AMD Radeon RX 6000 Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Stäng av allt "lull lull" som Radeon Boost, Anti lag (kan användas iofs men prova), Chill osv. OM du nu inte redan gjort det.

Yes, har alltid haft allt på av.

Skrivet av Novdid:

Tog du bort gamla drivrutiner med DDU innan du installerade de nya? Om inte så prova det.

Hur ser temperaturerna ut?

Japp, DDU. Har även gjort om processen nu efter utan förbättring.
Inga problem med temperaturer, ligger runt 50 grader på CPU och GPU.

Skrivet av Aeig:

Vad har du för processor?

Mvh

5800X.
Kör även SAM

Permalänk
Medlem

@Bally
Kan du ge exempel på vilka spel, är det konstant eller stundtals, vid mycket händelser?

Ser du något mönster?

Försök logga GPU’s frekvenser alternativ GPU/CPU samt minne (vad har du för minnen?).

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Tack, provade denna nu, får se om det hjälper i det långa loppet, Windows kan ju få för sig att det är dags att uppgradera med en annan gammal release närsomhelst.

Tack för tipset!

Ja det höll drygt en vecka, i natt fick Windows för sig att den skulle skriva över min AMD 21.8.1 med en ännu äldre än förra gången, nämligen 27.20.21030.10.

Detta är ju helt sinnessjukt.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Ja det höll drygt en vecka, i natt fick Windows för sig att den skulle skriva över min AMD 21.8.1 med en ännu äldre än förra gången, nämligen 27.20.21030.10.

Detta är ju helt sinnessjukt.

Extremt märkligt. Har aldrig varit med om att Windows beter sig på det viset. Kan ju ha hänt med drivrutiner till en liten enhet man inte tänker på blir överskriven men inte grafikkortet.

Märklig bugg. Kanske överväga att blåsa Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Extremt märkligt. Har aldrig varit med om att Windows beter sig på det viset. Kan ju ha hänt med drivrutiner till en liten enhet man inte tänker på blir överskriven men inte grafikkortet.

Märklig bugg. Kanske överväga att blåsa Windows?

Märkligt! Jag hade samma problem på min windows fast det var Win 11 BETA!

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering finns att ladda ner för er som inte har gjort det.

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinewood:

Ny uppdatering finns att ladda ner för er som inte har gjort det.

Spännande.

Jag måste bara säga, vilket lyft AMD har gjort med sina drivrutiner. Jag köpte ett RX6800 i slutet av förra året och gjorde då massa herrans tester. 3dmark och diverse spel och loggade resultaten. Gjorde senare i mars ett nytt test med SAM aktiverat och fick ca 1-3% ökning.

Nu bytte jag till en 5600x häromdagen och körde 3dmark timespy igen. Döm av min förvåning när min graphics score i stock trim hamnar på 17600. Vid stock trim i december när jag köpte kortet låg det på ca 16200 poäng. Kom då upp i max 16800 med en massa fipplande med klockfrekvenser, strömbudget osv. Funderade om detta kunde vara pga ny processor så jag bytte tillbaka till 3600 och testade igen. Samma poäng, 17600.

Körde då också test i de spel jag hade loggar för sedan 2020. Det varierade från spel till spel men låg ändå mellan 5-12% ökning i ren fps. Med exakt samma specs i datorn!

En pessimist kan ju säga att AMDs drivrutiner va skit när dom släpptes men jag försöker se det som att AMD är grymma på att förbättra sina drivrutiner över tid.

När RX6800 släpptes så jämfördes det med RTX3070 och låg väl några % över i prestanda. Nya tester man hittar på youtube så har RX6800 ett rätt ordentligt övertag på till och med 3070ti.

Tänker att det är lite missvisande för folk som vill forska fram vilket grafikkort som är bäst valuta för pengarna och det enda dom har att gå på är tester från när det släpptes och då kan innebära 10% sämre prestanda än vad det har idag. Det verkar som Nvidia är bättre på att släppa bra drivrutiner vid lansering då prestandan inte har ökat nämnvärt sen släppet.

Jag är väldigt nöjd med mitt köp iallafall. Valde mellan 3070 och RX6800 och jag är glad att jag valde AMD. De kostade ungefär samma då och nu har jag istället ett kort med prestanda nånstans mittemellan ett RTX3070ti och 3080 :P.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Ni som kör med de senaste drivarna får gärna berätta om det är samma samma eller sämre/bättre.

Sitter just nu på näst senaste och är riktigt nöjd (har inte numret i huvudet) så frågan är om det är värt att testa de nya eller inte.

Mvh.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Ni som kör med de senaste drivarna får gärna berätta om det är samma samma eller sämre/bättre.

Sitter just nu på näst senaste och är riktigt nöjd (har inte numret i huvudet) så frågan är om det är värt att testa de nya eller inte.

Mvh.

Ingen större skillnad i Timespy jämfört med föregående version i alla fall. Efter ett par körningar så är resultatet ca 100 poäng lägre i snitt. Mer än så har jag inte hunnit testa. Ska ju vara en del buggfixar dock som kan vara värda en uppgradering.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@Alphahanne

Tack för snabbt svar, stannar kvar på nuvarande då.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Har en fråga som kanske någon kan svara på.
Köpt mig ett ASUS Radeon RX 6900 XT 16GB ROG GAMING STRIX LC för ett tag sedan men har inte kommit mig för att installera det än.

Av olika skäl kommer det sätt jag tänkt montera hela klabbet göra att jag har ett ca 3-4 cm stort utrymme mellan radiatorn och chassits sidopanel där ventilationshålen finns. Jag funderar därför på om detta kan göra att varm luft istället för att åka rakt ut sprider sig ut åt sidorna så att åtminstone delar av värmen stannar kvar i chassits "kabelutrymme" bakom moderkortsplåten.
Umgås därför med tanken på att helt sonika slänga på ett par fläktar till och köra push-pull enbart för att se till att varmluften faktiskt blåses ut ur chassit. Det är alltså enbart den effekten jag är ute efter så eventuella vinster (eller icke-vinster) med push-pull är irrelevanta - på den fronten känner jag mig trygg med kylningen redan. Eventuellt "oljud" pga detta kvittar också - jag justerar så det låter acceptabelt i vilket fall som helst.

Så till frågan:

Vad tusan är det för fläktar som sitter i denna AIO?
Har kollat på ASUS produktsida, försäljarnas produktsidor, googlat, osv men kan inte hitta den informationen öht. Antingen är jag korkad eller så finns den inte att hitta för en normalanvändare.
Mailat ASUS men det tar sin tid att (kanske) få svar därifrån.

Är det någon som känner till fläktmodellen ifråga samt dess prestanda (flöde samt statiskt tryck) vore jag ytterst tacksam om ni kunde dela med er av den infon.
Behöver den för att hitta en hyfsat matchande fläktmodell att kasta på som pull (som alltså enbart ska se till att luften faktisk dras ut ur chassit och inte sprids åt sidorna pga utrymmet mellan radiator och chassiplåt).

Tack på förhand!

Permalänk

Jag kör dom senaste drivisarna till mitt kort nu och har inte stött på några problem hittills. Mest olika pre-made överklockningsfunktioner som funkar bra! 21.8.2 är versionen

Permalänk
Skrivet av thunderwolf:

Har en fråga som kanske någon kan svara på.
Köpt mig ett ASUS Radeon RX 6900 XT 16GB ROG GAMING STRIX LC för ett tag sedan men har inte kommit mig för att installera det än.

Av olika skäl kommer det sätt jag tänkt montera hela klabbet göra att jag har ett ca 3-4 cm stort utrymme mellan radiatorn och chassits sidopanel där ventilationshålen finns. Jag funderar därför på om detta kan göra att varm luft istället för att åka rakt ut sprider sig ut åt sidorna så att åtminstone delar av värmen stannar kvar i chassits "kabelutrymme" bakom moderkortsplåten.
Umgås därför med tanken på att helt sonika slänga på ett par fläktar till och köra push-pull enbart för att se till att varmluften faktiskt blåses ut ur chassit. Det är alltså enbart den effekten jag är ute efter så eventuella vinster (eller icke-vinster) med push-pull är irrelevanta - på den fronten känner jag mig trygg med kylningen redan. Eventuellt "oljud" pga detta kvittar också - jag justerar så det låter acceptabelt i vilket fall som helst.

Så till frågan:

Vad tusan är det för fläktar som sitter i denna AIO?
Har kollat på ASUS produktsida, försäljarnas produktsidor, googlat, osv men kan inte hitta den informationen öht. Antingen är jag korkad eller så finns den inte att hitta för en normalanvändare.
Mailat ASUS men det tar sin tid att (kanske) få svar därifrån.

Är det någon som känner till fläktmodellen ifråga samt dess prestanda (flöde samt statiskt tryck) vore jag ytterst tacksam om ni kunde dela med er av den infon.
Behöver den för att hitta en hyfsat matchande fläktmodell att kasta på som pull (som alltså enbart ska se till att luften faktisk dras ut ur chassit och inte sprids åt sidorna pga utrymmet mellan radiator och chassiplåt).

Tack på förhand!

Det är 2st 120mm vad jag kan hitta iaf.

Länk till produktsidan

Sen vilken modell osv hittade jag inte men ser ut som deras vanliga ARGB 120mm

Permalänk
Medlem

Har nu använt den senaste drivern för mitt 6900xt i några dagar. Allt funkar precis som vanligt. Har inte stött på några problem än så länge.

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Skrivet av ringstorp:

Det är 2st 120mm vad jag kan hitta iaf.

Länk till produktsidan

Sen vilken modell osv hittade jag inte men ser ut som deras vanliga ARGB 120mm

Mjo, hittade cfm/statiskt tryck på de där nu iaf. Säkerligen samma fläktar. Återstår bara att klura ut vilken fläkt jag kan matcha dem med så att prestandan blir ungefär densamma på alla fyra.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

Mjo, hittade cfm/statiskt tryck på de där nu iaf. Säkerligen samma fläktar. Återstår bara att klura ut vilken fläkt jag kan matcha dem med så att prestandan blir ungefär densamma på alla fyra.

Tack.

Det kan skilja sig rätt mycket i hur de fått fram siffror för flöde och statiskt tryck från företag till företag. Det finns vad jag förstår ingen branchstandard som följs sett till förutsättningar.

Du är säkrast om du bara köper 4 nya fläktar. Bryr du dig inte om RGB så är Arctics P12 PWM bra fläktar till ett bra pris. De kommer även i paket om 5.

Permalänk
Medlem

Någon som fått AMDs version av shadow play att funka? Spelar ingen roll vad jag gör men det vill inte lira. Kör just nu med Windows Xbox-lösning men den känns inte lika klockren som nvidias. Jag har den lilla markören att inspelning ska vara aktiverat men det verkar som sagt inte funka.

Edit: Radeon ReLive heter den...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Spännande.

Jag måste bara säga, vilket lyft AMD har gjort med sina drivrutiner. Jag köpte ett RX6800 i slutet av förra året och gjorde då massa herrans tester. 3dmark och diverse spel och loggade resultaten. Gjorde senare i mars ett nytt test med SAM aktiverat och fick ca 1-3% ökning.

Nu bytte jag till en 5600x häromdagen och körde 3dmark timespy igen. Döm av min förvåning när min graphics score i stock trim hamnar på 17600. Vid stock trim i december när jag köpte kortet låg det på ca 16200 poäng. Kom då upp i max 16800 med en massa fipplande med klockfrekvenser, strömbudget osv. Funderade om detta kunde vara pga ny processor så jag bytte tillbaka till 3600 och testade igen. Samma poäng, 17600.

Körde då också test i de spel jag hade loggar för sedan 2020. Det varierade från spel till spel men låg ändå mellan 5-12% ökning i ren fps. Med exakt samma specs i datorn!

En pessimist kan ju säga att AMDs drivrutiner va skit när dom släpptes men jag försöker se det som att AMD är grymma på att förbättra sina drivrutiner över tid.

När RX6800 släpptes så jämfördes det med RTX3070 och låg väl några % över i prestanda. Nya tester man hittar på youtube så har RX6800 ett rätt ordentligt övertag på till och med 3070ti.

Tänker att det är lite missvisande för folk som vill forska fram vilket grafikkort som är bäst valuta för pengarna och det enda dom har att gå på är tester från när det släpptes och då kan innebära 10% sämre prestanda än vad det har idag. Det verkar som Nvidia är bättre på att släppa bra drivrutiner vid lansering då prestandan inte har ökat nämnvärt sen släppet.

Jag är väldigt nöjd med mitt köp iallafall. Valde mellan 3070 och RX6800 och jag är glad att jag valde AMD. De kostade ungefär samma då och nu har jag istället ett kort med prestanda nånstans mittemellan ett RTX3070ti och 3080 :P.

Låter ju helt underbart då jag bytte från ett Asus Dual 1060 6Gb till ett RX6800 i referensdesign och har varit sjukt nöjd. Jag kör det med en gammal Ryzen 1700, som nog är en flaskhals, så hoppas på att de släpper fler CPU:s på AM4 (zen 3+) som man kan uppgradera till annars får det bli en 5600X.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Låter ju helt underbart då jag bytte från ett Asus Dual 1060 6Gb till ett RX6800 i referensdesign och har varit sjukt nöjd. Jag kör det med en gammal Ryzen 1700, som nog är en flaskhals, så hoppas på att de släpper fler CPU:s på AM4 (zen 3+) som man kan uppgradera till annars får det bli en 5600X.

Vad jag har läst så skulle zen 3+ med mer cache endast släppas för 5900x/5950x. Så om du siktar på 5600x kan det vara värt att köpa nu. Eller vänta på alder lake

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vad jag har läst så skulle zen 3+ med mer cache endast släppas för 5900x/5950x. Så om du siktar på 5600x kan det vara värt att köpa nu. Eller vänta på alder lake

Hade helst av allt haft en 5800 (utan x), har ju ryktats om att det finns en CPU med 8 kärnor som har 65w TDP men den har ju inte släppts än…

Jag har ingen panik att byta och då mitt AB350 mobo dog på mig så sitter jag på ett B550 som ska klara alla varianter av AM4. Avvaktar därmed tills AMD lyfter på locket med deras kontring mot Intel. Om inte annat så kommer ju 5000-seriens priser pressas ner.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Hade helst av allt haft en 5800 (utan x), har ju ryktats om att det finns en CPU med 8 kärnor som har 65w TDP men den har ju inte släppts än…

Jag har ingen panik att byta och då mitt AB350 mobo dog på mig så sitter jag på ett B550 som ska klara alla varianter av AM4. Avvaktar därmed tills AMD lyfter på locket med deras kontring mot Intel. Om inte annat så kommer ju 5000-seriens priser pressas ner.

Den CPUn finns…fast bara för OEM
Så att vänta in lite prissänkningar är väl det bästa som du säger.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Hade helst av allt haft en 5800 (utan x), har ju ryktats om att det finns en CPU med 8 kärnor som har 65w TDP men den har ju inte släppts än…

Jag har ingen panik att byta och då mitt AB350 mobo dog på mig så sitter jag på ett B550 som ska klara alla varianter av AM4. Avvaktar därmed tills AMD lyfter på locket med deras kontring mot Intel. Om inte annat så kommer ju 5000-seriens priser pressas ner.

Detta bör man kunna uppnå genom att aktivera Eco mode i biosen.

Applying Eco-Mode lowers the processor’s power consumption from default stock to AMD’s lower, standard AM4 infrastructure power level (TDP).
‒ 105W and 95W TDP models shift to 65W
‒ 65W TDP models shift to 45W
• The processor continues to manage core voltage and frequency automatically to the reduced power levels - expect frequencies may be lower
• PBO, AOC and Manual overclocking are not supported when in Eco-Mode
• Expect to see lower peak frequencies from the cores under heavy multi-threaded workloads, though at lower power consumption.
• Eco-Mode may be useful when trading off Ryzen processor power for more graphics card power at the system level.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Detta bör man kunna uppnå genom att aktivera Eco mode i biosen.

Applying Eco-Mode lowers the processor’s power consumption from default stock to AMD’s lower, standard AM4 infrastructure power level (TDP).
‒ 105W and 95W TDP models shift to 65W
‒ 65W TDP models shift to 45W
• The processor continues to manage core voltage and frequency automatically to the reduced power levels - expect frequencies may be lower
• PBO, AOC and Manual overclocking are not supported when in Eco-Mode
• Expect to see lower peak frequencies from the cores under heavy multi-threaded workloads, though at lower power consumption.
• Eco-Mode may be useful when trading off Ryzen processor power for more graphics card power at the system level.

Jo det är sant att det går, men processorerna som kör lägre TDP från fabrik är från en bättre sortering (binning) än exempelvis 5800X och alltså effektivare vid samma klockfrekvens.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Har ni sett någon gång liknande? Hade aldrig liknande problem. Denna kom efter att jag satt in mitt nyligen köpt 6900XT. Det är bara vid belastning.

Permalänk
Medlem

Verkar som att AMD äntligen fixat VRAM klockhastigheten i drivrutinerna. Nu klockar mitt RX 6800 ner VRAM i windows till nästan ingenting. Har man mer än en skärm så är det fortfarande hög VRAM clock i idle, men med en skärm är det fixat. Nu slipper man custom-upplösningar. Wohooo!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Verkar som att AMD äntligen fixat VRAM klockhastigheten i drivrutinerna. Nu klockar mitt RX 6800 ner VRAM i windows till nästan ingenting. Har man mer än en skärm så är det fortfarande hög VRAM clock i idle, men med en skärm är det fixat. Nu slipper man custom-upplösningar. Wohooo!

Kör du senaste chipset drivern också? Mitt 6700xt klockar tyvärr inte ner sig än.

Edit: Funkar endast med Freesync påslaget.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Har ni sett någon gång liknande? Hade aldrig liknande problem. Denna kom efter att jag satt in mitt nyligen köpt 6900XT. Det är bara vid belastning.
https://youtu.be/hD1tubw6-xE

Har nog inget med grafikkortet att göra.
Prova sätt i en ny propp och skruva åt den riktigt.
Kontrollera hur propphållaren ser ut innuti, kan vara så att den har varit dåligt i skruvad och gått varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Verkar som att AMD äntligen fixat VRAM klockhastigheten i drivrutinerna. Nu klockar mitt RX 6800 ner VRAM i windows till nästan ingenting. Har man mer än en skärm så är det fortfarande hög VRAM clock i idle, men med en skärm är det fixat. Nu slipper man custom-upplösningar. Wohooo!

Själv har jag en 240hz gamingskärm och en 60hz. Är båda påslagna ligger den på 1990mhz men slår jag av 60hz-skärmen, så ligger memory clock på runt omkring 20mhz eller lägre. Vad jag har läst mig till är att det är helt normalt enligt amd.

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinewood:

Själv har jag en 240hz gamingskärm och en 60hz. Är båda påslagna ligger den på 1990mhz men slår jag av 60hz-skärmen, så ligger memory clock på runt omkring 20mhz eller lägre. Vad jag har läst mig till är att det är helt normalt enligt amd.

Ja har man två skärmar får man nog räkna med högre VRAM klockning, men tidigare så klockade VRAM aldrig ner även om du satt på bara en skärm. Skönt att de fixade det till slut, men lite märkligt att de inte nämnt det i release notes.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Finns många trådar om detta ”problem” med en googlesökning.

Personligen använder jag ett program där jag ställt in olika uppdateringar på vardera skärm som gör det enkelt att få ner klockan vid icke spelande och enkelt att öka på när det ska spelas med snabbkommandon eller via menyn på programmet. Kanske är omständigt men fungerar klanderfritt.

Finns det intresse kan jag länka till programmet/skriva namnet senare då jag inte kommer ihåg det just nu.

Edit* Monitor Profile Switcher

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.