3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

@elgiganten kommer korten levereras eller inte har väntat ett helt år nu? Man undrar lixom om man ens kommer få det?

Det gäller gigabyte eagle oc 3080

Med tanke på att 3080 super är ryktat om att vara på väg, och hur Elgiganten inte får in några kort alls så kan man ju anta att de aldrig kommer få några kort innan 3080 slutar produceras. Jag kan ha fel, jag har ingen insyn, men det låter tyvärr som ett troligt scenario.

Kan tillägga att jag de senaste 2 månaderna kikat på Elgiganten ifall de har några 3080 alls till salu och hittills har jag inte sett ett enda kort. Kollar 1-5 gånger om dagen. Prisklassen 11-16 har varit helt tom fram tills någon vecka sedan då då fick in lite 6900 och 6900 som ligger i prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Jag har då aldrig sett ett 3080 TUF på amazon men jag märker även att det inte går att söka efter "3080 tuf" för då får jag inte upp något, istället får man söka på "TUF-RTX3080" och då får jag upp det i resultaten.

Jag har iallafall lagt en order så får se vad som händer.

EDIT: okej jag får visst upp samma kort när jag söker på första sättet, men på sida 2

Jodå de har haft TUF innan. Fick mitt som jag beställde 2 jan levererat i juli. Då dock för 8.9k om jag minns rätt.

Skrivet av samurai:

Jag har en order på ett TUF 3080 från Amazon i februari för 8300. Hoppas inte man kör någon fuling och gör någon konstig "rebranding" för att inte behöva sälja till oss som gjorde tidiga beställningar.

Jag vill inte vara demotiverande, men med tanke på hur jävligt amazon höll på att totalblåsa mig så ska du nog inte ha för höga förväntningar på en gammal v1-beställning om de nu börjat få in V2 som länkades här precis. Hade inte förvånat mig alls om du får ett mail så småningom som säger att produkten inte kommer komma in igen och därmed annulleras. De kommer inte lyfta ett lillfinger för att lösa ett V2-kort åt dig istället, och OM de gör det kommer det vara till dagens pris, inte det pris som du beställde V1 för. Så lågt förtroende har jag för amazon.se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Jodå de har haft TUF innan. Fick mitt som jag beställde 2 jan levererat i juli. Då dock för 8.9k om jag minns rätt.

Jag vill inte vara demotiverande, men med tanke på hur jävligt amazon höll på att totalblåsa mig så ska du nog inte ha för höga förväntningar på en gammal v1-beställning om de nu börjat få in V2 som länkades här precis. Hade inte förvånat mig alls om du får ett mail så småningom som säger att produkten inte kommer komma in igen och därmed annulleras. De kommer inte lyfta ett lillfinger för att lösa ett V2-kort åt dig istället, och OM de gör det kommer det vara till dagens pris, inte det pris som du beställde V1 för. Så lågt förtroende har jag för amazon.se...

Jag har inte heller så höga förhoppningar för att se ett kort men iom att priserna är såpass höga så ser jag detta fortfarande som en liten vinst.

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

En liten fråga Patrik, det kanske står någon stans i tråden men jag har missat det.... alla dessa kort som är beställda föra året och som ni löser åt kunderna att de får till slut...får ni betala mer för dem än när ni la order på dem?(alltså butikerna), eller får ni dem till det priset de hade i höstas? , jag är lite nyfiken om ni går back på varje kort....eftersom pris höjningen har varit så stor.

ASUS lovade att vid release att leverera TUF-kort till introduktionspris för alla beställningar lagda innan 16 oktober. Om det egentligen betydde "leverera kort till motsvarande rabatt från inköpspriset" eller exakt det då angivna priset vet jag dock inte. Baserat på information från Webhallen och Komplett här är just TUF-korten de potentiellt enda korten som fortfarande kanske levereras till lägre än nuvarande höga inköpspris. Så fort de byter mot en annan modell går de back enligt tidigare inlägg i denna tråd. V2-korten är ju också en annan SKU i de flesta fall, så ASUS skulle förmodligen kunna mygla sig ur sitt löfte den vägen rent juridiskt. Inköpspriset från leverantören sätts tydligen vid leverans, inte när butiken lägger sin beställning.

Kort sagt är svaret vad jag vet "Ja, de går back på varje kort", möjligen med enstaka undantag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Palit RTX 3080 GameRock 10G

är intresserad av denna modell, men undrar vad kortet är värt och betala.
så att man inte råkar betala överpris för kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

är intresserad av denna modell, men undrar vad kortet är värt och betala.
så att man inte råkar betala överpris för kortet.

Inget dåligt kort, hög PL också på över 400w men fläktarna låter en hel del.

Ej provat 3080 men hade ett 3090 som hade 450w powerlimit men det lät som fan när man drog upp powerlimiten.

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Skrivet av ottomanslap:

Inget dåligt kort, hög PL också på över 400w men fläktarna låter en hel del.

Ej provat 3080 men hade ett 3090 som hade 450w powerlimit men det lät som fan när man drog upp powerlimiten.

Låter den även mycket med standard inställningarna? T,ex ifall ifall load ligger på 95%, kommer den börja låta som en jetmotor?

Permalänk
Skrivet av ottomanslap:

Inget dåligt kort, hög PL också på över 400w men fläktarna låter en hel del.

Ej provat 3080 men hade ett 3090 som hade 450w powerlimit men det lät som fan när man drog upp powerlimiten.

Och varför drog du upp Powerlimit? Ursäkta för frågorna är ny med datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Låter den även mycket med standard inställningarna? T,ex ifall ifall load ligger på 95%, kommer den börja låta som en jetmotor?

Den lät helt klart mer än ett t.ex TUF kort men den har högre PL också.

Man vill ha hög PL vid överklockning.

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk

Normal pris!

Tror ni att man kommer kunna köpa grafikkorten till normal pris mot slutet av året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Tror ni att man kommer kunna köpa grafikkorten till normal pris mot slutet av året?

Vad är normalt pris?

Tror inte det blir mycket billigare,+/- 10-15% kanske.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Vad är normalt pris?

Tror inte det blir mycket billigare,+/- 10-15% kanske.

3080 modeller som kostade runt 9k-10k kostar för tillfället 13.5-15k

Permalänk
Medlem

I så fall är det nog kört under detta året skulle jag tro. Sommar 2022 kanske ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

3080 modeller som kostade runt 9k-10k kostar för tillfället 13.5-15k

Inte sant. Det finns de för 12 tusen men vissa vill bara ge 10,5...

Permalänk
Skrivet av LebronJames23:

Tror ni att man kommer kunna köpa grafikkorten till normal pris mot slutet av året?

Missat all helikopterpengar som pumpats ut sen corona? Att världen i stort har en fruktansvärd inflation på i princip allt? Vad har fått börsen gå paraboliskt trots en sällan skådad katastrof som en global pandemi o lockdowns? Va kostar bränsle idag? el? bostad? osv... Jämför det med priser från 2019.

Från min egen erfarenhet, om jag velar o har svårt att motivera ett köp förutom ren ha begär på något så behöver jag det förmodligen inte ändå.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Inte sant. Det finns de för 12 tusen men vissa vill bara ge 10,5...

Har du en länk till de korten för 12 tusen? de korten jag ser kostar tyvärr 13.5k vilket inte är så najs ;C

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Har du en länk till de korten för 12 tusen? de korten jag ser kostar tyvärr 13.5k vilket inte är så najs ;C

Bland annat den du budade 10,5 för.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Bland annat den du budade 10,5 för.

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Vad är normalt pris?

Tror inte det blir mycket billigare,+/- 10-15% kanske.

Tvek. Att priserna gick ner var bara techtubers som clickbaitade, sällan någon nämnde att de faktiskt var sommarvärmen som bidrog till de. Ser man på andrahandsmarknaden med konsoler så har de redan nu börjat stiga mot va de kostade ett år sen, och kommer nog även omfatta datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tvek. Att priserna gick ner var bara techtubers som clickbaitade, sällan någon nämnde att de faktiskt var sommarvärmen som bidrog till de. Ser man på andrahandsmarknaden med konsoler så har de redan nu börjat stiga mot va de kostade ett år sen, och kommer nog även omfatta datorkomponenter.

Menade mer att det nog kan fluktuera mellan 10-15% högre(+) eller mindre (-) av va de snittar på idag. ^_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Har du en länk till de korten för 12 tusen? de korten jag ser kostar tyvärr 13.5k vilket inte är så najs ;C

Kommer lite då och då.
Netonnet har sålt lite Gigabyte Eagle kort bland annat runt 11-12k under sommaren, samt TUF OC för 11490 två gånger den senaste månaden.
Dustin Home sålde XC3 Ultra för 11 495 tidigare i veckan.

Så det dyker absolut upp.
Och de ligger kvar tillräckligt länge för att man ska hinna knipa ett, även utan en bot eftersom det är LHR kort.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Vill som sagt tacka alla för min tid här i tråden och lycka till nu!
Hämtade ut kortet idag men kunde hämtas ut igår egentligen, men under all flytt till nya lägenheten så fick det vänta en dag till, gör inget nu när man är härdad.

Bygget är inte helt klart än, små fix kvar.

Åter tack @Webhallen Patrik för den återkopplingen du ger till oss kunder. Att du vart till stöttning till oss kunder detta år, det uppskattas.
Du är grym!
Här kommer även ett lite bilder.
https://i.ibb.co/xCgpKTZ/1070to3080.png

Vad har du för temps på gpu, hot spot och memory? Fläkt rpm? Mina kör upp till över 2.2k rpm 😅

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UtanGrafikkort:

Vad har du för temps på gpu, hot spot och memory? Fläkt rpm? Mina kör upp till över 2.2k rpm 😅

Beror väl på vad för last man lägger på kortet. och omgivningens temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Beror väl på vad för last man lägger på kortet. och omgivningens temperatur.

Monster hunter world. 21-22 grader celsius i omgivningen

Permalänk
Medlem

Då har jag fått mitt kort som jag väntat på (3080 TUF) så nu behöver man inte vänta längre
Så får önska alla era andra lycka till samt tacka @webhallen för ett smidigt byt till V2 kort istället.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Då har jag fått mitt kort som jag väntat på (3080 TUF) så nu behöver man inte vänta längre
Så får önska alla era andra lycka till samt tacka @webhallen för ett smidigt byt till V2 kort istället.

Vad hade du för beställningsdatum om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Vad hade du för beställningsdatum om man får fråga?

15 Oktober men jag valde att ta ett V2 kort antar att det finns dom som inte vill ha det.
Istället väntar på att få ett V1 kort för att kunna mina med det.
Annars borde det varit ca 60 för som är tillfrågade och vet att folk har tackat nej för dom vill ha den versionen dom bokat och inte nya LHR versionen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

En fråga på kvällsstunden, varför skriver vissa återförsäljare att 3090 är LHR spärrade? Har nvidia ändrat sin uppfatning med dessa korten också eller är det okunskap ifrån åter försäljarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

En fråga på kvällsstunden, varför skriver vissa återförsäljare att 3090 är LHR spärrade? Har nvidia ändrat sin uppfatning med dessa korten också eller är det okunskap ifrån åter försäljarna?

Det finns inga RTX 3090 med LHR. De som skriver om 3090 med LHR i annonsen vet dessvärre inte vad de talar om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Vad har du för temps på gpu, hot spot och memory? Fläkt rpm? Mina kör upp till över 2.2k rpm 😅

31 i idle om jag minns rätt när jag kolla senast, Men kan kolla när jag spelar

Hotspoten/memory vet jag ej.
Men känns som hotspoten är bak på kortet då det är varmare där. där med kör jag min lilla noctuafläkt för ta bort varmluft

förövrigt kör jag pwm noctua fläktar så dom kör inte 50% förens datorn närmar sig 70 grader och det är inte ofta.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.