"Dålig design bakom Gigabytes exploderande nätaggregat"

Permalänk
Medlem

Alla Gigabytes grejer är väl inte skit...men om man bygger så dåligt som en vital säkerhets miss i ett nätagg...så kan man ju undra om de kanske släpper igenom andra produkter som är dåligt byggda...att de har sänkt kraven på kvalité.
Alla tillverkare brukar ju ha en del småfel...ASUS kylare till vissa grafikkort tex...men det som är huvudsaken är att man blir väl bemött i kundtjänst när man reklamerar en vara som är trasig...
Har några RX 580 som jag köpte på Rea...de fungerar ju bra...men de drar inte med sig hela datorn om det skulle hända nått...har iallafall inte hört att ett grafikkort skulle påverka andra komponenter...
Håller mig till Seasonic på Nätaggssidan...eller ett som dom byggt till någon annan...som budget brukar jag använda tex cooler master...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Men alltså , det man har testat är OPP, en säkerhetsfunktion som SKA stänga ner PSU innan den tar skada. Anledningen till att PSU gick att köra långt över sina specifikationer är att OPP inte löser ut när den SKA lösa ut.
En vanlig personhiss genomgår en besiktning varje år, där man kollar att nödbromsen löser ut som den ska, och inte en halv meter ner i betongen i botten på schaktet. Vilket är motsvarigheten till vad dessa OPP gör på dessa PSU.

Det ska helt enkelt inte gå att köra PSU så pass över specifikationerna överhuvudtaget, och det är problemet.

Skrivet av anon333222:

Jag gissar att @Söderbäck inte jobbar med el i vanliga fall. Själv jobbar jag med att övervaka kraftstationer, som kan jämföras med ett nätagg. Du tar in växelspänning och konverterar det till likspänning. Tanken att ens köra dessa utan skydd. Det finns inte. Det måste finnas på plats, annars är anläggningen inte säker att köra. Det är inte någon som vet exakt på förhand hur mycket ens system kommer dra för effekt. Vem grottar ned sig i databladen innan man bygger ihop datorn? Därför finns skydden som löser ut för att förhindra att nätagget brinner upp. Hade jag haft ett Gigabyte-nätagg så hade jag tagit ut det och returnerat det. Alternativt så åker den till elektronikåtervinningen, efter ett par träffar med en slägga (så ingen får för sig att använda det). Hur tänker man när man riskerar komponenter för tusentalskronor. Nä.. det är underkänt Gigabyte.

Skrivet av pa1983:

Jag tror inte han förstår att P står för Protection alltså skydd.
Gigabytes nätelar har inga skydd då dessa skydd per definition inte gör vad dom ska då dom trippar lågt efter nätdelen är skadad ändå.

Så det är ju helt legitimt test att testa att öka lasten tills OCP eller OTP mm kickar in, fungerar inte skydden så är dom inga skydd helt enkelt.

Det är lite som att kalla en spik för en säkring fast den inget skyddar....

Gigabyte kunde lika väl skickat med en påse säkringar som inte ens passar nätdelen för dom ger lika mycket skydd som skydden i deras nätdel, alltså inget egentligen.

Det verkar försigå en hel del missförstånd här. Som om ni bara väljer att läsa vissa saker jag skriver.

pa1983 - jag har ju specifikt skrivit ett inlägg till dig där jag TRE gånger i rad repeterar och upprepar att gigabyte gjort bort sig med att använda ett skydd som inte ger nå bra skydd.
Som ett mantra har jag repeterat det för att det inte skulle kunna missas.
Snälla pa1983 - läs detta inlägg.
#19208102
Vad mer kan jag göra än att skriva det igen och igen och igen? Hur har den delen ändå missats?

Det jag tar upp innebär ju bara att det finns mer än en fråga här samtidigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ja men den delen har jag ju inte haft några invändningar mot.
Jag rekommenderar att du läser ett av mina tidigare inlägg:
#19208002
och även här:
#19207962

Här tar jag explicit upp det du säger. Att felen på nätagget är fel - problematiskt och inte bra nog. Alla parter tycker ju det är fel.
Jag vet inte hur jag ska kunna vara tydligare på den delen...
Men nu skriver jag det några gånger till här då så blir det kanske tydligt nog.

Att gigabyte valt fel överbelastningsskydd är inte bra nog. Det är rakt av kass. Den skadan är som sagt redan skedd.

Jag tror att det görs någon form av feltolkning från flertalet här där några fått för sig att jag försvarar helheten från gigabyte. Men så är alltså inte fallet. Läs gärna mina tidigare inlägg så borde det framgå med ganska stor tydlighet.

Det jag däremot säger är att jag förstår att gigabyte har invändningar kring att nätagg gått sönder i tester när nätaggen testas långt över vad de är specifierade att klara av. Jättestor andel av deras nätagg går sönder - i tester som belastar dem för laster de inte är gjorda för.

Det är stycket ovanför som jag reagerar på. Ett väldesignat nätagg skall tåla att de testas "out of spec"-eftersom det är då skydden ska lösa ut. Självklart testar man att OVP, OPP, OTP löser ut nätagget och stänger av det innan det brinner upp. Gör den inte det.. så är det feldesignat. Skydden är ju försäkringen att nätagget inte tar med sig komponenterna vid fel samt överlast av nätagget.

Permalänk
Medlem

Undrar om detta i kombo med den senaste tidens negativa nyheter från detta företag, kontakter på gpu ex, kan få förtroendet att sjunka på lång sikt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon333222:

Det är stycket ovanför som jag reagerar på. Ett väldesignat nätagg skall tåla att de testas "out of spec"-eftersom det är då skydden ska lösa ut. Självklart testar man att OVP, OPP, OTP löser ut nätagget och stänger av det innan det brinner upp. Gör den inte det.. så är det feldesignat. Skydden är ju försäkringen att nätagget inte tar med sig komponenterna vid fel samt överlast av nätagget.

Ja men det här nätagget från gigabyte är ju inte väldesignat! Givetvis är det kass.
Det har jag ju också sagt.
Igen
Och igen
och igen
och igen...

och igen.

Någonstans brister jag ju tydligen i kommunikationen.
För jag har inte på något sätt påstått att gigabytes nätagg är bra eller väldesignat eller rätt utfört.

Varför det inte verkar nå fram att jag inte tycker gigabytes nätagg inte håller måttet förstår jag inte. Men jag märker ju att det verkar gå många förbi ändå av någon anledning...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är emellertid INTE samma sak som att nätagg borde klara av att köras långt över sina specifikationer.
Testet har ju inefattat att köra nätagget långt över vad det är specificerat att klara.

Skrivet av Söderbäck:

Ja men det här nätagget från gigabyte är ju inte väldesignat! Givetvis är det kass.

Varför det inte verkar nå fram att jag inte tycker gigabytes nätagg inte håller måttet förstår jag inte. Men jag märker ju att det verkar gå många förbi ändå av någon anledning...

Det du säger i första citatet får det att framstå som att du inte tycker att nätdelen ovillkorligen oavsett last ska skydda sig självt mot skador.
De flesta tycker att skyddskretsarna ovillkorligen ska stoppa den så att inget värre än "strömavbrott" mot lasten kan hända.
Personligen tycker jag också att man ska kunna belasta nätdelen hur som helst utan att den på något vis ska gå sönder, den ska alltså ovillkorligen aktivera skyddskretsarna innan en verklig skada inträffar, det ska alltså inte gå att köra nätdelen utanför sina fysiska gränser vad man än gör med den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du säger i första citatet får det att framstå som att du inte tycker att nätdelen ovillkorligen oavsett last ska skydda sig självt mot skador.
De flesta tycker att skyddskretsarna ovillkorligen ska stoppa den så att inget värre än "strömavbrott" mot lasten kan hända.
Personligen tycker jag också att man ska kunna belasta nätdelen hur som helst utan att den på något vis ska gå sönder, den ska alltså ovillkorligen aktivera skyddskretsarna innan en verklig skada inträffar, det ska alltså inte gå att köra nätdelen utanför sina fysiska gränser vad man än gör med den.

Ja det är tacksamt med försök till förtydligande och mer klarhet här. För något går tydligen förlorat i kommunikationen någonstans.
Tack för insatsen!

Det ska ovillkorligen vara så att säkerhetsspärrar ska fungera som tänkt. Yes.
Det gör dem inte på det här nätagget. Så det är felbyggt. Så enkelt är den delen.

Men vad ett nätagg klarar av bygger på en hel rad olika komponenter. Det är den svagaste länken som avgör vad nätagget har för specifikationer - och den svagaste länken blir inte starkare om man bygger in fler fel i produkten. Specifikationen för vad nätagget klarar ökar inte av fel överlastningsskydd.
Om man ersätter fungerande överlastningsskydd med ett som inte gör vad det ska så klarar den svagaste länken i nätagget inte mer än det gör ändå. Är det specat till 850W så flyttas inte den specifikationen.
Ersätter man skyddet med en spik så kommer nätagget inte heller klara mer än 850W. Det kommer inte klara högre effekt oavsett vad man hittar på i säkringsväg.

Kör man nätagget över 850W så kör man över dess specifikatationer. Så ser det faktiskt ut.
Även om nätagget också har överlastningsskyd som inte löser ut när det borde.

Samma sak gäller egentligen alltid. Har jag ett släp bakom bilen som max får lastas med 850kg och jag lastar på 1,5 ton så använder jag släpet utöver dess specifikationer. Detta även om det helt saknas skydd för att lasta för mycket på flaket.
Jag har lastat för mycket på flaket - ändå.

Ja nu kan man givetvis säga att det är skillnad på test och test (och det är ju sant!). Överlastning i el är svårt att måtta upp. Det syns inte och är väldans abstrakt. Helt annan sak med flak och lastvikt där man kan ha en känsla för vad som är rimlig mängd på flaket.
Av den enkla anledningen är det mycket viktigare att alls ha ett överlastningsskydd på ett nätagg än på ett flak (bland annat). Jag håller direkt med er!

Men min poäng är att grejer inte alltid förväntas hålla om man använder dem utanför deras specifikationer. Det gäller oavsett om de ens har överlastningsskydd eller inte över huvud taget eller ej - och även oavsett om det finns fel på produkterna eller ej.

Det jag gör är att jag håller isär frågan om nätagget från gigabyte är felbyggd.
Svaret på den frågan är ja. Easy peasy.
Och frågan om prylar förväntas klara att belastas hårdare än de är specificerade att klara.
Frågan här är inte så självklart ja. Jag skulle nog snarare säga nej här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

@Söderbäck jag kanske missförstår dig och det ber jag om ursäkt för. Det ska inte tolkas som ett påhopp, men det var din förståelse för Gigabytes reaktion när testerna av nätagget är out-of-spec som jag reagerade på. Jag släpper det nu.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag misstänkte att det var så. Men några garantier för att prylar ska fungera utanför sina specifikationer - det har man ju faktiskt inte.
Jag förstår din tanke.
Men mer än specifikationerna utlovas aldrig - även om grejerna är felbygda.

Så ser det ju egentligen alltid ut.

Edit:
Men!
Vi tänker antagligen olika här sedan innan - och kommer säkert göra det även efter denna tråd också ;).

Det handlar inte om att tänka olika. Det handlar om el-lära. Komponenter i din dator kan momentant dra betyyydligt mer än vad de specas för. Din 125w intelpropp kan dra upp emot 400w under en period, gpu likaså. Förbrukarna drar så mycket de får. Om el-leverantören inte är specad för den typen av topplast, men den inträffar, då kommer den i vanliga fall stänga ned, eller i gigabytes fall explodera. Gigabyte har gjort ett skräpagg.

Nätagg ska leverera el på ett _säkert_ sätt, inte explodera om det överbelastas en minut. Förstår du hur många TV-apparater, datorer, bilar som hade gett upp efter en veckas användning om så vore fallet? Det här är ju el-kurs 1o1, basics. Deras pudling är ju extremt genomskinlig och inkompetent genomförd av människor som uppenbarligen inte borde sälja produkter som har med elförsörjning att göra.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är tacksamt med försök till förtydligande och mer klarhet här. För något går tydligen förlorat i kommunikationen någonstans.
Tack för insatsen!

Det ska ovillkorligen vara så att säkerhetsspärrar ska fungera som tänkt. Yes.
Det gör dem inte på det här nätagget. Så det är felbyggt. Så enkelt är den delen.

Men vad ett nätagg klarar av bygger på en hel rad olika komponenter. Det är den svagaste länken som avgör vad nätagget har för specifikationer - och den svagaste länken blir inte starkare om man bygger in fler fel i produkten. Specifikationen för vad nätagget klarar ökar inte av fel överlastningsskydd.
Om man ersätter fungerande överlastningsskydd med ett som inte gör vad det ska så klarar den svagaste länken i nätagget inte mer än det gör ändå. Är det specat till 850W så flyttas inte den specifikationen.
Ersätter man skyddet med en spik så kommer nätagget inte heller klara mer än 850W. Det kommer inte klara högre effekt oavsett vad man hittar på i säkringsväg.

Kör man nätagget över 850W så kör man över dess specifikatationer. Så ser det faktiskt ut.
Även om nätagget också har överlastningsskyd som inte löser ut när det borde.

Samma sak gäller egentligen alltid. Har jag ett släp bakom bilen som max får lastas med 850kg och jag lastar på 1,5 ton så använder jag släpet utöver dess specifikationer. Detta även om det helt saknas skydd för att lasta för mycket på flaket.
Jag har lastat för mycket på flaket - ändå.

Ja nu kan man givetvis säga att det är skillnad på test och test (och det är ju sant!). Överlastning i el är svårt att måtta upp. Det syns inte och är väldans abstrakt. Helt annan sak med flak och lastvikt där man kan ha en känsla för vad som är rimlig mängd på flaket.
Av den enkla anledningen är det mycket viktigare att alls ha ett överlastningsskydd på ett nätagg än på ett flak (bland annat). Jag håller direkt med er!

Men min poäng är att grejer inte alltid förväntas hålla om man använder dem utanför deras specifikationer. Det gäller oavsett om de ens har överlastningsskydd eller inte över huvud taget eller ej - och även oavsett om det finns fel på produkterna eller ej.

Det jag gör är att jag håller isär frågan om nätagget från gigabyte är felbyggd.
Svaret på den frågan är ja. Easy peasy.
Och frågan om prylar förväntas klara att belastas hårdare än de är specificerade att klara.
Frågan här är inte så självklart ja. Jag skulle nog snarare säga nej här.

Jag undrar om det inte är din definition på skadlig överbelastning som skiljer sig från vad de flesta anser vara överbelastning.
Nätdelen har en specificerad effekt men om lasten försöker dra mer så ska den endera klara det utan något problem eller stänga av sig, den ska alltså inte gå att "överbelasta" på så sätt att den någonsin kan skadas, helt oavsett vad lasten vill ha för effekt.

Nätdelar ska alltså per design inte gå att "överbelasta" utan den ska ge så mycket effekt de klarar av eller stänga av sig, när de stänger av sig överbelastas de inte, de har bara nått den effekt de är specificerade att ovillkorligen klara av och lite till och stänger därför av sig för att inte överbelastas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är konstigt att företag så sällan lär sig.
Vi konsumenter GILLAR när dom erkänner fel och rättar till dom. Ändå ska det smusslas och försöka slinka undan.

Tisk tisk.

De visste uppenbarligen att PSUerna var skit och sålde dem ändå, och för att sälja ännu mer la man bundles med 30XX-kort.

Det är inte OK oavsett om de säger "FÖRLÅÅÅÅÅT :(" eller inte. Då kan man rätta sina fel hur mycket man vill men man har inte gjort ett skit förutom att bli påkommen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:
Jag brukar tycka att dina inlägg är bra, och hålla med dig, men inte i just detta fallet.
Att testa PSU över sin märkeffekt (att skilja från spec) är inget konstigt alls, som tidigare nämnt så är det ju för att just testa de säkerhetsfunktioner som tillverkarna byggt in i produkten.
Det är ju faktiskt så att gigabyte själva tillhandahåller vid vilka värden respektive skydd ska utlösa (att aggen sedan utlöste vid betydligt högre värden är ju bara ännu ett fel i ledet).
Att börja skrika om extrema scenarion och skylla på testen när vissa av aggregaten dog på så låg belastning som 60% (efter triggat skydd, men ändå) är bara befängt.
Skydden är där för, som Steve säger, skydda nätaggregatet, inte spränga det.
Kort kan man säga att det är absolut inte ett extremfall att testa de säkerhetsfunktioner som finns i en produkt så att de fungerar som de ska.
Gigabyte har valt att inkludera dessa (OCP och OPP), och då ska de också fungera på ett visst sätt, inget extremt över att man då testar det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Alla Gigabytes grejer är väl inte skit...men om man bygger så dåligt som en vital säkerhets miss i ett nätagg...så kan man ju undra om de kanske släpper igenom andra produkter som är dåligt byggda...att de har sänkt kraven på kvalité.
Alla tillverkare brukar ju ha en del småfel...ASUS kylare till vissa grafikkort tex...men det som är huvudsaken är att man blir väl bemött i kundtjänst när man reklamerar en vara som är trasig...
Har några RX 580 som jag köpte på Rea...de fungerar ju bra...men de drar inte med sig hela datorn om det skulle hända nått...har iallafall inte hört att ett grafikkort skulle påverka andra komponenter...
Håller mig till Seasonic på Nätaggssidan...eller ett som dom byggt till någon annan...som budget brukar jag använda tex cooler master...

Nä, allt ett företag gör är ju inte skräp. Ibland gör man bara mindre bra saker. Antec som är ett stort företag och som tillverkat många chassin och nätdelar genom åren. Kanske mindre kända nu men jag köpte ett Antec Sonata och fick då med en nätdel från Antec på 380W. På den tiden drog inte datorn så mycket som den gör nu för tiden. Men en dag sade det puff och ut kom en blå blixt och sen luktade det brända komponenter. Nätdelen tog med sig mitt Abit moderkort i den strömstöten. Som tur så täckte garantin detta och jag fick nya saker.
Kanske detta var Gigabytes första riktiga miss. Men nu handlar det mer om hur man hanterar det efteråt. Det tycker jag säger mer om företaget än att man "råkar" göra en riktigt dålig produkt.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Well, crap. Dags att byta mitt Gigabyte 3070 mot nåt annat vid tillfälle. Fumliga företag ska inte premieras.

Behåll dem och hascha vidare. Ett grafikkort riskerar iallafall inte självantända sig själv bara sådär ja förutom vissa undantag såklart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

@Söderbäck:
Jag brukar tycka att dina inlägg är bra, och hålla med dig, men inte i just detta fallet.
Att testa PSU över sin märkeffekt (att skilja från spec) är inget konstigt alls, som tidigare nämnt så är det ju för att just testa de säkerhetsfunktioner som tillverkarna byggt in i produkten.
Det är ju faktiskt så att gigabyte själva tillhandahåller vid vilka värden respektive skydd ska utlösa (att aggen sedan utlöste vid betydligt högre värden är ju bara ännu ett fel i ledet).
Att börja skrika om extrema scenarion och skylla på testen när vissa av aggregaten dog på så låg belastning som 60% (efter triggat skydd, men ändå) är bara befängt.
Skydden är där för, som Steve säger, skydda nätaggregatet, inte spränga det.
Kort kan man säga att det är absolut inte ett extremfall att testa de säkerhetsfunktioner som finns i en produkt så att de fungerar som de ska.
Gigabyte har valt att inkludera dessa (OCP och OPP), och då ska de också fungera på ett visst sätt, inget extremt över att man då testar det

Här ser jag att jag helt klart uttryckt mig fel. Eller inte tydligt nog. Tackar för ännu ett förtydligande ;).

Att testa att säkerhetsfunktionen fungerar är inte ett dåligt test. Det tycker inte jag heller. Och det kan ju såklart bara testas genom att köra utanför specifikationerna. Det här testet har visat på att nätagget är felbyggt - och därmed också kass. Säkerhetsspärren skyddar inte nätagget mot skada och det löser ut för sent. Det är undermåligt på flera sätt. Och på så sätt är det testet helt rätt att göra.
Bra grej!

Det är väl snarare presentationen av hur många nätagg som dör vid test som är lite klurigare. Hälften av nätaggen dör under testning. När de körs långt utanför specifikationerna bör ju tilläggas. Alltså att undersöka att säkerhetsdelen inte beter sig rätt är ett bra test.
Att testa hur många nätagg som dör när de körs i laster de inte är byggda för - det är väl den delen som gigabyte då inte riktigt tyckt var lika rättvis. Och just där tycker jag väl att de har en poäng ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har sett gigabyte som skräp sen 486-tiden. Jag har aldrig, och kommer aldrig, köpa något från gigabyte. De har under åren visat gång på gång att de inte klarar att hålla någon kontinuerlig kvalitet.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Använder för det mesta Be Quite, Corsair eller Asus då jag väljer Nätagg, då man ser saker som denna så blir man ju inte direkt mer sugen på Gigabyte i framtiden.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Varför köpa nätaggregat från ett företag som har noll koll. Vem köper dessa? Eller är det bundle från Newegg mm

Permalänk
Medlem

Det är bra att visa att de inte bara är felkonstruerade utan dessutom inte ens beter sig konsekvent vid dessa överlaster. Det testet som visade hur stor andel som gick sönder vid överbelastning var ett viktigt steg som avlöjade att själva komponenterna inuti kunde variera så till den grad att det påverkade utfallet. Inte mer oättvist än det är för de som köper grejerna och inte vet vad de får.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Siimuliize:

Varför köpa nätaggregat från ett företag som har noll koll. Vem köper dessa? Eller är det bundle från Newegg mm

Varför skulle man anta att ett stort, erfaret företag som Gigabyte har noll koll? Har de haft stora fadäser tidigare?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här ser jag att jag helt klart uttryckt mig fel. Eller inte tydligt nog. Tackar för ännu ett förtydligande ;).

Att testa att säkerhetsfunktionen fungerar är inte ett dåligt test. Det tycker inte jag heller. Och det kan ju såklart bara testas genom att köra utanför specifikationerna. Det här testet har visat på att nätagget är felbyggt - och därmed också kass. Säkerhetsspärren skyddar inte nätagget mot skada och det löser ut för sent. Det är undermåligt på flera sätt. Och på så sätt är det testet helt rätt att göra.
Bra grej!

Det är väl snarare presentationen av hur många nätagg som dör vid test som är lite klurigare. Hälften av nätaggen dör under testning. När de körs långt utanför specifikationerna bör ju tilläggas. Alltså att undersöka att säkerhetsdelen inte beter sig rätt är ett bra test.
Att testa hur många nätagg som dör när de körs i laster de inte är byggda för - det är väl den delen som gigabyte då inte riktigt tyckt var lika rättvis. Och just där tycker jag väl att de har en poäng ändå.

Fulanalog:
Hur testar du en jordfelsbrytare enkelt?
Koppla kortis och den slår ifrån.
Om ditt hus brinner ner är det fel på säkringen.

Och Gigabyte säger att det var fel att koppla kortis för du får bara dra 10amp på den vid normal användning.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bagaget:

Fulanalog:
Hur testar du en jordfelsbrytare enkelt?
Koppla kortis och den slår ifrån.
Om ditt hus brinner ner är det fel på säkringen.

Och Gigabyte säger att det var fel att koppla kortis för du får bara dra 10amp på den vid normal användning.

Ja nä du har missförtstått inlägget jag har skrivit verkar det som.
Jag har ju varit ganska tydlig med att poängera att det är bra att testa säkerhetsfunktionen.
Och den är inte bra byggd.

Jag har även förtydligat vad jag tycker om felbygget här:
#19208365

Frågan handlar istället specifikt om hur man presenterar att så stor andel av nätaggen går sönder - när de körs med laster de inte var byggda för att klara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför skulle man anta att ett stort, erfaret företag som Gigabyte har noll koll? Har de haft stora fadäser tidigare?

Sorry menar inte gigabyte som helhet. Menar endast när det kommer till nätaggregat. Bättre vända sig till företag som har mer erfarenhet i det området. Be quiet, Corsair, Silverstone, Enermax, Evga, and so on. Nätaggregat är inget man lallar med. Viktigaste komponenten i ens bygge.

Har aldrig hört något vettigt i bygg forum eller blivit rekommenderad att köra gigabyte nätaggregat. Är jag fel ute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Hade de varit smarta hade de ju skylt på att de fått undermåliga komponenter tack vare bristen på dessa och ökade fejkade komponenter som inte håller standarden.

Hade dom varit smarta, hade dom tagit ansvar och fixat problemet för konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Sorry menar inte gigabyte som helhet. Menar endast när det kommer till nätaggregat. Bättre vända sig till företag som har mer erfarenhet i det området. Be quiet, Corsair, Silverstone, Enermax, Evga, and so on. Nätaggregat är inget man lallar med. Viktigaste komponenten i ens bygge.

Har aldrig hört något vettigt i bygg forum eller blivit rekommenderad att köra gigabyte nätaggregat. Är jag fel ute?

Jag vill inleda med att jag absolut inte försvarar Gigabyte på något sätt.

Glöm inte att Gigabyte är en stor aktör i HPC/Enterprise.

Så att säga att "Gigabyte inte kan" är fel. För dom kan.
Lovar att PSU'er i denna: https://www.gigabyte.com/Enterprise/GPU-Server/G492-ZD2-rev-A... spöar samtliga "välkända" på konsument marknaden så det sjunger om det..

Vad som hänt under tillverkning osv med dessa agg kan bara Gigabyte svara på, om dom nu kommer göra det..
Produkten är kass helt enkelt, men dom kan så mycket bättre, om dom vill.

Därför är det underbart när Steve bokstavligen sågar dom vid knäna när dom försöker med sånna här saker.. för dom kan och vet bättre, dom vill bara mjölka oss på pengar.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Nu har Gamers Nexus svarat på Gigabytes icke-svar och det verkar som att Gigabyte rent ut sagt ljuger sig igenom det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Frågan handlar istället specifikt om hur man presenterar att så stor andel av nätaggen går sönder - när de körs med laster de inte var byggda för att klara.

Jag jobbar med design, research och developement inom elektronik och jag kan lova att inget släpps ut genom dörrarna om de inte klarar att bli överbelastade antingen genom att begränsa, stänga av eller genom att gå sönder snällt. Huvudsaken är att inget någonsin får gå sönder på ett farligt sätt.
Dessutom designar en oftast med marginaler. Oftast finns marginal för 5-20% över specifikation. Det är marginalerna och säkerhetsfunktionerna som du betalar extra för med bättre märken.
Tyvärr är det just detta som får stryka på foten först för oseriösa företag för det är en enkel sak att snåla på och det märks inte förrän något går fel. Har de tur märks det inte och har de otur som tex Jens of Sweden, Hiper & Gigabyte så kommer det upp till ytan.

När en testar elektronik så testar man alltid utanför spec. Vi testar i extrem kyla, extrem värme, långtidstest, överbelastning, försöker döda enheter och liknande. Det är marginalerna som ger kvalitet och säkerhet. Säger vi att produkten klarar -10 grader så har vi troligen testat den ner till -40 i labbet.

PSU'n är det jag snålar minst på när jag bygger datorer för PSU'n är lätt den viktigaste delen av datorn.

Gigabyte har jag inget till övers för alls, jag har sett dem snåla in ett par gånger för mycket.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rebben:

Jag jobbar med design, research och developement inom elektronik och jag kan lova att inget släpps ut genom dörrarna om de inte klarar att bli överbelastade antingen genom att begränsa, stänga av eller genom att gå sönder snällt. Huvudsaken är att inget någonsin får gå sönder på ett farligt sätt.
Dessutom designar en oftast med marginaler. Oftast finns marginal för 5-20% över specifikation. Det är marginalerna och säkerhetsfunktionerna som du betalar extra för med bättre märken.
Tyvärr är det just detta som får stryka på foten först för oseriösa företag för det är en enkel sak att snåla på och det märks inte förrän något går fel. Har de tur märks det inte och har de otur som tex Jens of Sweden, Hiper & Gigabyte så kommer det upp till ytan.

När en testar elektronik så testar man alltid utanför spec. Vi testar i extrem kyla, extrem värme, långtidstest, överbelastning, försöker döda enheter och liknande. Det är marginalerna som ger kvalitet och säkerhet. Säger vi att produkten klarar -10 grader så har vi troligen testat den ner till -40 i labbet.

PSU'n är det jag snålar minst på när jag bygger datorer för PSU'n är lätt den viktigaste delen av datorn.

Gigabyte har jag inget till övers för alls, jag har sett dem snåla in ett par gånger för mycket.

Ja jag håller med hela vägen på alla delar här. Helt klart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

De gör dock väldigt bra moderkort

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/