Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig aktiesparat, men var på en föreläsning om infrastruktur där det framgick hur underutvecklad fiberinfrastrukturen är i världen. Hexatronic som dessutom är ett svenskt företag verkade intressant så jag gick 100% in i det. Ja, och resultatet talar för sig själv ett och ett halvt år senare

Nu har jag fått upp ögonen för aktier och aktiesparande. Kommer ligga framförallt i 10års perspektiv i mitt sparande, föredrar långsiktighet.

Permalänk
Medlem

All in på Ny teknik

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Intressant IPO i Odinwell om man är den typen av investerare som vill gå in i bolag i tidigt skede. Det innebär givetvis att risken är hög men så även den långsiktiga potentialen.

Bolaget avser att ta in 30 MSEK och notering ska ske på Spotlight den 9 juni.

https://odinwell.com/wp-content/uploads/2021/05/Odinwell_Pros...

Deras affärsidé går ut på att man med hjälp av optiska sensorer ska kunna mäta förändringar av exempelvis temperatur, tryck och biomarkörer i plåster och förband. Stora sårvårdsbolag kan implementera teknologin i sina egna produkter utan väsentliga anpassningar. På så vis kan sjukvårdspersonal hålla koll på om det uppstår en infektion i såret och när plåstret eller förbandet behöver bytas. Detta kan ske både på klinik och på distans. Fördelarna är bland annat kortare behandlingstid, minskad användning av antibiotika och lägre kostnader för sjukvården.

Bolaget presenterades av VD Klas Arildsson på Aktiedagen igår.

https://youtu.be/ay8sWhO1xN4

Har passat på att köpa lite fler aktier i Odinwell i dipparna, senast för 4,3 kr. Teckningskursen i IPO:n som blev övertecknad var 5 kr per aktie. Inget negativt har kommunicerats utan man följer utvecklingsplanen samt att man har haft en positiv utveckling vad gäller kostnader.

https://mb.cision.com/Main/20571/3397142/1454625.pdf

https://mb.cision.com/Main/20571/3397811/1455087.pdf

För övrigt så har Josefine Strömstén på teknikutvecklingsavdelningen nyligen köpt 72759 aktier för runt 4,45 kr per aktie. Relativt stort insiderköp.

https://marknadssok.fi.se/Publiceringsklient/sv-SE/Search/Sea...

Fler som ser fördelarna med att kunna se vad som händer i såren. Här är en annan typ av lösning.

”The multifunctional, antimicrobial dressings, developed by a team of scientists and engineers at RMIT University in Melbourne, Australia, use the antibacterial and antifungal properties of magnesium hydroxide and feature fluorescent sensors that glow brightly under UV light if infection starts to set in. Thanks to this innovative feature, the dressings can be used to monitor healing progress.”

https://www.healtheuropa.eu/innovating-wound-care-smart-dress...

Vill påminna om att detta är en förhoppningsaktie då man först år 2023 planerar att ha produkter färdiga för marknadslansering.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

100% GME.
This is the way.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

All in på Ny teknik

Lust att utveckla?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Köpte en mindre summa Hexatronic förra året och det har ju gått hyfsat bra (389% upp dvs ungefär 5 gånger pengarna).

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Sparar hos nordnet på ett ISK med fokus på aktier med utdelning, svenska såna. Har även sparande i KF för utländska aktier. Majoriteten i min KF är AMD tillsammans med TSMC. Trodde tidigt på AMDs uppgång så började runt 2007 och handla AMD för småpengar, som blev rätt stora nu.
Handlar minst en gång i månaden på båda kontorna för att få ett jämt gav.

Finns på shareville med samma namn som här.

Permalänk
Medlem

Det fins tre sorters investerare.

1. Den rädda som tycker 5% per år är bra.
2. Den som lyssnar på andra samt poddar och lägger sitt där.
3. Den som gör lite research, vad är på tapeten just nu (vätgas för min del) och hittar ett guldägg, går all in som efter 5 år har gått upp 20 gånger eller mer.

Du ska ha minst!!!!! en femårs plan för din eller dina aktier.
Sen rör du inte skiten. Det går uuuuuupp och neeeeerrr genom åren.. Slutar oftast i uuuuuupppppp

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

ligger ALL IN i $GME sedan januari, inte sålt en enda utan bara fyllt på...detta är det roligaste och bästa jag gjort, att man längtat till måndagar är helt sjukt haha, säljer inte först jag kan kan gå ner i arbetstid eller sluta jobba.

IF HE'S STILL IN I'M STILL IN 💎🙌🚀🌕

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Detta kanske låter dumt men jag tror helt på 100-325 dollar inom 3 år. Detta är inget råd utan bara vad jag tror.

Samt jag behöver aldrig mer jobba om det inträffar så YOLO på den här men jag tror ändå det kan hända.

Spännande, fler magiska siffror! Lust att delge uträkningarna som ligger bakom just 100-325 dollar?

Skrivet av Dinkefing:

Tack men var kommer 430 000 ifrån?

Jag har riktigt svårt att tro att med en bil och leva på endast 10k per månad. Finns inte en chans! Bara matutgifter kostar i genomsnitt 2500kr och bilägande runt 4000kr i månaden. Då måste han bo i en lägenhet för 2000kr per månad.

Jag har bil, bor i bostadsrätt, jag levde på kring 10kkr i månaden senast jag kollade. Detta var innan covid, nu kör jag inte till jobbet varje dag så spenderar mindre idag.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

All in på Ny teknik

Skrivet av simonw:

Lust att utveckla?

Han menar säkert teknikfonden TIN ny teknik.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ligger ALL IN i $GME sedan januari, inte sålt en ända utan bara fyllt på...detta är det roligaste och bästa jag gjort, att man längtat till måndagar är helt sjukt haha, säljer inte först jag kan kan gå ner i arbetstid eller sluta jobba.

https://i.imgur.com/J4jYH7x.jpg

IF HE'S STILL IN I'M STILL IN 💎🙌🚀🌕

A true Ape! 💎🙌🚀🌕

Besvikelsen när man inser att det är en röd dag i USA...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Okej men tycker det fortfarande är löjligt. Bara höginkomstagare kan leva FIRE medan vi låginkomstagare bara kan drömma om det. Kommer aldrig kunna ta lån till hus för flera miljoner eller stoppa undan 25 000kr i månaden.

Bor man i hus så har man säkert mycket utrymme att minska sina utgifter däremot bor man själv i en lägenhet så är det få saker som går att minska på. Hyran kommer man aldrig kunna pruta ned men det kan man med bolånet till en viss del även bostadsrättslånet.

Det är precis tvärtom. Det är de fattiga (låginkomsttagare) så måste spara så mycket de kan. Drar man in en mille brutto om året och bor i en liten lya. Då behöver man inte spara.

Anledningen till att låginkomsttagare inte gör klassresan är inställningen att man inte kan spara. Då är man fast där, tjänar man 100kr och bränner 100kr. Då är det statiskt. Därför måste man investera så att pengarna växer. Annars måste du löneslava 4 life. Jobba extra? Skippa sportkanalerna. Sluta köpa mobil med månadsbetalning. Kör begagnat?

Finns massa sätt att spara pengar. Sluta äta ute. Ja. Köra secondhand kläder. Gå med i en byta/skänka grupp på FB.

Du kan ju alltid byta till en mindre bostad med lägre hyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

A true Ape! 💎🙌🚀🌕

Besvikelsen när man inser att det är en röd dag i USA...

japp, det kliar lite i kroppen nu, får väl glo på nån film eller spela istället för checka r/Superstonk...🐒🍌🍑

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej men tycker det fortfarande är löjligt. Bara höginkomstagare kan leva FIRE medan vi låginkomstagare bara kan drömma om det. Kommer aldrig kunna ta lån till hus för flera miljoner eller stoppa undan 25 000kr i månaden.

Om du inte är nöjd med situationen så har du alltid möjligheten att göra något åt den. Byta jobb, utbilda dig som är i princip gratis i Sverige osv.
Livet blir mycket enklare om man tänker dynamiskt, dvs att det går att göra något åt problem snarare att man är född som en "xyz" och inget går att göra, även om det är detta som politiker vill att vi skall göra så de kan "fixa" de problem de själva skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Han menar säkert teknikfonden TIN ny teknik.

Ja, såklart. Jag ville mer höra hans resonemang.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

ligger ALL IN i $GME sedan januari, inte sålt en ända utan bara fyllt på...detta är det roligaste och bästa jag gjort, att man längtat till måndagar är helt sjukt haha, säljer inte först jag kan kan gå ner i arbetstid eller sluta jobba.

https://i.imgur.com/J4jYH7x.jpg

IF HE'S STILL IN I'M STILL IN 💎🙌🚀🌕

Hur tror du du mår om den faller 90%? Är för dåligt påläst om dessa aktier där man, om jag förstått det rätt, köper ett kasst bolag som är blankat och trissar upp kursen för att på så vis få blankarna att få köpa tillbaka på dessa höga nivåer?

Roligt i vilket fall för dig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hur tror du du mår om den faller 90%? Är för dåligt påläst om dessa aktier där man, om jag förstått det rätt, köper ett kasst bolag som är blankat och trissar upp kursen för att på så vis få blankarna att få köpa tillbaka på dessa höga nivåer?

Roligt i vilket fall för dig.

been there done that, jag är totalt ZEN, att den kommer falla 90% är väldigt osannolikt, men gör den det så fyller jag på ännu mer.

att kalla GameStop kasst är att vara otroligt dåligt påläst, hur kan man kalla ett bolag kasst som har över 1 miljard dollar i cash och inga skulder.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

been there done that, jag är totalt ZEN, att den kommer falla 90% är väldigt osannolikt, men gör den det så fyller jag på ännu mer.

att kalla GameStop kasst är att vara otroligt dåligt påläst.

Hade jag varit du hade jag lätt sålt av lite och investerat i stabila utdelare. Där har du riktigt fin vinning efter ett par år med ränta-på-ränta

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ligger ALL IN i $GME sedan januari, inte sålt en ända utan bara fyllt på...detta är det roligaste och bästa jag gjort, att man längtat till måndagar är helt sjukt haha, säljer inte först jag kan kan gå ner i arbetstid eller sluta jobba.

https://i.imgur.com/J4jYH7x.jpg

IF HE'S STILL IN I'M STILL IN 💎🙌🚀🌕

Du ser inget sätt det här kan sluta olyckligt på?

Dold text
Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hade jag varit du hade jag lätt sålt av lite och investerat i stabila utdelare. Där har du riktigt fin vinning efter ett par år med ränta-på-ränta

nä, är tyvärr inte intressant alls.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nä, är tyvärr inte intressant alls.

Så det är allt eller inget för dig?
Intressant att man kan ha så olika syn på sina pengar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Du ser inget sätt det här kan sluta olyckligt på?

nej varför skulle jag? enbart losers tänker så, därför nöjer de sig med att jobba tills de knappt kan gå längre...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Så det är allt eller inget för dig?
Intressant att man kan ha så olika syn på sina pengar.

japp, YOLO, har ingen lust att jobba tills man knappt kan gå längre.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

japp, YOLO, har ingen lust att jobba tills man knappt kan gå längre.

Nej, men det finns flera vägar att uppnå FIRE.
Din är den mest riskabla jag sett. Ränta-på-ränta är en säker och bevisad metod där många redan lyckats. Klart det går med YOLO-metoden också, men extremt få som lyckas där...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nej, men det finns flera vägar att uppnå FIRE.
Din är den mest riskabla jag sett. Ränta-på-ränta är en säker och bevisad metod där många redan lyckats. Klart det går med YOLO-metoden också, men extremt få som lyckas där...

japp, vad är livet utan att ta risker, man vill ju inte bli ihågkommen som en fegis liksom...😂 nä men alla får köra sitt eget race, jag har inte tid med ränta på ränta, kan ränta på ränta ge 500k på 24h som $GME gett mig?

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

japp, vad är livet utan att ta risker, man vill ju inte bli ihågkommen som en fegis liksom...😂 nä men alla får köra sitt eget race, jag har inte tid med ränta på ränta, kan ränta på ränta ge 500k på 24h som $GME gett mig?

Du har inte fått någonting förrän du realiserat vinsten
Just nu är det bara siffror. Som sagt jag hade sålt av vinsten och köpt utdelare för dessa. Tar inte många år innan de genererar mer pengar av sig självt.
Du kan har kvar resten i GME.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

japp, vad är livet utan att ta risker, man vill ju inte bli ihågkommen som en fegis liksom...😂 nä men alla får köra sitt eget race, jag har inte tid med ränta på ränta, kan ränta på ränta ge 500k på 24h som $GME gett mig?

Gå all in med en GameStop tatuering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nej, men det finns flera vägar att uppnå FIRE.
Din är den mest riskabla jag sett. Ränta-på-ränta är en säker och bevisad metod där många redan lyckats. Klart det går med YOLO-metoden också, men extremt få som lyckas där...

Inte för jag själv skulle köra Yolo men bor man i Sverige är den inte så dum. Lägsta nivån man får som pensionär är ganska ok så botten är inte jätte långt ner som om man bott i ex usa.
Detta gäller så länge man inte belånar sig så klart.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Behöver man hjälp med matten så finns Matematiktråden.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär