Protonmail avslöjade aktivists IP-adress till myndigheter

Permalänk
Melding Plague

Protonmail avslöjade aktivists IP-adress till myndigheter

Fransk polis gick genom Europol och schweiziska myndigheter, vilket tvingade mailtjänsten att ge ut fransk aktivists IP-adress.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då vet jag vilken VPN jag inte ska välja... Var påväg att starta abonnemang för VPN hos dem men detta känns ju inte bra

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Visa signatur

Data...

Permalänk
Snusfri

Förmodligen så har personen i fråga även använt sig av VPN så det IP polisen får ut av mailtjänsten Proton är inte värd något alls.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moonblase:

Då vet jag vilken VPN jag inte ska välja... Var påväg att starta abonnemang för VPN hos dem men detta känns ju inte bra

Är det intensåhär vi önskar att det ska fungera då?

Alltså att vi inte vill ha frizoner för kriminell verksamhet där polisen totalt nekas tillträde att utreda brott.
Givetvis ska inte polis ha total och fr tillgång själva. Men någon form av mellanväg för att hantera realiteten att brott begås även över internet - det måste ju också hanteras.

En lösning på det hela är att polisen inte har fri tillgång utan det är privata aktörer som sköter datahanteringen och endast på specifik polisiär begäran sätts span på en brottsmisstänkt.

Och det är väl så upplägget också sett ut här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Varför använde inte aktivisten en anonymitettjänst också?

Jag vet inte ett skvatt om händelsen. Mer ur texten i artikeln så framstår inte aktivisten som de allra största terroristen som finns och de sätter in med drastiska åtgärder för att hindra ett nytt terrorattentat.
Utan det mer är en person som de har full koll på. Men deras rättsväsende har otroligt höga beviskrav, som innebär att de behöver ha väldigt mycket information.
Detta betyder att nivån för att tvinga Protonmail visa mail inte är vidare hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Då vet jag vilken VPN jag inte ska välja... Var påväg att starta abonnemang för VPN hos dem men detta känns ju inte bra

Varför skulle man nånsin köra nåt annat än Mullvad?

On-topic: Youtube-kanalen Mental Outlaw resonerade kring huruvida protonmail är en honey pot eller inte. De lovar omöjliga saker och nu denna lögn om att de inte loggar IP. Verkar som att han kanske har rätt.

Permalänk
Medlem

Tragiskt.

Att personer som valt att fly övervakning (google etc) och betala! för sin epost blir så dragna vid näsan. Tänk om det varit en aktivist i Polen som kämpat för kvinnors rätt till abort? Terrorism som begrepp är diffust och enligt mig inget giltigt argument till att lagföra någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förmodligen så har personen i fråga även använt sig av VPN så det IP polisen får ut av mailtjänsten Proton är inte värd något alls.

Inte alls säkert att den personen har koll på hur säkert ProtonMail är och har varit. En aktivist som i detta fallet är ju inte alls säkert att den kan datorer och tror att detta är säkert. De skriver att de är en supersäker mail-tjänst, men de flesta läser inte det finstilta där det säkert har framkommit att de måste lämna ut i vissa fall.
Om jag har fattat det rätt så krypteras inte subject-raden / till / från, ipadress, alltså bara själva innehållet i mailet ifråga. Så polisen kanske har fått de uppgifterna också.

Jag har sneglat på några krypteringstjänster men så länge all epost-trafik inte är hundra procent krypterad anser jag inte det ger den tryggheten som den ger sken av. Det krånglar till saker också med egna e-postklienter. Och om jag skulle skicka hemliga saker så använder man ju inte e-post ändå.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förmodligen så har personen i fråga även använt sig av VPN så det IP polisen får ut av mailtjänsten Proton är inte värd något alls.

Förhoppningsvis*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det intensåhär vi önskar att det ska fungera då?

Alltså att vi inte vill ha frizoner för kriminell verksamhet där polisen totalt nekas tillträde att utreda brott.
Givetvis ska inte polis ha total och fr tillgång själva. Men någon form av mellanväg för att hantera realiteten att brott begås även över internet - det måste ju också hanteras.

En lösning på det hela är att polisen inte har fri tillgång utan det är privata aktörer som sköter datahanteringen och endast på specifik polisiär begäran sätts span på en brottsmisstänkt.

Och det är väl så upplägget också sett ut här.

Jag tycker också detta är ok. Polisen har ju gått genom interpol och allt precis så som det ska gå till.

Det finns säkrare kanaler än Protonmail men för gemene man är det en bra lösning om man inte vill att google eller ms ska läsa alla mejl och sälja datan till högstbjudande företag.

Permalänk
Medlem

Jag brukar personligen kort och gott dra gränsen vid pedofili eller terrorism så är det OK att gå genom de rätta kanalerna. Dock är ju tyvärr "terrorism" numera ett blanket statement som kan gälla allt från protester till att spraya färg på "fel" byggnader.

Utan att läst vidare mkt om aktivisten så tycker jag inte det verkar som om han/hon gjort ngt som har med ovanstående att göra.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför skulle man nånsin köra nåt annat än Mullvad?

Vet inte om jag skulle blint förlita mig på dem mer än någon annan aktör.

Nu är jag inte så insatt i ämnet men vad har de att komma med som alla andra aktörer som lovar samma saker inte har? Vad är det som förhindrar att det skulle komma en liknande nyhet imorgon som säger samma sak om dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det intensåhär vi önskar att det ska fungera då?

Alltså att vi inte vill ha frizoner för kriminell verksamhet där polisen totalt nekas tillträde att utreda brott.
Givetvis ska inte polis ha total och fr tillgång själva. Men någon form av mellanväg för att hantera realiteten att brott begås även över internet - det måste ju också hanteras.

En lösning på det hela är att polisen inte har fri tillgång utan det är privata aktörer som sköter datahanteringen och endast på specifik polisiär begäran sätts span på en brottsmisstänkt.

Och det är väl så upplägget också sett ut här.

Självklart. Mot grövre brott.
Jag har ingen aning vad denna aktivisten har gjort, men det känns knappast att det är något som ger någon större fängelsetid, utan att det gjordes mest för att man kan (och framförallt att Polisen numera lärt sig vad dem faktiskt kan göra mot denna typen av tjänster).

Missförstå mig rätt, jagar man en mördare, våldtäktsman eller något annat som har införlivat stor skada mot andra människor så är det precis så det ska gå till. Gärna addera till knäskott och några extra år bara för att.

Men om det däremot är närmare att klassa det som "lite jobbigt", då det handlar främst om en sannolikt politisk aktion utan, vad jag vet, några andra offer än materiella ting, så är det väl knappast så det ska gå till?

Det krävs en oberoende tredjepart, eller en oberoende domstol som ser till att besluta om denna typen av aktioner, mot beaktning mot personlig integritet (nåja), mot brottets konsekvenser och skador.
Dvs, har du orsakat skada mot annan människa så skall det vara lättare att få ut dina "privata" saker på nätet, jämfört med om du har missat att betala in skatten, för konsekvenserna av det är otroligt ringa.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Och jag som begrundade gå över till detta suck...de är ju lakejer till olika regeringar och myndigheter världen över...CIA kanske bara behöver SMS:a Schweizisika myndigheter för att få tillgång till användardata inom några minuter(om de inte har en egen bakdörr dvs). Nej, håller mig till CounterMail för "känslig data" som i den gamla goda tiden 😁

Permalänk
Hedersmedlem

Att använda den här typen av tvångsmedel på det här sättet underminerar hela legitimiteten för rättsväsendet, och kommer i förlängningen leda till med användning av nya tjänster som är placerade någonstans där de är svåra eller omöjliga att komma åt, eller till och med helt decentraliserade tjänster i stil med Bitcoin, Bittorrent, TOR, IPFS, Tor, etc.

Att teknikutvecklingen drivs mer och mer mot "omöjligt att övervaka" genom att makten missbrukar de legitima tvångsmedel som finns kommer till slut leda till ett samhälle där den här sortens tvångsmedel är omöjliga, eller ett samhälle där varenda elektronisk apparat har avlyssning inbyggt från början.

Jag har respekt för att det behövs hemliga tvångsmedel och liknande, men så fort de missbrukas tappar de sin legitimitet.

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker nästan att det är lite små komiskt att folk på fullt allvar tror att en kommersiell tjänst från ett kommersiellt företag inte kan undgå från att inte följa domstolsbeslut. Hade användare av tjänsten ens bemödat sig att läsa villkoren för tjänsten (vilket jag misstänker mycket få har gjort) så stod det hela tiden att de skulle följa dessa beslut.

Skulle det bli så som vissa förespråkar att företag som exempelvis protonmail aldrig skulle lämna ut uppgifter hade stora mängder brott varit direkt omöjliga att utreda. Samtidigt hade varenda kriminell organisation använt sig av tjänsten.

Sen är det lite till underdrift att kalla personen för "klimataktivist". Gör man några snabba googlingar hittar man att organisationen som han tillhör är en extremist organisation som tagit på sig hundratals brott bland annat ett flertal mordförsök varav ett på en minister, hundratals oprovocerade misshandlar, bombningar, ockupationer av fastigheter mm. Det mailen har använts till är att medlemmar har kunnat maila in filmer och bilder på när de begår olika brott så mailen är troligen full med extremt bra bevismaterial Organisationens uttalade mål är att starta en ny revolution och krossa kapitalismen genom att förstatliga alla företag mm....

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att staten missbrukar sin makt på dessa sätt. Det tydliggör verkligen vart hålen i medborgarnas integritet finns.
Nu vet vi alla att protonmail loggar IP i onödan så vi slipper använda tjänsten i tron om det omvända.
Integriteten måste finnas i teknologin, för staten går inte att lita på i alla sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Då vet jag vilken VPN jag inte ska välja... Var påväg att starta abonnemang för VPN hos dem men detta känns ju inte bra

Är du kriminell och har saker att dölja eller vad menar du?

För mig är det solklart att om man nu är kriminell och har gjort olagliga saker så ska man inte känna en trygghet i att "ja min VPN/mail kommer ju täcka mina spår efter dessa olagliga saker jag nu ska göra".

Permalänk
Medlem

Jag får reklam dagligen av Brave Browser där dom säger att Protonmail är den enda anonyma och säkra emailtjänsten.

Guess not

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

ProtonFail.

Skrivet av moonblase:

Då vet jag vilken VPN jag inte ska välja... Var påväg att starta abonnemang för VPN hos dem men detta känns ju inte bra

Kan starkt rekommendera Mullvad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Jag tycker det är bra att staten missbrukar sin makt på dessa sätt. Det tydliggör verkligen vart hålen i medborgarnas integritet finns.
Nu vet vi alla att protonmail loggar IP i onödan så vi slipper använda tjänsten i tron om det omvända.
Integriteten måste finnas i teknologin, för staten går inte att lita på i alla sammanhang.

Hur menar du "missbrukar sin makt"? Att man har begärt uppgiter om en individ som bryter mot lagar i landet?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mainman:

För mig är det solklart att om man nu är kriminell och har gjort olagliga saker så ska man inte känna en trygghet i att "ja min VPN kommer ju täcka mina spår efter dessa olagliga saker jag nu ska göra".

Kruxet är definitionen av "kriminellt" och vem som påstår att det är kriminellt och när. Helt plötsligt blev rosa ränder på skor olagligt i Afganistan. Sexköp är olagligt i Sverige men inte i Tyskland. Rökiga cafér i Holland är lagligt men inte i Sverige. Artikeln nämner "aktivist" men inte vilken typ av aktivism. Du kan med fördel köra över Tor som går via obenetwork vpn, iaf om du terminerar på min Exit om du är i behov av att vara hyffsat anonym.

<edit>Tydligen var det en grupp klimataktivister det rörde sig om.</edit>

Permalänk
Medlem

Är det så många som gör illegala grejer på Sweclockers eller?
Så länge man följer lagen så är säkert proton så säkert och krypterat som de påstår. Förstår inte vad problemet är?
Det är olagligt att som det står "ockupera kommersiella lokaler och lägenheter" så därför begär Interpol ut uppgifter för att säkra bevis.
Eller är det de klassiska "har polisen inget vettigare för sig.." som är problemet?

Tycker man inte har riktigt samma rättigheter att vara anonym om man gör sig skyldig till brott.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Är du kriminell och har saker att dölja eller vad menar du?

Dessa typer av kommentarer gör mig alltid förvånad när man diskuterar privacy.

Bara för att man är mån om sin information, identitet eller annan känslig data så betyder det inte att man är kriminell. Skulle säga att dom allra flesta INTE är kriminella.

Men även om jag inte är kriminell, varför ska hemsidor få veta min IP-adress? Varför ska folk kunna läsa mina email? Varför ska min kreditkortsgivare veta att jag betalar för en VPN tjänst? Varför ska Google veta att jag söker efter ett grafikkort? Varför ska Apple triangulera min position? Varför?

För att tjäna pengar är ett enkelt svar, men dom har BERG av data enbart om dig. Var du varit. Vad du söker på. Alla dina preferenser. Vad du handlar. Vilka du umgås med. Var alla du känner bor. Behöver dom verkligen veta allt det? Riktigt ruggiga saker när man tänker på det.

Permalänk
Medlem

Privat underrättelsetjänst tycker jag är det stora problemet numera, det vill säga folk som samlar in data om upplevda fiender och försöker skada dem på olika sätt; socialt, ekonomiskt och fysiskt. I vissa fall sker i samarbete med statliga aktörer men ofta inte. Det är där jag tycker man kan fövänta sig att t.ex. Protonmail ska leverera; att de krypterar data, håller hög säkerhet mot hackers osv. Ingen kan väl tro att ett privat företag ska trotsa någon stat.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Hade fått för mig att Protonmail skyddade sina användare mot just detta. Nu får jag tänka om med mitt skumraskimperium

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Hur menar du "missbrukar sin makt"? Att man har begärt uppgiter om en individ som bryter mot lagar i landet?

Det kan ju upplevas som besvärligt men i en demokrati har till och med misstänkta medborgare rättigheter.

Permalänk
Medlem

På med foliehatten och fram med popcornen... here we go again...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Är du kriminell och har saker att dölja eller vad menar du?

För mig är det solklart att om man nu är kriminell och har gjort olagliga saker så ska man inte känna en trygghet i att "ja min VPN/mail kommer ju täcka mina spår efter dessa olagliga saker jag nu ska göra".

Då har du väl inget emot att vi installerar en mygga hemma hos dig?