vettiga priser för oss köpare. (men det är som sagt inte bevisat, och det är väl möjligt att mycket av marginalerna går förlorade nån annanstans i kedjan)
Om de inte bygger allt vad de kan i det här läget så gör de fel IMHO.

Allright, jag tror att det vi inte håller med om isåfall helt enkelt är hur giriga de är i vanliga fall- jag håller med att situationen suger, men anser att dessa rykten för min del låter troliga då det stämmer väl överens med den bild av hur giriga de är rent generellt
Om de inte bygger allt de kan i det här läger så är det svårt att bestämma om det är konsumentfientligt så att säga utan att veta vad deras motivation är- OM de gör det för att öka efterfrågan och priser artificiellt så skulle de alltid ändå säkert kunna säga något i stil med att de investerar i att uppdater sina processer inför den omryktade refreshen eller whatever.

Om det är på riktigt och de verkligen enbart gör det av girighet så är svinigt oavsett dock.

Skrivet av Roger W:

Jag vet inte om jag håller med om det heller, men det är svårt att avgöra i det konstiga läge vi haft med pandemi och mining.
Borträknat pandemin och produktionskapacitet så tror jag Nvidia hade marginaler nog att ligga åtminstone nära introduktionspriserna även framåt, om de skulle velat.

Jag har svårt att bedöma deras marginaler, men det har ju onekligen gått med väldigt bra vinst så det har du säkert rätt i. Men de är inte något slags public-service bolag heller. Vad jag försökte påpeka är att med tanke på hur turing lanserades och hur de pressat saker som RT och DLSS som de varit "först" med på marknaden osv så har jag startkt fått en känsla av att de verkligen vill stöka om rejält i gaming-segmentet vad gäller pris och skapa en situation där de på lång sikt kan ta ut mycket högre pris/prestanda.

Att jag tycker att introduktionspriserna var orealistiska är för att de var alldeles för "snälla" på ytan men att de inte gjorde något alls för att hindra massuppköp och scalping av produkterna medan de visste precis vilken bra deal dessa kort vart jämfört med senaste serien i pris/prestanda. Det faktum att det tagit så lång tid att leverera på de tidiga beställningarna medan nya SKU's lanserats för högre priser på löpande band tyder på att de aldrig avsåg att introduktionspriserna skulle ha någon egentlig impact på marnadspriserna. Vad det gjorde var att få kort som till exempel det 6800XT jag fick tag i att se väldigt dyra ut i "jämförelse" då jag betalade 10490kr för prestanda motsvarande vad nvidia teoretiskt erbjöd för 7825kr.

Jag menar alltså att introduktionspriserna var orealistiska på lång sikt utan de restriktioner som först nu börjar sättas i effekt som till exempel att man bara får beställa ett kort per kund, ett kort per lanserade serie osv.
Men det lär ju se jävligt fint ut på nvidias earnings call när hundratusentals kort ligger bokade och de vet mycket vel att en viss andel av de som förbokad sannolikt kommer köpare ett dyrare kort också medan de väntar för att sedan sälja vidare sina "introduktionskort" när de kommer 6-12 månader senare till scalperpriser.

Skrivet av Roger W:

Du får det att låta som vi mer eller mindre ligger i ett planerat och köpmässigt vettigt normalläge just nu, jag tycker verkligen inte så är fallet.
Delvis för att jag tycker du underdriver: 3080 är fortfarande över vad 2080ti priserna var innan, och extremt svåra att få tag på...
Och det finns ingen långsiktig rim och reson i prisskiftet upp ett steg (dvs att 3080 kostar som förra generationens ti osv) när priserna var så upptrissade redan under 2xxx serien innan pandemin.
För en kort kort stund såg det ut som den här generationen var ett litet steg i rätt riktigt mot ett vettigt normalläge men sen har det gått i baklås på ett sätt som är bortom deprimerande.

Köpmässigt vettigt: Absolut inte, det suger. Det är en skitsituation som gör vad som redan var en dyr hobby till en ännu dyrare sådan, om man vill ligga på "entusiast-nivå".

Jag menar inte att de är vettigt att prisnivåerna skiftat, men jag menar att det är avsiktligt. Tidigare fanns Titan för ett lite högre pris än högsta gaming-korten. Titan RTX däremot hamnade i samma prisklass som deras Quadrokort mer eller mindre, och istället hamnade 2080Ti runt var Titan XP hade lanserats för. Sedan kommer 3090 som är ett gamingkort men till titanpris, och 3080 hamnar där 2080Ti låg, medan 3080Ti ligger ännu högre.

Vad jag menar är att detta bör vara efter nvidias plan. Även om priserna går ner igen så är det en enorm fördel för nvidia att de har högsta möjliga topp att gå ner ifrån, så att till exempel 3080 för under 10k ser resonligt ut snarare än "msrp" på 7825kr.

Skrivet av Roger W:

Men återigen: efterfrågan är fortfarande generellt extremt hög och priserna är i nuläget galet upptrissade pga bristen. Det är helt naturligt att de SKA ner. Nvidia kan bara inte få för sig att det vi har nu är nya referensen för vad grafikkort ska kosta framöver. Då skjuter de på sikt PC-spelmarknaden i sank genom att göra den till en nischmarknad.
Vi är inte i nya normala - priserna ska ner och Nvidia får rida den vågen nedåt och vara glada för de pengar de rakat in under resans gång.

...

Jag sitter på ett 1080 nu och vill köpa ett nytt kort, men jag vägrar göra det förrän jag kan köpa ett 3080 eller motsvarande prestanda för en bit under 10000 spänn. Mitt 1080 kostade mig strax under 7000 ungefär och jag ser ingen större anledning till varför kommande xx80 skulle kosta så värst mycket mer än så, när resursläget väl stabiliserar sig.

*edit*
Ursäkta allt egentligen OT babbel - ska försöka hålla klaffen lite nu

Svårt att ens avgöra hur stor efterfrågan är, den känns permanent enorm just på grund av att de prisvärda korten aldrig finns inne. Det var ju en period då ALLT var slut, även 3090 med halvbra kylare för 30k+. Nu är det ändå de korten som faktiskt är vettiga som försvinner direkt bara. Vilket på lång sikt skulle kunna betyda att priserna går neråt igen, om inget händer som artificellt pressar upp dem.

Om man kollar på sweclockers marknad, söker på "3080" i annonskommentarerna så verkar det ju onekligen vara en stor mängd sweclockers som har alldeles för många 3080 och behöver göra sig av med dem

Jag tror inte att det är någon risk att pc-marknaden blir en nisch-marknad längre, gaming växer enormt verkar det som och så länge youtubers, entusiaster och influencer har attityden att "om du är seriös så kör du geforce" så kommer nvidia kunna bestämma sig för lite vad fan de vill. Vilket gör det extra viktigt att intel levererar med sina kort, så att det finns någon till att konkurrera med nvidia om AMD skulle misslyckas att leverera några top-end kort i flera år igen.

Situationen suger, men förhoppningsvis kommer den inte hålla i förevigt. Om inte annat för att en tredje aktör är på väg in.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Jag tror inte att det är någon risk att pc-marknaden blir en nisch-marknad längre, gaming växer enormt verkar det som och så länge youtubers, entusiaster och influencer har attityden att "om du är seriös så kör du geforce" så kommer nvidia kunna bestämma sig för lite vad fan de vill. Vilket gör det extra viktigt att intel levererar med sina kort, så att det finns någon till att konkurrera med nvidia om AMD skulle misslyckas att leverera några top-end kort i flera år igen.

Jag tror att det finns en uppenbar risk att PC:n blir en andra klassens spelplattform om denna situation består för länge. Risken är nog främst att föräldrar köper en spelkonsol istället för en PC till sina barn och då kommer marknaden över tid att krympa. Vilket i sin tur kommer att leda till att speltillverkare inte prioriterar marknaden på samma sätt som de gör nu. Gissningsvis är det betydligt sämre marginal på en GPU i en spelkonsol, så det är nog inte en utveckling som Nvidia är speciellt sugna på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winterfury:

Jag tror att det finns en uppenbar risk att PC:n blir en andra klassens spelplattform om denna situation består för länge. Risken är nog främst att föräldrar köper en spelkonsol istället för en PC till sina barn och då kommer marknaden över tid att krympa. Vilket i sin tur kommer att leda till att speltillverkare inte prioriterar marknaden på samma sätt som de gör nu. Gissningsvis är det betydligt sämre marginal på en GPU i en spelkonsol, så det är nog inte en utveckling som Nvidia är speciellt sugna på...

Det du skriver i början kan mycket väl bli en faktor.

Tål att nämnas att i regel säljs alltid en spelkonsol med förlust för att i stället finansieras av spelen, dlc och
prenumerationstjänster. Ett grafikkort vad jag vet säljs av nvidia och amd med en någorlunda vinst per kort garanterat i high end skiktet med lägre vinst i low-end om ens någon.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Om AMD och Nvidia forstätter med att flytta upp pris segmenten så är det mycket troligt att mitt RTX3070 blev det sista grafikkortet jag köpte, SÅ kul är det inte att spela på PC. Från och med Zen 4 har även AMD en iGPU, jag kommer högst troligt bara att spela spel på PC som går att köra just på iGPU när alla mina nuvarande grafikkort har gått sönder. Är det något tungdrivet så kommer STADIA eller vad som finns då att duga för just det spelet.

Hejdå grafikkort, det var kul så länge det varade!

Apropå Nvidias fulspel, nu finns det uppgifter om att Nvidia hotar AIB med att inte få leveranser om dom förser Intel ARC med för bra kylare och PCB. Samt att Nvidia planerar att stoppa produktionen under November för att hålla uppe priserna, man vill se till att alla lager är tömda när nästa steg på pristrappan skall tas. AMD har varit jämföresevis öppna med att varje nästa toppmodell/ny generation skall flyttas upp ett rejält kliv i pris, snart kommer instegmodellen att kosta som RX6900XT.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om AMD och Nvidia forstätter med att flytta upp pris segmenten så är det mycket troligt att mitt RTX3070 blev det sista grafikkortet jag köpte, SÅ kul är det inte att spela på PC. Från och med Zen 4 har även AMD en iGPU, jag kommer högst troligt bara att spela spel på PC som går att köra just på iGPU när alla mina nuvarande grafikkort har gått sönder. Är det något tungdrivet så kommer STADIA eller vad som finns då att duga för just det spelet.

Hejdå grafikkort, det var kul så länge det varade!

Apropå Nvidias fulspel, nu finns det uppgifter om att Nvidia hotar AIB med att inte få leveranser om dom förser Intel ARC med för bra kylare och PCB. Samt att Nvidia planerar att stoppa produktionen under November för att hålla uppe priserna, man vill se till att alla lager är tömda när nästa steg på pristrappan skall tas. AMD har varit jämföresevis öppna med att varje nästa toppmodell/ny generation skall flyttas upp ett rejält kliv i pris, snart kommer instegmodellen att kosta som RX6900XT.

Tror Nvidia delvis kan vara rädda för en tredje aktörs påverkan på marknaden också

Permalänk
Medlem

Nåt som är skönt och veta, är att ett grafikkort är relevant en längre tid känner jag idag. T.ex kan du fortfarande starta och köra flesta spel idag 1080 med 980 än idag.

Också för att spelutvecklare vill att så många som möjligt ska köpa spelen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Läppen:

Kamrater!

Min väntan är nu över.

Blev idag erbjuden ett 3080 Gaming Z Trio LHR av Inet för 2000kr i mellanskillnad från Ventus OC som jag stod i kö för.
Nappade direkt.

Jag har inte väntat i närheten så länge som många av er här och jag är nästan lite skamsen att det redan löst sig för mig.
Jag hoppas verkligen att ni alla får era kort så snart som möjligt.

Vi ses i cyberrymden vänner!

Spännande! Jag tror inte jag var så långt efter dig i kön, men med tanke på hur många vi fortfarande hade före oss du somras var jag skeptisk till att se nåt kort snart.

Kontaktade de dig via e-post?

Lite tråkigt ändå om man behöver gå ifrån det tänkta priset man la ordern på och budgeterat för, även om det är ett bättre kort. Men mellanskillnaden kanske beror på vilket kort som finns att erbjuda när det blir dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Spännande! Jag tror inte jag var så långt efter dig i kön, men med tanke på hur många vi fortfarande hade före oss du somras var jag skeptisk till att se nåt kort snart.

Kontaktade de dig via e-post?

Lite tråkigt ändå om man behöver gå ifrån det tänkta priset man la ordern på och budgeterat för, även om det är ett bättre kort. Men mellanskillnaden kanske beror på vilket kort som finns att erbjuda när det blir dags.

Ja alltså, jag blev lite förbryllad själv faktiskt. Sist jag frågade om köplats var 7e oktober och då låg jag på plats 239, antar att många var just av inställningen att hålla fast vid ordinarie pris.

Ja jag fick mail från dem där de skrev typ vilket kort de föreslog i utbyte och vad det kostade (10 790kr i detta fall).
Så ja, hade det varit ett annat "billigare" kort jag blivit erbjuden hade jag kanske sluppit betala mellanskillnaden, men jag kände att det var värt det för att slippa väntan.

Står att det ska finnas på posten nu på måndag redan!

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winterfury:

Jag tror att det finns en uppenbar risk att PC:n blir en andra klassens spelplattform om denna situation består för länge. Risken är nog främst att föräldrar köper en spelkonsol istället för en PC till sina barn och då kommer marknaden över tid att krympa. Vilket i sin tur kommer att leda till att speltillverkare inte prioriterar marknaden på samma sätt som de gör nu. Gissningsvis är det betydligt sämre marginal på en GPU i en spelkonsol, så det är nog inte en utveckling som Nvidia är speciellt sugna på...

Det är inte omöjligt- anledningen att jag tvivlar på det är framförallt att det saknas möjligheten att skräddarsy sin setup på samma sätt, och för att människor som håller på med seriös streaming eller content creation fortfarande behöver en dator ändå. De kallas inte influencers för intet och även om konsolmarknaden tar andel från PC-gaming ett tag på grund av att föräldrar hellre köper färdigt paket osv så tror jag inte att det är något som kommer göra permanent intryck. Lägg till VR som förhoppningsvis blir mainstream där det finns/kommer finnas en uppsjö av olika headsets och system så har jag svårt att PC's "high-performance" löfte kommer glömmas bort. Däremot om några olika plattformar som steam, epic, microsoft osv kunde enas om en "låst" maskin som är en PC men innehåller allt som behövs för att verkligen förhindra fusk i spel så skull jag hoppa ombord på det.

Vad gäller marginalerna är det väldigt svårt att säga men jag tror inte att det är något som varken AMD eller nvidia gärna byter ut mot något annat- PS5 och XSX är pålitlig inkomst på lång sikt och garanterat får AMD i sin tur ut en del av att jobba mot Sony och microsoft för att hitta effektiva lösningar som kan funka på vad som i pc-marknaden skulle vara medelmåttig hårdvara.
Den sortens förhållanden och försäljning är nog en helt separat pelare i deras strategi från GPU för PC.

