3080 TI Presterar inte som det ska?

Permalänk

3080 TI Presterar inte som det ska?

Börjar med att lägga ut mina specs:
Win 11
Geforce 3080 TI Asus Rog Strix OC Edition
I9-9900K @ Default ( Turbo ) i Bios
Corsair Vengeance Pro 16 GB @ XMP 3.2
1440p @ 170 hz

Frågan: Varför har min GPU i spel bara 60-75% gpu usage? Ska det inte vara mer? Ska den inte pumpa ut 99% för det mesta?

Just nu spelar jag mest BF1 och BFV, och min fps ligger på 110-125 fps för det mesta. Medan jag har sett andra med samma GPU som snittar 165+ även 200+ i BF1. Har jag något fel? Jag blir så fundersam eftersom jag ser andra med så mycket bättre FPS.

Det jag har testat:
G-sync av, Vsync av
Fps limiter AV/PÅ
Plockat ur kortet, blåst rent PCI och kopplat in det igen.
Testat 3D mark, då fungerar kortet som det ska också vid resolution upscale. ?!
Satt på maximum performance i Nvidia och även satt på maximum performance i energiläget.
Stängt av all överklockning både för minnen, cpu och GPU.
Har dragit 3 separata PCIE kablar till GPUN.

Det är såhär i alla spel jag spelar..

Jag undrar bara, är det så att kortet inte behöver pumpa ut mer i GPU usage på 1440p? Eller är det något som inte stämmer? Känns bara som att jag har samma FPS jag hade innan på mitt 2080 TI och ja det såldes för min bror behövde ett kort!

Vad kan jag göra?!

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU-användning? Inte så troligt att den bottleneckar, men har du testat att överklocka din CPU?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

Börjar med att lägga ut mina specs:
Win 11
Geforce 3080 TI Asus Rog Strix OC Edition
I9-9900K @ Default ( Turbo ) i Bios
Corsair Vengeance Pro 16 GB @ XMP 3.2
1440p @ 170 hz

Frågan: Varför har min GPU i spel bara 60-75% gpu usage? Ska det inte vara mer? Ska den inte pumpa ut 99% för det mesta?

Just nu spelar jag mest BF1 och BFV, och min fps ligger på 110-125 fps för det mesta. Medan jag har sett andra med samma GPU som snittar 165+ även 200+ i BF1. Har jag något fel? Jag blir så fundersam eftersom jag ser andra med så mycket bättre FPS.

Det jag har testat:
G-sync av, Vsync av
Fps limiter AV/PÅ
Plockat ur kortet, blåst rent PCI och kopplat in det igen.
Testat 3D mark, då fungerar kortet som det ska också vid resolution upscale. ?!
Satt på maximum performance i Nvidia och även satt på maximum performance i energiläget.
Stängt av all överklockning både för minnen, cpu och GPU.
Har dragit 3 separata PCIE kablar till GPUN.

Det är såhär i alla spel jag spelar..

Jag undrar bara, är det så att kortet inte behöver pumpa ut mer i GPU usage på 1440p? Eller är det något som inte stämmer? Känns bara som att jag har samma FPS jag hade innan på mitt 2080 TI och ja det såldes för min bror behövde ett kort!

Vad kan jag göra?!

Testat win10?
Känns konstigt om 9900k flaskar i 1440

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk

Ja jag glömde nämna det, CPU användning ligger allt på mindre än själva GPUN. Också testat WIN10 det är samma problem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

Ja jag glömde nämna det, CPU användning ligger allt på mindre än själva GPUN. Också testat WIN10 det är samma problem där.

Får den ström så de räcker?
Sitter den i huvud PCI-e slotten?

Du kan bortse från din CPU, inte en chans i världen att den bottleneckar i spelet du spelar.

Permalänk
Skrivet av oztin:

Får den ström så de räcker?
Sitter den i huvud PCI-e slotten?

Du kan bortse från din CPU, inte en chans i världen att den bottleneckar i spelet du spelar.

Ja den ligger på vissa gånger 300 W när jag lirar.
Den sitter i slotten närmast cpun!

