Lära sig kubernetes med datorer som kluster

Permalänk
Medlem

Lära sig kubernetes med datorer som kluster

Hej!

Jag tänkte att jag ska lära mig kubernetes genom att använda ett par datorer och försöka göra något kluster. Det är mestadels för att lära sig.

Tänkte då fråga om det är någon som har några rekommendationer ang. operativsystem på de 3-4 datorer jag tänkte installera på?

Någon annan som lärt sig kubernetes som har rekommendationer på vilket väg man bör gå för att lära sig?

Det finns förstås minikube som man kan köra lokalt, men jag tänkte att jag skulle vilja prova att sätta upp all hårdvara när jag nu ändå har fått ett antal tysta hp oem datorer med motsvarande i5-2400.

Permalänk
Sötast

Personligen hade jag nog kört allt virtuellt....
Kör flesta av mina servrar med ubuntu så hade väl rekommenderat det av just den anledningen.

Permalänk
Medlem

Baremetal eller något virtualiseringslager mellan?

Om du vill komma igång snabbare så kan jag tipsa om okd4, var ett tag sedan jag höll på med vanilla k8s så kubespray/ kubeadm kanske har blivit enklare.

Visa signatur

4790k | 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Personligen hade jag nog kört allt virtuellt....
Kör flesta av mina servrar med ubuntu så hade väl rekommenderat det av just den anledningen.

Okej. Om jag skulle köra virtuellt, vad rekommenderar du för cloud tjänst då?

Föredrar du Azure/amazon/google/digital ocean över någon annan?

Jag körde några väldigt billiga vms förut på hosthatch, men jag fick jämt problem för deras valbara ubuntu distro var gammal och dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik_:

Baremetal eller något virtualiseringslager mellan?

Om du vill komma igång snabbare så kan jag tipsa om okd4, var ett tag sedan jag höll på med vanilla k8s så kubespray/ kubeadm kanske har blivit enklare.

okd4 hade jag inte skickat på, tack.

Jag är lite osäker på baremetal virtualiseringslager. Målet är att lära sig om kubernetes för framtida jobb, och då skulle det förstås vara trevligt att lära sig lite om load balancers m.m. samtidigt. Det finns dock risk att det blir för stort scope.

Skulle du rekommendera att jag kikar på vanilla k8s först eller ska man börja blanda in kubespray/ kubeadm också?

Permalänk
Sötast
Skrivet av aradove:

Okej. Om jag skulle köra virtuellt, vad rekommenderar du för cloud tjänst då?

Föredrar du Azure/amazon/google/digital ocean över någon annan?

Jag körde några väldigt billiga vms förut på hosthatch, men jag fick jämt problem för deras valbara ubuntu distro var gammal och dålig.

Kör vm's på egen hårdvara.
Tidigare har jag kört via google, där får du $300 värt av free trial.

Bör räcka lång till lite labbande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kör vm's på egen hårdvara.
Tidigare har jag kört via google, där får du $300 värt av free trial.

Bör räcka lång till lite labbande

Jag har tyvärr bränt alla mina gratis dollar när jag gjort maskininlärningskurserså isf får jag betala direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Jag har tyvärr bränt alla mina gratis dollar när jag gjort maskininlärningskurserså isf får jag betala direkt.

Spinn då upp ett par VMs i VMware och installera Kubernetes där. Finns guider att följa som exempel: https://phoenixnap.com/kb/install-kubernetes-on-ubuntu

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

okd4 hade jag inte skickat på, tack.

Jag är lite osäker på baremetal virtualiseringslager. Målet är att lära sig om kubernetes för framtida jobb, och då skulle det förstås vara trevligt att lära sig lite om load balancers m.m. samtidigt. Det finns dock risk att det blir för stort scope.

Skulle du rekommendera att jag kikar på vanilla k8s först eller ska man börja blanda in kubespray/ kubeadm också?

Jag tycker du skall installera valfri hypervisor och klustra dina burkar. Proxmox/esxi/hyperv är alternativ.

Följ sedan dokumentationen för okd att installera på bare-metal, på dina vm:ar. länk
Det finns bra dokumentation på hur du går tillväga, så du inte fastnar på vägen. Okd är rätt 'opinionated' så att säga, så vissa gillar det inte då man torskar lite valfrihet i vilka komponenter man använder, bara positivt om man är ny tycker jag. Med lite mer kött på benen så kan du börja kika på vanilla k8s med större förståelse.

Eller ett mer 'souls-like' alternativ är detta; https://github.com/kelseyhightower/kubernetes-the-hard-way

Visa signatur

4790k | 780

Permalänk
Medlem

Tack för era tips!

Jag ska kika in dessa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Tack för era tips!

Jag ska kika in dessa!

Kan tipsa om Rancher https://rancher.com/. Underlättade en del för mig när jag deployade mitt kluster (vmware)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000