Permalänk
Hedersmedlem

Tips på licensmodell önskas

Jag har en idé om ett webapplikation som jag vill skapa, men är osäker på om det finns en färdig licensmodell enligt mina önskemål.

Lösningen ska vara open source. Den ska vara fri att använda för alla och en var, men jag vill hindra andra att ta betalt för att tillhandahålla tjänsten. Rätten att ta betalt vill jag behålla för mig själv.

En liten förklaring. Systemet jag tänker mig att skapa ska, även om det är en webapplikation, gå att köra lokalt löst tänkt via Google Funktion Frameworks som backend med Electron som frontend. Jag kan också vara ok med att man sätter upp en lokal server för sina nära och kära. Om detta slår väl ut skulle jag dock vilja kunna erbjuda en cloud-version till typ självkostnadspris så att användarna slipper tänka på backup osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har en idé om ett webapplikation som jag vill skapa, men är osäker på om det finns en färdig licensmodell enligt mina önskemål.

Lösningen ska vara open source. Den ska vara fri att använda för alla och en var, men jag vill hindra andra att ta betalt för att tillhandahålla tjänsten. Rätten att ta betalt vill jag behålla för mig själv.

En liten förklaring. Systemet jag tänker mig att skapa ska, även om det är en webapplikation, gå att köra lokalt löst tänkt via Google Funktion Frameworks som backend med Electron som frontend. Jag kan också vara ok med att man sätter upp en lokal server för sina nära och kära. Om detta slår väl ut skulle jag dock vilja kunna erbjuda en cloud-version till typ självkostnadspris så att användarna slipper tänka på backup osv.

Med ditt extravillkor så blir det nog en licensform som inte längre räknas som Open Source™ rent formellt, så det kan nog störa jakten om man söker på just den termen.

Något jag sett nämnas ibland i sammanhanget är https://commonsclause.com/, ett slags "wrapper" som modifierar en annan licens som du tycker är passande bortsett från att ditt extra villkor behövs.

Om detta i slutänden är bättre eller sämre än en specifik licens som är utformad efter dina krav (om du hittar en sådan) är ju förstås också en fråga som är svår att besvara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tror du ska kolla in en CC licens, de brukar vara att släppa det till andra för min commercial use. Exakt vilken version som passar och hur du ska utforma den är något du får göra efterforskningar på.

Fördelen med en etablerad licens är att de oftast redan är relativt färdigtolkade, dock inte helt så.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Vad du beskriver är inte möjligt att göra. Lägger du på den sortens begränsning på hur man får köra koden så är det inte Open Source längre.

Dessutom är det kontraproduktivt. Få kommer delta i att utveckla ditt open source-projekt eller använda den källkod du publicerar om de har den typen av begränsningar på att använda källkoden.

Permalänk
Medlem

Som ett komplement till Ferrats svar så har Creative commons har en licensväljare som kanske kan vara till hjälp, https://creativecommons.org/share-your-work/

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Lösningen ska vara open source. Den ska vara fri att använda för alla och en var, men jag vill hindra andra att ta betalt för att tillhandahålla tjänsten. Rätten att ta betalt vill jag behålla för mig själv.

Det vore nog svårt att skapa en licens som inte strider mot punkt 1 eller 6 i Open Source-definitionen och som uppfyller dina önskemål. Program under en sådan licens kommer definitivt inte att vara fri mjukvara.

Om du vill ha en licens som garanterat uppfyller både Open Source-definitionen och definitionen av fri mjukvara och dessutom framtvingar koddelning från dem som ändrar i koden och sedan låter andra använda tjänsten över nätet, så kan GNU Affero GPL vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag tror du ska kolla in en CC licens, de brukar vara att släppa det till andra för min commercial use.

Creative Commons säger själva att man inte ska använda deras licenser för mjukvara.

Citat:

We recommend against using Creative Commons licenses for software. Instead, we strongly encourage you to use one of the very good software licenses which are already available. We recommend considering licenses listed as free by the Free Software Foundation and listed as “open source” by the Open Source Initiative.

Unlike software-specific licenses, CC licenses do not contain specific terms about the distribution of source code, which is often important to ensuring the free reuse and modifiability of software. Many software licenses also address patent rights, which are important to software but may not be applicable to other copyrightable works. Additionally, our licenses are currently not compatible with the major software licenses, so it would be difficult to integrate CC-licensed work with other free software. Existing software licenses were designed specifically for use with software and offer a similar set of rights to the Creative Commons licenses.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Jag tror du ska kolla in en CC licens, de brukar vara att släppa det till andra för min commercial use. Exakt vilken version som passar och hur du ska utforma den är något du får göra efterforskningar på.

Om du menar typ CC-BY-NC-SA så lämpar sig inte den licensen för mjukvara.

Mjukvarulicenser som GNU General Public License bygger på att man ska kunna göra nya program som baseras på det gamla och att det nya programmet ska vara fritt att använda under samma premisser som det gamla programmet, vilket bland annat innebär att folk ska kunna göra ändringar i programmet. För att ett program ska gå att ändra kräver det dock att man kommer åt källkoden, inte bara en kompilerad binärfil. GNU GPL säger därför att man måste göra källkoden tillgänglig.

Creative Commons-licenserna är avsedda för andra typer av material som text och bilder. Det är ofta oklart vad som skulle vara källkoden till ett fotografi, så det är oklart hur man uppfyller ett licensvillkor som säger att man måste lämna ut fotografiets källkod. Därför innehåller inte Creative Commons-licenserna något krav på att lämna ut källkoden. Det gör i sin tur dock att man bör undvika att använda Creative Commons-licenserna för mjukvara.

Ett förbud mot att ta betalt för koden verkar väldigt klumpigt. Vissa typer av kommerciell användning går ut på att någon köper en licens till ett program som installeras på en dator. Andra typer av kommerciell användning går ut på att man driver en fabrik eller en webbsida eller något med hjälp av programmet, men att det är något annat än just programmet som man säljer. Det låter som att ditt förbud endast skulle slå mot den första typen av användande men inte mot den andra typen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Med ditt extravillkor så blir det nog en licensform som inte längre räknas som Open Source™ rent formellt, så det kan nog störa jakten om man söker på just den termen.

Något jag sett nämnas ibland i sammanhanget är https://commonsclause.com/, ett slags "wrapper" som modifierar en annan licens som du tycker är passande bortsett från att ditt extra villkor behövs.

Om detta i slutänden är bättre eller sämre än en specifik licens som är utformad efter dina krav (om du hittar en sådan) är ju förstås också en fråga som är svår att besvara.

Skrivet av pv2b:

Vad du beskriver är inte möjligt att göra. Lägger du på den sortens begränsning på hur man får köra koden så är det inte Open Source längre.

Dessutom är det kontraproduktivt. Få kommer delta i att utveckla ditt open source-projekt eller använda den källkod du publicerar om de har den typen av begränsningar på att använda källkoden.

Att det inte skulle vara Open Source stämmer ju inte. Open Source har inget att göra med om man betalar för produkten eller ej egentligen. Tittar vi på lite etablerade modeller så får du ju inte ta betalt för mjukvara baserad på GPL heller. Där får du dock ta betalt för kring-tjänster såsom installation och support. Jag vet inget exempel på GPL-licensierad mjukvara som lämpar sig för att hostas som specifik tjänst.

Jag tänker mig att man fritt får använda källkoden och bygga sin egen produkt, man behöver inte ge tillbaka, men man ska inte få sälja den färdiga produkten, inte heller som hostad lösning. Hosta gratis har jag inget problem med om någon vill göra. Jag bryr mig inte heller om ifall någon commitar tillbaka kod. Jag tycker bara att mjukvara ska vara gratis för privat bruk, och vill någon bygga ut lösningen tycker jag att det skulle vara skoj också.

Edit: Inser att jag gör min egen tolkning av Open Source. Missat att Open Source Initiative skapat 10 budord. Men spelar ingen roll. Vi kan kalla det för något annat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om du menar typ CC-BY-NC-SA så lämpar sig inte den licensen för mjukvara.

Mjukvarulicenser som GNU General Public License bygger på att man ska kunna göra nya program som baseras på det gamla och att det nya programmet ska vara fritt att använda under samma premisser som det gamla programmet, vilket bland annat innebär att folk ska kunna göra ändringar i programmet. För att ett program ska gå att ändra kräver det dock att man kommer åt källkoden, inte bara en kompilerad binärfil. GNU GPL säger därför att man måste göra källkoden tillgänglig.

Creative Commons-licenserna är avsedda för andra typer av material som text och bilder. Det är ofta oklart vad som skulle vara källkoden till ett fotografi, så det är oklart hur man uppfyller ett licensvillkor som säger att man måste lämna ut fotografiets källkod. Därför innehåller inte Creative Commons-licenserna något krav på att lämna ut källkoden. Det gör i sin tur dock att man bör undvika att använda Creative Commons-licenserna för mjukvara.

Ett förbud mot att ta betalt för koden verkar väldigt klumpigt. Vissa typer av kommerciell användning går ut på att någon köper en licens till ett program som installeras på en dator. Andra typer av kommerciell användning går ut på att man driver en fabrik eller en webbsida eller något med hjälp av programmet, men att det är något annat än just programmet som man säljer. Det låter som att ditt förbud endast skulle slå mot den första typen av användande men inte mot den andra typen.

Synd. CC-BY-NC-SA är nog nära vad jag ville göra.

Tycker ändå det borde finnas någon beprövad licens som ger fri tillgång för personligt bruk. Börjar man ta betalt är det ju inte längre personligt bruk tänker jag. Man får som sagt gärna skapa derivat, men inte heller de ska kunna användas för kommersiellt bruk. Jag är kanske oförtjänt ovän med GPL-licenserna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att det inte skulle vara Open Source stämmer ju inte. Open Source har inget att göra med om man betalar för produkten eller ej egentligen. Tittar vi på lite etablerade modeller så får du ju inte ta betalt för mjukvara baserad på GPL heller. Där får du dock ta betalt för kring-tjänster såsom installation och support. Jag vet inget exempel på GPL-licensierad mjukvara som lämpar sig för att hostas som specifik tjänst.

Jag tänker mig att man fritt får använda källkoden och bygga sin egen produkt, man behöver inte ge tillbaka, men man ska inte få sälja den färdiga produkten, inte heller som hostad lösning. Hosta gratis har jag inget problem med om någon vill göra. Jag bryr mig inte heller om ifall någon commitar tillbaka kod. Jag tycker bara att mjukvara ska vara gratis för privat bruk, och vill någon bygga ut lösningen tycker jag att det skulle vara skoj också.

Jag tror du misstolkade min invändning, jag säger inte att det är ett problem att kalla det Open Source om du vill ta betalt, jag säger att det problemet uppstår om du vill begränsa så att andra inte får ta betalt.

Om vi nu pratar om Open Source så är det ganska tydligt att man inte kan begränsa sådant hur som helst om man ska falla inom ramarna för begreppet: https://opensource.org/osd

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror du misstolkade min invändning, jag säger inte att det är ett problem att kalla det Open Source om du vill ta betalt, jag säger att det problemet uppstår om du vill begränsa så att andra inte får ta betalt.

Om vi nu pratar om Open Source så är det ganska tydligt att man inte kan begränsa sådant hur som helst om man ska falla inom ramarna för begreppet: https://opensource.org/osd

Nej som sagt, jag insåg nu att Open Source Initiative har annekterat begreppet. Då får jag leta någon annanstans. Det intressanta är dock att Open Source Initiative verkar hänga ihop med CC som har just en sådan licens för media. Duh.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som att jag bara ska skippa att lägga ut källkoden. Eftersom jag tänker använda JavaScript så kan det bli svårt att låta andra få tillgång till programmet alls, men so be it då.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att det inte skulle vara Open Source stämmer ju inte. Open Source har inget att göra med om man betalar för produkten eller ej egentligen. Tittar vi på lite etablerade modeller så får du ju inte ta betalt för mjukvara baserad på GPL heller. Där får du dock ta betalt för kring-tjänster såsom installation och support. Jag vet inget exempel på GPL-licensierad mjukvara som lämpar sig för att hostas som specifik tjänst.

(min fetning)

En produkt kan absolut vara GPL-licensierad och ändå ta betalt för den. Kruxet är att den som köper produkten får hantera källkoden enligt GPL; även ge bort den eller sälja den i sin tur - och det är väl här det faller för dig. Så i princip är det den första "kunden" som är "garanterad" inkomst på, men vad den gör i sin tur kan du inte reglera (om du använder GPL).

Du kanske ska kika på Elastic Licence och SSPL; de ändrade ju sin licens ganska nyligen just pga AWS som sålde ES som en managerad tjänst, och Elastic ledsnade på att AWS inte bidrog. Vare sig Elastic Licence eller SSPL anses vara open source av OSI, men det kanske är något för dig?

Förtydligade stycket om vad man får göra med GPL-licensierad mjukvara.
Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Låter nästan som att du är efter en liknande lösning som Bitwarden använder sig utav.
Han erbjuder hosting men du kan likväl hosta den själv.
Projektet är opensource
https://bitwarden.com/
https://github.com/bitwarden/server/blob/master/LICENSE.txt

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej som sagt, jag insåg nu att Open Source Initiative har annekterat begreppet. Då får jag leta någon annanstans. Det intressanta är dock att Open Source Initiative verkar hänga ihop med CC som har just en sådan licens för media. Duh.

Vet inte om det känns rättvist att säga att de annekterat begreppet, OSI har hållt i namnet Open Source och dess definition sedan det myntades 1998.
Vad gäller koppling till Creative Commons vet jag inte om det finns någon mer än att vissa av CCs licenser är Open Source och att innehållet på OSIs webbplats är licensierat under en CC-licens.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om du menar typ CC-BY-NC-SA så lämpar sig inte den licensen för mjukvara.

Mjukvarulicenser som GNU General Public License bygger på att man ska kunna göra nya program som baseras på det gamla och att det nya programmet ska vara fritt att använda under samma premisser som det gamla programmet, vilket bland annat innebär att folk ska kunna göra ändringar i programmet. För att ett program ska gå att ändra kräver det dock att man kommer åt källkoden, inte bara en kompilerad binärfil. GNU GPL säger därför att man måste göra källkoden tillgänglig.

