Retunera skärm som flickrar men Inet vill laga den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av torbjorn_75:

Reklamationsrätt är säkert bra på pappret, men vänta 20 dagar på ev. reparation går ju inte. Om man måste ha skärmen för att kunna jobba.

Jag skulle då lämna tillbaka skärmen och köpt nytt, lätt värt 20 procent att ta en ny oskuld.

Behöver man skärmen för arbete bör man överhuvudtaget inte köpa den själv som privatperson utan arbetsgivaren ska tillhandahålla den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

Köpte en datorskärm från Inet den 3e sep. Nu flickar skärmen svart då och då och jag vill returnera den men dom insisterar på att laga den. Jag önska fortfarande antingen ett återköp, byte eller tillgodokvitto men nu så vill dom ge mig -20% avdrag för att kartongen inte är med. Är detta legit eller, på konsumentlagen så står det att man ska returnera en produkt i en wellpappkartong godkänd av Posten endast..

Nej det är inte legit, en kartong är bara till för att transportera produkten från plats A till plats B. Hota med ARN om dom inte ger sig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av muSashi:

Nej det är inte legit, en kartong är bara till för att transportera produkten från plats A till plats B. Hota med ARN om dom inte ger sig.

Det är Inets regler som gäller om ångertiden gått ut och man vill returnera nått, det är skillnad på om man vill reklamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är Inets regler som gäller om ångertiden gått ut och man vill returnera nått, det är skillnad på om man vill reklamera.

Ja, men då kan TS använda sig av sin lagstadgade reklamationsrätt istället.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av muSashi:

Ja, men då kan använda sig av sin lagstadgade reklamationsrätt istället.

Men TS vill inte göra en reklamation utan lämna tillbaka skärmen. Det är ju det som ger problemet, TS gillar inte att Inet vill göra ett prisavdrag för att originalkartongen saknas men vill man returnera en vara har butiken laglig rätt att göra ett prisavdrag för det, vill man i stället reklamera en vara spelar det ingen roll om man har originalemballaget kvar eller inte.
Det är skillnad på att göra en reklamation och att lämna tillbaka något för att troligen omedelbart köpa ett annat exemplar av samma/liknade produkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Har du testat skärmen i 60hz för att se om den flimrar? Om den inte flimrar då men i högre frekvenser så skulle jag säga det är kabeln.

DP kablar klarar olika mängder data, och de "billigare" klarar ofta inte höga upplösningar med snabb uppateringsfrekvens.

Kom inte med påståenden som inte stämmer! Första generationen dp kablar klarar även de senaste dp standarderna.

Skrivet av mrqaffe:

Men TS vill inte göra en reklamation utan lämna tillbaka skärmen. Det är ju det som ger problemet, TS gillar inte att Inet vill göra ett prisavdrag för att originalkartongen saknas men vill man returnera en vara har butiken laglig rätt att göra ett prisavdrag för det, vill man i stället reklamera en vara spelar det ingen roll om man har originalemballaget kvar eller inte.
Det är skillnad på att göra en reklamation och att lämna tillbaka något för att troligen omedelbart köpa ett annat exemplar av samma/liknade produkt.

Det var klantigt att TS slänger originalkartongen för en dyr produkt han precis köpt. Jag tycker TS får stå sitt kast för Inet har rätt att sänka återbetalningen.

Permalänk
Medlem

Lite småaktigt att de inte bara kan ta tillbaka skärmen på ren princip och därefter skicka iväg den på reparation. Ansvaret borde ligga hos tillverkaren hursomhelst oavsett om Inet agerar motpart eller å kundens vägnar.

TS var ju ärlig och anmälde felet och skulle uppenbarligen istället med facit i hand valt att helt enkelt göra en anmälan om retur utan att nämna problemet.

Tråkigt att dygdighet och god moral straffas på det här sättet, ärlighet borde premieras och Inet hade sannolikt fått behålla en trogen kund

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Kom inte med påståenden som inte stämmer! Första generationen dp kablar klarar även de senaste dp standarderna.

Nja, kablarna kan vara testade med olika bandbredder de ska klara av att överföra, DP-kablar kan garanteras att klara av 7 olika bandbreddsnivåer i "trappan" för DP kablage mellan 6,4 till 80 Gbit/s.
De vanligaste nivåerna på DP kablage är HBR2 och HBR3 men det blir fel att prata om generationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet verkar ju egentligen vara att skärmen inte fungerar, inte att det inte går att lämna tillbaka den. Som jag förstår det har du endast testat den med en ny dator, vilket gör oss ännu osäkrare på att det faktiskt är skärmen som är sönder.

Testa detta:

  1. En annan DP-kabel till datorn

  2. En HDMI-kabel till datorn

  3. Samma DP-kabel till en annan dator/spelkonsol/Apple TV/whatever

  4. HDMI-kabel till annan dator/spelkonsol/Apple TV/whatever

  5. En annan skärm till datorn

Då har vi uteslutit kabelfel och datorfel. Fungerar inget av detta så kan vi vara säkra på att problemet ligger i skärmen.

Vad är det för dator du använder? Byggt den själv? Har den tidigare fungerat?

Permalänk
Medlem

Vill bara klargöra att öppet köp inte är lagstatt, bara distansköp då har du 14 dagar. Inet säger ju inte emot dig så att "reklamera" produkten kommer inte hjälpa alls. Du hade även fått avslag från ARN på detta. De erbjuder dig att laga produkten men även att du får returnera med avdrag. Ser inga andra alternativ i detta än vad just Inet har erbjudit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Lite småaktigt att de inte bara kan ta tillbaka skärmen på ren princip och därefter skicka iväg den på reparation. Ansvaret borde ligga hos tillverkaren hursomhelst oavsett om Inet agerar motpart eller å kundens vägnar.

TS var ju ärlig och anmälde felet och skulle uppenbarligen istället med facit i hand valt att helt enkelt göra en anmälan om retur utan att nämna problemet.

Tråkigt att dygdighet och god moral straffas på det här sättet, ärlighet borde premieras och Inet hade sannolikt fått behålla en trogen kund

Mvh

Inet hade fortfarande gjort avdrag för att TS lämnar tillbaka den utan kartong.

Permalänk
Medlem

Har själv jobbat med reklamationer men dock mot företag, vilket är lite lättare kanske eftersom företag brukar oftast vara bättre på att returnera produkter i bra skick istället.
Reklamationer är något som blöder pengar. Inget företag tjänar på att folk returnerar saker. (Däremot blir folk nöjda om returprocessen är enkel och då kanske stannar kvar som kund)

Kan säga direkt att jag hade gjort exakt samma som Inet. 20% avdrag på återköp eftersom varan inte returnerades i originallåda. Originallådan har inget värde i sig, det är bara kartong. Men originalkartongen och packmaterialet är utformat för att minska transportskador.

När de erbjuder reparation är det antagligen inte Inet som utför reparationen utan de skickar den till tillverkare eller mer troligt tredjeparts-verkstad. Då blir Inet mellanhand och utför egentligen en goodwill tjänst till kund (som självklart tar tid och kostar pengar för Inet). Begär kund återköp vill Inet självklart täcka en del av kostnaden för arbetet som måste läggas ner på den begagnade skärmen för att den ska kunna säljas igen.

De måste mest troligt leta upp en ny låda att skicka skärmen i för reparation, har de tur får de en "ny" originallåda.. troligtvis inte.
Då blir det mer jobb eftersom de måste säkerställa att lådan de säljer varan i är packad på ett riktigt bra sätt för att undvika skador i transport.

Minns en rolig grej nu - hade en kund som åkte till mig och lämnade tillbaka en 34" skärm utan låda. Svårt att neka när den var 1 vecka gammal men det var ett helvete att hitta en tillräckligt bra låda till en så stor skärm. Var tvungen att kontakta tillverkaren och be om en låda vilket tog lite över två veckor att få hem.

Har man plats att spara lådorna hemma, gör det. ÅF kommer vara nöjda och returer kommer gå igenom utan problem.

Permalänk

Tackar er alla för råd och tips men jag ska lämna skärmen tillbaka och ta mina pengar med avdrag och inte köpa på Inet längre. Har haft liknande problem innan med köp från t.ex. NoN och WH där jag alltid har fått utomstående hjälp. Har testat olika kablar och annan skärm så datorn är det inga problem på och kartongen har inte jag personligen slängt utan det var min sambo utan min vetskap så den är ju trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Reklamationsrätt är säkert bra på pappret, men vänta 20 dagar på ev. reparation går ju inte. Om man måste ha skärmen för att kunna jobba.

Jag skulle då lämna tillbaka skärmen och köpt nytt, lätt värt 20 procent att ta en ny oskuld.

Reklamationsrätten tar hänsyn till detta. Därför står det i 26 § KKöpL att:
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Om reparation alltså innebär en väsentlig olägenhet för köparen måste de ge honom ett nytt exemplar i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

Tackar er alla för råd och tips men jag ska lämna skärmen tillbaka och ta mina pengar med avdrag och inte köpa på Inet längre. Har haft liknande problem innan med köp från t.ex. NoN och WH där jag alltid har fått utomstående hjälp. Har testat olika kablar och annan skärm så datorn är det inga problem på och kartongen har inte jag personligen slängt utan det var min sambo utan min vetskap så den är ju trist.

Skulle aldrig acceptera 20% i avdrag men alla är vi olika.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Skulle aldrig acceptera 20% i avdrag men alla är vi olika.

även om det varit innom de 14 dagarna man har rätt till öppet köp så har företaget rätt att göra avdrag för saknade tillbehör så som förpackning, kablar osv och det är upp till säljaren i detta fall inet att bedömma hur mycket det saknade tillbehöret är värt.

finns väl inget som egentligen säger att företaget inte kan dra av 100% för saknad kartong om man inte är mån om att ha några kunder.

skulle jag få hem en kartong som uppenbarligen inte är orginal med min skärm i hade den åke tillbaka direkt om jag inte betalt under 50% av nypriset.

så i mina ögon så anser jag att 20% egentligen är för lite för totalt saknad kartong
det avdraget egentligen gör är ju kompensation för hur mycket de behöver dra av i fyndhörnan för att föregående säljere inte skickat med allt.

själv är jag en sån person som behåller orginalkartongerna till garanti gått ut just för att de är smidiga att packa i vid ev garanti/reklamations ärende och sen en kartong för typ en gammal 32" tjocktv utanpå det fylld med gammalt hopknögglat tidningspapper runt orginalkartongen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

även om det varit innom de 14 dagarna man har rätt till öppet köp så har företaget rätt att göra avdrag för saknade tillbehör så som förpackning, kablar osv och det är upp till säljaren i detta fall inet att bedömma hur mycket det saknade tillbehöret är värt.

finns väl inget som egentligen säger att företaget inte kan dra av 100% för saknad kartong om man inte är mån om att ha några kunder.

skulle jag få hem en kartong som uppenbarligen inte är orginal med min skärm i hade den åke tillbaka direkt om jag inte betalt under 50% av nypriset.

så i mina ögon så anser jag att 20% egentligen är för lite för totalt saknad kartong
det avdraget egentligen gör är ju kompensation för hur mycket de behöver dra av i fyndhörnan för att föregående säljere inte skickat med allt.

själv är jag en sån person som behåller orginalkartongerna till garanti gått ut just för att de är smidiga att packa i vid ev garanti/reklamations ärende och sen en kartong för typ en gammal 32" tjocktv utanpå det fylld med gammalt hopknögglat tidningspapper runt orginalkartongen.

20% är för lite för totalt saknad kartong? Du e ju helt från vettet gubben. lol

Permalänk
Skrivet av patronski:

20% är för lite för totalt saknad kartong? Du e ju helt från vettet gubben. lol

Njae skulle jag köpa en vara ur fyndhörnan som när den kommer fram visar sig sakna orginalkartongen så ångrar jag köpet om jag inte betalt lägre än 50% för den.

Ungefär som när man köper begagnat från blocket.
I gen normalperson betalar nästan fullpris i andrahand med krånglig garanti även om varan fortfarande är oöppnad när den lämnar butik -50% värde.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Skulle aldrig acceptera 20% i avdrag men alla är vi olika.

Bara nyfiken på om du kan motivera det vidare?
Om du stått som säljare och någon vill ångra köpet på en skärm, hade du gett dem full återbetalning då ifall de inte returnerat t.ex låda? Kablar? Etc.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Bara nyfiken på om du kan motivera det vidare?
Om du stått som säljare och någon vill ångra köpet på en skärm, hade du gett dem full återbetalning då ifall de inte returnerat t.ex låda? Kablar? Etc.

Återförsäljaren hade inte haft så mycket annat val, en kartong är aldrig värd 20% av produktens värde. Skulle kunna köpa det om det handlade om en hundring eller två.

Men i just det här fallet borde TS använda sig av reklamationsrätten så han inte behöver stå för några kostnader om det visar sig att skärmen är trasig, med eller utan kartong.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av patronski:

Tackar er alla för råd och tips men jag ska lämna skärmen tillbaka och ta mina pengar med avdrag och inte köpa på Inet längre. Har haft liknande problem innan med köp från t.ex. NoN och WH där jag alltid har fått utomstående hjälp. Har testat olika kablar och annan skärm så datorn är det inga problem på och kartongen har inte jag personligen slängt utan det var min sambo utan min vetskap så den är ju trist.

Ingen blir lyckligare än Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Återförsäljaren hade inte haft så mycket annat val, en kartong är aldrig värd 20% av produktens värde. Skulle kunna köpa det om det handlade om en hundring eller två.

Men i just det här fallet borde TS använda sig av reklamationsrätten så han inte behöver stå för några kostnader om det visar sig att skärmen är trasig, med eller utan kartong.

Det handlar inte om kartongens egentliga värde. Det handlar om produkten i sin helhets värde för nästa kund. Skillnaden mellan återförsäljningsvärde med och utan kartong; om vi nu pratar om ångerköp.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kom inte med påståenden som inte stämmer! Första generationen dp kablar klarar även de senaste dp standarderna.

Det är inte riktigt påståenden skulle jag vilja säga.

Jag hade liknande problem innan, testatde ca 3-4 olika DP kablar jag hade hemma, köpte även nya. Det var inte förren jag köpte en certifierad DP kabel för högre bandbredd som problemet löste sig.

Detta var för några år sedan, o nu ser det ut som att kablarna stöder 21 gbps, men även det kan bli problem vid högre färgbits om jag förstår rätt.

Då det är en 2560x1440 i 165hz, och om den körs i 10 bit färg. så ligger den precis på gränsen till övre över max bandbredden, så i teorin ska de klara de. Men jag skulle ändå rekommendera att gå upp en nivå i bandbrädd till 32.4 gbps (i princip Displayport för 8k displays)

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

20% är för lite för totalt saknad kartong? Du e ju helt från vettet gubben. lol

Om du köper en skärm på fyndhörnan, vad hade du varit beredd att betala för en skärm utan kartong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Har själv jobbat med reklamationer men dock mot företag, vilket är lite lättare kanske eftersom företag brukar oftast vara bättre på att returnera produkter i bra skick istället.
Reklamationer är något som blöder pengar. Inget företag tjänar på att folk returnerar saker. (Däremot blir folk nöjda om returprocessen är enkel och då kanske stannar kvar som kund)

Kan säga direkt att jag hade gjort exakt samma som Inet. 20% avdrag på återköp eftersom varan inte returnerades i originallåda. Originallådan har inget värde i sig, det är bara kartong. Men originalkartongen och packmaterialet är utformat för att minska transportskador.

När de erbjuder reparation är det antagligen inte Inet som utför reparationen utan de skickar den till tillverkare eller mer troligt tredjeparts-verkstad. Då blir Inet mellanhand och utför egentligen en goodwill tjänst till kund (som självklart tar tid och kostar pengar för Inet). Begär kund återköp vill Inet självklart täcka en del av kostnaden för arbetet som måste läggas ner på den begagnade skärmen för att den ska kunna säljas igen.

De måste mest troligt leta upp en ny låda att skicka skärmen i för reparation, har de tur får de en "ny" originallåda.. troligtvis inte.
Då blir det mer jobb eftersom de måste säkerställa att lådan de säljer varan i är packad på ett riktigt bra sätt för att undvika skador i transport.

Du kan ju byta ut "goodwill tjänst" mot "enligt lag tvingande åtgärd"!

Du kan glömma att Inet endast agerar mellanhand av goodwill. Konsumentköplagen tvingar Inet att vara mottagare av reklamationsärenden och sedan hantera dessa inom skälig tid. Inet (eller vilken annan säljare som helst) kan således inte skylla på tillverkare, tredjeparts-verkstäder, etc., utan de är alltid själva ansvariga gentemot konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

Tackar er alla för råd och tips men jag ska lämna skärmen tillbaka och ta mina pengar med avdrag och inte köpa på Inet längre. Har haft liknande problem innan med köp från t.ex. NoN och WH där jag alltid har fått utomstående hjälp. Har testat olika kablar och annan skärm så datorn är det inga problem på och kartongen har inte jag personligen slängt utan det var min sambo utan min vetskap så den är ju trist.

Vad jag inte tycker kommer fram ordentligt här i tråden, då ni gnabbas om helt oväsentliga saker gällande om 20% är ett vettigt avdrag eller inte, är att det för dig i nuläget finns tre alternativ.

1) Begär en ny / åtgärdad produkt på garanti för det finns ju garanterat på en såpass ny produkt.
Skriv då även att du inte ska behöva räkna med att det är fel på en ny produkt därför har du inte sparat kartongen.

2) I andra hand, gör en reklamation, låt dem försöka åtgärda / reparera skärmen som flest två gånger och om det inte funkar därefter har du rätt till en ny skärm alt. hela summan tillbaka oavsett kartong eller inte. Detta är lagstadgat och inom dina rättigheter, dessutom är det du som har fördelarna här, företaget måste vid reklamation under de 6 första månaderna visa att det är du som är orsaken till problemet för att slippa undan, därefter är det upp till kunden att visa ursprungsfel.

Om du inte påtalar att du vill påbörja ett reklamations eller garantiärende utan vill ha pengarna tillbaka så har du ingen laglig rätt att få det. Det skulle eventuellt vara ångerrätt om du inte betalade i butik, men utan kartong och utanför tidsfristen finns inget att göra.

3) Inet är ju dock inte dumma och inser att om du begär reklamation eller utbyte på garanti så kommer det kosta dem en massa tid att lösa detta. Hur bra vore det inte då om de på att inte göra något av ovanstående, ev bara funktionstesta skärmen, dessutom kunde få en slant (20%) av dig på köpet.

Läs mer om garanti och reklamation på nedan länkar, är en bra lärdom för framtiden så en vet vad en ska förvänta sig av ett företag.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

PS. Sköt all kommunikation skriftligt så är det större chans att de gör som de ska.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

1. Ta in den på garanti ärende. Då är det upp till tillverkeren om de har service eller återköp på denna produkt. Förmodligen Service vilket det är på typ alla skärmar. Finns oftast en DOA period för produkter som är fel ur kartong. Men då kräver nästan ALLA tillverkare kartong vilket du slängt. Så det enda alternativet för dig är service och det tar tid. Speciellt under corona. Alla återförsäljare har sånna här regleri sverige och oavsett vad några tycker så kommer förmodligen inte arn säga något annat.

2. Reklamera den men det blir samma som garanti ärendet.

3. Acceptera att du inte borde slängt kartongen och ta 20 % avdrag. Kartong är en vesentlig del av produkten oavsett vad andra tycker.

Allt annat ut över detta är ren goodwill.

Permalänk
Medlem

Du får nog gå med på Inets villkor TS och se det som en läropeng, till nästa gång.

Permalänk
Inet
Skrivet av patronski:

Köpte en datorskärm från Inet den 3e sep. Nu flickar skärmen svart då och då och jag vill returnera den men dom insisterar på att laga den. Jag önska fortfarande antingen ett återköp, byte eller tillgodokvitto men nu så vill dom ge mig -20% avdrag för att kartongen inte är med. Är detta legit eller, på konsumentlagen så står det att man ska returnera en produkt i en wellpappkartong godkänd av Posten endast..

Tjenare Patronski,

Om vi förutsätter att vi kopplar din beskrivning till rätt ärende, så var ditt ursprungliga önskemål att få göra ett återköp men om du hellre vill få den utbytt mot en fungerande (samma modell) så kan vi med stor sannolikhet lösa det åt dig. Men för att det inte skall bli något missförstånd så återkom med ditt ordernummer i ett PM så att vi kan bekräfta att vi tänker på rätt kund, så tar vi det vidare därifrån!

Med vänlig hälsning,

Shahin

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Du har inte skickat tillbaka produkten i samma skick som du fick den, och då hjälper inte ens ångerrätten. Återförsäljaren har rätt att göra ett avdrag på priset som motsvarar varans värdeminskning. En kartong kostar inte mycket att tillverka, men det spelar ingen som helst roll, utan det är som flera tidigare har påpekat hur det påverkar varans värde som är relevant. Om Inet känner sig supersnälla kan de goodwilla dig, men det är jag ingen anledning att göra då det inte är ett problem att spara undan en kartong, utan det är du som varit lat/oaktsam. Om Webhallen och Netonnet har goodwillat dig är det för att du är jobbig och vill bli av med dig. Att du slutar handla av Inet på grund av detta är bara barnsligt. Det är inte synd om dig, du har gjort fel.

Sen borde det inte vara något problem att plocka ut en ny skärm och skicka ut den till dig, så behåller Inet emballage och tillbehör som de kan använda till den reparerade skärmen när den ska säljas.