Nytt 3090 kraschar och rebootar hela datorn :(

Permalänk
Medlem

Nytt 3090 kraschar och rebootar hela datorn :(

Hej!

Har precis skaffat ett ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC.

Jag har ett Fractal design newton 800w modulärt nätagg, jag kopplade in två 2x8 som kommer direkt ur nätagget, sedan en extra 1x8 från en extra PCI-E kabel (som följde med nätagget).

Så fort jag startar något spel så blir det ett streck på skärmen och sedan stängs datorn av och startas om. När jag stängde av intel turbo boost i BIOS så kunde jag spela 1 minut sedan dog datorn. (dock blev det låg fps och kändes unstable) .

Jag hade ett 3070 innan som funkade klockrent med endast de två defaultkablarna.

Är det något här som vet vad som kan vara fel? Är det mitt nätagg som spökar eller är det kortet som är trasigt?

Permalänk
Medlem

Har du testat med 3 separata 8 pins kablar från nätagget? alltså ingen daisy-chain. Alternativt om du inte har 3 kablar, daisy-chaina de två kontakterna längst ut på kortet?

Låter som det inte finns tillräkligt kräm från agget.

3090 drar väl minst dubbelt upp mot ett 3070.

Kan ju testa att strypa powerlimit till 50% i msi afterburner för att felsöka kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Har du testat med 3 separata 8 pins kablar från nätagget? alltså ingen daisy-chain. Alternativt om du inte har 3 kablar, daisy-chaina de två kontakterna längst ut på kortet?

Låter som det inte finns tillräkligt kräm från agget.

3090 drar väl minst dubbelt upp mot ett 3070.

Kan ju testa att strypa powerlimit till 50% i msi afterburner för att felsöka kanske.

Är inte riktigt säker på vad daisy-chaina skulle innebära. Jag lägger upp två bilder här så får vi se om de kan vara till nån nytta.

Värt att nämna är att den modulära sladden är en "platt" sladd. Dessa tre PCI-E kablar är de enda jag har tillgång till för detta nätagg desvärre :/

ursäkta dammet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Är inte riktigt säker på vad daisy-chaina skulle innebära. Jag lägger upp två bilder här så får vi se om de kan vara till nån nytta.

Värt att nämna är att den modulära sladden är en "platt" sladd. Dessa tre PCI-E kablar är de enda jag har tillgång till för detta nätagg desvärre :/

ursäkta dammet...

https://i.ibb.co/84CQxhY/1.jpg

https://i.ibb.co/2KcZ3Mt/2.jpg

Daisy chain är att du drar samma kabel från nätagget till 2 kontakter på grafikkortet. Så du använder just nu 2 kablar istället för 3. Testa dra 3 kablar från nätagget till de 3 uttagen på grafikkortet istället för att koppla som du gjort.

Permalänk
Medlem

800 W borde klara det, men det är lite på gränsen, se https://forums.evga.com/We-need-to-have-a-thread-of-what-PSU-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Är inte riktigt säker på vad daisy-chaina skulle innebära. Jag lägger upp två bilder här så får vi se om de kan vara till nån nytta.

Värt att nämna är att den modulära sladden är en "platt" sladd. Dessa tre PCI-E kablar är de enda jag har tillgång till för detta nätagg desvärre :/

ursäkta dammet...

https://i.ibb.co/84CQxhY/1.jpg

https://i.ibb.co/2KcZ3Mt/2.jpg

Ja alltså daisy-chain är när du har en kabel med 2 kontakter, och du stoppar in båda kontakterna, istället för 3 separata kablar med en kontakt från varje kabel instoppad.

De flesta nätagg pallar nog det men det är inte optimalt.

2 kontakter brukar dra mest om det är 3 kontakter på kortet, oftast tror jag det brukar va den kontakten längst in mot kortet och den mittersta, den kontakten längst ut ( alltså närmast framsidan på chassit) brukar bara dra max när det behövs, så om du har en daisy-chain borde det va bäst om den inkluderar just den kontakten längst ut och mitten, och kontakten längst in får en egen kabel.

Men jag skulle nog gissa på att ett starkare nätagg skulle lösa det. Kan ju va kortet också men med dessa törstiga kort brukar svaga/felande nätagg exponeras ganska snabbt. Prova strypa kortet lite i msi afterburner och se om det funkar med 50% powerlimit^^

Permalänk
Medlem

Oj, jag hade sett fel, jag trodde jag hade tre kablar, det är bara dessa två sladdar i bild som jag har tillgång till. Då är det väl mer eller mindre kört kan jag tänka mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Oj, jag hade sett fel, jag trodde jag hade tre kablar, det är bara dessa två sladdar i bild som jag har tillgång till. Då är det väl mer eller mindre kört kan jag tänka mig?

Nej. Stor risk att nånting annat felar. Grafikkortet drar inte 500 W i idle..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Oj, jag hade sett fel, jag trodde jag hade tre kablar, det är bara dessa två sladdar i bild som jag har tillgång till. Då är det väl mer eller mindre kört kan jag tänka mig?

Testa dra ner powerlimit på kortet och sätt en FPS cap och se om det blir stabilt. 3090 kan dra iväg extremt i vissa scenarion, framförallt de som är överklockade. Har samma GPU som dig och trots bra kvalitets PSU innan fick jag gå upp till ett 1000W för att få hela riggen stabil på maxload.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja alltså daisy-chain är när du har en kabel med 2 kontakter, och du stoppar in båda kontakterna, istället för 3 separata kablar med en kontakt från varje kabel instoppad.

De flesta nätagg pallar nog det men det är inte optimalt.

2 kontakter brukar dra mest om det är 3 kontakter på kortet, oftast tror jag det brukar va den kontakten längst in mot kortet och den mittersta, den kontakten längst ut ( alltså närmast framsidan på chassit) brukar bara dra max när det behövs, så om du har en daisy-chain borde det va bäst om den inkluderar just den kontakten längst ut och mitten, och kontakten längst in får en egen kabel.

Men jag skulle nog gissa på att ett starkare nätagg skulle lösa det. Kan ju va kortet också men med dessa törstiga kort brukar svaga/felande nätagg exponeras ganska snabbt. Prova strypa kortet lite i msi afterburner och se om det funkar med 50% powerlimit^^

Skrivet av hejo:

Testa dra ner powerlimit på kortet och sätt en FPS cap och se om det blir stabilt. 3090 kan dra iväg extremt i vissa scenarion, framförallt de som är överklockade. Har samma GPU som dig och trots bra kvalitets PSU innan fick jag gå upp till ett 1000W för att få hela riggen stabil på maxload.

Testade med 50% powerlimit, nu funkar det! Vad kan vi dra för slutsats av det? Att jag behöver nytt nätagg?

För visst måste FPSen lida av att jag kör 50% PL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Testade med 50% powerlimit, nu funkar det! Vad kan vi dra för slutsats av det? Att jag behöver nytt nätagg?

För visst måste FPSen lida av att jag kör 50% PL?

Ja klart, du får ju inte ut vad du ska av kortet, men om det funkar skulle jag nog dra slutsatsen att nätagget har funkat ok när det kör på halvfart som med ditt 3070, men när det pressas mer verkar det inte palla. Skulle själv testa med nått nyare ok nätagg, behöver nog inte ett totalt maxat , utan ett corsair rm850x, seasonic gx 850 eller liknande lär räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja klart, du får ju inte ut vad du ska av kortet, men om det funkar skulle jag nog dra slutsatsen att nätagget har funkat ok när det kör på halvfart som med ditt 3070, men när det pressas mer verkar det inte palla. Skulle själv testa med nått nyare ok nätagg, behöver nog inte ett totalt maxat , utan ett corsair rm850x, seasonic gx 850 eller liknande lär räcka.

Yes, ska testa med ett nytt nätagg i helgen, stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Köp ett 1000watt av något bra märke, så slipper du döda datorn.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

800W ska räcka om det är av bra kvalitet, min setup med likadant kort slukar drygt 600W.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Om du ska eller inte ska köpa nytt nätaggregat har också helt att göra med vad du har för övriga komponenter.
Om du inte överklockar GPUn eller CPUn så har jag svårt att se varför du skulle behöva mer än 800W.

Själv har jag en 3090 TUF OC + i9 9900KS, de drar cirka 375W + i värsta fall drygt 200W. I praktiken drar systemet som mest ~600W (men i praktiken ligger det nästan alltid lägre) och det har funkat fint med ett 750W-nätagg.

Med andra ord skulle jag inte våga hoppas att du löser problemet med ett nytt nätagg.
Att det rullar på fint med ett lägre power limit kan lika gärna betyda att det är din GPU som inte pallar full belastning.

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat inte att det är watten som är problemet utan det dammiga (läs gamla) agget som börjar ge upp.
Är nog fortfarande det billigaste TS kan byta ut, funkar inte det ja då är det nog kortet, men ett nytt agg kostar ju en bråkdel av ett 3090 så tycker det är en okej kompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Tror ärligt talat inte att det är watten som är problemet utan det dammiga (läs gamla) agget som börjar ge upp.
Är nog fortfarande det billigaste TS kan byta ut, funkar inte det ja då är det nog kortet, men ett nytt agg kostar ju en bråkdel av ett 3090 så tycker det är en okej kompromiss.

Kan vara, det är över 10 år gammalt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Yes, ska testa med ett nytt nätagg i helgen, stort tack för hjälpen!

Och glöm inte att använda bara dom kablarna som medföljer det nya PSU'n

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Inaktiv

Om nätaggregatet är äldre än 5-6 år så är det dags att byta. Om du lyssnar på fredagsfokus så pratar Jonas om att sen de dynamiska frekvenserna kom till både gpu och cpu. Tänk att ett 3090 kan idle:a på 20W. Sen lägger du en fet last och då kan den sticka upp till 450W. Äldre agg klarar inte av det och då slår OCP (överströmsskyddet) till och stänger av agget.

Köp ett Seasonic Focus GX 850W för 1400 kr. Har du lagt 24K på ett grafikkort så kan du kosta på dig ett bra nätagg.

Permalänk
Medlem

Äsch har du råd med 3090, så borde du kunna unna dig Corsairs HX 1200

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Äsch har du råd med 3090, så borde du kunna unna dig Corsairs HX 1200

hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Har ett HX1200i till salu, Pm!