Nvidia lyckades ju smyga in sig i en enormt populär konsol med hårdvara som inte ens är jämförbar med vad vi hade i våra telefoner när Switchen släpptes.

Skrivet av the squonk:

Om AMD och Nvidia forstätter med att flytta upp pris segmenten så är det mycket troligt att mitt RTX3070 blev det sista grafikkortet jag köpte, SÅ kul är det inte att spela på PC. Från och med Zen 4 har även AMD en iGPU, jag kommer högst troligt bara att spela spel på PC som går att köra just på iGPU när alla mina nuvarande grafikkort har gått sönder. Är det något tungdrivet så kommer STADIA eller vad som finns då att duga för just det spelet.

Hejdå grafikkort, det var kul så länge det varade!

Apropå Nvidias fulspel, nu finns det uppgifter om att Nvidia hotar AIB med att inte få leveranser om dom förser Intel ARC med för bra kylare och PCB. Samt att Nvidia planerar att stoppa produktionen under November för att hålla uppe priserna, man vill se till att alla lager är tömda när nästa steg på pristrappan skall tas. AMD har varit jämföresevis öppna med att varje nästa toppmodell/ny generation skall flyttas upp ett rejält kliv i pris, snart kommer instegmodellen att kosta som RX6900XT.

Jag tror och hoppas att intel kapacitet inräknad kommer vända trenden, och att detta isåfall är Nvidias sista utspel för att verkligen försöka rikta marknaden så mycket de kan till deras fördel.

Att de skulle säga "ge dem inte för bra kylare och PCB" rakt av låter lite väl rakt på även med ryktena jag postade i åtanke.
Dock har ju liknande saker hänt tidigare, typ, minns inte exakt situation men vill få för mig att det var antingen runt moderkort eller grafikkort där några tillverkare fick problem med att använda samma familjenamn, till exempel "ROG Strix" för AMD då intel eller nvidia satte käppar i hjulet, så skulle inte tvivla en sekund på att sådana saker sker bakom kulisserna inför detta.

Skrivet av medbor:

Tror Nvidia delvis kan vara rädda för en tredje aktörs påverkan på marknaden också

Det tror jag med. De hade "tur" på sätt och vis i och med att AMD verkar ha stora problem att leverera 6800 och 6800XT i några stora mängder, men de verkar ju ha varit medvetna i förväg om att RDNA2 faktiskt skulle ge riktig konkurrens denna gång med tanke på deras lilla "MSRP" lek vid lanseringen.

Om ARC kommer in runt omkring 3070 och intel är lika beredda att ta en smäll på prissättningen som de redan visat sig vara med CPU's efter Zen3 så kan det bli väldigt intressant.

3070 ligger ju nu på 11e plats i steam hardware survey med 3.28% mellan 2070 (3.18%) och 2070S (4.08%) medan det på samma lista ser rätt mörkt ut för 6700XT, 6800 och 6800XT. (dock är starkaste tillväxten på listan 'AMD Radeon Graphics----1.94%' och vem vet vad det är exakt.)

Hursomhelst så lutar det mot att intel kommer slå sig in specifikt på det starkaste segmentet som högst och förhoppningsvis även de billigare segmenten där varken AMD eller nvidia känt sig manade att visa något alls hittills.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag tror de största anledningarna till att nvidia (antagligen) inte hoardar kort är ett par saker som talar till deras girighet;

1. Det är ganska safe att gissa att det kommer vara dyrare för dem att göra kort som är bättre än den nuvarande generationen (lägre marginal vid samma pris, plus kostnaden att utveckla dem)
2. De vet inte hur länge det kommer hålla i sig att folk är villiga att betala dessa fantasisummor som korten kostar nu
(Ännu lägre marginal om pris minskar och kostnad ökar)
3. De vet inte hur stor efterfrågan kommer vara på kort i framtiden
(färre sålda kort, mindre intäkt)
4. Folk står redan i kö för kort, pengar som nvidia skulle få om de bara levererade kort

Alltså är det, ur ett rent ekonomiskt perspektiv, bättre för nvidia att inte hoarda korten och istället sälja så många som möjligt när läget är så speciellt som det är.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det är inte omöjligt- anledningen att jag tvivlar på det är framförallt att det saknas möjligheten att skräddarsy sin setup på samma sätt, och för att människor som håller på med seriös streaming eller content creation fortfarande behöver en dator ändå. De kallas inte influencers för intet och även om konsolmarknaden tar andel från PC-gaming ett tag på grund av att föräldrar hellre köper färdigt paket osv så tror jag inte att det är något som kommer göra permanent intryck. Lägg till VR som förhoppningsvis blir mainstream där det finns/kommer finnas en uppsjö av olika headsets och system så har jag svårt att PC's "high-performance" löfte kommer glömmas bort. Däremot om några olika plattformar som steam, epic, microsoft osv kunde enas om en "låst" maskin som är en PC men innehåller allt som behövs för att verkligen förhindra fusk i spel så skull jag hoppa ombord på det.

Vad gäller marginalerna är det väldigt svårt att säga men jag tror inte att det är något som varken AMD eller nvidia gärna byter ut mot något annat- PS5 och XSX är pålitlig inkomst på lång sikt och garanterat får AMD i sin tur ut en del av att jobba mot Sony och microsoft för att hitta effektiva lösningar som kan funka på vad som i pc-marknaden skulle vara medelmåttig hårdvara.
Den sortens förhållanden och försäljning är nog en helt separat pelare i deras strategi från GPU för PC.

Nvidia lyckades ju smyga in sig i en enormt populär konsol med hårdvara som inte ens är jämförbar med vad vi hade i våra telefoner när Switchen släpptes.

Jag tror och hoppas att intel kapacitet inräknad kommer vända trenden, och att detta isåfall är Nvidias sista utspel för att verkligen försöka rikta marknaden så mycket de kan till deras fördel.

Att de skulle säga "ge dem inte för bra kylare och PCB" rakt av låter lite väl rakt på även med ryktena jag postade i åtanke.
Dock har ju liknande saker hänt tidigare, typ, minns inte exakt situation men vill få för mig att det var antingen runt moderkort eller grafikkort där några tillverkare fick problem med att använda samma familjenamn, till exempel "ROG Strix" för AMD då intel eller nvidia satte käppar i hjulet, så skulle inte tvivla en sekund på att sådana saker sker bakom kulisserna inför detta.

Det tror jag med. De hade "tur" på sätt och vis i och med att AMD verkar ha stora problem att leverera 6800 och 6800XT i några stora mängder, men de verkar ju ha varit medvetna i förväg om att RDNA2 faktiskt skulle ge riktig konkurrens denna gång med tanke på deras lilla "MSRP" lek vid lanseringen.

Om ARC kommer in runt omkring 3070 och intel är lika beredda att ta en smäll på prissättningen som de redan visat sig vara med CPU's efter Zen3 så kan det bli väldigt intressant.

3070 ligger ju nu på 11e plats i steam hardware survey med 3.28% mellan 2070 (3.18%) och 2070S (4.08%) medan det på samma lista ser rätt mörkt ut för 6700XT, 6800 och 6800XT. (dock är starkaste tillväxten på listan 'AMD Radeon Graphics----1.94%' och vem vet vad det är exakt.)

Hursomhelst så lutar det mot att intel kommer slå sig in specifikt på det starkaste segmentet som högst och förhoppningsvis även de billigare segmenten där varken AMD eller nvidia känt sig manade att visa något alls hittills.

AMD tillverkar så få GPUer som möjligt. De har begränsad mängd kisel hos TSMC och säljer allt som produceras, de producerar mycket hellre 5 CPUer än en ensam GPU, de kan sälja processorerna dyrare och behöver dessutom inte bry sig om minnen eller stora kretskort...

Intel kommer göra GPUer av hela deras tillverkning hos TSMC. Det är skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

AMD tillverkar så få GPUer som möjligt. De har begränsad mängd kisel hos TSMC och säljer allt som produceras, de producerar mycket hellre 5 CPUer än en ensam GPU, de kan sälja processorerna dyrare och behöver dessutom inte bry sig om minnen eller stora kretskort...

Intel kommer göra GPUer av hela deras tillverkning hos TSMC. Det är skillnad!

Hmm ja, det är sant. Undrar om de kör någon liknande strategi- försök pumpa ut CPU's för att ta så mycket andel som möjligt från intel innan alder lake, och om Alder Lake sedan sopar mattan med Zen3 tills Zen4 kommer så kan de skifta fokus till GPU's ett tag; kanske faktiskt leverera några 6800 kort som potentiellt skulle kunna lägga sig med väldigt bra pris/prestanda för att konkurrera med 3070 och ARC.

Något positivt man kan ta från nuvarande marknaden är iallafall att återförsäljarna verkar ha kommit igång rejält med system för att motverka massuppköp av scalpers/miners, så kanske blir bättre nästa vända.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Hmm ja, det är sant. Undrar om de kör någon liknande strategi- försök pumpa ut CPU's för att ta så mycket andel som möjligt från intel innan alder lake, och om Alder Lake sedan sopar mattan med Zen3 tills Zen4 kommer så kan de skifta fokus till GPU's ett tag; kanske faktiskt leverera några 6800 kort som potentiellt skulle kunna lägga sig med väldigt bra pris/prestanda för att konkurrera med 3070 och ARC.

Något positivt man kan ta från nuvarande marknaden är iallafall att återförsäljarna verkar ha kommit igång rejält med system för att motverka massuppköp av scalpers/miners, så kanske blir bättre nästa vända.

Jag tror vi får se nuvarande AMD-kort (6000) som ett betatest för raytracing. När de framöver kanske inte har lika låst produktionskapacitet får vi se hur deras nya arkitektur skalar på riktigt

Tycker ändå det är spännande med IF-cache och deras RT är ju klen men fungerar... nästa gen med kanske lite ai-kärnor kan nog bli något att bita i för Nvidia. Dock kanske Intel är vid liv snart

Det enda vi kan vara säkra på är att det är mycket som kommer ändras närmaste åren, tror Nvidia mest räknar hem det de kan inför mer osäkra tider. Det betyder inte (alls) att jag tycker dem gör rätt eller ok. Men de vill nog inte sitta med miljoner osålda kretsar när nästa släpp kommer. Att det dessutom ser till att hålla priserna och vinsten hög är bara en bonus (ur deras perspektiv alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men vi är fortfarande i en brutal bristsituation med idiotiskt upphissade priser...
Om Nvidia medvetet faktiskt bromsar nu enbart för att hålla intresset uppe (vilket å andra sidan är långt från bevisat) så är de verkligen ovanligt giriga svin skulle jag nog vilja påstå!

Eller är dom bara bra affärsmän?

Permalänk
Medlem

Ni har gjort denna tråden till flashback de räcker med spekulationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Ni har gjort denna tråden till flashback de räcker med spekulationer

Du har rätt: för mycket babbel och för lite tips... Sorry!
(vilket delvis beror på att det är så ont om kort att det inte finns mycket vettigt att tipsa om osv...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läppen:

Kamrater!

Min väntan är nu över.

Blev idag erbjuden ett 3080 Gaming Z Trio LHR av Inet för 2000kr i mellanskillnad från Ventus OC som jag stod i kö för.
Nappade direkt.

Jag har inte väntat i närheten så länge som många av er här och jag är nästan lite skamsen att det redan löst sig för mig.
Jag hoppas verkligen att ni alla får era kort så snart som möjligt.

Vi ses i cyberrymden vänner!

Grattis. Jag hade beställt samma kort och fick erbjudande i måndags om att få ett 3080 ROG Strix Gaming istället, för drygt 1200 extra. Fanns liksom inget att tänka på, så jag tackade ja direkt.

Nu ska Inet bara bygga ihop datorn jag beställde och sen kan jag äntligen spela lite trevliga spel igen. Hoppas att de är snabba på att bygga så att jag får den snart, för jag börjar tröttna på att min nuvarande laggar i varje spel jag testar. Den laggar när jag lirar "UNO"!

Den 30:e den här månaden är det 11 månader sen jag beställde datorn.
Sen dess har jag gått igenom dessa stadier:
1. Äntligen en ny dator!
2. Okej, jag får väl vänta några veckor.
3. Hur länge ska jag behöva vänta?!
4. Datorn är en utopi, kommer aldrig få se den.
5. Här, ta alla mina pengar för valfritt kort så att jag kan få min dator!
6. Jag väntar, för vem fan bryr sig längre....
7. Läste jag rätt? Jag kan få ett annat grafikkort som finns på lager? Kommer jag få se min dator snart? OMG!
8. Ska bara kolla om jag fått mejl från Inet för 50:e gången idag och sen kolla orderstatusen igen...och igen....och igen....

Den mängd kärlek jag kommer visa min nya dator när den kommer lär vara på gränsen till olaglig.
Ni trodde Gollum älskade sin "precioussss", you've seen nothing yet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag känner och vill att det du säger ska stämma, men helt ärligt motbevisar ju 2000-serien detta, och att köerna fortfarande finns efter ett år på 3000-serien. Prestanda per krona kommer nog stå stilla över överskådlig framtid, de som har råd kan uppgradera, vi andra får nöja oss med den prestandan vi har eller spara länge.

Jag tror alla är ganska nöjda med nuvarande prisbild, annars skulle inte korten sälja slut fortfarande. Finns ingen poäng alls för Nvidia att själva pressa priserna.

AMD kan och vill inte producera fler kort än de gör nu, de tjänar mycket mer att använda detta kisel till CPU istället. Så marknadsandelarna har Nvidia redan säkrade oavsett pris i princip

Är det inte mer att nvidia kapat på produktionen
för Ti? Att 3080’s säljer slut idag är fortfarande baserat på att bokningar från förra året släpar, ihop med att Nvidia artificiellt begränsar tillgången med att prioritera Ti.

Permalänk
Medlem

Snart är det ju dags för BF 2042 så beställde nyss ett KFA2 GeForce RTX 3080 SG LHR för 12490kr från NetOnNet…Sjukt dyr men det ska bli nice att köra lite Cyberpunk och andra spel också med sjysst grafik.
Hoppas datorn jag har inte bottleneckar för mycket, om det gör det så får det nog bli en uppgradering av allt annat också.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Snart är det ju dags för BF 2042 så beställde nyss ett KFA2 GeForce RTX 3080 SG LHR för 12490kr från NetOnNet…Sjukt dyr men det ska bli nice att köra lite Cyberpunk och andra spel också med sjysst grafik.
Hoppas datorn jag har inte bottleneckar för mycket, om det gör det så får det nog bli en uppgradering av allt annat också.

Grattis! I just din upplösning 1440p så tror jag det blir en liten bottleneck tyvärr eftersom jag fick prestandaförbättring i 3440x1440 mellan 8700k och 5800x. Så hoppet blir ännu större för din del med tanke på lägre upplösning och lite sämre cpu än min gamla 8700k

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt 3000-serie grafikkort som fyndvara hos netonnet och verkligen gjort ett "fynd"? Man sparar några tusenlappar men just grafikkort känner jag att dom lämnas tillbaka pågrund av missljud? Eller ett fel man inte orkar reklamera så man utnyttjar ångerrätten. Speciellt netonnet som har 90 dagars ångerrätt för medlemmar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |