Helgsnack: Vilken är den äldsta elektronikpryl du fortfarande använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lubenero:

Ett ännu väl fungerande Sennheiser Headset PC-160 (SK Limited Edition) inköptes 2006-02-24 för 949kr. Bra jobbar Sennheiser.

Använder fortfarande de Sennheiser HD555 som jag köpte när jag var typ 14-15. Det var ca 15 år sen. Undrar hur många gånger de har farit i golvet under den tiden.

Förutom det så min Panasonic FullHD plasma-TV. Har inte sett en modern 4K-TV än som imponerat mig, men då har jag inte sett nån OLED heller. HDMI ARC > Apple TV, och optisk ut > förstärkaren, saknar ingenting.

Permalänk
Medlem

En Kenwood köksmaskin från slutet av 70-talet, men låter som det inte godkänns i tråden

Annars är nog det äldsta som används en Tivoli radio jag fick i julklapp under min korta karriär på komplett, tror det var julen 2003.
Äldsta prylen som ligger i lådorna är en gammal pong-maskin men den har inte varit igång på 25 år eller så.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Min iMac från 2009 fick i veckan en uppgradering med en ny SSD som ersatte DVD-spelaren. Använder den som kombinerad hemmabio och NAS, inklusive som Time Machine-server för en nyare MacBook Air (från 2013 ...).

Jag har alltså sedan många år väntat på att Mac skulle gå över till ARM, därav att jag inte köpt ny Mac på länge. Nu vankas det ändå en ny MacBook Pro med M1X etc men min iMac från 2009 kommer att fortsätta länge än. Kanske 10 år till. Gillar att jag kan uppgradera den. Den gör sitt jobb och hårdvaran utvecklas inte längre så snabbt.

Permalänk
Medlem

Måste nog vara mina Logitech Z-4 högtalare till datorn. Nog varit med sedan 2006 någon gång där, klassiker för sin tid.

Permalänk
Inaktiv

Dörrklockan skulle jag tro, vad jag vet är den orginal från 72 och barnslig som jag är kan jag inte låta bli den ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag såg ett par OA-5 På Röhsska museet i Göteborg nu i helgen!
Klassiker!

Grymt Det är ett riktigt gött och varmt ljud i dom tycker jag.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

https://www.hpmuseum.org/3qs/10c3q.jpg
Min HP 10C programmerbar kalkylator med "omvänd polsk notation" (RPN) från tiden jag gick på Teknis, ca 1982, är nog det äldsta jag kan påminna mig om. Mer om RPN här.

Fungerar fortfarande och används flitigt. Knapparna som är lite av dess adelsmärke med skön och taktil inmatning är aningen svampigare numera. En stor fördel med denna är att batterierna räcker läänge. Enligt HP museum är rekordet 34 år med orginalbatterierna!

Inmatningen av siffror las på en stack och sedan valde man operator och fick resultatet. Istället för som idag att man matar in en massa paranteser för att skapa komplicerade uträkningar så la man bara delresultaten på stacken och hämtade upp dem senare.

Ex (5+3)*(10-2) matas in som:
5 ENTER 3 + 10 ENTER 2 - *
Svar: 64
....

Min HP 12 C köptes också typ -82. Hade även en 11C ett tag men den gav upp andan för några år sedan. Det absolut bästa sättet att räkna på! Inte bara för antalet knapptryckningar minimeras utan även för att man jobbar intutivt efter hur man tänker. Ska jag lägga ihop 3 pund och 14 dollar så börjar jag med 3 enter (typ) 12 x därefter 14 enter 10 x och därefter trycker jag på + så är det klart i kronor. Vill jag ha det i annan valuta är det bara att mata in kursen och trycka på /. Instruktionsboken är ett under av klarhet och tom för mig kändes det enkelt och självklart efter 2 minuter.

Jag pratade dock med en student på Chalmers i början på 80-talet som menade att HP räknade fel (man kunde få ngt avrundningsfel om man trixade lite fram och tillbaka) och att Texas var ett bättre val.

Vet du att modellerna tillverkas fortfarande? Ganska dyra dock, tror mig minnas runt 2.500:- (men det kan vara mer). Det är en otrolig kvalitetskänsla i hela apparaten och verkligen i tryckknapparna.

/ B

PS För övrigt anser jag inte brödrostar och elvispar tillhöra avdelningen "elektronik". Någon form av krets behövs väl för det epitetet?

Tillägg PS
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

PS För övrigt anser jag inte brödrostar och elvispar tillhöra avdelningen "elektronik". Någon form av krets behövs väl för det epitetet?

Enig.
"Traditionellt betecknas elektrisk apparatur utan aktiva komponenter som ej elektronisk."

Permalänk
Medlem

Har en Commodore 64 "Bread Bin" från år 1984, och en Atari 520 STFM. Dock vet jag inte när Atarin tillverkades.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Min HP 12 C köptes också typ -82. Hade även en 11C ett tag men den gav upp andan för några år sedan. Det absolut bästa sättet att räkna på! Inte bara för antalet knapptryckningar minimeras utan även för att man jobbar intutivt efter hur man tänker. Ska jag lägga ihop 3 pund och 14 dollar så börjar jag med 3 enter (typ) 12 x därefter 14 enter 10 x och därefter trycker jag på + så är det klart i kronor. Vill jag ha det i annan valuta är det bara att mata in kursen och trycka på /. Instruktionsboken är ett under av klarhet och tom för mig kändes det enkelt och självklart efter 2 minuter.

Vet du att modellerna tillverkas fortfarande? Ganska dyra dock, tror mig minnas runt 2.500:- (men det kan vara mer). Det är en otrolig kvalitetskänsla i hela apparaten och verkligen i tryckknapparna.

Tillverkas dom? Kunde inte hitta annat än beg på Amazon t.ex.

HP 35S finns dock för runt 700 kr.
HP 12c Platinum Financial Calculator finns också för lite drygt 700 kr på Amazon.se, fri frakt med Prime. Men, det är ju en "Financial" modell och inte en Scientific. Men i utseende absolut nästan identisk med min 10C, förutom den blåa knappen.

Permalänk

Mina hörlurar till TV-soffan är ett par AMD AKG K240 Monitor från ca 1987 som gör tjänst fortfarande. Det är den ursprungliga 600 Ohm-modellen och inte 55 Ohm-modellen som kom långt senare så de är rätt tungdrivna - men låter fortfarande fint efter ~35 år.

Skrev AMD istället för AKG :D
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Mina hörlurar till TV-soffan är ett par AMD K240 Monitor från ca 1987 som gör tjänst fortfarande. Det är den ursprungliga 600 Ohm-modellen och inte 55 Ohm-modellen som kom långt senare så de är rätt tungdrivna - men låter fortfarande fint efter ~35 år.

AKG🤣

Du kan väl inte mena att AMD skulle göra hörlurar (nog för att de gjort cyklar, men)

Permalänk
Skrivet av medbor:

AKG🤣

Du kan väl inte mena att AMD skulle göra hörlurar (nog för att de gjort cyklar, men)

Oops - tankarna på annat håll helt klart. Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Tillverkas dom? Kunde inte hitta annat än beg på Amazon t.ex.

HP 35S finns dock för runt 700 kr.
HP 12c Platinum Financial Calculator finns också för lite drygt 700 kr på Amazon.se, fri frakt med Prime. Men, det är ju en "Financial" modell och inte en Scientific. Men i utseende absolut nästan identisk med min 10C, förutom den blåa knappen.

Är ganska glad att jag nöp hp15C när de hade en jubileums-serie tillverkad - dock inte med samma kvalitet som originalet och mycket högre 'viloström' att batterierna är tomt inte långt efter 1 år även vid måttlig användande medans original HP12C och 15C finns exemplar hållit typ 20-25 år på samma batteri-set. På den tiden var viloströmmen för att hålla minnet på datat i området 5-10 nA - idag räknar man in microAmpere och uppenbarligen kan man inte bygga strömsålt på samma sätt som 1985 typ.

Dock favoriträknaren är och förblir hp42S...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Brödrosten eller datorn.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]