Microsoft håller Surface-evenemang

Permalänk
Skrivet av Weiman:

Intel Core i5 11300H, 16GB RAM, 128GB storage, Iris Xe $1,599.99
Intel Core i5, 16GB RAM, 512GB storage, Iris Xe $1,799.99
Intel Core i7 11370H, 16GB RAM, 512GB storage, NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti $2,099.99
Intel Core i7, 32GB RAM, 1TB storage, NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti $2,699.99
Intel Core i7, 32GB RAM, 2TB storage, NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti $3,099.99

Källa https://www.windowscentral.com/surface-laptop-studio

Dyrt.. Men riktigt cool laptop om man klarar av att utföra sina sysslor på den.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dyrt.. Men riktigt cool laptop om man klarar av att utföra sina sysslor på den.

Vad för sysslor kan man inte klara av med dom specsen? Den ser ju trevlig ut

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kändes mer sekt-likt än Apples events... måste alla vara så här?

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Vad för sysslor kan man inte klara av med dom specsen? Den ser ju trevlig ut

Utför arbete lokalt på den egna datorn istället för att köra allt på servrar. Så det finns inget arbete som man ej kan utföra ifrån den om man har den som en terminal.

Men vi pratar om runt 30 000kr och man får endast en sådan dyr arbetsdator och jag vet hur mycket som helst som inte går att göra på den och det är såklart laster som ofta finns på servrar, men man vill ju testa dem lokalt. Sedan tyngre cad osv.

Så min åsikt är skitcool dator för de som den räcker till för. För väldigt många utvecklare duger den åt.

Skrivet av medbor:

Kändes mer sekt-likt än Apples events... måste alla vara så här?

Fast de har tagit ett steg längre. De dundrade på med allt som de kunde när det gällde att de var så miljö och handikappanpassade. Det är inget fel att vara grym på dessa båda. Men det kändes som att nu jävlar ska vi ta ett steg längre än Apple i presentationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Fick precis pressmeddelande från Microsoft Sverige (uppdaterat i nyheten). Surface Pro 8 släpps först i början av nästa år och likaså Surface Go 3 med 4G/LTE. Det som släpps av hybriderna den 5 oktober är en Surface Go 3 utan 4G/LTE för 4 790 kronor.

Borde inte Intel hinna ut med 12-gen (Alder Lake) för laptops innan dess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Fick precis pressmeddelande från Microsoft Sverige (uppdaterat i nyheten). Surface Pro 8 släpps först i början av nästa år och likaså Surface Go 3 med 4G/LTE. Det som släpps av hybriderna den 5 oktober är en Surface Go 3 utan 4G/LTE för 4 790 kronor.

Tre varianter av Go 3 släpps den 5 oktober såvitt jag kan se. Surt med SP8.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utför arbete lokalt på den egna datorn istället för att köra allt på servrar. Så det finns inget arbete som man ej kan utföra ifrån den om man har den som en terminal.

Men vi pratar om runt 30 000kr och man får endast en sådan dyr arbetsdator och jag vet hur mycket som helst som inte går att göra på den och det är såklart laster som ofta finns på servrar, men man vill ju testa dem lokalt. Sedan tyngre cad osv.

Så min åsikt är skitcool dator för de som den räcker till för. För väldigt många utvecklare duger den åt.

Du sa OM man klarar av att utföra sina sysslor på den. Asså mellanmodellen är en i7, 16Gb ram, 500GB ssd och ett RTX-kort. Är ditt OM baserat på att dom flesta sitter och kladdar CAD på en ultraportabel eller?

Vad klarar den inte av? Tung CAD och machine learning? Oy vey, bäst att bojkotta microsoft för att deras 8,4 mm tjocka laptop inte klarar av att simulera avancerad flödesdynamik...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Du sa OM man klarar av att utföra sina sysslor på den. Asså mellanmodellen är en i7, 16Gb ram, 500GB ssd och ett RTX-kort. Är ditt OM baserat på att dom flesta sitter och kladdar CAD på en ultraportabel eller?

Vad klarar den inte av? Tung CAD och machine learning? Oy vey, bäst att bojkotta microsoft för att deras 8,4 mm tjocka laptop inte klarar av att simulera avancerad flödesdynamik...

Jag skrev citat: Dyrt.. Men riktigt cool laptop om man klarar av att utföra sina sysslor på den.. Och detta är väl ett ganska självklart och intetsägande påstående som du citerade?
Det är väl såklart att ingen ultratunnlaptop är för några större laster lokalt och denna laptop inte klarar av att köra allt det som vi alla kör på våra laptops.

Men jag har som sagt kallat datorn för cool och inte sågat den för rätt person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skrev citat: Dyrt.. Men riktigt cool laptop om man klarar av att utföra sina sysslor på den..

…denna laptop inte klarar av att köra allt det som vi alla kör på våra laptops.

Det är detta som blir lite haltande. Du och dina allra närmaste har extrema behov, men du uttalar dig som att det gäller alla, när det egentligen gäller ett litet fåtal. För de allra flesta typer av arbetsuppgifter som körs lokalt skulle en surface studio laptop vara alldeles utmärkt, sen kan man ha åsikter om pris, design och andra saker, men att säga att den inte klarar av arbetsuppgiften blir ju knasigt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Snart har vi tegelstenar i fickorna igen.

Permalänk
Medlem

Är förresten Microsofts först på PC-sidan med haptic-trackpad? Detta tyckte jag nog rent krasst var den största nyheten, vore toppen om alla tillverkare hade såna i alla laptops då trackpad generellt är det stora sorgebarnet (i mina ögon) på PC laptops. Så hoppas övergången går fort nu!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thecreep:

Jag hatar att ha teams/zoom möten med laptops där man knappt ser eller hör motparten.

Det enda jag vill se från någon annan är en skärmdelning. Jag kodar under mötena, behöver inte titta på någons ansikte. Möten är så utdragna och levererar information så fruktansvärt sakta.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mindfighter:

Är förresten Microsofts först på PC-sidan med haptic-trackpad? Detta tyckte jag nog rent krasst var den största nyheten, vore toppen om alla tillverkare hade såna i alla laptops då trackpad generellt är det stora sorgebarnet (i mina ögon) på PC laptops. Så hoppas övergången går fort nu!

Jag tror Lenovo kan ha varit det, deras hyfsat nyligen lanserade ThinkPad X1 Titanium Yoga (det namnet verkligen rullar på tungan, haha) ska ha en haptic trackpad mig veterligen. Inte provat den dock, bara läst om Men det är ju väldigt ovanligt på PC-sidan i allmänhet, skulle också gärna se fler modeller med alternativet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lite svårt för surface-enheternas prissättning. Det är samma kritik som för apple egentligen.
Premium är fine. Byggkvalitén får kosta extra och så. Det är inte det.

Problemet gäller inte bara surface studio utan även de andra surface enheterna. Surface laptop är en lite klenare version som är tänkt för en bredare publik - men den lider av precis samma problem.

Ska jag köpa en laptop 2021 så kommer den inte ha under 16gb RAM. Den ska hålla ett gäng år och 5 år längre fram kan 8 bli för klent. Samma som min surface pro 3 som nu har 4GB ram. Inte tillräckligt helt enkelt. Lesson learned!

Och här blir microsofts prismodeller ganska oattraktiva. 13.000 börjar surface laptop på. Ska man ha 16 gig ram så är insteget däremot 18.000. Det hoppet är för stort. Och det är inte ens en pro-version heller utan det är basic varianten surface laptop men med tillräckligt med minne.
Någonstans där förlorar de mitt intresse.
Premium för byggkvaliten kan jag betala. Betala premium för minnet i sig dessutom - det är inte alls lika lockande.

Det blir istället att jag sitter och kollar på andra laptops som också har bra byggkvalité men också tillräckligt med minne utan att det blir 20.000 av det hela.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det enda jag vill se från någon annan är en skärmdelning. Jag kodar under mötena, behöver inte titta på någons ansikte. Möten är så utdragna och levererar information så fruktansvärt sakta.

Det är en konst det där att ha effektiva möten. Utdragna möten är precis kass, slöseri med folks tid och företags pengar. Min förra chef var från det militära och hade trimmat folk i bra möten. Jäklar vad effektivt, alla kom förberedda och levererade kort och förenklat. Det var uppfriskande och faktiskt skojigt... Istället för såsande som det ofta blir, då folk faktiskt kan vara effektiva med annat (typ koda etc).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Spännande produkt som jag tror mer på än samsung varianter..
Två separata skärmar kommer hålla hela telefonens livslängd, mer osäker på samsung lösning

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Spännande produkt som jag tror mer på än samsung varianter..
Två separata skärmar kommer hålla hela telefonens livslängd, mer osäker på samsung lösning

Jag håller helt med om kvaliten. Men det är alltid en fråga om det är värt den extra klumpighet och vikt? Många här på forumet gnäller på att dagens mobiler är för stora.

Jag var med när smartphones började komma och det var endast för en väldigt liten skara användare, folk sa saker som att de aldrig någonsin skulle köpa en mobil som vägde över 100gram och man fick ladda mer än 1 gång i veckan osv. Men det som hände med iPhone var inte att smartphonerna uppfyllde de krav ovanför som folk hade, men mobilerna gav något så otroligt mycket extra funktionalitet som gjorde att de ändå accepterade de nya bristerna.

Lite samma dilemma tänker jag med Surface Duo och andra större vikbara. De är egentligen för klumpiga att för jämnan ha i fickan, men om man får väldigt mycket extra funktionalitet så kanske man kan acceptera det ändå. Där jag tvivlar på att Surface Duo ger mig denna extra funktionalitet som motiverar den extra klumpigheten.
*edit*
Största svenssonskaran sågade 3G mobiler och sa inte ordet smartphones. Utan att veta att smartphone fanns långt före och vissa smartphones som iPhone 1 inte hade 3G långt efter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Många turer här med Sverige-lanseringen. Microsoft skrev fel i sitt första pressmeddelande och nu på morgonen fick jag en rättelse. Här ska vara alla korrekta lanseringsfönster för samtliga Surface-enheter:

  • Surface Pro 8 – Början av år 2022

  • Surface Pro X (Wifi) – Början av år 2022

  • Surface Laptop Studio – Början av år 2022

  • Surface Duo 2 – Slutet av år 2021 för företag. Ingenting är sagt om konsumenter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Snusfri

Villhöver en Duo 2 typ nyss.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller helt med om kvaliten. Men det är alltid en fråga om det är värt den extra klumpighet och vikt? Många här på forumet gnäller på att dagens mobiler är för stora.

Jag var med när smartphones började komma och det var endast för en väldigt liten skara användare, folk sa saker som att de aldrig någonsin skulle köpa en mobil som vägde över 100gram och man fick ladda mer än 1 gång i veckan osv. Men det som hände med iPhone var inte att smartphonerna uppfyllde de krav ovanför som folk hade, men mobilerna gav något så otroligt mycket extra funktionalitet som gjorde att de ändå accepterade de nya bristerna.

Lite samma dilemma tänker jag med Surface Duo och andra större vikbara. De är egentligen för klumpiga att för jämnan ha i fickan, men om man får väldigt mycket extra funktionalitet så kanske man kan acceptera det ändå. Där jag tvivlar på att Surface Duo ger mig denna extra funktionalitet som motiverar den extra klumpigheten.
*edit*
Största svenssonskaran sågade 3G mobiler och sa inte ordet smartphones. Utan att veta att smartphone fanns långt före och vissa smartphones som iPhone 1 inte hade 3G långt efter.

För mig känns Duo/Duo 2 ärligt talat mer som något jag personligen skulle använda som en surfplatta snarare än telefon? Det känns inte smidigt att veckla ut den för att ta ett snabbt samtal, men den känns däremot smidig "on the go" om man inte vill släpa en stor laptop eller ens vanlig surfplatta men fortfarande behöver kunna delta i videokonferens eller göra något öht där en vanlig telefon bara kan visa en grej i taget (typ anteckningar samtidigt som man kollar på en föreläsning eller vad som helst).

Personligen hamnar det väl väldigt mycket i gränslandet mellan potentiellt smart och lite för nischat. Är fortfarande lite skeptisk till vikbart, men iom att fler satsar på det så kan jag ju ha helt fel, precis som många tidigare sågat 3G-mobiler och allt möjligt annat

Permalänk
Medlem

Jag tycker Duon är rätt cool, och en vettigare lösning på vikbara mobiler tills någon lyckas göra en stenhård vikbar skärm (hmm...).

Men otroligt VILLHA på Laptop Studio! Uppdatera min gamla Surface Book 1.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Många turer här med Sverige-lanseringen. Microsoft skrev fel i sitt första pressmeddelande och nu på morgonen fick jag en rättelse. Här ska vara alla korrekta lanseringsfönster för samtliga Surface-enheter:

  • Surface Pro 8 – Början av år 2022

  • Surface Pro X (Wifi) – Början av år 2022

  • Surface Laptop Studio – Början av år 2022

  • Surface Duo – Slutet av år 2021 för företag. Ingenting är sagt om konsumenter.

Gissar att du menar Duo 2?

Permalänk
Inaktiv

Okej, denna telefon är nog faktiskt den jag vill ha. Men vill ha den privat så återstår att se möjligheterna för det.

Permalänk
Inaktiv

Största felet är just Android. Släpp en variant med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Största felet är just Android. Släpp en variant med Windows.

Känns som Microsoft har bränt de broarna ett antal gånger. MS har nog ingen lust heller att kasta några hundra miljarder i ett svart hål igen.
Använda Microsofts ARM OS till en telefon känns verkligen som det sämsta från alla världar.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas denna vikbara gimmick går över snart

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Gissar att du menar Duo 2?

Ja.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon14781:

Största felet är just Android. Släpp en variant med Windows.

Det kommer inte hända, i alla fall inte inte de närmsta åren. Microsoft går all-in med att erbjuda sina "tjänster" som Office 365, OneDrive, osv. på Android och med Surface Duo 2 ändrar de utseendet för att det ska likna Windows.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hoppas denna vikbara gimmick går över snart

Det är väl inget problem med större utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hoppas denna vikbara gimmick går över snart

Hur påverkar detta dig?