Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ni som funderar på en Polestar 2; hojta om ni har några frågor. Jag (och frun som tidigare bara sett bilar som färdmedel från punkt A till punkt B) är helt sålda. Den är fantastisk

Hoppas det inte var ni som stod bredvid när morsan, utan att veta att ägaren stod precis utanför hennes synfält, med hög röst meddelade att det var den fulaste bil hon någonsin sett. Jag håller själv inte alls med och tycker den är snygg, men uppenbarligen är smaken som baken

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Ja, den biten kan jag inte förklara. Om det inte är så att dessa test utförs under märkliga förhållanden med mindre däck, rejält höga däcktryck eller dylikt där skillnaderna blir mindre än på gatan.

Typ som bränsleförbrukningen på fossilbilar...

Men greppet på torr asfalt är brutalt bra med dessa, så att motståndet ökar med dom jag kan absolut förstå. Det hänger ju ofta ihop.

Du får ju inte rullmotstånd A med r-däck eller slicks heller.

Försov mig i morse och bestämde mig för att testa om du hade rätt om greppet på torr asfalt. OMG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Där min XC70 hade legat slingrad runt ett träd långt inne i skogen, Pirelli däcken skrikit högre en en operasångare, så låg bilen med dessa Michelin-däck tyst med ett lite klistrigt ljud som ett strykjärn genom kurvorna utan tendens att ens kränga lite.
Unbelievable!!!!! Nytt rekord i hög konsumtion blev det också... 300wh/km.

Kan väl säga att däckens torrgrepp är godkänt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kan vi prata laddboxar ett slag? Vad är bra, vad ska man ha osv. Jag har en BMW i3 på ingång efter årsskiftet och tänkte sätta en box på garageväggen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kan vi prata laddboxar ett slag? Vad är bra, vad ska man ha osv. Jag har en BMW i3 på ingång efter årsskiftet och tänkte sätta en box på garageväggen.

Har en charge amps Halo. Tycker själva laddkontakten är rätt b ärligt talat, inget handtag. Appen är väldigt basic men fungerar. Gillar att kabeln är lång och själva laddare är i aluminium så den känns rejäl. Vattentät också men jag satte den inne i garaget så det kvittar egentligen. Körde på trefas 11kwh men med appen har jag ställt ner den till 7kwh och laddning på natten. Kör bara ca 4 mil om dagen så det är mer än tillräckligt.

Kändes inte lönt med 22kwh laddare då jag fått öka huvudsäkringen också och bilen kan man laddas med 11.

Om du värmer ditt hus med el/värmepump kanske man bör överväga lastbalansering och eventuellt höja säkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kan vi prata laddboxar ett slag? Vad är bra, vad ska man ha osv. Jag har en BMW i3 på ingång efter årsskiftet och tänkte sätta en box på garageväggen.

Hur mycket kör du? Pendlar du varje dag och måste hela tiden ha batteriet fullt eller hur står det till?

För min del så kommer det att bli en 3fas 22kW laddare med lastbalansering. Mest 22kW för att säkra framåt.

Jag kör mest korta sträckor under vardagarna (<5-10 mil) men längre turer under helgen. Egentligen hade jag nog klarat mig på 1fas 3,7kW i nuläget men känns dumt att dumsnåla när de bjuder på 50% av kostnaden och vem vet hur länge det kommer att hålla i sig. Kommer förmodligen att köra mer än vad jag gör nu när jag fått elbilen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kan vi prata laddboxar ett slag? Vad är bra, vad ska man ha osv. Jag har en BMW i3 på ingång efter årsskiftet och tänkte sätta en box på garageväggen.

+1

Jag undrar samma sak.
Har kollat lite på ctek och andra men blir inte klok på vad man ska välja.

En installationsfråga, jag har läst att man ska dra en ny egen kabel från proppskåp till laddbox vilket innebär att jag får gräva en del + att jag har berg på tomten. Hur har ni andra löst detta och vad kostar det?

Hur viktigt är det med en avancerad box där man t.ex. kan kontrollera den via 4G osv?
I mitt fall handlar det mest om en möjlighet att bara ladda en framtida elbil samt om vänner hälsar på mig på ett säkert sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kan vi prata laddboxar ett slag? Vad är bra, vad ska man ha osv. Jag har en BMW i3 på ingång efter årsskiftet och tänkte sätta en box på garageväggen.

Easee är en prisvärd laddbox

Skrivet av reverend benny:

+1

Jag undrar samma sak.
Har kollat lite på ctek och andra men blir inte klok på vad man ska välja.

En installationsfråga, jag har läst att man ska dra en ny egen kabel från proppskåp till laddbox vilket innebär att jag får gräva en del + att jag har berg på tomten. Hur har ni andra löst detta och vad kostar det?

Hur viktigt är det med en avancerad box där man t.ex. kan kontrollera den via 4G osv?
I mitt fall handlar det mest om en möjlighet att bara ladda en framtida elbil samt om vänner hälsar på mig på ett säkert sätt.

Om du behöver dra en ny kabel beror på. Om du har en matning till platsen där kabeln har tillräcklig area kan man lösa det. Annars är det bäst med en ny kabel.

Beror på hur fort man vill ladda. Om man vill ha 11kw, vilken huvudsäkring. Om man har många andra förbrukare. Kan bli aktuellt med lastbalansering. Då behövs även nätverk till laddaren.

I easee ingår 4g-anslutning. Det är bra om du inte har lastbalansering och vill sänka effekten ibland eller vill ladda på olika tider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ni som funderar på en Polestar 2; hojta om ni har några frågor. Jag (och frun som tidigare bara sett bilar som färdmedel från punkt A till punkt B) är helt sålda. Den är fantastisk

Jag går och funderar på en Polestar 2 och har lite frågor.

Har du standard, long range eller dual motor och hur tänkte du när du valde mellan dessa? Jag vill ha så stort batteri som möjligt så har kikat framför allt på long range. Det är dock 50 000 kr mer för inte så värst mycket större batteri, så har börjat tveka lite där.

Kör du stadskörning och/eller motorvägskörning och hur långt kommer du på en laddning ungefär och vad brukar förbrukningen i kWh/100km landa på?

Använder du publika laddnätverk och hur upplever du att detta fungerar i så fall?

Valde du till något av paketen och i så fall vilket och varför? Lutar själv åt pilotpaketet och kanske pluspaketet (för värmepumpen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Easee är en prisvärd laddbox
Om du behöver dra en ny kabel beror på. Om du har en matning till platsen där kabeln har tillräcklig area kan man lösa det. Annars är det bäst med en ny kabel.

Beror på hur fort man vill ladda. Om man vill ha 11kw, vilken huvudsäkring. Om man har många andra förbrukare. Kan bli aktuellt med lastbalansering. Då behövs även nätverk till laddaren.

I easee ingår 4g-anslutning. Det är bra om du inte har lastbalansering och vill sänka effekten ibland eller vill ladda på olika tider

Jag har matning till förrådet där boxen ska sitta men det är en 80 tals kåk där jag inte vet status på kabeln.
De flesta installatörer verkar vilja dra ny kabel från elcentralen och det "känns" som ett stort jobb, ta hål i vägg osv.
Men det kanske är lika bra att ta in en firma som kollar på det.
Som en bonus så kan man ju passa på att dra nya kablar till förrådet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Jag har matning till förrådet där boxen ska sitta men det är en 80 tals kåk där jag inte vet status på kabeln.
De flesta installatörer verkar vilja dra ny kabel från elcentralen och det "känns" som ett stort jobb, ta hål i vägg osv.
Men det kanske är lika bra att ta in en firma som kollar på det.
Som en bonus så kan man ju passa på att dra nya kablar till förrådet.

Går väl bara att byta ut den kabel som redan ligger, såvidare den inte är fastspikad innuti väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har en charge amps Halo. Tycker själva laddkontakten är rätt b ärligt talat, inget handtag. Appen är väldigt basic men fungerar. Gillar att kabeln är lång och själva laddare är i aluminium så den känns rejäl. Vattentät också men jag satte den inne i garaget så det kvittar egentligen. Körde på trefas 11kwh men med appen har jag ställt ner den till 7kwh och laddning på natten. Kör bara ca 4 mil om dagen så det är mer än tillräckligt.

Kändes inte lönt med 22kwh laddare då jag fått öka huvudsäkringen också och bilen kan man laddas med 11.

Om du värmer ditt hus med el/värmepump kanske man bör överväga lastbalansering och eventuellt höja säkringen.

Ja, där sa du nåt. Är det inte jättedyrt att gå upp i huvudsäkring dock?

Skrivet av AyEss:

Hur mycket kör du? Pendlar du varje dag och måste hela tiden ha batteriet fullt eller hur står det till?

För min del så kommer det att bli en 3fas 22kW laddare med lastbalansering. Mest 22kW för att säkra framåt.

Jag kör mest korta sträckor under vardagarna (<5-10 mil) men längre turer under helgen. Egentligen hade jag nog klarat mig på 1fas 3,7kW i nuläget men känns dumt att dumsnåla när de bjuder på 50% av kostnaden och vem vet hur länge det kommer att hålla i sig. Kommer förmodligen att köra mer än vad jag gör nu när jag fått elbilen..

Lite oklart hur mycket bilen kommer gå med tanke på att varken jag eller frun är helt säkra på hur det blir med pendling/jobbresor efter att pandemin är över, men jag tror att vi borde räkna med att behöva den varje dag. Det är i så fall mestadels ganska korta pendlingsresor, <5 mil totalt per dag. Men jag tror också att det är dumsnålt att inte sätta en 22kW box på väggen om man ändå ska göra den investeringen.

Skrivet av jocke92:

Easee är en prisvärd laddbox
Om du behöver dra en ny kabel beror på. Om du har en matning till platsen där kabeln har tillräcklig area kan man lösa det. Annars är det bäst med en ny kabel.

Beror på hur fort man vill ladda. Om man vill ha 11kw, vilken huvudsäkring. Om man har många andra förbrukare. Kan bli aktuellt med lastbalansering. Då behövs även nätverk till laddaren.

I easee ingår 4g-anslutning. Det är bra om du inte har lastbalansering och vill sänka effekten ibland eller vill ladda på olika tider

Easee har jag kollat på, den verkar populär!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hoppas det inte var ni som stod bredvid när morsan, utan att veta att ägaren stod precis utanför hennes synfält, med hög röst meddelade att det var den fulaste bil hon någonsin sett. Jag håller själv inte alls med och tycker den är snygg, men uppenbarligen är smaken som baken

Inte vad jag vet

Skrivet av psiko:

Jag går och funderar på en Polestar 2 och har lite frågor.

Har du standard, long range eller dual motor och hur tänkte du när du valde mellan dessa? Jag vill ha så stort batteri som möjligt så har kikat framför allt på long range. Det är dock 50 000 kr mer för inte så värst mycket större batteri, så har börjat tveka lite där.

Kör du stadskörning och/eller motorvägskörning och hur långt kommer du på en laddning ungefär och vad brukar förbrukningen i kWh/100km landa på?

Använder du publika laddnätverk och hur upplever du att detta fungerar i så fall?

Valde du till något av paketen och i så fall vilket och varför? Lutar själv åt pilotpaketet och kanske pluspaketet (för värmepumpen).

Jag har ”lanseringsversionen” dvs LR DM med alla paket förutom performance. Skippade performance då jag hörde att dämparna i mjukaste läget var stötigare än standard (och har inte ångrat mig. Förtydligande: komforten är kanon, likaså väghållningen så balansen är perfekt i mitt tycke). Har beiga säten med ventilation, void svart lack, dragkrok och 20”-fälgar.

Innan jag själv skaffade elbil rörde de flesta frågor just räckvidd. I själva verket, såvida du inte har ett stenhårt krav på just räckvidd (sällan sanning, och om så är fallet så är det IMO diesel-/bensinbil som gäller) så är det fel frågor att ställa. Varför? För att det det i 99 fall av 100 egentligen inte spelar någon roll.

Jag har inte kommit loss att välja en laddbox än så hemma laddar jag fortfarande (3,5 månad efter införskaffande) med schukopluggen, begränsat i bilen till 9A. Har kört ca 500mil på samma tid för att sätta det i perspektiv.

Vid längre resor så laddar jag oftast på Circle K, de har antingen gratis laddning (150kW) eller Ionity (3,5kr/kWh med plugsurfing (medlemskap följer med bilen). Har även laddat via InCharge när vi varit på Max, via EON på nån parkering, via Eways (easypark IIRC) på nån parkering osv.

Har kört allt möjligt; motorväg, landsväg, skogsväg, stadstrafik Tog en dagsutflykt med frugan i somras på 20mil t/r (Höör <-> Mölle om du vill se ungefärlig rutt). Det var ca 25 grader varmt ute och snittförbrukningen var 19.9kWh/100km. Jag skulle gissa att jag annars snittar 2,2-2,5kWh/mil; jag gillar att köra bil Om man vet med sig att man i normalfallet kommer sitta och snålköra för att hålla nere förbrukningen så bör man nog fundera på att köpa en annan bil.

Den här bilen förtjänar att köras på riktigt för när man gör det så är den galet rolig. Greppet är helt fantastiskt och man hade inte gissat att den är så tung som den faktiskt är. Sen är det såklart tillfällen där man faktiskt vill maximera räckvidden och det är inget konstigt med det; det jag försöker förmedla är att fundera på vad du vill få ut av bilen. Gillar du att ”köra bil”? Bryr du dig om ljudet? Komforten? Lastutrymme? Jag tror att du kommer bli som mest nöjd om du tillgodoser dessa behov istället för att fokusera på maximering av räckvidd.

My 2 cents

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Har kört allt möjligt; motorväg, landsväg, skogsväg, stadstrafik Tog en dagsutflykt med frugan i somras på 20mil t/r (Höör <-> Mölle om du vill se ungefärlig rutt). Det var ca 25 grader varmt ute och snittförbrukningen var 19.9kWh/100km. Jag skulle gissa att jag annars snittar 2,2-2,5kWh/mil; jag gillar att köra bil Om man vet med sig att man i normalfallet kommer sitta och snålköra för att hålla nere förbrukningen så bör man nog fundera på att köpa en annan bil.

Den här bilen förtjänar att köras på riktigt för när man gör det så är den galet rolig. Greppet är helt fantastiskt och man hade inte gissat att den är så tung som den faktiskt är. Sen är det såklart tillfällen där man faktiskt vill maximera räckvidden och det är inget konstigt med det; det jag försöker förmedla är att fundera på vad du vill få ut av bilen. Gillar du att ”köra bil”? Bryr du dig om ljudet? Komforten? Lastutrymme? Jag tror att du kommer bli som mest nöjd om du tillgodoser dessa behov istället för att fokusera på maximering av räckvidd.

My 2 cents

Min fråga på det är om du testat a better route planner och vet om den är hyffsat korrekt. Brukar väl diffa 5-10% med inställningarna där men undrar om den över lag är så korrekt som den är på Teslorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Inte vad jag vet
Jag har ”lanseringsversionen” dvs LR DM med alla paket förutom performance. Skippade performance då jag hörde att dämparna i mjukaste läget var stötigare än standard (och har inte ångrat mig. Förtydligande: komforten är kanon, likaså väghållningen så balansen är perfekt i mitt tycke). Har beiga säten med ventilation, void svart lack, dragkrok och 20”-fälgar.

Innan jag själv skaffade elbil rörde de flesta frågor just räckvidd. I själva verket, såvida du inte har ett stenhårt krav på just räckvidd (sällan sanning, och om så är fallet så är det IMO diesel-/bensinbil som gäller) så är det fel frågor att ställa. Varför? För att det det i 99 fall av 100 egentligen inte spelar någon roll.

Jag har inte kommit loss att välja en laddbox än så hemma laddar jag fortfarande (3,5 månad efter införskaffande) med schukopluggen, begränsat i bilen till 9A. Har kört ca 500mil på samma tid för att sätta det i perspektiv.

Vid längre resor så laddar jag oftast på Circle K, de har antingen gratis laddning (150kW) eller Ionity (3,5kr/kWh med plugsurfing (medlemskap följer med bilen). Har även laddat via InCharge när vi varit på Max, via EON på nån parkering, via Eways (easypark IIRC) på nån parkering osv.

Har kört allt möjligt; motorväg, landsväg, skogsväg, stadstrafik Tog en dagsutflykt med frugan i somras på 20mil t/r (Höör <-> Mölle om du vill se ungefärlig rutt). Det var ca 25 grader varmt ute och snittförbrukningen var 19.9kWh/100km. Jag skulle gissa att jag annars snittar 2,2-2,5kWh/mil; jag gillar att köra bil Om man vet med sig att man i normalfallet kommer sitta och snålköra för att hålla nere förbrukningen så bör man nog fundera på att köpa en annan bil.

Den här bilen förtjänar att köras på riktigt för när man gör det så är den galet rolig. Greppet är helt fantastiskt och man hade inte gissat att den är så tung som den faktiskt är. Sen är det såklart tillfällen där man faktiskt vill maximera räckvidden och det är inget konstigt med det; det jag försöker förmedla är att fundera på vad du vill få ut av bilen. Gillar du att ”köra bil”? Bryr du dig om ljudet? Komforten? Lastutrymme? Jag tror att du kommer bli som mest nöjd om du tillgodoser dessa behov istället för att fokusera på maximering av räckvidd.

My 2 cents

Tack för utförligt svar

Jag är en sån som använder bilen från A till B och inte direkt gillar att köra bil. Det jag har prioriterat nu när jag har kollat är räckvidd, komfort och kvalité. Polestar 2 lockar mig då den har en lagom storlek (ingen småbil och ingen SUV typ) och att den ser ut som en vanlig bil (och i mitt tycke jäkligt läcker sådan).

Har rejäl räckviddsångest (säkert nytt ord i SAOL snart ) då jag pendlar 14 mil om dagen till och från jobbet (siktar på privatleasing med 3000 mil per år). Har i dagsläget inte heller någon möjlighet till laddbox hemma, men finns 4 laddstolpar på jobbet som man får dela på/slåss om. Det är också pendlingen som gör att komforten har hög prio.

Låter som det fungerar bättre än jag trodde med publik laddning, förhoppningsvis är det väl något som kommer förbättras snabbare nu också framöver.

Om den kan hålla en snittförbrukning på 2.2-2.5kWh/mil så hade det säkert kunnat fungera om den toppas upp under dagen på jobbet. Jag kommer nog ändå att snålköra för att hålla ner förbrukningen

Ett annat alternativ jag kollar på är Skoda Enyaq iV80 som också tickar i många av mina boxar, men som egentligen är en större bil än vad jag har behov av och potentiellt blir dyrare än en Polestar 2 standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Min fråga på det är om du testat a better route planner och vet om den är hyffsat korrekt. Brukar väl diffa 5-10% med inställningarna där men undrar om den över lag är så korrekt som den är på Teslorna.

Jag har appen och har försökt använda den, men helt ärligt så har google maps varit så pass mycket enklare att använda att jag inte ens gett ABRP en chans. Kollar efter laddstationer på vägen mha appen Chargefinder (och ibland via inbyggda Google maps) istället. Jag skulle tro den ligger inom det intervallet men kan inte säga säkert. Google maps har varit bra so far, det är lite upp till en själv hur snabbt man kör och hur tung högerfot man har. Kör man ”normalt” brukar man ha mer kvar än google maps estimerat vid ankomst.

Skrivet av psiko:

Tack för utförligt svar

Jag är en sån som använder bilen från A till B och inte direkt gillar att köra bil. Det jag har prioriterat nu när jag har kollat är räckvidd, komfort och kvalité. Polestar 2 lockar mig då den har en lagom storlek (ingen småbil och ingen SUV typ) och att den ser ut som en vanlig bil (och i mitt tycke jäkligt läcker sådan).

Har rejäl räckviddsångest (säkert nytt ord i SAOL snart ) då jag pendlar 14 mil om dagen till och från jobbet (siktar på privatleasing med 3000 mil per år). Har i dagsläget inte heller någon möjlighet till laddbox hemma, men finns 4 laddstolpar på jobbet som man får dela på/slåss om. Det är också pendlingen som gör att komforten har hög prio.

Låter som det fungerar bättre än jag trodde med publik laddning, förhoppningsvis är det väl något som kommer förbättras snabbare nu också framöver.

Om den kan hålla en snittförbrukning på 2.2-2.5kWh/mil så hade det säkert kunnat fungera om den toppas upp under dagen på jobbet. Jag kommer nog ändå att snålköra för att hålla ner förbrukningen

Ett annat alternativ jag kollar på är Skoda Enyaq iV80 som också tickar i många av mina boxar, men som egentligen är en större bil än vad jag har behov av och potentiellt blir dyrare än en Polestar 2 standard.

Jag var också orolig över publik laddning tidigare, men tipset är att ladda ner appen Chargefinder och bli mäkta förvånad över hur många laddstolpar som finns Vid 90% laddning så anger bilen 360km räckvidd (4mil per 10%-enheter). Det är bestcase skulle jag säga. Kan också nämna att i motorvägshastighet (och än mer i hastigheter över det) spelar vinden väldigt stor roll. Samma sträcka kan dra 15% eller 25% beroende på hur mycket det blåser, så vill du optimera räckvidden sänk hastigheten i motvind.

Ja bilen är riktigt underbar och har riktigt bra komfort. Jag hade en Passat Alltrack GTS -18 tidigare och komforten i PS2’an är i mitt tycke bättre än Passaten i Comfort-mode (ställbart chassi) men väghållning som är bättre än Passatens Sport-mode. Nu har jag ju dessutom 20”-fägar som ökar förbrukningen, sänker komforten och eventuellt ökar ljudnivån. Ljudnivån är trots det riktigt låg.

Mitt tips är att kika på lite youtube-reviews så du får en känsla av bilens för- och nackdelar, eller rättare sagt vad den är och vad den inte är. Jag är 1,87 lång och får sjunka ner lite i baksätet för att takhöjden ska räcka till. I mitt fall så är vi 1-2personer i bilen ~95% av tiden så för mig spelar det ingen roll.

Jag kan varmt rekommendera att ta ventilerade säten, den beiga klädseln med reconstructed wood om du prioriterar komfort. Det lyfter dessutom hela bilen och inredningen till en helt annan nivå i mitt tycke.

EFIT: Kris Rifa (youtube) testade den enkelmotoriga PS2’an och tyckte å ena sidan att kraften var ”good enough” men förbrukningen var ungefär likvärdig med den dubbelmotoriga. Har du råd så ta dualmotor; du kommer inte ångra det vid omkörningar

EDIT2: Nu är det ju bara mina åsikter ovan; det bästa är ju om du har möjlighet att prova både SM/DM och olika klädslar/utrustningspaket. Alla är kanske inte som jag som på ren känsla beställde utan att ens ha provsuttit 😅 (kan tilläggas att jag spenderade nog ca 40h youtube-reviews dock)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag har appen och har försökt använda den, men helt ärligt så har google maps varit så pass mycket enklare att använda att jag inte ens gett ABRP en chans. Kollar efter laddstationer på vägen mha appen Chargefinder (och ibland via inbyggda Google maps) istället. Jag skulle tro den ligger inom det intervallet men kan inte säga säkert. Google maps har varit bra so far, det är lite upp till en själv hur snabbt man kör och hur tung högerfot man har. Kör man ”normalt” brukar man ha mer kvar än google maps estimerat vid ankomst.

Toppen. Har ju själv sneglat en del på att gå till Polestar 2 från Tesla då jag tycker designen exteriört är så fin men det är väl de längre resorna som sätter stopp för ett byte, ville mest veta ifall ABRP hade så pass rätt även på Polestar 2 att man kan basera besluten på den.

Permalänk
Medlem

Eaase-boxen och lastbalanserare från Tibber är en trevlig kombo med fast installationspris. Är du inte kund sedan tidigare och blir ”värvad” av någon så får du dessutom (och den som värvar) 500kr att handla för, så då blir boxen lite billigare.

Permalänk

Jag letar också box. Funderar på om man inte borde köpa en box med två laddare direkt då vi har två bilar i familjen och förr eller senare lär gå över till två elbilar. Har dock bara en 20A huvudsäkring, vilket blir max 20*230*3 = 13,8 kW om jag tänker rätt. Så kan inte driva mycket mer än en 11 kW laddare i vilket fall som.

Hmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag letar också box. Funderar på om man inte borde köpa en box med två laddare direkt då vi har två bilar i familjen och förr eller senare lär gå över till två elbilar. Har dock bara en 20A huvudsäkring, vilket blir max 20*230*3 = 13,8 kW om jag tänker rätt. Så kan inte driva mycket mer än en 11 kW laddare i vilket fall som.

Hmm...

I min förening har vi endast 3,7 kW och det är i långsammaste laget, men det går och får det bara stå över natten så är det inga problem. 11 kW räcker långt även för två bilar och behöver den ena mer kräm så är det väl bara att stänga av för den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag letar också box. Funderar på om man inte borde köpa en box med två laddare direkt då vi har två bilar i familjen och förr eller senare lär gå över till två elbilar. Har dock bara en 20A huvudsäkring, vilket blir max 20*230*3 = 13,8 kW om jag tänker rätt. Så kan inte driva mycket mer än en 11 kW laddare i vilket fall som.

Hmm...

Funderade också på detta när vi skaffade en box i veckan, men för vår del blir det i så fall smidigare med två boxar när vi skaffar en andra elbil och jag tror inte heller att vi kommer ha behov att ladda båda bilarna varje dag.

Jag landade i en Zappi V2 som kan ladda upp till 22kW - går att gå över 13,8kW med 20A huvudsäkring om du har möjlighet att ladda på dagen och har solceller. Fördelen med Zappin som jag ser det är att den stödjer trådad anslutning av lastavkännare och den kan enkelt konfigureras direkt på boxen om man vill så den den är inte beroende av molntjänster för att fungera.

Permalänk
Medlem

Jag kör Garos laddade med trådad lastbalansering, fungerar toppen.
Ombordladdaren på de flesta bilarna fixar bara 11kW, så det fungerar bra med 3x20A hemmavid.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev2null:

Funderade också på detta när vi skaffade en box i veckan, men för vår del blir det i så fall smidigare med två boxar när vi skaffar en andra elbil och jag tror inte heller att vi kommer ha behov att ladda båda bilarna varje dag.

Jag landade i en Zappi V2 som kan ladda upp till 22kW - går att gå över 13,8kW med 20A huvudsäkring om du har möjlighet att ladda på dagen och har solceller. Fördelen med Zappin som jag ser det är att den stödjer trådad anslutning av lastavkännare och den kan enkelt konfigureras direkt på boxen om man vill så den den är inte beroende av molntjänster för att fungera.

Har du fått din Zappi V2 ?
Beställde själv en för snart 8 veckor sedan och inte fått någon än nu får jag inte bilen förens i november kanske december så ingen fara än med det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ingen som kör tibber och deras laddare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ingen som kör tibber och deras laddare?

Skulle också gärna vilja höra mera om detta, vi har precis bytt till Tibber och ska byta till elbil i maj nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ni som funderar på en Polestar 2; hojta om ni har några frågor. Jag (och frun som tidigare bara sett bilar som färdmedel från punkt A till punkt B) är helt sålda. Den är fantastisk

Är radiomottagningen verkligen så usel som den är i vår bil när man åker ut på landsbyggden eller är vår bara trasig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ingen som kör tibber och deras laddare?

Skrivet av Fruttyh:

Skulle också gärna vilja höra mera om detta, vi har precis bytt till Tibber och ska byta till elbil i maj nästa år.

Har Tibber och Easee, kör dom dock inte tillsammans då min Easee går på samfällighetens motorvärmarstolpes el, men vad undrar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ingen som kör tibber och deras laddare?

Nej, min laddare ligger hos elektrikern och väntar på att han ska få tid till att installera den

Ska nya ut min charge amp tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Har Tibber och Easee, kör dom dock inte tillsammans då min Easee går på samfällighetens motorvärmarstolpes el, men vad undrar ni?

Undrar väl mest om man faktiskt sparar något på att betala timpris på laddningen. Visst att det är billigt på natten men om man gör av med mycket el i övrigt på t ex en luftvärmepump, är det fortfarande lönt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Undrar väl mest om man faktiskt sparar något på att betala timpris på laddningen. Visst att det är billigt på natten men om man gör av med mycket el i övrigt på t ex en luftvärmepump, är det fortfarande lönt?

Kolla upp artikeln Sweclockers länkade härrom veckan med att använda huset som batteri. Allt behöver inte sparas i högformig energi a.k.a el.
Utan du kan spara det i värme också. Ställa in uppvärmningen att värma upp huset lite extra på natten, kanske 24 grader som sen sjunker över dagen och pumpen behöver inte jobba för ens kvällen igen när det blir billigare.
Lika så med varmvattnet mm.

Går faktiskt att spara en hel del om man värmer vatten och hus med el.

//Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är radiomottagningen verkligen så usel som den är i vår bil när man åker ut på landsbyggden eller är vår bara trasig?

Jag har inte använt radion jättemycket ska sägas. Jag har tänkt tanken att mottagningen verkar sisådär ja, men framförallt gällande DAB-radio. Där är det så extremtydligt (och störande) när mottagningen försvinner. FM-mottagningen funkar nog inte (mycket) sämre än Passaten, men den i sin tur funkade faktiskt en hel del sämre än V70’n innan.

Jag brukar mest köra Spotify eller radioapp som sänder via internet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux