Stäng av lokal DHCP server på COMHEM HUB C1

Permalänk
Inaktiv

Stäng av lokal DHCP server på COMHEM HUB C1

Tjena,

Någon av er som har haft någon lycka att stänga av den lokala DHCP servern som ComHem Hub C1 har?
Jag vill stänga av den då jag har en egen DHCP server och inte vill ha några konflikter.

Permalänk
Medlem

Osäker på om det går att göra med annat än att sätta routern i bryggare läge, men då skickar den ju bara vidare IP-adressen på utsidan till insidan, och då måste en annan router användas.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av No_Jah:

Osäker på om det går att göra med annat än att sätta routern i bryggare läge, men då skickar den ju bara vidare IP-adressen på utsidan till insidan, och då måste en annan router användas.

Han har ju en egen DHCP som han vill använda:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Han har ju en egen DHCP som han vill använda:)

Ja, och jag svarade att jag är osäker på om det går att stänga av DHCP på annat sätt än att brygga modemet.
Men om det går så lär ju den inställningen finnas under ROUTER-fliken i webbgränssnittet.
Själv har jag aldrig använt routerdeleln i min wifihub C1, utan har alltid kört den bryggas före egen pfSense.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av No_Jah:

Ja, och jag svarade att jag är osäker på om det går att stänga av DHCP på annat sätt än att brygga modemet.
Men om det går så lär ju den inställningen finnas under ROUTER-fliken i webbgränssnittet.
Själv har jag aldrig använt routerdeleln i min wifihub C1, utan har alltid kört den bryggas före egen pfSense.

Om inte Comhem har gjort bort sig totalt "ska" det ju gå att brygga skräpet, förhoppningsvis

Permalänk
Medlem

@anon310109: Från startsidan->Gateway Settings->Fliken "LAN & DHCP" -> Enable DHCP (bocka ur såklart).

Detta är dock på en C3, vet inte om det är någon skillnad i gränssnitt.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv

Löste det genom att begränsa poolen till två adresser (går inte att begränsa den mer). Reserverade sedan dessa till två slumpade Mac adresser. Därmed sker ingen konflikt mellan dem.

Permalänk

Comhem C2 Wifi hub & DHCP server inställningar

Bumbelibump

Jag har samma situation, men när jag klickar på "LAN & DHCP" så får jag en blank sida utan några ytterligare inställningsmöjlgheter. Jag VET med säkerhet att det tidigare har funnits inställningar att ändra, så jag börjar misstänka att Comhem (Nu Tele2) har skickat ut en uppdatering som stängt av den fliken. Någon annan vänlig själ som kan verifiera eller dementera att så är fallet?

Jag har en C2 Wifi hub med FAST3890V3_WIFIHUBC2_sw18.76.10.10o-11

Min PI-hole är redo att serva med adresser så snart detta är löst!

Permalänk

Hej

Kan konfirmera att så är fallet. Dock verkar en reset av boxen öppna upp menyn. Men sen försvinner den.

Osäker om inställningarna också försvinner eller pm det bara är menyn.