Blev lurad på Facebookmarketplace, hur anmäler jag?

Permalänk
Medlem

I fall som dessa där personen helt uppenbart haft som uppsåt att inte skicka rätt vara önskar man att det funnits något att göra, för hade man begått medvetet bedrägeri mot staten så hade man åkt på massa problem.

I brist på annat än att åka dit och "övertala" personen via hot eller liknande så får man kanske gå in och beställa allt möjligt reklamrelaterat man kan hitta till personens adress.

Permalänk
Medlem

Har du swish så har du hans namn och personnummer där. Googla och leta kontakter, SMS inte, utan ring.
Spara alla meddelanden ni skickat farm och tillbaka. Gör en polisanmälan.

Egen erfarenhet från tidigare i år: Betalade en annons men ingen vara kom. Men fick tag på hans arbetsgivare efter googlande och när hans chef räckte över telefonen lät han bra chockad! Men hjälpte ändå inte så blev polisanmälan, polisen var positiva då jag hade så mycket uppgifter. Gick ett par dag så fick jag meddelande att det läggs ner då det redan drivs en liknande process mot honom. Blev lite sur men var väntat tänkte jag. Sedan gick det ett par veckor (5-6) och hade glömt av det hela men så en lördag morgon när jag vaknade hade jag fått en swish kl 05-ish med pengarna tillbaka. Så ibland löser det sig faktiskt.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Polisen gör visst något.....

Så att säga att inget händer är bara humbug.

Nedlagda ärenden räknas i statistiken som lösta ärenden, det är därför de är snabba att bara lägga ner saker som drabbar privatpersoner.

Detta är strategiskt medvetet från politiker för att kunna visa hur bra vårt polisväsende fungerar.

Om nedlagda ärenden skulle räknas som olösta, då skulle det bli annat ljud i skällan.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Kronofogden prövar inte tvister, de är ett medel efter du vunnit i rätten. Ansöker du om betalningsföreläggande går det ju ändå vidare så vida du själv inte ger upp.

Ansökningskostnaden vid förenklat tvistemål är 900 kr och det kommer till genom att du lämnar in en stämningsansökan till tingsrätten. Har du först lämnat in ansökan om betalningsföreläggande dras dessa 300 kr av från de 900 kr som är ansökningsavgiften hos tingsrätten.

Skulle polisen ta personen och åklagaren vilja åtala för brott kan de även be dig komma med anspråk som tas i samma mål. Förutsett att du har anmält för brott. Det behöver aldrig konstateras att det är något brott bara för att du ska få någon ersättning däremot, när du själv driver det då.

Permalänk

Vilken matvara fick du hem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalkeria:

Vilken matvara fick du hem?

När du väntar besök.

Permalänk
Inaktiv

Tråkiga sanningen:
Polisen skiter fullständigt om dina småpengar då dem har fullt upp med andra brott. Polisanmäl om du vill men 9 av 10 är det bortkastad tid. Förvänta dig inte för mycket av en poliskår som knäböjer framför BLM-terrorister och lämnar platsen när en utlänning säger åt polisen "gå härifrån".

Ex när jag blev lurad på blocket/FB:
Fall 1: HDD, ca 350kr - Gjorde en polisanmälan med personens namn, adress, bankkonto mm (Ingen hände från polisens sida).

2-3 år senare....

Fall 2: Cpu/grafikkort? 2500kr - Efter att jag betalat upphörde all kontakt. Gjorde en polisanmälan med komplett underlag så som namn, adress, personnummer, bankonto, tid då överföringen gjordes samt utskrift på allt. Passade även på att lämna uppgifter på hans föräldrar, syster, deras adress, personnummer mm.

När jag var på polisstationen och lämnade över alla dessa uppgifter passade jag på att höra vad som hänt med min förra polisanmälan (Fall 1). Dem skulle kolla upp allt och återkomma. Till min förvåning fick jag 2st brev från polisen nån månad senare "Ärendet nerlagt i brist på bevis" stod det i båda breven.

Anyway, jag hade svårt att släppa 2500kr så jag tog saken i egna händer och lyckades få kontakt med grabbens far som betalade tillbaka allt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kronofogden prövar inte tvister, de är ett medel efter du vunnit i rätten. Ansöker du om betalningsföreläggande går det ju ändå vidare så vida du själv inte ger upp.

Ett betalningsföreläggande är en speciell sorts prövning som endast kan leda till vad som i praktiken är en tredskodom. Om motparten protesterar måste man gå till tingsrätten.

Om motparten tar emot ett brev från Kronofogden men inte svarar fastställs skulden. Motparten har sedan möjlighet att begära återvinning, men om detta inte sker i tid kan Kronofogden driva in pengarna. Detta förutsätter förstås att personen har pengar som kan drivas in; det kan ju vara tomt på kontot.

Om motparten inte får brevet från Kronofogden (det kan ju ha försvunnit i postgången eller så låtsas bara motparten att det försvunnit), skickar Kronofogden dit en gubbe som överlämnar brevet personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Tråkiga sanningen:
Polisen skiter fullständigt om dina småpengar då dem har fullt upp med andra brott. Polisanmäl om du vill men 9 av 10 är det bortkastad tid. Förvänta dig inte för mycket av en poliskår som knäböjer framför BLM-terrorister och lämnar platsen när en utlänning säger åt polisen "gå härifrån".

Ex när jag blev lurad på blocket/FB:
Fall 1: HDD, ca 350kr - Gjorde en polisanmälan med personens namn, adress, bankkonto mm (Ingen hände från polisens sida).

2-3 år senare....

Fall 2: Cpu/grafikkort? 2500kr - Efter att jag betalat upphörde all kontakt. Gjorde en polisanmälan med komplett underlag så som namn, adress, personnummer, bankonto, tid då överföringen gjordes samt utskrift på allt. Passade även på att lämna uppgifter på hans föräldrar, syster, deras adress, personnummer mm.

När jag var på polisstationen och lämnade över alla dessa uppgifter passade jag på att höra vad som hänt med min förra polisanmälan (Fall 1). Dem skulle kolla upp allt och återkomma. Till min förvåning fick jag 2st brev från polisen nån månad senare "Ärendet nerlagt i brist på bevis" stod det i båda breven.

Anyway, jag hade svårt att släppa 2500kr så jag tog saken i egna händer och lyckades få kontakt med grabbens far som betalade tillbaka allt.

va var det för jävla typ som lurats då?
en spelberoende människa?
eftersom du pratade med hans pappa

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Nedlagda ärenden räknas i statistiken som lösta ärenden, det är därför de är snabba att bara lägga ner saker som drabbar privatpersoner.

Nehej du, nu skarvar du allt.

En nedlagd anmälan (oberoende av anledning) räknas sedan 2014 som ett handlagt ärende, det vill säga att utredande myndighet tagit ett beslut i ärendet. De direktavskrivna (där bedömningen är att det är oförsvarligt svårt eller omöjligt att gå vidare med ärendet och detta därmed läggs ned utan någon utredning) ärendena står för sisådär hälften av dessa handlagda brott. Dessa siffror är ingenting som hymlas med, utan de finns fullt tillgängliga för var och en som vill kika närmare på dem. De räknas inte heller som "lösta", förutom av de som inte förstår eller försöker norpa åt sig billiga politiska poäng genom att förlita sig på att de som lyssnar inte förstår.

Istället för att fortsätta fara med osanning föreslår jag att du lär dig lite och kikar på BRÅs statistik på området.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

va var det för jävla typ som lurats då?
en spelberoende människa?
eftersom du pratade med hans pappa

Kriminella finns i alla samhällsklasser med eller utan beroende Ålder etnicitet eller kön verkar heller inte spela någon roll

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

@DaydreamerVlad
Beklagar verkligen, och trist att du inte fick någon återkoppling från personens familj.
Jag instämmer med dem som manar till att göra en polisanmälan.
Hoppas det kommer att lösa sig för dig.

Skrivet av anon277728:

Tråkiga sanningen:
Polisen skiter fullständigt om dina småpengar då dem har fullt upp med andra brott. Polisanmäl om du vill men 9 av 10 är det bortkastad tid. Förvänta dig inte för mycket av en poliskår som knäböjer framför BLM-terrorister och lämnar platsen när en utlänning säger åt polisen "gå härifrån".

Att polisen har fullt upp med mer ”allvarliga” brott, är absolut sant och beklagligt. Hur man löser det är en annan femma. Därför vore det intressant om du hittade en källa på ditt argument (det jag fetmarkerar). Utifrån detta argument, tycks det vara fritt fram för mig som ariskt svensk att mörda min granne, för nämnda grupp är ändå skyldig. Resten låter jag vara osagt då man egentligen inte får diskutera politik på SweC.

Oavsett hur bra eller dåligt Sverige är, hur bra eller dåligt rättsväsendet fungerar etc., är det ändå värt att göra en polisanmälan, för både statistikens skull, och för att om samma person får många anmälningar finns en större chans att polisen tar det vidare. Många andra har uppmanat till samma sak.

Skrivet av anon277728:

Ex när jag blev lurad på blocket/FB:
Fall 1: HDD, ca 350kr - Gjorde en polisanmälan med personens namn, adress, bankkonto mm (Ingen hände från polisens sida).

2-3 år senare....

Fall 2: Cpu/grafikkort? 2500kr - Efter att jag betalat upphörde all kontakt. Gjorde en polisanmälan med komplett underlag så som namn, adress, personnummer, bankonto, tid då överföringen gjordes samt utskrift på allt. Passade även på att lämna uppgifter på hans föräldrar, syster, deras adress, personnummer mm.

När jag var på polisstationen och lämnade över alla dessa uppgifter passade jag på att höra vad som hänt med min förra polisanmälan (Fall 1). Dem skulle kolla upp allt och återkomma. Till min förvåning fick jag 2st brev från polisen nån månad senare "Ärendet nerlagt i brist på bevis" stod det i båda breven.

Anyway, jag hade svårt att släppa 2500kr så jag tog saken i egna händer och lyckades få kontakt med grabbens far som betalade tillbaka allt.

Trist att du har råkat ut för det här,, men skönt att du löste fallet med CPU. Ibland kan det löna sig att ta saken i egna händer, men man ska ändå vara på sin vakt så att man inte råkar illa ut.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Ett betalningsföreläggande är en speciell sorts prövning som endast kan leda till vad som i praktiken är en tredskodom. Om motparten protesterar måste man gå till tingsrätten.

Om motparten tar emot ett brev från Kronofogden men inte svarar fastställs skulden. Motparten har sedan möjlighet att begära återvinning, men om detta inte sker i tid kan Kronofogden driva in pengarna. Detta förutsätter förstås att personen har pengar som kan drivas in; det kan ju vara tomt på kontot.

Om motparten inte får brevet från Kronofogden (det kan ju ha försvunnit i postgången eller så låtsas bara motparten att det försvunnit), skickar Kronofogden dit en gubbe som överlämnar brevet personligen.

Som sagt, bestrider personen kravet måste du betala 600 kr till för att stämma personen i tingsrätten. Vid sådana här fall ska du gå direkt till tingsrätten. Betalar du inte 900 kr totalt för att stämma personen förlorar du dessa 300 kr du betalar till Kronofogden.

Kronofogden används inte vid tvister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Kriminella finns i alla samhällsklasser med eller utan beroende Ålder etnicitet eller kön verkar heller inte spela någon roll

Kollar man på BRÅ-rapporten verkar det visst spela roll. Men du kanske har tillgång till mer statistik än BRÅ och har skrivit en egen rapport?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

jag vet precis vilken annons du menar, jag bor dock i uppsala, ska se om jag kan hämta

Har Polisanmält gör inget snälla, det får dom fixa!

Vet att du menar väl men jag är inte ute efter våld eller hot, enbart att personen inte skall kunna göra om det mot andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

jag vet precis vilken annons du menar, jag bor dock i uppsala, ska se om jag kan hämta

Han har inte ens processorerna dessvärre.

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tystast:

va var det för jävla typ som lurats då?
en spelberoende människa?
eftersom du pratade med hans pappa

Yes, han hade satt i vana att lägga ut cpu/grafikkort till salu och efter att folk betalat blocka han dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Kontakta banken och ta tillbaka din Swish?

Tänk om det funkade så... Man swishar för en vara som man får hem sedan ringer man banken och voila! så får man pengar tillbaka. Tur att det inte funkar så. Du kommer aldrig att få banken att ge dig några pengarna som du har överfört till någon annans konto.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kollar man på BRÅ-rapporten verkar det visst spela roll. Men du kanske har tillgång till mer statistik än BRÅ och har skrivit en egen rapport?

Nu tror jag du pratar om procent? Eller har du en egen rapport?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Tänk om det funkade så... Man swishar för en vara som man får hem sedan ringer man banken och voila! så får man pengar tillbaka. Tur att det inte funkar så. Du kommer aldrig att få banken att ge dig några pengarna som du har överfört till någon annans konto.

Jag har bara hört om en våg som går för tiden. De frågar dig om du kan ta ut kontenter till dom för de har tappat sin plånbok så swishar dom dig. Du tar ut pengar och ger dom, sedan tar de tillbaka swishen på nåt vis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoffelundgren:

@DaydreamerVlad
Därför vore det intressant om du hittade en källa på ditt argument (det jag fetmarkerar)

Är för lat, du får börja läsa tidningar eller använda Google.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag har bara hört om en våg som går för tiden. De frågar dig om du kan ta ut kontenter till dom för de har tappat sin plånbok så swishar dom dig. Du tar ut pengar och ger dom, sedan tar de tillbaka swishen på nåt vis.

Det är inte så det funkar utan det går på det här sättet.
Jag säljer en vara på blocket för låt säga 1000 kr. Du vill köpa den vara utav mig. Jag drar till stan och frågar någon om de kan ta ut 1000kr till mig om jag swishar de pengarna först. En vänlig själ gör det och ger mig sitt nummer.
Nu meddelar jag dig att swisha mig de 1000kr ifall du vill ha paketet och ger dig tel nummer som främlingen på gatan gav mig.
Du swishar främlingen på gatan och han tar ut pengarna åt mig. Du får aldrig din vara och jag får pengarna. Du försöker kontakta främlingen men han visste inte heller att han var en del av bluffen. Du får aldrig veta vem jag är så pengarna ligger rätt säkert hos mig och jag slipper även bli anmäld hos polisen.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Är för lat, du får börja läsa tidningar eller använda Google.se

Som tur är ligger bevisbördan på den som kommer med ett påstående. I det här fallet är det denna person du.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Du kommer aldrig se röken av några pengar igen, tyvärr så är det mycket fifflare på internet numera. Går knappt att köpa något mot förskottsbetalning längre.

Ta lärdom av det, finns ingen anledning att lägga massa energi och ork på det. Polisanmälan kommer att läggas ner och sen är det inte så mycket mer med det.

Permalänk
Medlem

Exempel från verkligheten:

Person X (okänd för mig) försöker ta "SMS/internet-lån" med mig som medsökande. Jag får besked i Kivra ca 04 på natten att "Bluff och Båg Bank AB" och typ 9 andra låneinstitut gjort kreditupplysningar på mig. Vilket går igenom, min kredit är ju bra och jag har en bostadsrätt.

Kl 06.nånting har jag spärrat mig hos UC etc. Kontaktar Bluff och Båg Bank som stoppar utbetalning på ett par hundra tusen, inga andra banker har godkänt något än, de har bara gjort kreditupplysning. De kan INTE säga till mig vem som är huvudsökande på lånet jag är medsökande på, det är sekretess på det. Det lämnar de bara ut till polis.

Jag polisanmäler såklart samma dag. Anmälan tas emot proffsigt, det är tydligen 2 brott, dels bedrägeri (mot banken) och urkundsförfalskning (mot mig) eller hur det nu var. Jag gör polisanmälan på båda.

Nästa dag får jag besked : utredningen nedlagd. Hade det blivit utbetalning (om sådan var möjlig - jag vet ju inte nånting om ansökan etc) hade de kanske gått vidare, vad vet jag.

Jag är mycket besviken. Det är såklart lätt för banken och polisen att se vem som gjort ansökan då denne måste identifierat sig på något sätt. Ändå hände inte ett skvatt.

Jag är numera spärrad frivilligt på UC och flera andra kreditkollare under 5 år, något som borde vara default. Hur ofta gör man saker som kräver kreditkontroll? Jag vill gärna kräva Bank-ID eller motsvarande för sådan koll.

Min slutsats: Polisen utreder inte vanliga brott längre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Finns ett loophole man kan använda här, jag har råkat swisha fel till personen och hen vägrar swisha tillbaka då gör banken något Gråzon men banken driver ditt ärende

"Det finns en bankgemensam rutin som beskriver hur banker kan hjälpa sina kunder att få tillbaka pengarna. Om pengarna trots det inte återbetalas kan betalningsavsändaren föra en civilrättslig process mot betalningsmottagaren. Banken kan inte bistå vid sådan process, förklarar han vidare."

Polisanmäl / ring föräldrarna ev kontakta personens arbetsplats om detta, chefer brukar vara rejält intresserade av vad för personer de anställt.

Banken skickar ett brev till personen där man snällt ber personen skicka tillbaka pengarna. Det är ditt "loophole" bara så du vet.
Banken kommer ALDRIG ta pengar från någons konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Banken skickar ett brev till personen där man snällt ber personen skicka tillbaka pengarna. Det är ditt "loophole" bara så du vet.
Banken kommer ALDRIG ta pengar från någons konto.

Intygar här. Råkade Swisha till fel person, ringde min bank. Det som gäller är att den personen ska skicka tillbaka pengarna, men banken har ingen möjlighet att gå in och ta dem. De kan skicka ett brev till personen där de ber att man lämnar tillbaka pengar, och ifall de inte göra det så kan man ta det rättsligt vidare, men återigen har banken ingen möjlighet att "ta tillbaka" pengarna.

Som tur är så fick jag tag i personen som förstod läget och Swishade tillbaka direkt.

Permalänk
Medlem

tycker det e helsjukt att det finns brott som e så enkla att strunta i som kriminell hur kan lagen va så långt efter att lösa sånt här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av posyko:

tycker det e helsjukt att det finns brott som e så enkla att strunta i som kriminell hur kan lagen va så långt efter att lösa sånt här

Polisen är löjligt underbemannad tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Exempel från verkligheten:

Person X (okänd för mig) försöker ta "SMS/internet-lån" med mig som medsökande. Jag får besked i Kivra ca 04 på natten att "Bluff och Båg Bank AB" och typ 9 andra låneinstitut gjort kreditupplysningar på mig. Vilket går igenom, min kredit är ju bra och jag har en bostadsrätt.

Kl 06.nånting har jag spärrat mig hos UC etc. Kontaktar Bluff och Båg Bank som stoppar utbetalning på ett par hundra tusen, inga andra banker har godkänt något än, de har bara gjort kreditupplysning. De kan INTE säga till mig vem som är huvudsökande på lånet jag är medsökande på, det är sekretess på det. Det lämnar de bara ut till polis.

Jag polisanmäler såklart samma dag. Anmälan tas emot proffsigt, det är tydligen 2 brott, dels bedrägeri (mot banken) och urkundsförfalskning (mot mig) eller hur det nu var. Jag gör polisanmälan på båda.

Nästa dag får jag besked : utredningen nedlagd. Hade det blivit utbetalning (om sådan var möjlig - jag vet ju inte nånting om ansökan etc) hade de kanske gått vidare, vad vet jag.

Jag är mycket besviken. Det är såklart lätt för banken och polisen att se vem som gjort ansökan då denne måste identifierat sig på något sätt. Ändå hände inte ett skvatt.

Jag är numera spärrad frivilligt på UC och flera andra kreditkollare under 5 år, något som borde vara default. Hur ofta gör man saker som kräver kreditkontroll? Jag vill gärna kräva Bank-ID eller motsvarande för sådan koll.

Min slutsats: Polisen utreder inte vanliga brott längre.

jag trodde man inte kunde spärra sitt personnummer i förebyggande syfte.
det står så på UC.
hur gjorde du detta?

Visa signatur

rx 7800 xt