Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Samsung:

Alltså det tar emot inom mig så enormt att betala nästan 300k för en bil. Speciellt om man tänker att en bil för 35k också "duger" som transportmedel

Ja, det där är naturligtvis väldigt subjektivt och i hög grad kopplat till vilken innebörd man lägger i "en bil", så att säga. Är man helt enkelt ute efter ett "transportmedel", då är säkert en bil för 35 kkr en riktigt bra deal (med reservation för att jag inte kan mycket om bilar)!

Ett annat sätt att se på saken är att tänka att man betalar t ex 150 kkr för "en bil" och 150 kkr för en leksak, ett intresse, en hobby, ett samtalsämne, en upplevelse, ett partytrick, ett community …

I slutänden är det naturligtvis upp till en själv vad man värdesätter. En del köper en bil för 3 000:-, andra för 3 miljoner. Jag kan inte säga hur mycket du eller någon annan borde lägga, men kanske kan jag ge något slags perspektiv som kan hjälpa dig landa i ett beslut som känns rätt för dig.

Avslutningsvis vill jag dela följande citat från en polare angående att ha en (i ens egna ögon) rolig bil:

Det gör att man, när man har ett ärende att uträtta, inte tänker "Asch, nu måste jag åka till Borås …", utan "Yes! Nu har jag en anledning att åka till Borås!" — @MinerC1224

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Alling:

Ja, det där är naturligtvis väldigt subjektivt och i hög grad kopplat till vilken innebörd man lägger i "en bil", så att säga. Är man helt enkelt ute efter ett "transportmedel", då är säkert en bil för 35 kkr en riktigt bra deal (med reservation för att jag inte kan mycket om bilar)!

Ett annat sätt att se på saken är att tänka att man betalar t ex 150 kkr för "en bil" och 150 kkr för en leksak, ett intresse, en hobby, ett samtalsämne, en upplevelse, ett partytrick, ett community …

I slutänden är det naturligtvis upp till en själv vad man värdesätter. En del köper en bil för 3 000:-, andra för 3 miljoner. Jag kan inte säga hur mycket du eller någon annan borde lägga, men kanske kan jag ge något slags perspektiv som kan hjälpa dig landa i ett beslut som känns rätt för dig.

Avslutningsvis vill jag dela följande citat från en polare angående att ha en (i ens egna ögon) rolig bil:

Det gör att man, när man har ett ärende att uträtta, inte tänker "Asch, nu måste jag åka till Borås …", utan "Yes! Nu har jag en anledning att åka till Borås!" — @MinerC1224

Jag tackar för insikten. Det tankesättet underlättar förstås att spendera pengarna som krävs för en modern bil. För egen del så har jag inte köpt något ännu då jag inte har behovet än. Men frugan ska börja pendla en bit för jobb varje dag så det börjar verkligen bli dags att bestämma sig

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Äntligen på plats efter ett par månaders väntan! Väldigt nöjd så här långt.
Snabb uppvärmning av kupén, ombonad känsla, sköna stolar och allmänt väldigt bra komfort trots 20" och Sportline.
Grymt helljus och smidigt med LED-matrix som sköter sig mycket bättre än Octavians ljusreglering.
Familjen ryms bättre och förbrukningen ser lovande ut, blir spännande att se snittet vintertid.

https://live.staticflickr.com/65535/51535017806_5c3c5ddb31_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/51535745754_ba55496f96_c.jpg

Väldigt snygg bil och nice att du gillar Matrix ljusen, kommer ha dessa i min egen bil också.

Men något som slår mig är de elbilar som har laddningen till höger bak, finns där något säkerhetssystem som gör att man inte kan köra iväg medans kabeln är inkopplad?
Tänker annars att många som är lite stressade kommer ut, kastar sig in i bilen och kör iväg med en rivstart, kommer ha en liten svans efter bilen
Tycker det vore bättre om alla hade uttaget framme vänster där man hoppar in i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Väldigt snygg bil och nice att du gillar Matrix ljusen, kommer ha dessa i min egen bil också.

