Tillbaka till ITX - 15k-ish utan GPU

Permalänk
Medlem

Tillbaka till ITX - 15k-ish utan GPU

Förrförra datorn var en FD core500, som jag var nöjd med.
Men grabben behövde en speldator och jag passade att köpa en ny till mig själv.

Testade en Jonsbo VR2 och mATX, men inte varit nöjd med klumpen på skrivbordet.
Börjar bli dags för grabben att få en uppdatering av sin dator, så jag tänkte göra samma manöver igen.

Dagsläget tänker jag behålla mitt Asus ROG GTX1070 tills vidare och se hur GPU-marknaden ser ut i höst/jul/mellandagarna. Fungerar bra till min 32" 1440p skärm, som jag nog kommer att uppgradera vid GPU-köp. Till antingen 3440x1440 eller 3840x1080, lite osäker här.

Vad använder jag datorn till?
Spelar Destiny 2, Scum, Assassins Creed och har oftast discord i bakgrunden. Tittar på youtube och Netflix.
Samt så jobbar jag via virtuellt skrivbord, då brukar jag ha Spotify igång i bakgrunden ibland.
Jobbet består oftast av Skype-möten, helst video. Men även att jag är inne och snurrar i BIM-modeller, och dessa kommer jag åt via "mitt skrivbord" och inte det virtuella skrivbordet.

Datorn jag har idag är en Ryzen 7 1700x, köptes när den kom ut.
Så jag lägger hellre mer pengar nu och har kvar allt en längre tid, än gör en mellanuppgradering om ett år eller två.

Är inte märkestrogen, utan har hoppat mellan Intel , AMD, Asus, Gigabyte, MSI och Asrock.
Dock varit mer nöjd med moderkort från Asus, framför allt det jag hade till mitt X58-system(innan mitt första ITX-system).

Budget
15k

Första varianten jag har tittat på:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/nwTtADZrSFlmn5tIrUkwnJiCJ6Q/vagn-1

Där jag tänker återanvända en gammal Noctua NH-C14 utan s. Efter att ha tittat på en video från Machines & More. Dock lite osäker på att den kommer hålla nere Ryzen 5800X, men det borde inte vara ett problem om man ska lita på Noctua compatiblity centre.

Frågor och hjälpa att bolla några tankar
Är 32Gb för mkt, har hittills alltid klarat mig på 16Gb. Men när man ändå är igång, varför inte? Har tittat på en del guider, och har jag valt rätt?

Tänker jag fel med kylaren och konceptet med luft direkt från sidan, borde jag välja en annan version för 5800x?

Är 5800x för varm för detta chassi och istället borde jag satsa på 5600X eller något annat alternativ(oavsett märke)?

Finns det ett annat chassi jag borde satsa på?

Permalänk
Medlem

Behöver du en uppgradering? Låter lite som att det mest borde flyta på i nästan vilken dator som helst.
Möjligen byta till en SSD om du inte har det.

Men om du vill uppgradera så skulle jag rekommendera nvme disk framför SATA SSD.
För mycket minne ger inga som helst prestandavinster, men skadar inte om du har pengar att bränna.

Själv kör jag vatten, så okunnig hur pass bra kylaren fungerar, samt chassi...

Om du vill spara pengar så kan du troligen använda samma PSU som du använder idag.

Permalänk
Medlem

Jag gick från ett NZXT H1 till ett NR200P och är nöjd.
Har nästan lika komponenter som du funderar över.
Strix B550-I, 5800X, G.Skill 32GB, SF750, 6800XT m.m.
Dock så kör jag AIO 240 mm, ASUS ROG Strix LC.

Jag kör GPU i botten och fläktarna till AIO monterade så de suger in kall luft från mesh-sidan och varmluften trycks ut i toppen med de 2 medföljande fläktarna till chassit.
Nu spelar jag inga krävande spel och i 1080P, men har inga problem med temperaturen under längre sessioner.
Det man behöver göra är att manuellt justera fläktkurvan i BIOS för denna processor då den pendlar väldigt mycket i temperatur.

Jag uppgraderade nyligen från 16GB till 32GB RAM då jag fick chansen att i princip byta dem gratis, märker dock ingen som helst skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Behöver du en uppgradering? Låter lite som att det mest borde flyta på i nästan vilken dator som helst.
Möjligen byta till en SSD om du inte har det.

Men om du vill uppgradera så skulle jag rekommendera nvme disk framför SATA SSD.
För mycket minne ger inga som helst prestandavinster, men skadar inte om du har pengar att bränna.

Själv kör jag vatten, så okunnig hur pass bra kylaren fungerar, samt chassi...

Om du vill spara pengar så kan du troligen använda samma PSU som du använder idag.

Har haft en del frysningar när jag jobbar, samt att grabben skulle behöva uppgradera sin dator.
När jag inte jobbar, så är det inga problem, utan det är när jag jobbar. Inte lyckats komma till bukt med vad problemet är. Har rivit hela system och installerat om allt från grunden, men det finns kvar. Även testat vpn från en annan dator i huset och inte upplevt samma sak. Kan jag leva med det, ja egentligen. Men när det kliar i köpfingret, så är det svårt att hålla tankarna borta från en nyare dator.

PSU´n jag har idag är ATX-format, samma sak med grabbens. Så dessa kan jag tyvärr inte återanvända.

Vad får dig att rekommenderar en nvme-disk?
Har en idag och jag upplever ingen större skillnad, bortsett från uppstarten. Däremot var det väldigt bökigt när jag felsökt min dator och rev ut allt. Fast en sådan sak ska kanske inte ligga som grund för val av disk
Gillar annars tanken med att minska antalet kablar, ska nog tänka om här.

Skrivet av Baily:

Jag gick från ett NZXT H1 till ett NR200P och är nöjd.
Har nästan lika komponenter som du funderar över.
Strix B550-I, 5800X, G.Skill 32GB, SF750, 6800XT m.m.
Dock så kör jag AIO 240 mm, ASUS ROG Strix LC.

Jag kör GPU i botten och fläktarna till AIO monterade så de suger in kall luft från mesh-sidan och varmluften trycks ut i toppen med de 2 medföljande fläktarna till chassit.
Nu spelar jag inga krävande spel och i 1080P, men har inga problem med temperaturen under längre sessioner.
Det man behöver göra är att manuellt justera fläktkurvan i BIOS för denna processor då den pendlar väldigt mycket i temperatur.

Jag uppgraderade nyligen från 16GB till 32GB RAM då jag fick chansen att i princip byta dem gratis, märker dock ingen som helst skillnad

Intressant!
Vilket 6800xt har du, för det är just det jag funderar på som kommande inköp.
Tanken är fläktar i botten som luftstöd till GPU, så den slipper kämpa med allt. Sedan insug från mesh-sidan och ut via toppen(fläktar) och bak(ingen fläkt).

Är toppfläktarna tempstyrda eller satta på ett fast varvtal?

Det är just det där, kommer man märka någon skillnad att gå från 16 till 32 i minne.
Tvivlar på det och vad jag sett tester på, så är det en "overkill" och 16gb är en sweetspot.
Resonerar så att jag kommer inte byta dator de kommande 4-5år. kanske är för mkt nu, men hur är det om 3-5år.
När jag inte behöver vända på några kronor, varför inte. Men är det dumslösning, bara för att jag har budget ska den spenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Har haft en del frysningar när jag jobbar, samt att grabben skulle behöva uppgradera sin dator.
När jag inte jobbar, så är det inga problem, utan det är när jag jobbar. Inte lyckats komma till bukt med vad problemet är. Har rivit hela system och installerat om allt från grunden, men det finns kvar. Även testat vpn från en annan dator i huset och inte upplevt samma sak. Kan jag leva med det, ja egentligen. Men när det kliar i köpfingret, så är det svårt att hålla tankarna borta från en nyare dator.

PSU´n jag har idag är ATX-format, samma sak med grabbens. Så dessa kan jag tyvärr inte återanvända.

Vad får dig att rekommenderar en nvme-disk?
Har en idag och jag upplever ingen större skillnad, bortsett från uppstarten. Däremot var det väldigt bökigt när jag felsökt min dator och rev ut allt. Fast en sådan sak ska kanske inte ligga som grund för val av disk
Gillar annars tanken med att minska antalet kablar, ska nog tänka om här.

Intressant!
Vilket 6800xt har du, för det är just det jag funderar på som kommande inköp.
Tanken är fläktar i botten som luftstöd till GPU, så den slipper kämpa med allt. Sedan insug från mesh-sidan och ut via toppen(fläktar) och bak(ingen fläkt).

Är toppfläktarna tempstyrda eller satta på ett fast varvtal?

Det är just det där, kommer man märka någon skillnad att gå från 16 till 32 i minne.
Tvivlar på det och vad jag sett tester på, så är det en "overkill" och 16gb är en sweetspot.
Resonerar så att jag kommer inte byta dator de kommande 4-5år. kanske är för mkt nu, men hur är det om 3-5år.
När jag inte behöver vända på några kronor, varför inte. Men är det dumslösning, bara för att jag har budget ska den spenderas?

Ursäkta segt svar, hade missat!

Jag har ett MSI Gaming X Trio 6800 XT. Får inte plats med några fläktar i botten med det vad jag tror 😅
Kör AMD Smart Access Memory, vet inte heller om det påverkar men möjligheten finns ju med både CPU och GPU så varför inte använda hehe.

Toppfläktarna styrs från moderkortet efter temperatur och du kan ställa in kurvan i bios.
Jag hade G.Skill Trident Z 16GB CL14 med B-Die minnen. Vet dock inte om det påverkade mot mina nuvarande 32GB utan B-Die.
För den dagliga användaren för lite spel och surf så tror jag inte att skillnaden märks men samtidigt så kanske det knappt skiljer något i priser längre så då kan man lika gärna köpa 32 tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Ursäkta segt svar, hade missat!

Jag har ett MSI Gaming X Trio 6800 XT. Får inte plats med några fläktar i botten med det vad jag tror 😅
Kör AMD Smart Access Memory, vet inte heller om det påverkar men möjligheten finns ju med både CPU och GPU så varför inte använda hehe.

Toppfläktarna styrs från moderkortet efter temperatur och du kan ställa in kurvan i bios.
Jag hade G.Skill Trident Z 16GB CL14 med B-Die minnen. Vet dock inte om det påverkade mot mina nuvarande 32GB utan B-Die.
För den dagliga användaren för lite spel och surf så tror jag inte att skillnaden märks men samtidigt så kanske det knappt skiljer något i priser längre så då kan man lika gärna köpa 32 tänker jag

Tack, och ingen fara med segt svar. Det har gett mig lite tid att reflektera över vad är mitt egentliga behov eller sug efter.
Har nog börjat svänga lite, då ett NR200 är inte så mkt mindre än många mAtx-chassin.

Kanske skulle våga sig på ett första vattenkylningsbygge.
Ska klura mera och sedan uppdatera denna tråd.

Tack för återkopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Tack, och ingen fara med segt svar. Det har gett mig lite tid att reflektera över vad är mitt egentliga behov eller sug efter.
Har nog börjat svänga lite, då ett NR200 är inte så mkt mindre än många mAtx-chassin.

Kanske skulle våga sig på ett första vattenkylningsbygge.
Ska klura mera och sedan uppdatera denna tråd.

Tack för återkopplingen.

Så tänkte jag med i början, därav mitt första val av NZXT H1.
Men ska du ha ett mer High End grafikkort så behöver du ett chassi som klarar av ett tjockare och längre kort och har ett OK luftflöde mot många andra mITX chassin och där föll valet på NR200.
Nu när det står på skrivbordet så känns det klockrent och fortfarande inte alls stort. Då kommer jag ändå från ett mindre chassi innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Så tänkte jag med i början, därav mitt första val av NZXT H1.
Men ska du ha ett mer High End grafikkort så behöver du ett chassi som klarar av ett tjockare och längre kort och har ett OK luftflöde mot många andra mITX chassin och där föll valet på NR200.
Nu när det står på skrivbordet så känns det klockrent och fortfarande inte alls stort. Då kommer jag ändå från ett mindre chassi innan.

Tanken är att köpa något av följande grafikkort i höst, beroende på prisutvecklingen:

  • 6800

  • 6800 XT

  • 3080

  • 3080 Ti

Så ett chassi med luftflöde är något jag måste tänka på.

Permalänk
Medlem

Köpte ett NR200P chassi för att börja planera och nu tror jag, att jag nästan har en plan.
Velar fortfarande på kylare och om det är värt att skaffa 32Gb ram istället för 16Gb.
16Gb är nästan halva priset och istället kan man lägga den summan på en AOI-kylare?

Permalänk
Medlem

Har en sådan liggandes i nyskick, bygget blev aldrig av .... du kan få köpa den billigt om det är intressant.
Skicka mig ett pm iså fall.
https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/elite110/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

Har en sådan liggandes i nyskick, bygget blev aldrig av .... du kan få köpa den billigt om det är intressant.
Skicka mig ett pm iså fall.
https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/elite110/

Redan köpt ett Cooler Master NR200.

Tack ändå, tittade faktiskt på Elite110 innan NR200 kom ut på marknaden.