Permalänk
Medlem

Hjälp en nybörjare

Hej

Har efter många år där jag inte känt smart-hem nödvändigt nu ändå börjat fundera på att om inte det är dags ändå.

Det började när utetermometern där hemma gick sönder för 12e gången och tänkte det hade ju varit nice att kunna ha en smart termometer ute så man kan se direkt i telefonen hur kallt det är (så man vet vilka kläder man ska skicka med barnen till förskolan ;P). Sen så tänkte jag att jag är ändå rätt nyfiken på att ha termometrar i nästan alla rum och vill jättegärna se temperatur och ev RH/CO2 i många av våra rum, speciellt barnens.

Vi är i princip helt indoktrinerade i android och google så nånting som funkar med det.

Men när jag börjar forska i det blir jag helt snurrig. Olika protokoll, appar och system och det är sjukt rörigt för nån som inte är insatt.

Det jag är intresserad av:
Termometrar ute och inne
Termostater till radiatorer
Eventuellt styrning av ljus
En bra och enkel app för styrning och läsning av värden.
*Eventuellt kameror för övervakning. Inget krav. Ute i så fall
*Eventuellt lås/säkerhet, möjlighet att låsa upp ytterdörr via app.

Det jag inte är intesserad av:
Röststyrning
Styrning av vitvaror/hushållsapparater
Larm
Styrning av ljud/media

Finns det någon expert där ute som har något bra tips på vilket system som är vettigt och var man skall börja?

MVH

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Termometer
Vad beträffar termometrar så använder jag själv Xiaomi Aqara Termometrar (4st) som jag tycker gör jobbet lysande.
Utöver temp så rapporterar dem även lufftyck och luftfuktighet.

Termostat
Har själv sneglat på Tado's lösning men ännu inte inhandlar några.

Belysning
Kör en mix av IKEA's trådfri, Philips Hue, Ledvance, Yeelight, Nedis m.m...
Blandat WIFI och Zigbee, även om jag förderar zigbeeprodukter. Det mesta fungerar likadant i praktiken
och jag har inte upplevt några problem med någon utav ovannämnda.

Enda nackdelen (eller fördelen) är Ledvance lampor är ett rent helvete timea när man skall återställa när man skall
para ihop dem...

Dessa har således hamnat i barnens rum så att dem inte kan återställa dessa av misstag.

3D-printat täcklock till alla strömbrytare i huset och monterat IKEA-trådfri kontroller på strategiska platser som är
programmerade i Home Assistant till att tända och släcka olycka lampor beroende på antal tryck, tid på dygnet och övriga variabler.

App
Kör som sagt Home Assistant (kräver hårdvara som kan driva detta, men räcker med en Raspberry Pi).
Tycker det fungerar klockrent även om det kan bli lite meckigt ibland när man vill göra lite mer avancerade automationer.

Samtidigt är du i princip fri att göra vad du vill och begränsningarna är mycket få...om ens några?

Går att koppla ihop med det mesta!

Kameror
Pass... Har inte köpt några då jag änsålänge tycker dessa är allt för osäkra och allt för ofta blir hackade på diverse sett.

Lås
Yale Doorman L3 skulle jag personligen satsat på och kommer troligtvis inhandlas inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Hej

Har efter många år där jag inte känt smart-hem nödvändigt nu ändå börjat fundera på att om inte det är dags ändå.

Det började när utetermometern där hemma gick sönder för 12e gången och tänkte det hade ju varit nice att kunna ha en smart termometer ute så man kan se direkt i telefonen hur kallt det är (så man vet vilka kläder man ska skicka med barnen till förskolan ;P). Sen så tänkte jag att jag är ändå rätt nyfiken på att ha termometrar i nästan alla rum och vill jättegärna se temperatur och ev RH/CO2 i många av våra rum, speciellt barnens.

Vi är i princip helt indoktrinerade i android och google så nånting som funkar med det.

Men när jag börjar forska i det blir jag helt snurrig. Olika protokoll, appar och system och det är sjukt rörigt för nån som inte är insatt.

Det jag är intresserad av:
Termometrar ute och inne
Termostater till radiatorer
Eventuellt styrning av ljus
En bra och enkel app för styrning och läsning av värden.
*Eventuellt kameror för övervakning. Inget krav. Ute i så fall
*Eventuellt lås/säkerhet, möjlighet att låsa upp ytterdörr via app.

Det jag inte är intesserad av:
Röststyrning
Styrning av vitvaror/hushållsapparater
Larm
Styrning av ljud/media

Finns det någon expert där ute som har något bra tips på vilket system som är vettigt och var man skall börja?

MVH

vad du ska välja beror på vad du har för krav på stabilitet, funktion och pris samt kommer du utöka systemet.
ofta tänker man att jag behöver "bara" dessa saker, 12månader senare fjärrstyr man 100tals saker.
börja med att fundera på protokoll, tex z-wave och zigbee funkar bäst med flera saker och då strömsatta så signalen länkas vidare. wifi,blåtand,zigbee använder alla 2.4ghz bandet z-wave använder 868mhz bandet dvs saker på 2.4 störs lätt av annat och man behöver kanalplanera för att det ska funka ok

wifi = billigt, stabilitet beror mycket på dit wlan, nackdelen är att du ökar din airtime och skapar eventuellt säkerhetshål
är dock oftast superenkelt att konfigurera, vissa saker kan man köra lokalt medans andra saker kräver internet åtkomst.

z-wave = dyrare, (har dock börjat komma billiga kina saker) jäkligt stabilt rätt konfigurerat med en bra kontroller, (klart stabilast av alla trådlösa system jag testat)
kräver dock att man läser på särskilt på större system annars kommer det inte funka bra.
z-wave är bakåtkompatibel och certifierade saker kommer alltid kunna anslutas men det betyder inte att du får 100% funktion på alla kontrollers. z-wave saker har ofta mycket funktioner som man behöver ställa in gör man inte detta så kommer nätet bli överbelamrat med onödig trafik som gör systemet seg som sirap och eventuellt kraschar controllern

zigbee= billigt särskilt på kina sensorer, oftast väldigt lätt att konfigurera då dom oftast inte har så mycket saker som ska ställas in, rätt ok stabilitet men kvalitén skiftar markant och störs ut rätt lätt. (stor osäkerhet vad som funkar med vilken kontroller)
man ska nämna att chip är på g, som är ett samarbete mellan olika större märken då främst saker på 2.4ghz, tex sa HUE att deras produkter kommer uppdateras men man kommer behöva en ny hubb. än så länge vet nog inget exakt hur det kommer se ut. (var dock ett tag sedan jag läste om det så det kan ha kommit mer information)

blåtand= vanligen rätt stabilt på mindre system störs dock lätt ut. (elektrikerns favorit)

knx: trådbundet,dyrt,avancerad konfigurering men väldigt stabilt.

433mhz= går att köpa på dom flesta varuhus väldigt billigt, är till 99% enkelriktad kommunikation dvs du vet inte om lampan tändes eller inte, går oftast inte göra några direkt inställningar, finns dock undantag tex nexa har ett relä med timer ur som ställs manuellt, samma sak med deras termometrar där ställer man manuellt in vilken kanal som ska användas.
systemet är helt okrypterat tex sitter grannen med en rtxtrx modul kan ha se och styra dina saker, dvs dessa kommer upp automatiskt. personligen rekommenderar jag detta endast för termometer då det inte spelar någon roll om någon skulle se vad temperaturen är, bor du enskilt kan du naturligtvis använda det för andra saker men du kan som sagt inte lita på att lampan verkligen släcktes/tändes (även om appen visar det)

Personligen skulle jag säga, z-wave (jag hatar strul) kontroller: antingen vera plus eller secure (går köpa begagnat för några hundra, styr sedan denna med HA på en rpi. Lathets lösningen är en Fibaro hc3 men där blir det dyrare men man slipper konfigurera enheterna så mycket. personligen tycker jag nog vera är mer stabil under lång tid på stora nätverk, fibaron har jag fått starta om två gånger på ett år medans vera aldrig behövdes göra det, kan å andra sidan varit att fibaron uppdaterades mycket senaste året.
ska du ligga under ca 30 enheter kan du gå på nästan vilken hubb som helst, tex ett usb pinne till rpi eller razberry som pluggas in i rpi. Razberry är helt klart att föredra då den även klarar större nät mycket bra dock inte lika bra som ovan exempel

z-wave saker:

1: termometer antigen qubino som har flera produkter där man kan ansluta en tempsensor och som kan optimeras dvs får den att visa rätt temp ner till 0.1c) funkar både inne och ute, alternativt gillar jag co mätarna med inbyggd termometer.
det finns även billiga termometrar på aliexpress.

2: jag kör popp på mina vatten radiatorer och qubino på vattenburen golvvärme
den för radiatorer bygger på danfoss+lite extrafunktioner

3: jag kör qubino mini dimmer för allt som ska dimmas, qubino flush relä 1/2 för allt som bara är in/off funkar även bra för uttag
tex brödrosten/kaffekokaren/tv, för motor last eller 16A körs Heltun highload
mini dimmer har fördelen att den inte behöver nolla och kan optimeras för lampan + att du har jäkligt mycket val på qubino, tex tiden den ska tända, hur lång tid det ska ta att släcka från det att du trycker på knappen, om du vill ha återfjädrade eller moment brytare, timer får on/off, tiden det ska dimmas osv osv det går som sagt även ansluta andra sensorer till flera av qubinos modeller tex infällda magnetkontakter, tempsensorer osv.

4. app: personligen gillar jag fibaro/yubii,veras,HA,wallpanel,homehabit samt är Ariela pro med en trevlig app. men jag får nog säga att för HA är wallpanel bäst. enklast är dock vera eller fibaro app om du har deras hubb men du kan få till samma funktion i HA

5. kamera: jag kör Dahua/imou med Ai nvr, funkar utmärkt att integrera i ha och använda sensorer för att trigga scener, tex den känner igen dig eller bilen och tänder lyset. jag kör så kamerorna inte har internet åtkomst men jag kan nå dom via HA.
egentligen tycker jag nog det är överdrivet med tanke på hur många myndigheter säkerhetsavdelningar som kör dahua.

6:norska ID-lock är helt klart mitt favorit lås, funkar med tex chip i handen/eller bakom telefonen, app eller kod
jag har kört andra lås men efter två polare blivit utelåsa där låset helt slutat fungera (doorman så skifte jag till detta)
personligen hoppas jag det kommer ett nytt lås från idlock med nödnyckel funktion som Dahua har på sitt lås.

Glömde helt 433mhz
Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.