Men något som slår mig är de elbilar som har laddningen till höger bak, finns där något säkerhetssystem som gör att man inte kan köra iväg medans kabeln är inkopplad?
Tänker annars att många som är lite stressade kommer ut, kastar sig in i bilen och kör iväg med en rivstart, kommer ha en liten svans efter bilen
Tycker det vore bättre om alla hade uttaget framme vänster där man hoppar in i bilen.

På min Polestar (som dessutom har laddning på vänster sida), så tillåter den inte att man lägger i drive om man har en kabel ansluten. Så det tror jag att man tänker på i alla laddbara bilar.

I övrigt så föredrar jag att ha laddkabeln på vänster, så man slipper gå runt bilen varje gång man ska koppla in/ur. Det enda negativa jag kan tänka mig med laddning på vänster är ifall man står parkerad längs gatan och det även finns laddstolpar längs gatan. Då hade det helt klart varit lämpligare med laddlucka på höger sida, eftersom det är den sidan som vetter mot trottoaren.

Permalänk
Medlem

Vi tänkte byta från en stor familjebil till en SUV. Vi är två vuxna och två barn. Barnen sitter i bältesstolar. De bilar jag väljer mellan är:

  • Enyaq 80

  • ID.4

  • RAV4 (plugin)

  • 3008 (plugin)

Det lutar åt privatleasing eftersom jag är feg och inte vågar chansa på andrahandsvärdet. Dessutom är jag bekväm av mig och less på överraskningar.

Enyaq, ID.4 och RAV4 kostar 5500:- till 6500:-/mån med dragkrok, 1500 mil och lite annat. Peugeon är tusenlappen billigare.

Frågan är bara om jag vågar ta steget från diesel till el, eller tar den enkla utvägen med bensin/el.

Hur tänker ni om räckvidd? Vi kör mest kortare sträckor till jobb, men det kommer även blir resor på 30-35 mil (E4an). En gång om året blir det en längre resa till fjällen. Eftersom vi har barn blir det pauser, men plötsligt måste ju finnas laddmöjlighet där vi stannar.

Hur tänker ni om elpriset? Så länge elbilen kostar en tredjedel i drivmedel, känns det helt ok. Fast om elpriset stiger med hög efterfrågan, så blir det inte lika skoj. Svårt att spå framtiden. Solceller på taket? Vi har fjärrvärme, så elförbrukningen idag är väldigt låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vi tänkte byta från en stor familjebil till en SUV. Vi är två vuxna och två barn. Barnen sitter i bältesstolar. De bilar jag väljer mellan är:

  • Enyaq 80

  • ID.4

  • RAV4 (plugin)

  • 3008 (plugin)

Det lutar åt privatleasing eftersom jag är feg och inte vågar chansa på andrahandsvärdet. Dessutom är jag bekväm av mig och less på överraskningar.

Enyaq, ID.4 och RAV4 kostar 5500:- till 6500:-/mån med dragkrok, 1500 mil och lite annat. Peugeon är tusenlappen billigare.

Frågan är bara om jag vågar ta steget från diesel till el, eller tar den enkla utvägen med bensin/el.

Hur tänker ni om räckvidd? Vi kör mest kortare sträckor till jobb, men det kommer även blir resor på 30-35 mil (E4an). En gång om året blir det en längre resa till fjällen. Eftersom vi har barn blir det pauser, men plötsligt måste ju finnas laddmöjlighet där vi stannar.

Hur tänker ni om elpriset? Så länge elbilen kostar en tredjedel i drivmedel, känns det helt ok. Fast om elpriset stiger med hög efterfrågan, så blir det inte lika skoj. Svårt att spå framtiden. Solceller på taket? Vi har fjärrvärme, så elförbrukningen idag är väldigt låg.

Nu åker jag tyvärr inte elbil själv pga förmånsbil (ska dock prompt ha elbil när det blir dags för byte) men åkte en Enyaq för några veckor sedan som rullade som taxi i sthlm (trevlig bil!) och tänkte att, kan den rulla som taxi hela dagarna så klarar alla svennebaner att köra elbil. Så kort svar, sluta ha räckviddsångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vi tänkte byta från en stor familjebil till en SUV. Vi är två vuxna och två barn. Barnen sitter i bältesstolar. De bilar jag väljer mellan är:

  • Enyaq 80

  • ID.4

  • RAV4 (plugin)

  • 3008 (plugin)

Det lutar åt privatleasing eftersom jag är feg och inte vågar chansa på andrahandsvärdet. Dessutom är jag bekväm av mig och less på överraskningar.

Enyaq, ID.4 och RAV4 kostar 5500:- till 6500:-/mån med dragkrok, 1500 mil och lite annat. Peugeon är tusenlappen billigare.

Frågan är bara om jag vågar ta steget från diesel till el, eller tar den enkla utvägen med bensin/el.

Hur tänker ni om räckvidd? Vi kör mest kortare sträckor till jobb, men det kommer även blir resor på 30-35 mil (E4an). En gång om året blir det en längre resa till fjällen. Eftersom vi har barn blir det pauser, men plötsligt måste ju finnas laddmöjlighet där vi stannar.

Hur tänker ni om elpriset? Så länge elbilen kostar en tredjedel i drivmedel, känns det helt ok. Fast om elpriset stiger med hög efterfrågan, så blir det inte lika skoj. Svårt att spå framtiden. Solceller på taket? Vi har fjärrvärme, så elförbrukningen idag är väldigt låg.

Frågan är hur långa sträckor ni åker.
Har själv beställt en E208 men dom flesta sträckor jag kör är mellan 2-10 mil och klarar mig utmärkt med det och oftast är det bara frun och jag som åker så behöver inte större bil till det vi gör Behöver jag en mycket större bil då kan jag låna bil från jobbet i värsta fall.

Så går från en diesel till en hel elbil men jag åker inte så långa sträcker som du gör.
Kolla dom sträckor du åker och se vad det finns för laddstolpar där idag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

P zero, Continental Sport contact 5 och mina favoriter Michelin pilot sport 4 finns alla i lager på gummihuset.se för ca 2-2200kr styck.

Jag har kört med alla tre tidigare och Michelin-däcken har gett både bäst torrgrepp och (!) konstigt nog bäst livslängd.

Har nu kört närmare 350mil med Michelin-däcken och kan väl ge mig på ett omdöme, i jämförelse med Pirelli-däcken jag hade innan.

Grepp och våtegenskaper är helt godkända, men hade min första vattenplaning (även om den var kort) på en 90-väg. Det jag inte gillar med dem är rullmotståndet, för det måste vara högre än Pirelli-däcket.
Min "förbrukning" har gått från 172-178wh/km, til 204-210wh/km, sen jag fick på Michelin-däcken. Aldrig haft så hög förbrukning som jag har nu. Kör samma sträckor ofta och har haft konsekventa siffror tidigare.
Livslängden får väl tiden utvisa...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Väldigt snygg bil och nice att du gillar Matrix ljusen, kommer ha dessa i min egen bil också.

Men något som slår mig är de elbilar som har laddningen till höger bak, finns där något säkerhetssystem som gör att man inte kan köra iväg medans kabeln är inkopplad?
Tänker annars att många som är lite stressade kommer ut, kastar sig in i bilen och kör iväg med en rivstart, kommer ha en liten svans efter bilen
Tycker det vore bättre om alla hade uttaget framme vänster där man hoppar in i bilen.

Tack! Skoj, är det en Enyaq eller ID4 du beställt?
Skydd för att köra iväg med sladden lär finnas som jag såg någon skriva. Däremot så håller jag med om placeringen. Jag hade hellre haft luckan fram på vänster sida jag med.

Nu backar jag in för att ladda. Är ju inte en svårkörd/backad bil, men jag föredrar många gånger att köra rakt in under carporten för att kunna plocka ur saker från bagaget smidigt.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har nu kört närmare 350mil med Michelin-däcken och kan väl ge mig på ett omdöme, i jämförelse med Pirelli-däcken jag hade innan.

Grepp och våtegenskaper är helt godkända, men hade min första vattenplaning (även om den var kort) på en 90-väg. Det jag inte gillar med dem är rullmotståndet, för det måste vara högre än Pirelli-däcket.
Min "förbrukning" har gått från 172-178wh/km, til 204-210wh/km, sen jag fick på Michelin-däcken. Aldrig haft så hög förbrukning som jag har nu. Kör samma sträckor ofta och har haft konsekventa siffror tidigare.
Livslängden får väl tiden utvisa...

Förbrukningen lär ju bero på det ökade greppet. Svårt att få allt i ett enda däck.
Hoppas du får fin livslängd ur dom, jag kan knappt förstå hur mina höll så länge som dom gjorde.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Har precis beställt en ID.4 Pro Performance RWD (maximal räckvidd var viktigt då jag inte ännu kan ladda hemma i min BRF. Men ser det inte som ett problem när man kan ladda för vanlig parkeringstaxa vid gymmet hemma. Extra motivering att stanna längre skadar ju inte, och sedan toppa upp i närheten av jobbet eller vid en Ionity och käka middag där en dag eller två i månaden.

Går från bensindriven Tiguan. Men leverans blir vid årsskiftet... Blir inga långa resor utan mest 2-5 mil per jobbdag, i stadstrafik, ca 20 dagar i månaden. Så med tanke på skenande bensinpris skrämmer mig inte höjda elpriser särskilt. Om ca 2 år ska dessutom förening fixa solceller på 83 hus och laddstoplar i föreningen.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Väldigt snygg bil och nice att du gillar Matrix ljusen, kommer ha dessa i min egen bil också.

Men något som slår mig är de elbilar som har laddningen till höger bak, finns där något säkerhetssystem som gör att man inte kan köra iväg medans kabeln är inkopplad?
Tänker annars att många som är lite stressade kommer ut, kastar sig in i bilen och kör iväg med en rivstart, kommer ha en liten svans efter bilen
Tycker det vore bättre om alla hade uttaget framme vänster där man hoppar in i bilen.

Än har jag inte stött på någon elbil där man kan lägga i drive med kabel ansluten. Vet bara om en bil som man kan lägga ur handbromsen med sladden i och det va en kinesisk transportbil med manuell handbroms.

Ni anar inte hur vanligt det är att folk glömmer handtaget kvar i bilen när man tankat bensin/diesel.
För några år sen snackades det om att firman jag jobbade för fakturerade 1000000 i månaden på dessa skador. Då hade vi bara avtal ett av dom stora bensinbolagen.

Permalänk
Medlem

Helt apropå de senaste inläggen; svårt det här med elbil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Förbrukningen lär ju bero på det ökade greppet. Svårt att få allt i ett enda däck.
Hoppas du får fin livslängd ur dom, jag kan knappt förstå hur mina höll så länge som dom gjorde.

Enligt däckmärkningen som finns på diverse däckhandlares sidor, så är de ju jämförbara, med typ samma märkning.
Bara att Pirelli-däcket ska vara 2 decibel tystare...

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Michelin/Pilot-Sport-4/2...

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Pirelli/P-Zero-PZ4-SC/24...

Rullmotstånd: B
Våtegenskaper: A
Decibel: 69 / 71

Tycker bara det är konstigt att det skiljer så mycket på däck, med "samma" märkning av rullmotstånd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Enligt däckmärkningen som finns på diverse däckhandlares sidor, så är de ju jämförbara, med typ samma märkning.
Bara att Pirelli-däcket ska vara 2 decibel tystare...

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Michelin/Pilot-Sport-4/2...

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Pirelli/P-Zero-PZ4-SC/24...

Rullmotstånd: B
Våtegenskaper: A
Decibel: 69 / 71

Tycker bara det är konstigt att det skiljer så mycket på däck, med "samma" märkning av rullmotstånd.

Ja, den biten kan jag inte förklara. Om det inte är så att dessa test utförs under märkliga förhållanden med mindre däck, rejält höga däcktryck eller dylikt där skillnaderna blir mindre än på gatan.

Typ som bränsleförbrukningen på fossilbilar...

Men greppet på torr asfalt är brutalt bra med dessa, så att motståndet ökar med dom jag kan absolut förstå. Det hänger ju ofta ihop.

Du får ju inte rullmotstånd A med r-däck eller slicks heller.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Helt apropå de senaste inläggen; svårt det här med elbil!

https://www.youtube.com/watch?v=Ec-LrW1tSHQ

Man undrar lite om dessa filmer är äkta, om inte annat borde man ju undra lite varför de i bilen bakom sitter och filmar samtidigt som de gapflabbar kan man tycka. Fast det är ju USA så fan vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Tack! Skoj, är det en Enyaq eller ID4 du beställt?
Skydd för att köra iväg med sladden lär finnas som jag såg någon skriva. Däremot så håller jag med om placeringen. Jag hade hellre haft luckan fram på vänster sida jag med.

Nu backar jag in för att ladda. Är ju inte en svårkörd/backad bil, men jag föredrar många gånger att köra rakt in under carporten för att kunna plocka ur saker från bagaget smidigt.

Inget av det, jag väntar på en Audi Q3 laddhybrid och just matrix ljusen fundera jag lite på om det var lönt eftersom man fick led även utan matrix, det som fällde avgörandet var att jag ville ha "rinnande" blinkers

Skrivet av DaBone:

Enligt däckmärkningen som finns på diverse däckhandlares sidor, så är de ju jämförbara, med typ samma märkning.
Bara att Pirelli-däcket ska vara 2 decibel tystare...

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Michelin/Pilot-Sport-4/2...

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Pirelli/P-Zero-PZ4-SC/24...

Rullmotstånd: B
Våtegenskaper: A
Decibel: 69 / 71

Tycker bara det är konstigt att det skiljer så mycket på däck, med "samma" märkning av rullmotstånd.

Kan ju finnas ett antal olika förklaringar.
1. Har du samma tryck i däcken nu som innan?
2. Annan gummiblandning pga annat märke.
3. Märkningen är inte enhetlig utan görs av varje märke för sig, så B i ett märke kan vara bättre än A i ett annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Har precis beställt en ID.4 Pro Performance RWD (maximal räckvidd var viktigt då jag inte ännu kan ladda hemma i min BRF. Men ser det inte som ett problem när man kan ladda för vanlig parkeringstaxa vid gymmet hemma. Extra motivering att stanna längre skadar ju inte, och sedan toppa upp i närheten av jobbet eller vid en Ionity och käka middag där en dag eller två i månaden.

Går från bensindriven Tiguan. Men leverans blir vid årsskiftet... Blir inga långa resor utan mest 2-5 mil per jobbdag, i stadstrafik, ca 20 dagar i månaden. Så med tanke på skenande bensinpris skrämmer mig inte höjda elpriser särskilt. Om ca 2 år ska dessutom förening fixa solceller på 83 hus och laddstoplar i föreningen.

Blir bra. Har kört 1200 mil i min Pro performane nu (1st edition). Hade lätt köpt samma bil igen. Solid.
Inte utan små egenheter men de bör rätas ut när nu första stora uppdateringen släpps i dagarna.
Det som varit sämst är nog att hastigheten i bilens kartor ibland är helt off och bilen då håller fel hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan ju finnas ett antal olika förklaringar.
1. Har du samma tryck i däcken nu som innan?
2. Annan gummiblandning pga annat märke.
3. Märkningen är inte enhetlig utan görs av varje märke för sig, så B i ett märke kan vara bättre än A i ett annat.

1. Samma storlek - samma tryck
2. Troligtvis, då olika däcktillverkare gör sin egna blandning...
3. Varför då ha märkningen? Blir ju bara missvisande och lurar kunderna i så fall.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

1. Samma storlek - samma tryck
2. Troligtvis, då olika däcktillverkare gör sin egna blandning...
3. Varför då ha märkningen? Blir ju bara missvisande och lurar kunderna i så fall.

Som sagt, hur rättvisa är förbrukningsiffror på bilar gällande drivmedel? Kan ju vara en bil som är uppmätt enligt en standard och mäter 5% högre förbrukning vid test av en opartisk part. För att sedan mäta en annan tillverkares bil som drar 34% mer.

Man får nog leva med detta helt enkelt. Synd dock, om nu detta var en dealbreaker för dig med elbil.
Denna skillnad i rullmotstånd märks inte av lika mycket på en fossilmotor.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Såg ett inlägg några sidor bak i tråden angående trefaskabel för några hundra och hur orimligt det var. Varför är laddkablarna så sjukt dyra? Är det elektronik även i de "vanliga" kablarna, dvs de som inte har en inbyggd laddbox?

8 m laddkabel 16A: 2249 kr
10 m "vanlig" kabel 16A: 449 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

1. Samma storlek - samma tryck
2. Troligtvis, då olika däcktillverkare gör sin egna blandning...
3. Varför då ha märkningen? Blir ju bara missvisande och lurar kunderna i så fall.

Håller med att märkningen till viss del blir missvisande, men det är väl kunderna som önskat denna typ av information och så länge det inte finns någon som testar alla däck opartiskt så får man ta den med en nypa salt och endast använda den som måttstock om man jämför olika modeller från samma tillverkare.

Permalänk
Medlem

Kolla att det är rätt tryck på däcken - och det är inte samma sak som samma tryck som på den gamla däckuppsättningen

Vet att det på bensinbilen kan göra mer än 0.5 dl/milen om det ligger i underkant eller överkant på de rekommenderade trycken och man skall inte ligga i den undre kanten - man får också ha lite koll på slitmönstret på däcket att man inte ligger för fel i tryck.

Ofta kör folk med lite för låg tryck för att bilen är mer lastad än man riktigt inser och att man mäter trycket först efter kortare körsträcka och därmed varmare hjul vilket ger högre tryck än när trycket mäts med kalla hjul (som det är tänkt) och man kör sedan med lite för lite tryck. Trycket måste också justeras efter temperatur och nu på hösten blir trycket lägre för att det inte längre är +20 - +30 grader C som mitt i sommaren och däcken behöver lite mer luft för att bibehålla trycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Enligt däckmärkningen som finns på diverse däckhandlares sidor, så är de ju jämförbara, med typ samma märkning.
Bara att Pirelli-däcket ska vara 2 decibel tystare...

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Michelin/Pilot-Sport-4/2...

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Pirelli/P-Zero-PZ4-SC/24...

Rullmotstånd: B
Våtegenskaper: A
Decibel: 69 / 71

Tycker bara det är konstigt att det skiljer så mycket på däck, med "samma" märkning av rullmotstånd.

Dina siffror framstår som orimliga med tanke på att din skillnad är runt 18-19 %. Jag slog upp senaste Teknikens Värld där de mätt på vinterdäck i verklig repeterbar körning. Bästa till sämsta däck ur ett förbrukningsperspektiv är strax över 8 % i uppmätt förbrukning och det på vinterdäck där det då är både dubbat, nordiskt odubbat och "mellaneuropeiskt" odubbat. Tar man bara en enskild däcktyp så krymper skillnaden väsentligt, till som lägst 2,5 % upp till lite över 6 %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Dina siffror framstår som orimliga med tanke på att din skillnad är runt 18-19 %. Jag slog upp senaste Teknikens Värld där de mätt på vinterdäck i verklig repeterbar körning. Bästa till sämsta däck ur ett förbrukningsperspektiv är strax över 8 % i uppmätt förbrukning och det på vinterdäck där det då är både dubbat, nordiskt odubbat och "mellaneuropeiskt" odubbat. Tar man bara en enskild däcktyp så krymper skillnaden väsentligt, till som lägst 2,5 % upp till lite över 6 %.

Är testet utfört på Bensin/Diesel eller elbil?
Kan tänka mig att en elmotor är "känsligare" för dessa förändringar och därför påverkas mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Såg ett inlägg några sidor bak i tråden angående trefaskabel för några hundra och hur orimligt det var. Varför är laddkablarna så sjukt dyra? Är det elektronik även i de "vanliga" kablarna, dvs de som inte har en inbyggd laddbox?

8 m laddkabel 16A: 2249 kr
10 m "vanlig" kabel 16A: 449 kr

Sitter elektronik i kabeln som meddelar bilen att den är i och bilen meddelar laddaren att den tar laddning.
Sitter gör den säkert något mer.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ni som funderar på en Polestar 2; hojta om ni har några frågor. Jag (och frun som tidigare bara sett bilar som färdmedel från punkt A till punkt B) är helt sålda. Den är fantastisk

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Såg ett inlägg några sidor bak i tråden angående trefaskabel för några hundra och hur orimligt det var. Varför är laddkablarna så sjukt dyra? Är det elektronik även i de "vanliga" kablarna, dvs de som inte har en inbyggd laddbox?

8 m laddkabel 16A: 2249 kr
10 m "vanlig" kabel 16A: 449 kr

Jag tror inte det är elektronik i dem. Kanske är någon extra ledare för kommunikation. Men annars vet jag inte, kanske någon som har patent på kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Dina siffror framstår som orimliga med tanke på att din skillnad är runt 18-19 %. Jag slog upp senaste Teknikens Värld där de mätt på vinterdäck i verklig repeterbar körning. Bästa till sämsta däck ur ett förbrukningsperspektiv är strax över 8 % i uppmätt förbrukning och det på vinterdäck där det då är både dubbat, nordiskt odubbat och "mellaneuropeiskt" odubbat. Tar man bara en enskild däcktyp så krymper skillnaden väsentligt, till som lägst 2,5 % upp till lite över 6 %.

Det är de siffror jag får i alla fall. Samma vägsträcka, samma hastighet och samma lufttryck... Samma mönster varje dag.
Kan mycket väl vara så som MacAllan här nedanför skriver, att elbilar är känsligare.

Skrivet av MacAllan:

Är testet utfört på Bensin/Diesel eller elbil?
Kan tänka mig att en elmotor är "känsligare" för dessa förändringar och därför påverkas mer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det är de siffror jag får i alla fall. Samma vägsträcka, samma hastighet och samma lufttryck... Samma mönster varje dag.
Kan mycket väl vara så som MacAllan här nedanför skriver, att elbilar är känsligare.

Elbilar är betydligt känsligare. Kolla bara förbrukningen vid regn t.ex. Knappt märkbart på en fossilbil, klart märkbart på en elbil. Så små skillnader i rullmotstånd slår procentuellt högt på förbrukningen på en elbil.

Sen utanpå det så skulle jag inte bli förvånad om däckens rullmotståndsuppgifter är lika felvisande som alla bilars förbrukningsangivelser. Känns väl snarare helt galet bra om ett däck med i princip marknadens bästa torrgrepp (utan att gå över till t.ex. r-däck) skulle ha näst bästa/lägsta rullmotståndet.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz