Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Detta mellanläge borde väl finnas nån riktlinje, typ en viss procent av en sparkvot i relation till nettinkomst, kan det kanske vara om man månadssparar runt 25% eller mer som livskvalitén försämras, eller är det högre/lägre vad tror du?.

Skrivet av Aktsu:

Jag har alltid tyckt att man bör ligga runt 40% av nettolönen till ”sparande” (dvs i realiteten 35-45%). Som ”sparande” ser jag dock både amortering av bostadslån och pengar som används på kort sikt (renoveringar, större resor man inte gör så ofta mm) utöver pengar som skall användas på längre sikt.

Jag tror det är svårt att sätta en procentsats eller ens ett intervall. Allt beror på ens behov och förutsättningar. Det viktiga tycker jag att det är ett medvetet val och att man är konsekvent med att spara, både långsiktigt och kortsiktigt. Sen om detta är 10, 35 eller 80% av sin lön beror som sagt på...

Ex är det inte ”orimligt” att en student inte sparar något av de pengar från csn utan lever här och nu som ung student.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan ju ha perioder i livet där man inte har så mycket annat som kostar pengar eller där man kan ta pengar från annat håll för att täcka de små utgifter man har. Då går det att stoppa undan hela lönen ett tag, speciellt om man ska intensivspara exempelvis till en bostad eller bil eller något roligt.

Hade jag vetat att jag har ett jobb i sex månader framåt hade ju inte min första tanke varit att dra på semester under den perioden utan lagt det efteråt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Det gäller att hitta en balans mellan att "leva nu" och "leva sen".

Att maximalt spara och därmed potentiellt begränsa sig gällande ex resor, hobbies är ju inte direkt eftersträvansvärt skulle jag anse. Särskilt om man är ung och har god hälsa.

Man vill hitta ett mellanläge där man både kan leva nu och sen.

Men hans utväxling blir galet. Lite som min son. Sparar allt han får i barnbidrag, presentpengar. Förhoppningsvis har han några hundra lök när han blir 18 så han slipper börja från noll när han är på jakt efter lya.

Man snackar jämt om att leva, men det allt handlar om uppskjuten belöning. Hur mycket kan @Boozfob avvara? Sen har man ju sin familjesituation att tänka på? Kan familjen casha upp när det är dags för lya eller måste man spara själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det gäller att hitta en balans mellan att "leva nu" och "leva sen".

Att maximalt spara och därmed potentiellt begränsa sig gällande ex resor, hobbies är ju inte direkt eftersträvansvärt skulle jag anse. Särskilt om man är ung och har god hälsa.

Man vill hitta ett mellanläge där man både kan leva nu och sen.

Jag har nått medelåldern, och nu för tiden känns det så cringe, för att citera dagens ungdomar, med de som är i min ålder och aldrig gjorde de saker de borde ha gjort när de var unga. Vissa upplevelser blir inte samma om man försöker få dem senare i livet. Och det gör ingen skillnad om man har en halv miljon eller fem miljoner på banken, man lever samma liv ändå.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Jag har nått medelåldern, och nu för tiden känns det så cringe, för att citera dagens ungdomar, med de som är i min ålder och aldrig gjorde de saker de borde ha gjort när de var unga. Vissa upplevelser blir inte samma om man försöker få dem senare i livet. Och det gör ingen skillnad om man har en halv miljon eller fem miljoner på banken, man lever samma liv ändå.

En skillnad kan vara att den med fem miljoner på banken och ett betalt hus kan fundera betydligt mindre på hur mycket de kommer att få i pension och hur många år efter 65 som de måste jobba för att kunna leva hyggligt bra med fortsatt hög standard.

Jag var ganska sparsam när jag började jobba. Jag var inte van vid att ha pengar som jag kunde använda fritt så mycket sparades då. Det har jag haft riktigt bra nytta av senare i livet och det har gett bättre förutsättningar för husköp och annat som gör livet roligare när man har familj.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

En skillnad kan vara att den med fem miljoner på banken och ett betalt hus kan fundera betydligt mindre på hur mycket de kommer att få i pension och hur många år efter 65 som de måste jobba för att kunna leva hyggligt bra med fortsatt hög standard.

Jag var ganska sparsam när jag började jobba. Jag var inte van vid att ha pengar som jag kunde använda fritt så mycket sparades då. Det har jag haft riktigt bra nytta av senare i livet och det har gett bättre förutsättningar för husköp och annat som gör livet roligare när man har familj.

OK, det verkar som att du gillar trygghet. Men mitt inlägg tog upp en annan sida av livet. Det är många som skulle ha ångest om de satt med familj, hus och bil, och inte gjort allt det där de velat. Det är helt OK att leva livet med hängslen och livrem, men det är inte för alla.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

OK, det verkar som att du gillar trygghet. Men mitt inlägg tog upp en annan sida av livet. Det är många som skulle ha ångest om de satt med familj, hus och bil, och inte gjort allt det där de velat. Det är helt OK att leva livet med hängslen och livrem, men det är inte för alla.

Speciellt äventyrlig är jag nog inte...

Vi kan vända på det. Jag hade mått skitdåligt om jag satt i en trång lägenhet utan nån möjlighet till några större ekonomiska utsvävningar för att jag brände alla pengar jag tjänade när jag var yngre... och nu också.

Mitt mål var sen tidigt att ha ett bra boende, kunna vara trygg ekonomiskt även om flera saker skiter sig samtidigt och kunna ha det bra med min familj.
Vi kan åka på semester utan att fundera för mycket på vad det kostar. Vi kan välja ganska fritt vad vi äter och dricker. Och behövs det några saker till hushållet eller huset så behöver det inte tas på avbetalning med dåliga lånevillkor.

Att jag sen köpte kameraprylar för ungeför samma summa som en ny småbil första året jag jobbade är en annan sak. Det var mitt sätt att ha roligt då... och nu också även om en del av prylarna är 15 år gamla nu. Visserligen blev det inga längre fotoresor men de vi gjorde då var jätteroliga och jag lärde känna vänner för livet då.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag har nått medelåldern, och nu för tiden känns det så cringe, för att citera dagens ungdomar, med de som är i min ålder och aldrig gjorde de saker de borde ha gjort när de var unga. Vissa upplevelser blir inte samma om man försöker få dem senare i livet. Och det gör ingen skillnad om man har en halv miljon eller fem miljoner på banken, man lever samma liv ändå.

Fast med fem miljoner i fonder hade man förmodligen inte behövt jobba. Om vi räknar på 0,6 % avkastning per månad (7,2 % per år) så innebär det 30000 i månaden i ren avkastning. Lite skillnad mot 3000 som en halv miljon hade gett.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Speciellt äventyrlig är jag nog inte...

Vi kan vända på det. Jag hade mått skitdåligt om jag satt i en trång lägenhet utan nån möjlighet till några större ekonomiska utsvävningar för att jag brände alla pengar jag tjänade när jag var yngre... och nu också.

Mitt mål var sen tidigt att ha ett bra boende, kunna vara trygg ekonomiskt även om flera saker skiter sig samtidigt och kunna ha det bra med min familj.
Vi kan åka på semester utan att fundera för mycket på vad det kostar. Vi kan välja ganska fritt vad vi äter och dricker. Och behövs det några saker till hushållet eller huset så behöver det inte tas på avbetalning med dåliga lånevillkor.

Att jag sen köpte kameraprylar för ungeför samma summa som en ny småbil första året jag jobbade är en annan sak. Det var mitt sätt att ha roligt då... och nu också även om en del av prylarna är 15 år gamla nu. Visserligen blev det inga längre fotoresor men de vi gjorde då var jätteroliga och jag lärde känna vänner för livet då.

Fast du behöver ju inte fem miljoner på banken för att leva sådär. Där du ser svart eller vitt, sitta in en trång lägenhet eller leva normalt, ser jag att det finns en balans mellan de två lägena.

Allt jag säger är att man ska inte sluta leva när man är ung och lägga alla pengar på hög, men att inte bränna allt på krogen.

Skrivet av Scarabeo:

Fast med fem miljoner i fonder hade man förmodligen inte behövt jobba. Om vi räknar på 0,6 % avkastning per månad (7,2 % per år) så innebär det 30000 i månaden i ren avkastning. Lite skillnad mot 3000 som en halv miljon hade gett.

Fast då minskar ju det reella värdet på din pengar om du hela tiden plockar ut avkastningen. För flera år sedan diskuterade jag det här med några kollegor, hur mycket pengar man behöver för att kunna leva på dem resten av livet. Det varierar ganska mycket när man tar in faktorer som hur länge man tänker leva, hur mycket man tänker leva på, om man ska ha pengar kvar när man dör o.s.v. Men det behövs i alla fall mer än fem miljoner.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Fast då minskar ju det reella värdet på din pengar om du hela tiden plockar ut avkastningen. För flera år sedan diskuterade jag det här med några kollegor, hur mycket pengar man behöver för att kunna leva på dem resten av livet. Det varierar ganska mycket när man tar in faktorer som hur länge man tänker leva, hur mycket man tänker leva på, om man ska ha pengar kvar när man dör o.s.v. Men det behövs i alla fall mer än fem miljoner.

Jag var lite otydlig. Menar att man kanske tar ut 15000 varje månad som man spenderar så det ändå fortsätter öka. Beror ju mycket på fasta avgifter såklart. Själv har jag bara ca 4500 i fasta avgifter och sen räknar jag på ca 2500 för mat så det blir bara 7000. Då har man ändå 8000 per månad att lägga på nöjen och annat.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag var lite otydlig. Menar att man kanske tar ut 15000 varje månad som man spenderar så det ändå fortsätter öka. Beror ju mycket på fasta avgifter såklart. Själv har jag bara ca 4500 i fasta avgifter och sen räknar jag på ca 2500 för mat så det blir bara 7000. Då har man ändå 8000 per månad att lägga på nöjen och annat.

Fast även då käkar du upp över halva ökningen med dina uttag, det är risky om inflationen stiger eller om dina investeringar inte går bra. Sedan vill du nog inte leva på 15000 kr i månaden resten av livet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

"4%-regeln" är vad som brukar nämnas för uttag och är inte svårare än den låter. Har du 25 års-utgifter sparande så kan du leva resten av livet på denna nivå med denna uttagstakt.

https://firesverige.se/investera/4-regeln/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

"4%-regeln" är vad som brukar nämnas för uttag och är inte svårare än den låter. Har du 25 års-utgifter sparande så kan du leva resten av livet på denna nivå med denna uttagstakt.

https://firesverige.se/investera/4-regeln/

Fast de nämner ju att det gäller en 30-årsperiod och några andra förbehåll på den där sidan...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Fast du behöver ju inte fem miljoner på banken för att leva sådär. Där du ser svart eller vitt, sitta in en trång lägenhet eller leva normalt, ser jag att det finns en balans mellan de två lägena.

Allt jag säger är att man ska inte sluta leva när man är ung och lägga alla pengar på hög, men att inte bränna allt på krogen.

Fast då minskar ju det reella värdet på din pengar om du hela tiden plockar ut avkastningen. För flera år sedan diskuterade jag det här med några kollegor, hur mycket pengar man behöver för att kunna leva på dem resten av livet. Det varierar ganska mycket när man tar in faktorer som hur länge man tänker leva, hur mycket man tänker leva på, om man ska ha pengar kvar när man dör o.s.v. Men det behövs i alla fall mer än fem miljoner.

Tider förändras. Vi ser idag att det börjar bli större och större skillnader mellan rika och fattiga. Har man inte rika föräldrar så är man tvungen att spara/investera för att få en chans in i bostadsmarknaden. Även om man är högutbildad, men vill bosätta sig i Stockholm så måste man har 300-400K i kontantinsats för att kriga om de små lägenheterna. Den tröskeln vill jag sänka för mina barn. Jag fick aldrig den hjälpen av mina föräldrar.

Sen har jag aldrig riktigt förstått FIRE-rörelsens besatthet att sluta jobba. Jag jobbar för att det är skoj och det skulle jag fortsätta med även om jag var ekonomiskt oberoende. Måste finnas större drömmar hos människor än att bara överleva. Tänk på Bill Gates, Warren Buffet, Jeff Bezos, Elon Musk. De behöver ju inte jobba mer för att överleva, men de gör det i viss mån ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tider förändras. Vi ser idag att det börjar bli större och större skillnader mellan rika och fattiga. Har man inte rika föräldrar så är man tvungen att spara/investera för att få en chans in i bostadsmarknaden. Även om man är högutbildad, men vill bosätta sig i Stockholm så måste man har 300-400K i kontantinsats för att kriga om de små lägenheterna. Den tröskeln vill jag sänka för mina barn. Jag fick aldrig den hjälpen av mina föräldrar.

Sen har jag aldrig riktigt förstått FIRE-rörelsens besatthet att sluta jobba. Jag jobbar för att det är skoj och det skulle jag fortsätta med även om jag var ekonomiskt oberoende. Måste finnas större drömmar hos människor än att bara överleva. Tänk på Bill Gates, Warren Buffet, Jeff Bezos, Elon Musk. De behöver ju inte jobba mer för att överleva, men de gör det i viss mån ändå.

Jo, men 300-400k får man ju lätt ihop medans barnet växer upp. Siktar man på att ha fem miljoner på banken redan när man bildar familj så får man nog göra helt andra uppoffringar.

Den här grejen med att sätta livet på paus för att någon gång senare börja leva igen förstår jag inte heller, men det finns ju de som sporras av att ge upp allt för att nå ett visst mål. Har dock sett exempel på där det skitit sig rejält och sjukdom har satt stopp för det där livet som skulle levas.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jo, men 300-400k får man ju lätt ihop medans barnet växer upp. Siktar man på att ha fem miljoner på banken redan när man bildar familj så får man nog göra helt andra uppoffringar.

Den här grejen med att sätta livet på paus för att någon gång senare börja leva igen förstår jag inte heller, men det finns ju de som sporras av att ge upp allt för att nå ett visst mål. Har dock sett exempel på där det skitit sig rejält och sjukdom har satt stopp för det där livet som skulle levas.

" Lätt att få ihop 300-400k " tror jag inte många av svenska familjer kan spara ihop till barnet bara sådär
Många som inte har feta löner och är " underbetald som fan " om man läser tråden , vad har ni i lön? Här på swec

Sen har du fler än ett barn blir det ännu svårare att spara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

" Lätt att få ihop 300-400k " tror jag inte många av svenska familjer kan spara ihop till barnet bara sådär
Många som inte har feta löner och är " underbetald som fan " om man läser tråden , vad har ni i lön? Här på swec

Sen har du fler än ett barn blir det ännu svårare att spara

För att få ihop 300-400kkr behöver du spara 750kr/mån till 7-9% avkastning i 18år.

Faller ens ekonomi för man sparar 750kr/mån när man har ett jobb borde man se över sina övriga kostnader.

Nu finns det en annan tråd om lön så titta där vad swec tjänar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Jo, men 300-400k får man ju lätt ihop medans barnet växer upp. Siktar man på att ha fem miljoner på banken redan när man bildar familj så får man nog göra helt andra uppoffringar.

Den här grejen med att sätta livet på paus för att någon gång senare börja leva igen förstår jag inte heller, men det finns ju de som sporras av att ge upp allt för att nå ett visst mål. Har dock sett exempel på där det skitit sig rejält och sjukdom har satt stopp för det där livet som skulle levas.

Personligen så sparar jag inte för mig själv, utan för nästa generation. Det jag behöver har jag idag och det rullar på. Skulle jag dö imorgon så vet jag ju att sonen inte behöver oroa sig för ekonomin i första taget. Tänker att det är ännu viktigare att när man har barn att det finns pengar och det finns försäkringar så man inte lämnar sambon/partnern på bar backe. Fast alla är ju olika. För mig så är ju avkomman som är viktigast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galming:

" Lätt att få ihop 300-400k " tror jag inte många av svenska familjer kan spara ihop till barnet bara sådär
Många som inte har feta löner och är " underbetald som fan " om man läser tråden , vad har ni i lön? Här på swec

Sen har du fler än ett barn blir det ännu svårare att spara

Jag kan inte spara lika mycket som förut. När man var DINK:are så hade jag helt andra möjligheter att lägga undan, men grunden är lagd och även om jag inte kan lägga undan halva lönen längre så jobbar investeringarna åt mig. Allt annat är ju bonus för min del. Kan jag lägga undan en tusing idag, då får det bli så.

Skrivet av Dahle86:

För att få ihop 300-400kkr behöver du spara 750kr/mån till 7-9% avkastning i 18år.

Faller ens ekonomi för man sparar 750kr/mån när man har ett jobb borde man se över sina övriga kostnader.

Nu finns det en annan tråd om lön så titta där vad swec tjänar.

Tror mer på okunskapen gällande ränta-på-ränta principen än att folk inte har råd. Men om man är en ensamstående 3 barnsmamma och papporna skiter i att betala underhåll. Då förstår jag, men som tur så är det inte normalfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

För att få ihop 300-400kkr behöver du spara 750kr/mån till 7-9% avkastning i 18år.

Faller ens ekonomi för man sparar 750kr/mån när man har ett jobb borde man se över sina övriga kostnader.

Nu finns det en annan tråd om lön så titta där vad swec tjänar.

Den årliga avkastningen är nog i det högre spannet av vad man kan förvänta sig, speciellt med dagens utgångsläge och börsens värdering. För att inte tala om att det är brutto. När allt kommer omkring tror jag man ska räkna med med 4% inflationsjusterat. Då är man uppe i 1000+ kr/mån för att nå 300'.

Och då kan man ju lätt betala en handpenning för att fullbelåna en 20 kvm i Stockholm när det lilla livet ska upptäcka världen. Om bostadspriserna inte rör sig på 18 år

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

För att få ihop 300-400kkr behöver du spara 750kr/mån till 7-9% avkastning i 18år.

Faller ens ekonomi för man sparar 750kr/mån när man har ett jobb borde man se över sina övriga kostnader.

Nu finns det en annan tråd om lön så titta där vad swec tjänar.

Fast det beror ju på. Har en kompis med tre ungar, han jobbar 75% (lokalvårdare) och har sjukpension resten och en fru som inte kan jobba riktigt... 750kr i månaden skulle vara katastrof, och det finns många i liknande sits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Den årliga avkastningen är nog i det högre spannet av vad man kan förvänta sig, speciellt med dagens utgångsläge och börsens värdering. För att inte tala om att det är brutto. När allt kommer omkring tror jag man ska räkna med med 4% inflationsjusterat. Då är man uppe i 1000+ kr/mån för att nå 300'.

Och då kan man ju lätt betala en handpenning för att fullbelåna en 20 kvm i Stockholm när det lilla livet ska upptäcka världen. Om bostadspriserna inte rör sig på 18 år

Varför borde vi utgå från ett scenario som ditt?
Vad talar för att det är mer sant än historiken vi har?
Inget är säkert i framtiden men historik är det bästa vi har att gå på.

Skrivet av Meathim:

Fast det beror ju på. Har en kompis med tre ungar, han jobbar 75% (lokalvårdare) och har sjukpension resten och en fru som inte kan jobba riktigt... 750kr i månaden skulle vara katastrof, och det finns många i liknande sits.

Missa du denna?

Skrivet av Dahle86:

Faller ens ekonomi för man sparar 750kr/mån när man har ett jobb borde man se över sina övriga kostnader.

Att du känner en som har det dåligt ställt har ingen betydelse. Då de inte är representativa för den stora massan.
Jag känner en som lever på 4500kr/mån. Det betyder inte att alla vill göra det.

Nu vet jag ju inget om din kompis men vad innebär att hans fru inte kan "jobba riktigt"?
Kunde hon "jobba riktigt" före de skaffa tre barn?
I min värld skaffar man inte tre barn som man inte har råd med. Speciellt när ena inte kan jobba och andra är lokalvårdare vilket även vid fulltid är rätt låg lön.

Nu kanske jag låter känslokall men vet allt för många som gnäller på att det är synd om dem för dåliga val de själva gjort.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men hans utväxling blir galet. Lite som min son. Sparar allt han får i barnbidrag, presentpengar. Förhoppningsvis har han några hundra lök när han blir 18 så han slipper börja från noll när han är på jakt efter lya.

Man snackar jämt om att leva, men det allt handlar om uppskjuten belöning. Hur mycket kan @Boozfob avvara? Sen har man ju sin familjesituation att tänka på? Kan familjen casha upp när det är dags för lya eller måste man spara själv?

Om din son bor i Stockholm brukar det inte vara några problem att få ihop till kontantinsatsen. Brukar snarare vara problem att få ett så pass stort lån att man kan köpa någonting i Stockholm :/

Men bra att sparar redan nu. Sparar han aktivt eller låter han det ligga på någon 0%-konto?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast det beror ju på. Har en kompis med tre ungar, han jobbar 75% (lokalvårdare) och har sjukpension resten och en fru som inte kan jobba riktigt... 750kr i månaden skulle vara katastrof, och det finns många i liknande sits.