Creative Commons-licenserna är avsedda för andra typer av material som text och bilder. Det är ofta oklart vad som skulle vara källkoden till ett fotografi, så det är oklart hur man uppfyller ett licensvillkor som säger att man måste lämna ut fotografiets källkod. Därför innehåller inte Creative Commons-licenserna något krav på att lämna ut källkoden. Det gör i sin tur dock att man bör undvika att använda Creative Commons-licenserna för mjukvara.

Ett förbud mot att ta betalt för koden verkar väldigt klumpigt. Vissa typer av kommerciell användning går ut på att någon köper en licens till ett program som installeras på en dator. Andra typer av kommerciell användning går ut på att man driver en fabrik eller en webbsida eller något med hjälp av programmet, men att det är något annat än just programmet som man säljer. Det låter som att ditt förbud endast skulle slå mot den första typen av användande men inte mot den andra typen.

Det går att anpassa dem och licensen gäller bara för att släppa den i det vilda, du är fri som skapare att sälja den under andra licenser och avtal om någon vill köpa en kommersiell version som du vill sälja.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Tittar vi på lite etablerade modeller så får du ju inte ta betalt för mjukvara baserad på GPL heller. Där får du dock ta betalt för kring-tjänster såsom installation och support. Jag vet inget exempel på GPL-licensierad mjukvara som lämpar sig för att hostas som specifik tjänst.

Det finns inget hinder för att ta betalt för GPL-licensierad mjukvara, vare sig sin egen eller andras. Titta till exempel på Red Hat, t.ex., som tar betalt för Red Hat Enterprise Linux, som till en betyande del består av GPL-licensierad mjukvara. Det finns inget principmässigt hinder att ta betalt för något som till 100% är GPL:at, däremot kan du inte hindra någon annan att sprida det vidare, gratis eller betalt.

Det finns gott exempel på GPL-licensierad mjukvara som hostat som specifika tjänster. Vi kan ta Linux igen, och titta på valfri leverantör av VPS:er eller molnservrar, som t.ex. Microsoft, Amazon, Google, etc. Det de gör är att sälja Linux som tjänst, genom att sälja en virtuell server/molninstans som kör den mjukvaran. Och de tar dessutom betalt för det!

Men utifrån vad du är efter så är du inte ute efter en open source-licens, alls, utan snarare någon slags "source-available"-aktig EULA, som du måste få dina användare att acceptera innan de får ta del av din mjukvara.

Utifrån vad du skriver ovan så låter det som att en enkel permissiv licens som t.ex. Apache-licensen, plus en Commons Clause på det, borde uppnå vad du är ute efter. Men resultatet blir inte open source, utan snarare "source available". Du måste i en sådan situation också vara noggrann med att de som committar tillbaka kod till dig explicit ger dig rätt att använda koden kommersiellt, alternativt tilldelar copyrighten till dig på något sätt. Risken är annars att du faller på ditt eget grepp om du själv använder kod licensierad till dig på det sättet kommersiellt, där en annan person har copyright på den kod som du plockat in som din egen.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Tycker ändå det borde finnas någon beprövad licens som ger fri tillgång för personligt bruk. Börjar man ta betalt är det ju inte längre personligt bruk tänker jag. Man får som sagt gärna skapa derivat, men inte heller de ska kunna användas för kommersiellt bruk. Jag är kanske oförtjänt ovän med GPL-licenserna.

Tänk på att det ofta är otydligt vad som är kommersiellt och inte kommersiellt, så det är lätt att man stoppar fel saker. Om man säljer en CD-skiva med programmet är det nog kommersiellt, men är det kommersiellt om någon bokföringsnisse använder programmet internt på kontoret? Är det kommersiellt om en välgörenhetsorganisation använder programmet vid insamling av pengar till nödställda?

Skrivet av zyberzero:

En produkt kan absolut vara GPL-licensierad och ändå ta betalt för den.

Det är jättevanligt att produkter som kostar pengar innehåller GPL-licensierad programvara som en av komponenterna. Köper du en Android-telefon får du med Linux-kärnan och det kan ofta finnas en del Linux-saker i en router. Om ett företag försöker sälja ett spel från 1980- eller 1990-talet kan det följa med ett exemplar av Dosbox för att man lättare ska kunna köra programmet på moderna datorer.

Permalänk
Vila i frid

Du kan göra som VMware, kontakta de företag som använder produkten (som ringer hem) utan korrekt köpt licens. Privatpersoner verkar VMware strunta i. De företag som orkar mecka bort licenskollen lär du ivfsh inte kunna komma åt. Att lägga funktionalitetsförutsättningar för produkten på en egen server är nog bara att binda ris på egen rygg.