Permalänk

Hej

Testat bios uppgradering?
Känns lite som det sista jag hade provat.

Vilka GPU drivare kör du med nu? Testat installera om dessa med clean installation? Alternativt DDU då.

/ Aura

Permalänk
Skrivet av Aurastream:

Hej

Testat bios uppgradering?
Känns lite som det sista jag hade provat.

Vilka GPU drivare kör du med nu? Testat installera om dessa med clean installation? Alternativt DDU då.

/ Aura

Bios updatering har jag den senaste.
Jag har den senaste Nvidia drivrutinen just nu. Ja jag körde en DDU häromdagen utan resultat. Funderat på om jag ska göra det igen, men ja XD.

Förresten lägger till att har nu provat Battlefield 4 som är en äldre titel och där har jag 90+% GPU usage och konstant 170++ fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

Bios updatering har jag den senaste.
Jag har den senaste Nvidia drivrutinen just nu. Ja jag körde en DDU häromdagen utan resultat. Funderat på om jag ska göra det igen, men ja XD.

Förresten lägger till att har nu provat Battlefield 4 som är en äldre titel och där har jag 90+% GPU usage och konstant 170++ fps.

Känns som W11 som spökar enligt mig men du har ju testat det så idk. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Känns som W11 som spökar enligt mig men du har ju testat det så idk. :/

Jo detta problem uppstod 2-3 veckor sedan och jag installerade win11 igår.

Permalänk
Medlem

Jag lirar med ett 2080 i 1440p med allt på Ultra och får ~110 FPS i BF1 och ~80 FPS i BFV. Så du borde definitivt få mer FPS. Spelar du via Origin eller Steam (vilket är via Origin också iofs)?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

Börjar med att lägga ut mina specs:
Win 11
Geforce 3080 TI Asus Rog Strix OC Edition
I9-9900K @ Default ( Turbo ) i Bios
Corsair Vengeance Pro 16 GB @ XMP 3.2
1440p @ 170 hz

Frågan: Varför har min GPU i spel bara 60-75% gpu usage? Ska det inte vara mer? Ska den inte pumpa ut 99% för det mesta?

Just nu spelar jag mest BF1 och BFV, och min fps ligger på 110-125 fps för det mesta. Medan jag har sett andra med samma GPU som snittar 165+ även 200+ i BF1. Har jag något fel? Jag blir så fundersam eftersom jag ser andra med så mycket bättre FPS.

Det jag har testat:
G-sync av, Vsync av
Fps limiter AV/PÅ
Plockat ur kortet, blåst rent PCI och kopplat in det igen.
Testat 3D mark, då fungerar kortet som det ska också vid resolution upscale. ?!
Satt på maximum performance i Nvidia och även satt på maximum performance i energiläget.
Stängt av all överklockning både för minnen, cpu och GPU.
Har dragit 3 separata PCIE kablar till GPUN.

Det är såhär i alla spel jag spelar..

Jag undrar bara, är det så att kortet inte behöver pumpa ut mer i GPU usage på 1440p? Eller är det något som inte stämmer? Känns bara som att jag har samma FPS jag hade innan på mitt 2080 TI och ja det såldes för min bror behövde ett kort!

Vad kan jag göra?!

Har du dubbelkollat så att kortet faktiskt går i full hastighet (x16) även om det sitter i rätt slot? Vet att jag lyckades sätta min riser-kabel lite slarvigt och då gick kortet i x1 istället för x16.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

Ja jag glömde nämna det, CPU användning ligger allt på mindre än själva GPUN. Också testat WIN10 det är samma problem där.

Dvs du kikar på per tråd då? Inte totala CPU användningen? Du skrev "CPU användning ligger allt på mindre" så jag utgår från att du menar per tråd/kärna. Men vill bara dubbelkolla ändå.

Det är ju annars väldigt vanligt att det skapar förvirring när CPUn ligger på 35% tex och folk inte förstår varför GPUn bara nyttjas 60%. Så är det i själva verket en kärna som ligger maxad.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av sockfan:

Har du dubbelkollat så att kortet faktiskt går i full hastighet (x16) även om det sitter i rätt slot? Vet att jag lyckades sätta min riser-kabel lite slarvigt och då gick kortet i x1 istället för x16.

https://i.imgur.com/0QDpHhY.png

Yes, det körs i x16

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Dvs du kikar på per tråd då? Inte totala CPU användningen? Du skrev "CPU användning ligger allt på mindre" så jag utgår från att du menar per tråd/kärna. Men vill bara dubbelkolla ändå.

Det är ju annars väldigt vanligt att det skapar förvirring när CPUn ligger på 35% tex och folk inte förstår varför GPUn bara nyttjas 60%. Så är det i själva verket en kärna som ligger maxad.

Oj förlåt, nej ingen kärna ligger på max alla är runt samma % under användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

Börjar med att lägga ut mina specs:
Win 11
Geforce 3080 TI Asus Rog Strix OC Edition
I9-9900K @ Default ( Turbo ) i Bios
Corsair Vengeance Pro 16 GB @ XMP 3.2
1440p @ 170 hz

Frågan: Varför har min GPU i spel bara 60-75% gpu usage? Ska det inte vara mer? Ska den inte pumpa ut 99% för det mesta?

Just nu spelar jag mest BF1 och BFV, och min fps ligger på 110-125 fps för det mesta. Medan jag har sett andra med samma GPU som snittar 165+ även 200+ i BF1. Har jag något fel? Jag blir så fundersam eftersom jag ser andra med så mycket bättre FPS.

Det jag har testat:
G-sync av, Vsync av
Fps limiter AV/PÅ
Plockat ur kortet, blåst rent PCI och kopplat in det igen.
Testat 3D mark, då fungerar kortet som det ska också vid resolution upscale. ?!
Satt på maximum performance i Nvidia och även satt på maximum performance i energiläget.
Stängt av all överklockning både för minnen, cpu och GPU.
Har dragit 3 separata PCIE kablar till GPUN.

Det är såhär i alla spel jag spelar..

Jag undrar bara, är det så att kortet inte behöver pumpa ut mer i GPU usage på 1440p? Eller är det något som inte stämmer? Känns bara som att jag har samma FPS jag hade innan på mitt 2080 TI och ja det såldes för min bror behövde ett kort!

Vad kan jag göra?!

Du har inte skrivit att du har testat med att:

- Växlat mellan DX12/DX11
- Växlat Future Frame Rendering
- växlat RTX

Min gissning är att det inte är något fel övh på ditt kort eller dator, utan att det är någon inställning i spelet som spökar.

För att bekräfta ovan kan du ju köra andra tester utöver 3D Mark och se om du mäter dig normalt mot andras resultat. Är alla andra tester OK, då vet du att det är någon inställning i spelet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Du har inte skrivit att du har testat med att:

- Växlat mellan DX12/DX11
- Växlat Future Frame Rendering
- växlat RTX

Min gissning är att det inte är något fel övh på ditt kort eller dator, utan att det är någon inställning i spelet som spökar.

För att bekräfta ovan kan du ju köra andra tester utöver 3D Mark och se om du mäter dig normalt mot andras resultat. Är alla andra tester OK, då vet du att det är någon inställning i spelet.

Nej just det jag har provat det du nämnde Inget av det hjälpte heller. 3D mark Timespy ger mig 17 725 totalt och 20 567 Graphics Score.

Permalänk

Men det är väldigt konstigt att Battlefield 4 använder hela min GPU och ger mig otroligt bra fps medan andra Battlefield inte gör det plus att andra spel inte heller fungerar fullt ut. Därför jag blir så jävla fundersam, är det spelen som är dåligt optimerade då? Eller är det tvärtom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

Men det är väldigt konstigt att Battlefield 4 använder hela min GPU och ger mig otroligt bra fps medan andra Battlefield inte gör det plus att andra spel inte heller fungerar fullt ut. Därför jag blir så jävla fundersam, är det spelen som är dåligt optimerade då? Eller är det tvärtom?

Du får specifiera vilka andra spel det är du talar om och vilka fps du får av dessa.

En sista sak du kan kolla; Om din processor turbo-klockar som den ska. En kärna ska tryckas upp till 5ghz eller nära under load. Skulle det vara så att den är "fast" på stock speed (3.6ghz) så kan det möjligen påverka. Detta kommer jag ihåg har varit ett litet problem för vissa 9900K.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Battlefield 5 - 110-125 fps 50-65% gpu usage

Battlefield 1 120-135 fps 60-70% gpu usage

Farcry 6 90-110 fps 65-75% gpu usage

Battlefield 4 170+ fps 99% gpu usage

Shadows of the Tomb Raider 125-140 fps, 70-75% gpu usage

Dead by daylight 120 fps låst, 50% gpu usage

Detta är spelen jag spelar just nu i alla fall!

Har alltid HWmonitor uppe och jag har inte sett något att någon kärna skulle vara fast på 3.6. Allt ser bra ut!

Permalänk

passmark

Jag testade Passmark och detta blev resultat!

Permalänk
Medlem

@pr0pheten85: UserBenchmark är annars bättre för felsökning, eftersom det inte bara ger poäng utan även visar en del viktiga detaljer och varnar för vanliga fel (det är dock rätt uselt som benchmark, men som sagt bra för felsökning).

Permalänk
Skrivet av perost:

@pr0pheten85: UserBenchmark är annars bättre för felsökning, eftersom det inte bara ger poäng utan även visar en del viktiga detaljer och varnar för vanliga fel (det är dock rätt uselt som benchmark, men som sagt bra för felsökning).

https://www.userbenchmark.com/UserRun/47031519 Alright såhär såg det ut

Permalänk
Medlem

Vilken fps får du om du kör allt på 1080P low? får du samma där så låter det onekligen som cpu bottleneck. får du mer kanske det är något med kortet?
kanske någon inställning som är fel eller att cpun blir varm och "throttlar"? eller kanske grafik kortet dom blir rätt varma. mitt 3080 ökade tempen på min cpu med ca 10 grader. fått ned det till 5 grader med liter mer drag på fläktarna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vilken fps får du om du kör allt på 1080P low? får du samma där så låter det onekligen som cpu bottleneck. får du mer kanske det är något med kortet?
kanske någon inställning som är fel eller att cpun blir varm och "throttlar"? eller kanske grafik kortet dom blir rätt varma. mitt 3080 ökade tempen på min cpu med ca 10 grader. fått ned det till 5 grader med liter mer drag på fläktarna.

Har inte testat 1080p och allt på low! Men kan ta och prova det. Värmen på cpun är runt 60-65 när jag lirar, och gpun ligger på 69-72 grader.

Permalänk

Hade 150+ fps i snitt på 1080p, CPU usage på runt 70% och GPU 45-50%

Permalänk

UPPDATERING: Jag köpte ny CPU. Problemet löst, måste antingen varit något fel på min tidigare cpu. Tack alla för ni hjälpte mig med era förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

UPPDATERING: Jag köpte ny CPU. Problemet löst, måste antingen varit något fel på min tidigare cpu. Tack alla för ni hjälpte mig med era förslag!

Skönt att det löste sig! Vad blev det för CPU?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

UPPDATERING: Jag köpte ny CPU. Problemet löst, måste antingen varit något fel på min tidigare cpu. Tack alla för ni hjälpte mig med era förslag!

Tror ärligt talat det inte är något fel på din gamla CPU, snarare någon inställning troligtvis i BIOS, just 9900K har, som jag nämnde tidigare, haft lite problem med att fastna i låga klocks som gav de problemen du nämnde.

Men men, nu har det löst sig!

Ser vi processorn på marknaden snart?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Tror ärligt talat det inte är något fel på din gamla CPU, snarare någon inställning troligtvis i BIOS, just 9900K har, som jag nämnde tidigare, haft lite problem med att fastna i låga klocks som gav de problemen du nämnde.

Men men, nu har det löst sig!

Ser vi processorn på marknaden snart?

Kommer nog sälja den via tradera om jag nu ska sälja den