Han kanske har skulder också? Om man drar ner på onödiga utgifter borde inte 750 kr/ mån vara omöjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Om din son bor i Stockholm brukar det inte vara några problem att få ihop till kontantinsatsen. Brukar snarare vara problem att få ett så pass stort lån att man kan köpa någonting i Stockholm :/

Men bra att sparar redan nu. Sparar han aktivt eller låter han det ligga på någon 0%-konto?

Han är ju 3, så jag har hand om investeringarna. Blir lite extrainsättningar när han fyller år och så. Klart han inte sparar på ett 0-räntekonto. Indexfonder och lite roliga aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Han är ju 3, så jag har hand om investeringarna. Blir lite extrainsättningar när han fyller år och så. Klart han inte sparar på ett 0-räntekonto. Indexfonder och lite roliga aktier.

Ok, fick för mig att han sparade själv när jag läste inlägget

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

För att få ihop 300-400kkr behöver du spara 750kr/mån till 7-9% avkastning i 18år.

Faller ens ekonomi för man sparar 750kr/mån när man har ett jobb borde man se över sina övriga kostnader.

Nu finns det en annan tråd om lön så titta där vad swec tjänar.

https://www.scb.se/pressmeddelande/en-av-fem-klarar-inte-ovan...

Om man inte klarar 12kkr i oväntad avgift klarar man nog inte att lägga undan en liknande summa varje år, så det är nog förhållande vis vanligt också.

Säger inte emot att dessa borde se över sin ekonomi dock

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

Varför borde vi utgå från ett scenario som ditt?
Vad talar för att det är mer sant än historiken vi har?
Inget är säkert i framtiden men historik är det bästa vi har att gå på.

Missa du denna?
Att du känner en som har det dåligt ställt har ingen betydelse. Då de inte är representativa för den stora massan.
Jag känner en som lever på 4500kr/mån. Det betyder inte att alla vill göra det.

Nu vet jag ju inget om din kompis men vad innebär att hans fru inte kan "jobba riktigt"?
Kunde hon "jobba riktigt" före de skaffa tre barn?
I min värld skaffar man inte tre barn som man inte har råd med. Speciellt när ena inte kan jobba och andra är lokalvårdare vilket även vid fulltid är rätt låg lön.

Nu kanske jag låter känslokall men vet allt för många som gnäller på att det är synd om dem för dåliga val de själva gjort.

Vad har barnen gjort för fel då? Ska de behöva lida för att föräldrarna inte har gjort det smartaste valet enligt dig? Det är lätt att sitta på sina höga hästar när det går bra för en. Alla är ju inte mönstermedborgare enligt dina mått.

Alla barn är inte planerade och en del vill inte göra abort. Jag tror man ska akta sig för att döma andra. Du själv kan råka ut för sjukdomar som gör att du inte kan jobba eller att du helt enkelt blir blåst av partnern. Det finns många sätt att köra ekonomin i botten. Barn väljer ju inte sina föräldrar.. de är med helt enkelt. Eller vill du kanske att man ska börja lämna bort sina barn för att man inte har råd som man gör i fattigare länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

För att få ihop 300-400kkr behöver du spara 750kr/mån till 7-9% avkastning i 18år.

Faller ens ekonomi för man sparar 750kr/mån när man har ett jobb borde man se över sina övriga kostnader.

Nu finns det en annan tråd om lön så titta där vad swec tjänar.

Nja, det funkar inte riktigt så. Det finns fruktansvärt många som jobbar på Coop eller lager som får nöja sig med 25.000 brutto. Då är det inte så lätt.
Har man hyresrätt, två barn och en arbetslös sambo får man varje månad begrunda vad man kan vara utan, att lägga undan 750kr är bara att glömma. Och får man väl 500kr över unnar man sig gärna något extra istället för att spara i 18 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast det beror ju på. Har en kompis med tre ungar, han jobbar 75% (lokalvårdare) och har sjukpension resten och en fru som inte kan jobba riktigt... 750kr i månaden skulle vara katastrof, och det finns många i liknande sits.

Alltså inte för att vara okänslig, men i den situationen bör man nog inte skaffa 3 barn.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB